Vad har Bitcoin för värde nu och i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Intressanta svar men baserat på dem så är jag inte redo att investera i BTC eller andra kryptovalutor men ifall det kommer en dipp så kan det vara värt/kul att spekulera med certifikat handel och försöka få en 15%-30% avkastning på en liten summa.

Om du är intresserad skulle jag rekommendera dig att investera en liten del av ditt investerbara kapital (0.1-2%). Det är lättare att följa något om man är investerad i det. Pengarna man investerar ska man kunna förlora helt och hållet. Kryptomarknaden är väldigt volatil och under förra bullmarket var det flera tillfälliga nedgångar på runt -30%. Dessutom får man lite erfarenhet av kryptovalutor, vilket tror jag är bra i allmänhet. Exempelvis hur man använder digitala plånböcker, blockutforskare osv. Kommer du upp i en signifikant summa bör du ha ditt riktiga krypto i en hårdvaruplånbok. Så du kan testa att både investera lite i något certifikat (exempelvis XBT) och köpa riktig krypto (BTC, ETH) via exempelvis Kraken eller Coinbase.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Om du är intresserad skulle jag rekommendera dig att investera en liten del av ditt investerbara kapital (0.1-2%). Det är lättare att följa något om man är investerad i det. Pengarna man investerar ska man kunna förlora helt och hållet. Kryptomarknaden är väldigt volatil och under förra bullmarket var det flera tillfälliga nedgångar på runt -30%. Dessutom får man lite erfarenhet av kryptovalutor, vilket tror jag är bra i allmänhet. Exempelvis hur man använder digitala plånböcker, blockutforskare osv. Kommer du upp i en signifikant summa bör du ha ditt riktiga krypto i en hårdvaruplånbok. Så du kan testa att både investera lite i något certifikat (exempelvis XBT) och köpa riktig krypto (BTC, ETH) via exempelvis Kraken eller Coinbase.

Intresserad av att tjäna pengar är jag definitivt men jag ser på dessa kryptovalutor mest som pyramidspel, just nu iaf.
Det kan vara något bra i framtiden men just nu är det bara att få in mer människor och FOMO och HODL som driver upp priserna.

Av de totalt 8159st crypto valutor (det har tillkommit 6st coins sen jag startade tråden!?) så är Bitcoin den mest kända, dock kanske inte den bästa, just nu iaf som styr de andras värde rätt så mycket. Polkadot har ökat +67% senaste 7 dagarna, Dogecoin +60, Reserve Rights +66%... Dessa är andra coins som jag inte vet något om, troligen inte ni andra heller. Ni känner till Bitcoin och vill få in andra att investera i just denna valuta så att priset ökar.

Vem använder BTC eller crypto för att exempelvis köpa en vara som en cykel? Nästan ingen gissar jag på, dock ifall det skulle gå att köpa en cykel i en butik för crypto så kan crypto värdet svinga kanske 7% bara under tiden man kollar på vilken cykel som man skulle vilja ha... Och kom ihåg att skatta 30% av vinsten sen också (skatten kan ju vara något som försvinner i framtiden men troligen inte).

Det går inte att parkera pengarna i crypto för att undvika inflation heller, då värdet kan gå åt vilket håll som helst och fort, ner sen när FOMO är över. Det kan absolut vara något i framtiden men ser mycket ut som pyramidspel just nu. Jag gissar dock på att ni som har investerat och håller i era cryptos kan komma ut som vinnare, vägarna till rikedom är många som tur är

Jag tror jag kommer att göra framtida spekulationer i crypto men då med småsummor och mest för kul/gambling.

Rättade småfel
Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Jag har inte några BTC men köpte för någon dag sen XRP för 500 dollar och har 40000 TRX (tron) sedan några år tillbaka så jag har absolut inte investerat några pengar men det är roligt att följa kurvorna.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Vem använder BTC eller crypto för att exempelvis köpa en vara som en cykel? Nästan ingen gissar jag på, dock ifall det skulle gå att köpa en cykel i en butik för crypto så kan crypto värdet svinga kanske 7% bara under tiden man kollar på vilken cykel som man skulle vilja ha... Och kom ihåg att skatta 30% av vinsten sen också (skatten kan ju vara något som försvinner i framtiden men troligen inte).

Personligen så köper jag nästan allt med ett Visa-kort från crypto.com, och sålänge Visa/Mastercard tar ut sina avgifter av handlare för varje transaktion så finns det en stor öppning för kryptovalutor att med tiden ta stor del av den marknaden också. Att stora aktörer som paypal och square satsar på marknaden ger väl en hint om att det är mer än en liten bubbla/pyramidspel.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Intresserad av att tjäna pengar är jag definitivt men jag ser på dessa kryptovalutor mest som pyramidspel, just nu iaf.
Det kan vara något bra i framtiden men just nu är det bara att få in mer människor och FOMO och HODL som driver upp priserna.

