Panasonic presenterar 2021 års OLED-modeller

Permalänk
Melding Plague

Panasonic presenterar 2021 års OLED-modeller

JZ2000-serien blir bolagets första med "AI"-processor, HDMI 2.1, förbättrat Dolby Atmos-stöd och fokus på gaming.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vet vi intervallet för VRR? Skulle gärna se åtminstone 20-120 Hz med tanke på konsolerna.

Permalänk
Medlem

Ny rubrik: "Panasonic presenterar inte 2021 års OLED-modeller (förutom en)"

Permalänk
Medlem

Spännande och se om deras nya chip äntligen fixar 24p strulet som varit på alla modeller. Kul att panasonics kylning nu också kommer till LG och Sony.

Permalänk
Medlem

Undra när filmer kommer i 120 hz
Hade varit kul att uppleva knivskarpa panoreringar istället för motionblurhack.

Permalänk
Medlem

Oled för tvbruk har aldrig intresserat mig, känns som en omogen teknik med en hel bunke sjukdomar i bagaget.
Själv ser jag fram emot MicroLED som är på gång inom kort.
Särskilt stora tv runt 100 tum efter sisådär 5år år när priset blir överkomligt.
Sitter på en hyfsad 82:a så ingen brådska.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Oled för tvbruk har aldrig intresserat mig, känns som en omogen teknik med en hel bunke sjukdomar i bagaget.
Själv ser jag fram emot MicroLED som är på gång inom kort.
Särskilt stora tv runt 100 tum efter sisådär 5år år när priset blir överkomligt.
Sitter på en hyfsad 82:a så ingen brådska.

MicroLED är inte på gång, det är en teknik som aldrig kommer nå den breda massan.

Permalänk
Discokungen

Jag som väntat på en motsvarande modell som min snart ett och ett halvt år gamla Panasonic 854 och så kommer de med en modell som ser ut som en påse skridskor med den där högtalaren där nere. På tiden att det kommer äkta 120 Hz och HDMI 2.1 på alla modeller hos alla tillverkare i år. Det kommer göra underverk för spelupplevelse!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Undra när filmer kommer i 120 hz
Hade varit kul att uppleva knivskarpa panoreringar istället för motionblurhack.

De flesta är 24 eller 29.97, Inte ens 60 är standard, långt ifrån.

Skrivet av Petterk:

MicroLED är inte på gång, det är en teknik som aldrig kommer nå den breda massan.

Aldrig är ett väldigt starkt ord..

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Undra när filmer kommer i 120 hz
Hade varit kul att uppleva knivskarpa panoreringar istället för motionblurhack.

Hobbit i 48fps blev väl en rejäl flopp?

Permalänk
Medlem

Undrar varför alla OLED som kommer ut måste vara över 48 tum.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De flesta är 24 eller 29.97, Inte ens 60 är standard, långt ifrån.

Aldrig är ett väldigt starkt ord..

Paneler gjorda av små kiselplattor? Nej det kommer nog aldrig vara något som når den breda massan. När det kan göras på stora substrat så heter det nog något annat och det kan vara årtionden bort.

Samsung bygger fabriker för BOLED (BOLED + QD-färgfilter), massproduktion är något år bort. De har inget MicroLED-spår i dagsläget. Deras stora MicroLED-skärmar massproduceras inte i någon riktig mening, d.v.s. priset kommer aldrig bli överkomligt.

Permalänk
Medlem

Men hur ska vi få all härlig information om dessa nya modeller utan herr Laxpudding... Ska vi tvingas tänka och samla information själva?

I miss him

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Paneler gjorda av små kiselplattor? Nej det kommer nog aldrig vara något som når den breda massan. När det kan göras på stora substrat så heter det nog något annat och det kan vara årtionden bort.

Samsung bygger fabriker för BOLED (BOLED + QD-färgfilter), massproduktion är något år bort. De har inget MicroLED-spår i dagsläget. Deras stora MicroLED-skärmar massproduceras inte i någon riktig mening.

Jag anmärkte på "Aldrig". Att det är långt bort är en annan femma.

Skrivet av Nord93:

Hobbit i 48fps blev väl en rejäl flopp?

Jag själv tyckte 48 var asnice. Jag förstår inte varför folk föredrar hackig panorering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag anmärkte på "Aldrig". Att det är långt bort är en annan femma.

Tekniken som kommenterades är aldrig. Annan teknik som inte är uppfunnen än är något annat, den kommer som sagt säkert heta något annat också och vara något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De flesta är 24 eller 29.97, Inte ens 60 är standard, långt ifrån.

Man kan väl få drömma

Skrivet av Nord93:

Hobbit i 48fps blev väl en rejäl flopp?

Jag vet inte vad exakt dom gjorde för fel eller experimenterade med i Hobbit, eller varför vissa blev så hiskeligt missnöjda.
Jag har själv inga sådana minnen från Hobbiten. Det enda som ligger kvar i minnet är 30minuters scenen där de jonglerade med bestick, lite långrandigt...

Jag tänker att generellt så borde fler frames per sekund ge bättre flyt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Man kan väl få drömma
Jag vet inte vad exakt dom gjorde för fel eller experimenterade med i Hobbit, eller varför vissa blev så hiskeligt missnöjda.
Jag har själv inga sådana minnen från Hobbiten. Det enda som ligger kvar i minnet är 30minuters scenen där de jonglerade med bestick, lite långrandigt...

Jag tänker att generellt så borde fler frames per sekund ge bättre flyt.

