Permalänk

Razor1911 och Fairlight i graven.

Till att börja med så är detta ett ämne som är ganska "känsligt", så säg inga konstigheter.

http://www.aftonbladet.se/vss/spela/story/0,2789,318259,00.ht...

Om man läser på sidan så ser man att många som vart med i Releasegrupperna Razor1911 och Fairlight har blivit åtalade för deras verksamhet.
Men seriöst, hur snabba är de egentligen? Razor1911 har hållt på sedan 1985 och Fairlight sedan 1987. De har gjort som de velat och fixat fram tills nu.
För mig spelar det inte så stor roll, men om man tänker efter så är det något historiskt som går i gravet. Från början var det nog mer ett roligt projekt att ta sig förbi kopieringsskydd osv, men numera har det vart mer eller mindre "seriös" verksamhet.

Då är frågan, gynnar eller missgynnar olaglig spridning av programvara (spel, program osv) tillverkarna?
Vilka synpunkter finns där?
Jag tror säker producenterna av produkterna som bla Razor och Fairlight crackade gick back, men det måste ju ändå gynnat dem lite granna.
Deras programvaror har fått större publicitet och mer användare. Vad är bättre reklam än att folk rekommenderar eller tipsar varandra?

Så, var det ett jätteklipp och jättebra för företagen de lyckades sy in några enstaka datorintresserade människor, eller kommer det inte att bli någon skillnad på den olagliga spridningen?

(Detta skall vara en debatt om ämnet, om moderatorerna inte anser det lämpligt så lås den med en vettig motivation tack).

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Jag tyckte Razor1911 dog när veteranerna drog sig ut...då var det bara cracking som gällde och inte scene...lite synd.

Permalänk
Medlem

Jag tror att spridningen kommer ske i minst lika stor grad i framtiden som den gör idag. Grupperna kommer sannolikt att ersättas av andra.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Jag tror att spridningen kommer ske i minst lika stor grad i framtiden som den gör idag. Grupperna kommer sannolikt att ersättas av andra.

Ja preics, det finns ju fortfarande MÅNGA grupper som är aktiva, t.ex.: DEViANCE
Dom kan ta vissa men aldrig alla.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Ehm, demogrupperna Fairlight och Razor1911 lever vidare. Det är ju det viktiga. Vi som var på Remedy iår kunde ju se det.

Wärschen skiter man ju i. Kommer dessutom alltid finnas folk kvar som kan ge er det ni inte vill betala för.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

Re: Razor1911 och Fairlight i graven.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.

Jag tror säker producenterna av produkterna som bla Razor och Fairlight crackade gick back, men det måste ju ändå gynnat dem lite granna.

lite fel formulerat, jag tvivlar på att företagen gick back överhuvudtaget, bara att dem tjänade kanske inte lika många miljoner som om deras program inte "hackats".

Permalänk
Medlem

Synd att dom går i graven

Visa signatur

Keyboard failure - Press F1 to continue

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Ehm, demogrupperna Fairlight och Razor1911 lever vidare. Det är ju det viktiga. Vi som var på Remedy iår kunde ju se det.

Wärschen skiter man ju i. Kommer dessutom alltid finnas folk kvar som kan ge er det ni inte vill betala för.

Håller med till fullo, demodelarna är mycket viktigare än några sketna crackardelar.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: Razor1911 och Fairlight i graven.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Till att börja med så är detta ett ämne som är ganska "känsligt", så säg inga konstigheter.

http://www.aftonbladet.se/vss/spela/story/0,2789,318259,00.ht...

Om man läser på sidan så ser man att många som vart med i Releasegrupperna Razor1911 och Fairlight har blivit åtalade för deras verksamhet.
Men seriöst, hur snabba är de egentligen? Razor1911 har hållt på sedan 1985 och Fairlight sedan 1987. De har gjort som de velat och fixat fram tills nu.
För mig spelar det inte så stor roll, men om man tänker efter så är det något historiskt som går i gravet. Från början var det nog mer ett roligt projekt att ta sig förbi kopieringsskydd osv, men numera har det vart mer eller mindre "seriös" verksamhet.

Då är frågan, gynnar eller missgynnar olaglig spridning av programvara (spel, program osv) tillverkarna?
Vilka synpunkter finns där?
Jag tror säker producenterna av produkterna som bla Razor och Fairlight crackade gick back, men det måste ju ändå gynnat dem lite granna.
Deras programvaror har fått större publicitet och mer användare. Vad är bättre reklam än att folk rekommenderar eller tipsar varandra?

Så, var det ett jätteklipp och jättebra för företagen de lyckades sy in några enstaka datorintresserade människor, eller kommer det inte att bli någon skillnad på den olagliga spridningen?

(Detta skall vara en debatt om ämnet, om moderatorerna inte anser det lämpligt så lås den med en vettig motivation tack).

I en post för inte så länge sen länkade abishai till en sida http://www.jdray.com/Daviews/courtney.html som jag tyckte var ganska intressant handlar visserligen om musik men jag tänka mig att det inte är så olikt om man jämför med spelbranschen.

Jag tror att det i längden kommer bli förändringar, man undrar ju hur lagliga de metoder anti-piratbyrån och deras vänner i USA använder för att få tag på personerna som rippar....

Permalänk
Medlem

när fan dog razor1911?
fairlight dog för nån vecka sen väl.. men razor?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

hörde om razor för någon månad sedan men efter 2 veckor så såg man en ny release av dem så jag är osäker.

fairlight skrev ju lite i sin nfo men det var ju bara ett skämt vad jag hört från olika håll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Håller med till fullo, demodelarna är mycket viktigare än några sketna crackardelar.