Av de totalt 8159st crypto valutor (det har tillkommit 6st coins sen jag startade tråden!?) så är Bitcoin den mest kända, dock kanske inte den bästa, just nu iaf som styr de andras värde rätt så mycket. Polkadot har ökat +67% senaste 7 dagarna, Dogecoin +60, Reserve Rights +66%... Dessa är andra coins som jag inte vet något om, troligen inte ni andra heller. Ni känner till Bitcoin och vill få in andra att investera i just denna valuta så att priset ökar.

Vem använder BTC eller crypto för att exempelvis köpa en vara som en cykel? Nästan ingen gissar jag på, dock ifall det skulle gå att köpa en cykel i en butik för crypto så kan crypto värdet svinga kanske 7% bara under tiden man kollar på vilken cykel som man skulle vilja ha... Och kom ihåg att skatta 30% av vinsten sen också (skatten kan ju vara något som försvinner i framtiden men troligen inte).

Det går inte att parkera pengarna i crypto för att undvika inflation heller, då värdet kan gå åt vilket håll som helst och fort, ner sen när FOMO är över. Det kan absolut vara något i framtiden men ser mycket ut som pyramidspel just nu. Jag gissar dock på att ni som har investerat och håller i era cryptos kan komma ut som vinnare, vägarna till rikedom är många som tur är

Jag tror jag kommer att göra framtida spekulationer i crypto men då med småsummor och mest för kul/gambling.

Det finns väldigt mycket olika kryptovalutor, ja. Men det är svårt att veta vilka som kommer att fortsätta att gå upp. Jag brukar rekommendera BTC och ETH, eftersom de har störst nätverkseffekt och har högst sannolikhet att finnas kvar i framtiden.

Kryptovalutor används inte för betalningar just nu, och det finns flera orsaker till det. Bland annat för att de är för volatila och att skattereglerna är jobbiga i många länder (att varje transaktion är skattepliktig). Förhoppningen är dock att priserna stabiliseras när marknadsvärdet blir högre (runt eller högre än marknadsvärdet på guld). När detta sker är också kryptovalutor mer etablerade och politikerna har hunnit ta fram rimliga regleringar.

Man ska komma ihåg att kryptovalutor fortfarande är ett ungt område. Det tog många år innan webben blev populär på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Det finns väldigt mycket olika kryptovalutor, ja. Men det är svårt att veta vilka som kommer att fortsätta att gå upp. Jag brukar rekommendera BTC och ETH, eftersom de har störst nätverkseffekt och har högst sannolikhet att finnas kvar i framtiden.

Kryptovalutor används inte för betalningar just nu, och det finns flera orsaker till det. Bland annat för att de är för volatila och att skattereglerna är jobbiga i många länder (att varje transaktion är skattepliktig). Förhoppningen är dock att priserna stabiliseras när marknadsvärdet blir högre (runt eller högre än marknadsvärdet på guld). När detta sker är också kryptovalutor mer etablerade och politikerna har hunnit ta fram rimliga regleringar.

Man ska komma ihåg att kryptovalutor fortfarande är ett ungt område. Det tog många år innan webben blev populär på riktigt.

Ja precis BTC eller kanske Facebooks Libra/Diem eller någon annan valuta kan blir något bra i framtiden för handel över världen och mellan personer.

Det som talar för crypto är att det finns inget tak utan priset kan öka hur mycket som helst så då är det bra att vara med tidigt.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Intresserad av att tjäna pengar är jag definitivt men jag ser på dessa kryptovalutor mest som pyramidspel, just nu iaf.
Det kan vara något bra i framtiden men just nu är det bara att få in mer människor och FOMO och HODL som driver upp priserna.

Kan folk sluta kalla bitcoin pyramidspel. Antingen vet ni inte vad bitcoin är eller så vet ni inte vad ett pyramidspel är. Hur skulle ett pyramidspel kunna vara något bra i framtiden? Du motsäger dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nått som saknar ett verkligt värde och bara handlas för handelns skull, inget som gynnar samhället.

Ingen tvingar någon vare sig att köpa eller sälja. När någon säljer för högre pris är det någon annan som frivilligt köper. Ingen har lurat någon. Priset går upp på grund av ökad efterfrågan och begränsad tillgång.

I så fall skulle det vara kriminellt att köpa och sälja exempelvis datorminnen? Om någon fabrik brinner så minskar tillgången och priset går upp. Att kriminalisera en fri marknad låter som något kommunister i Kina kan tänka sig...