Förstår inte heller grejen, folk är väl fast i det förflutna.
Tvivlar på att framtiden kommer köra 24 frames i filmer iaf xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Förstår inte heller grejen, folk är väl fast i det förflutna.
Tvivlar på att framtiden kommer köra 24 frames i filmer iaf xD

Jag hoppas att det är FPS som kommer ökas istället för upplösning i fortsättning. 8K borde vara sista anhalten. Jag håller inte andan dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag hoppas att det är FPS som kommer ökas istället för upplösning i fortsättning. 8K borde vara sista anhalten. Jag håller inte andan dock.

Tror du det kan finnas användning av högre upplösning än 8k när det kommer till framtidens VR headset?

Permalänk
Medlem

Alltså det är ju i stor utsträckning en subjektiv grej, men den cinematiska oskärpan som uppstår när man kombinerar snabba förändringar i bildinnehåll med relativt låg bilduppdateringsfrekvens.. för mig borgar det för en mer realistisk och illusorisk upplevelse eftersom det replikerar hur jag har svårt att fokusera på objekt som rör sig snabbt relativt mitt blickfång.

Edit: Söker man på the interwebs lär man nog hitta ganska många foruminlägg där jag spyr galla över The Hobbit i HFR...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nord93:

Hobbit i 48fps blev väl en rejäl flopp?

24hz ska de vara Inge annat för film.
Spel/sport får gärna vara 120hz/fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

MicroLED är inte på gång, det är en teknik som aldrig kommer nå den breda massan.

Jaså, inte ens efter 5-10år menar du!

https://www.google.com/amp/s/www.whathifi.com/amp/features/wh...
Citat "IHS Markit predicts MicroLED shipments will rise from under 1000 this year to 15.5m by 2026, thanks to a dramatic drop in manufacturing costs, which should bring the price down drastically."

https://www.google.com/amp/s/www.techradar.com/amp/news/samsu...
Citat "Samsung MicroLED available in three different sizes – 110-inch, 99-inch, and 88-inch"

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Alltså det är ju i stor utsträckning en subjektiv grej, men den cinematiska oskärpan som uppstår när man kombinerar snabba förändringar i bildinnehåll med relativt låg bilduppdateringsfrekvens.. för mig borgar det för en mer realistisk och illusorisk upplevelse eftersom det replikerar hur jag har svårt att fokusera på objekt som rör sig snabbt relativt mitt blickfång.

Gillar du oskärpa när du gejmar med?

Det har ju kommit lite de senare 5-6åren att spel kan simulera en oskarp sörja istället för en knivskarp bild när man rör sig lite.

Jag har själv mycket svårt för det, men då inställningarna finns antar jag att det finns folk som uppskattar det.

Den pålagda rörelse oskärpan i filmer är väl ett tvång för att man inte ska få känslan av diabilder vid tex panoreringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Jaså, inte ens efter 5-10år menar du!

https://www.google.com/amp/s/www.whathifi.com/amp/features/wh...
Citat "IHS Markit predicts MicroLED shipments will rise from under 1000 this year to 15.5m by 2026, thanks to a dramatic drop in manufacturing costs, which should bring the price down drastically."

https://www.google.com/amp/s/www.techradar.com/amp/news/samsu...
Citat "Samsung MicroLED available in three different sizes – 110-inch, 99-inch, and 88-inch"

Den tekniken Samsung kör? Nej den kommer inte bli överkomlig prismässigt läs mitt andra inlägg. De kommer skala upp annan teknik och det byggs i dagsläget inga anläggningar för att massproducera MicroLED för TV-paneler. Rapporter från 2019 är helt värdelösa här. Volymen de pratar om (1,5 år sedan) handlar dessutom inte ens om TV-paneler utan MicroLED i sin helhet. Hur många 1,5-tumskärmar som tillverkas är ointressant här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Men hur ska vi få all härlig information om dessa nya modeller utan herr Laxpudding... Ska vi tvingas tänka och samla information själva?

I miss him

Har Thomas slutat?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Paneler gjorda av små kiselplattor? Nej det kommer nog aldrig vara något som når den breda massan. När det kan göras på stora substrat så heter det nog något annat och det kan vara årtionden bort.

Samsung bygger fabriker för BOLED (BOLED + QD-färgfilter), massproduktion är något år bort. De har inget MicroLED-spår i dagsläget. Deras stora MicroLED-skärmar massproduceras inte i någon riktig mening, d.v.s. priset kommer aldrig bli överkomligt.

Someone gets it.
Uppfriskande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Gillar du oskärpa när du gejmar med?

Det har ju kommit lite de senare 5-6åren att spel kan simulera en oskarp sörja istället för en knivskarp bild när man rör sig lite.

Jag har själv mycket svårt för det, men då inställningarna finns antar jag att det finns folk som uppskattar det.

Den pålagda rörelse oskärpan i filmer är väl ett tvång för att man inte ska få känslan av diabilder vid tex panoreringar.

Jag spelar inte särskilt mycket 😄 men jag skulle säga troligtvis inte. De spel jag spelar är ju inte tänkta att skapa samma typ av inlevelse som jag njuter av när jag ser på film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Hobbit i 48fps blev väl en rejäl flopp?

Inte beror det på fps:en iaf. Äntligen en film där inte allt hackade... Har generellt problem med film just pga det och ser på sin höjd en film per år och det hjälper inte mycket av att det är på TV heller. 4k, jo bra för stillbilder men det film behöver mer än nått annat är hög fps.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Den traditionsenliga selling pointen om "nya AI-chip" i TV-lanseringarna triggar för mig ungefär samma intressereflex som nya smileys i IOS-releaserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Men hur ska vi få all härlig information om dessa nya modeller utan herr Laxpudding... Ska vi tvingas tänka och samla information själva?

I miss him

Va?!

Skrivet av anon300311:

24hz ska de vara Inge annat för film.
Spel/sport får gärna vara 120hz/fps

Varför?