Trodde crackers-scenen dog ut iom att det slutade släppas spel till Amiga, men men.
Dessutom tvivlar jag på att jag någonsin hade fått uppleva glädjen (?) i att bli nersprutad med päroncider om det var en wärsch-kille som höll i burken.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

Re: Re: Razor1911 och Fairlight i graven.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnibüs
lite fel formulerat, jag tvivlar på att företagen gick back överhuvudtaget, bara att dem tjänade kanske inte lika många miljoner som om deras program inte "hackats".

Ehm, jag är helt övertygad om att spelbolagen gör stora förluster p.g.a. piratkopieringen. Hur många tror du köper spelet om de redan har det på en CD-R-skiva bredvid sig? Är ju skillnad på program för 8000 kr och spel för 400 kr, i.o.m. att konsumenten faktiskt hade kunnat köpa det senare om hon inte hade haft tillgång till den piratkopierade versionen.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

Läste nån diz-fil för ett par veckor sedan, från Razor har jag för mig, där det stod typ "The rumours about us splitting up is greatly *överdrivna*" sen nått om att flera medlemmar hade beslutat att sluta p.g.a personliga problem och att dom tröttnat på det dom gjorde

Minns inte om det var Razor1911 eller något annat bara...har för mig det var razor...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

razor har inte "dött", däremot har nån högt uppsatt åkt dit.

2003-06-21 PC Game ISOs "fränt spel" 37x15 MB RAZOR1911

Visa signatur

Introx e snell

Permalänk
Medlem

flt var/är väl knappast störst?

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BananJan
flt var/är väl knappast störst?

Nej, men det var/är rätt mycket svenskar i toppen. Fairlight var ju från början en svensk grupp också (C64).

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

Ja det vet jag. men det stod att flt var den mest kända och det stämmer väl inte?

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Medlem

Frågan är vad för källor aftonbladet har.

Det var ju en annan grupp som skojjat med FLT om att de skulle lägga ner, det som stod i en nfo. Sen spreds ju det såklart.

edit: vad vet aftonbladet? de skriver vad de hört från någon annan för tror ingen där är direkt insatt

Permalänk
Medlem

aftonbladet styr ju hela scenen!

Visa signatur

!
!
!

Permalänk

Fairlight lät sig aldrig dödas utan lämnade ju själva scenen när dem för ett tag sen släppte Fairlight_Farewell-FLT med en liten hälsning. Fast iofs, jag antar att de gav vika för pressen, vilket var helt rätt med tanke på den senare tidens busts. Fortfarande släpper ju forna medlemmar i Fairlight saker under andra namn som t.ex. MONEY eller CLSiSO. Och Razor1911 är långt från döda, men dem är ju fortfarande inte samma grp som dem var när dem startade. Det tvivlar jag på att någon grp är.

Edit: Haha, på tal om att Aftonbladet äger scenen, var det inte dem som påstod att dem hade en 'kopia' av LOTR TTT typ en månad innan den släpptes inom scenen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BananJan
aftonbladet styr ju hela scenen!

Teh horror

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dai the Flu
Fairlight lät sig aldrig dödas utan lämnade ju själva scenen när dem för ett tag sen släppte Fairlight_Farewell-FLT med en liten hälsning. Fast iofs, jag antar att de gav vika för pressen, vilket var helt rätt med tanke på den senare tidens busts. Fortfarande släpper ju forna medlemmar i Fairlight saker under andra namn som t.ex. MONEY eller CLSiSO. Och Razor1911 är långt från döda, men dem är ju fortfarande inte samma grp som dem var när dem startade. Det tvivlar jag på att någon grp är.

Edit: Haha, på tal om att Aftonbladet äger scenen, var det inte dem som påstod att dem hade en 'kopia' av LOTR TTT typ en månad innan den släpptes inom scenen?

Hehe, här har vi en kille som vart med i området förr

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd

Vad snackar ni om? Fairlight gav upp själva "sa" dem, jag tror de bara byter namn. Det var en person ur razor1911 som åkte fast. Inte alla. Resten fortsätter nog också. Finns jättemånga grupper kvar.. det är lugnt grabbar! Ni får tag i era kopior alltid

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk
Medlem

Warez to the ppl! Oj, vad sa jag

Visa signatur

Keyboard failure - Press F1 to continue

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Trodde crackers-scenen dog ut iom att det slutade släppas spel till Amiga, men men.

Skulle givetvis ha skrivit mjukvarucrackare.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Re: Re: Razor1911 och Fairlight i graven.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnibüs
lite fel formulerat, jag tvivlar på att företagen gick back överhuvudtaget, bara att dem tjänade kanske inte lika många miljoner som om deras program inte "hackats".

Äh... skulle inte köpa ett spel oavsett om jag kunde få det gratis eller ej. Eller, det finns ett fåtal spel jag har/ska köpa/köpt. Det enda jag inhandlar är det riktiga storheterna, Diablo serien, Baldurs Gate/Never winter nights etc etc...

Så på mig skulle de inte göra någon förlust om jag nu fick för mig att piratkopiera deras produkter, skulle ju ändå inte köpa dem.

Citat:

Information wants to be free

'nuff said

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

Vme orkar ladda ned Baldurs Gate 2 på 4CD's med ADSL ? ;P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jolt_Tomten
Vme orkar ladda ned Baldurs Gate 2 på 4CD's med ADSL ? ;P

Skulle inte förvåna mig om du gjort det!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1