Fria decentraliserade valutor gynnar samhället och skyddar individer från onda staters manipulation. Det ger alla frihet att själv bestämma över sina pengar. Jag ser det som mycket gynnsamt för ett friare samhälle. Själv föredrar jag dock mindre spårbara kryptovalutor såsom Monero.

Permalänk
Medlem

Jag skrev såhär i en annan tråd men flyttar det nu hit:

Inte en enda vettig fond investerar i Bitcoin långsiktigt, det ska ni i ha jävligt klart för er.
Bitcoin är en massiv scam, alla som säger annat vill inte annat än enbart att bidra till bubblan och en chans att tjäna pengar. Praktiskt taget ALLA är ute efter att tjäna pengar i detta fallet.

För att inte tala om de tekniska aspekter signaler som säger spring för livet.

Den som köper nu kommer snart vara en bag holder.

Eller. BTC är framtiden.
Lol 🤣

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag skrev såhär i en annan tråd men flyttar det nu hit:

Inte en enda vettig fond investerar i Bitcoin långsiktigt, det ska ni i ha jävligt klart för er.
Bitcoin är en massiv scam, alla som säger annat vill inte annat än enbart att bidra till bubblan och en chans att tjäna pengar. Praktiskt taget ALLA är ute efter att tjäna pengar i detta fallet.

För att inte tala om de tekniska aspekter signaler som säger spring för livet.

Den som köper nu kommer snart vara en bag holder.

Eller. BTC är framtiden.
Lol 🤣

Kom med lite vettiga belägg om du nu försöker hjälpa folk från att begå misstag / upplysa om en scam.

Förklara vad som pekar på att det är en scam osv... Då blir det lättare för folk att ta beslut och hålla sig undan på samma sätt som folk inte investerar i något när man bara säger: Köp detta det kommer bli värt jättemycket. Lika dumt.

Är rätt många seriösa aktörer som går in i btc.

Man har öppnat upp för investering i btc via pensionsplaner, paypal köper btc varje dag, banker i usa har fått tillstånd att använda öppna blockchains och stablecoins som digitala store of value på samma sätt som guld....

"ska ni i ha jävligt klart för er. :)"

Anar en frustration i hur du uttrycker dig.

Låt mig gissa att du inte äger någon krypto? Är inte försent att gå in.

Ps. det kommer vara volatilt även framöver -50% är inga konstigheter men det återhämtar.

Permalänk
Skrivet av gargamelo:

Menar du exempelvis att kunna handla varor för i webhallen eller Inet ?

Webhallen tar ju dessutom emot bitcoin direkt väl? Sedan 2014 dessutom...
https://www.bitcoin.se/articles/webhallen-tar-emot-bitcoin

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag lade 5k i BTC och 5K i ETH certifikat i går. Brukade trada med certifikaten förut men nu behåller jag dem och följer utvecklingen.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Webhallen tar ju dessutom emot bitcoin direkt väl? Sedan 2014 dessutom...
https://www.bitcoin.se/articles/webhallen-tar-emot-bitcoin

Det står ju t o m i texten du länkar till

Citat:

Man har valt att använda sig av BitPay och kommer därmed själva inte att hantera några bitcoin

I praktiken styr de dig till en växlingstjänst där du får växla btc till riktiga pengar innan du handlar, såklart till en hög avgift.

En marknadsföringsploj alltså,
”vi tar emot BTC” = massa uppmärksamhet, utan att de behöver befatta sig med en valuta som kan vara värd vad som helst eller ingenting nästa dag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det står ju t o m i texten du länkar till
I praktiken styr de dig till en växlingstjänst där du får växla btc till riktiga pengar innan du handlar, såklart till en hög avgift.

En marknadsföringsploj alltså,
”vi tar emot BTC” = massa uppmärksamhet, utan att de behöver befatta sig med en valuta som kan vara värd vad som helst eller ingenting nästa dag.

Vet inte om jag skulle kalla det en marknadsföringsploj. Det är helt förståeligt att de vill ta emot i SEK, och då måste ju en växling ske någonstans. Det hindrar ju inte att jag, om jag vill, kan betala i BTC. Vår router som vi köpte för en 4-5 år sedan är t.ex. betalad med BTC och köpt hos just webhallen. Jag tyckte det var väldigt smidigt och kan inte minnas att jag reagerade på att växlingsavgiften då var speciellt hög.

Köper jag till exempel något från Kina eller annat land på Amazon så är det ju inte heller några konstigheter eller problem med att jag vill betala i SEK och de vill ta emot i deras valuta. Då sker ju också någon form av valutaväxling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Inte en enda vettig fond investerar i Bitcoin långsiktigt, det ska ni i ha jävligt klart för er.
Bitcoin är en massiv scam, alla som säger annat vill inte annat än enbart att bidra till bubblan och en chans att tjäna pengar. Praktiskt taget ALLA är ute efter att tjäna pengar i detta fallet.

För att inte tala om de tekniska aspekter signaler som säger spring för livet.

Den som köper nu kommer snart vara en bag holder.

Eller. BTC är framtiden.
Lol 🤣

Väldigt underligt att folk vill tjäna pengar, vi borde alla jobba ideelt Det argumentet börjar bli väldigt gammalt, lägger man pengar i något som Aktier/Guld/Bitcoin så är det för mig självklart att man förväntar sig att de ska växa över tid.

"Vettig fond" är ju väldigt subjektivt, och du kommer självklart hävda att defacto alla fonder som håller bitcoin inte är "vettiga", så det blir en moment 22.

Personligen ger jag inte mycket för tekniska "signaler", bitcoin var överköpt på 20k$, hur bra går det för dom som sitter och väntar på att köpa bitcoin när RSI går ner?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Väldigt underligt att folk vill tjäna pengar, vi borde alla jobba ideelt Det argumentet börjar bli väldigt gammalt, lägger man pengar i något som Aktier/Guld/Bitcoin så är det för mig självklart att man förväntar sig att de ska växa över tid.

"Vettig fond" är ju väldigt subjektivt, och du kommer självklart hävda att defacto alla fonder som håller bitcoin inte är "vettiga", så det blir en moment 22.

Touché, det har du kanske rätt i. Jag borde nog revidera "vettig fond" då det givetvis finns traders som är väldigt duktiga som säkerligen kan köpa en stake i BTC både på lång och kort sikt - men jag vill poängtera att det säkerligen inte finns en vettig fondförvaltare som köper BTC för att framtiden är här, hoppa på tåget innan det är för sent.
Jag gör så klart vissa antaganden, men det gör väl de flesta här.

Jag tycker man ska tradea BTC, men man ska förstå att det inte kommer bli en samhällsrevolution mer än att idén om decentraliserad valuta är förbannat attraktivt.

Bitcoin blev snabbt oanvändbart när överföringarna började kosta massvis med pengar.

Jo, nog är jag lite upprörd över hela fenomenet. Det är förbannat sorgligt att småsparare luras av en så enorm scam och jag är oändligt förvånad över BTC inte dog ut vid 2018.

Jag är av åsikten att det finns enklare och mindre riskabla sätt att tjäna bra pengar på, t ex månadsspara i en bra techfond så som TIN Ny Teknik.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

men jag vill poängtera att det säkerligen inte finns en vettig fondförvaltare som köper BTC för att framtiden är här, hoppa på tåget innan det är för sent.
Jag gör så klart vissa antaganden, men det gör väl de flesta här.

Paul Tudor Jones
https://www.youtube.com/watch?v=SmH1avX_RVc

Van Eck
https://www.youtube.com/watch?v=k7XhDxVbqlY

Stan Druckenmiller
https://www.youtube.com/watch?v=bu9z3s38o_U

Skrapar du lite på ytan så hittar du fler.

[quote postid="18860491" userid="167963" name="Elfsberg"]
Jag tycker man ska tradea BTC, men man ska förstå att det inte kommer bli en samhällsrevolution mer än att idén om decentraliserad valuta är förbannat attraktivt.
[/quota]

Alla har såklart rätt till sin åsikt, men just detta råd är vad som får vanliga småinvesterare att förlora sina investeringar. På andra sidan av dina trades i bitcoin så finns en motpart som är oändligt mycket rikare och duktigare än du är på att tradea.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Älskar att läsa bittra non-believer, no-coiners kommentarer som vill göra allt för att kryptovalutor ska misslyckas bara för att de tror att det är försent att ta del av kakan

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Älskar att läsa bittra non-believer, no-coiners kommentarer som vill göra allt för att kryptovalutor ska misslyckas bara för att de tror att det är försent att ta del av kakan

"Non-believer, no-coiner kommentarer." Det låter nästan som en religiös sekt. Det finns en hel del människor som ser bitcoin whitepapern som en bibel men ändå lite konstig vi vs dem dynamik kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av TheBodyLotion:

Älskar att läsa bittra non-believer, no-coiners kommentarer som vill göra allt för att kryptovalutor ska misslyckas bara för att de tror att det är försent att ta del av kakan

Fast det är väl nästan lika illa när folk hyllar kryptovalutor med motiveringen att värdet kommer 10 dubblas, då är du ju inte intresserad av produkten som betalningssätt utan som investering.

Vem vill få sin lön utbetald i en valuta som går upp och ner konstant (upp är alltid trevligt men inte ner )

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Fast det är väl nästan lika illa när folk hyllar kryptovalutor med motiveringen att värdet kommer 10 dubblas, då är du ju inte intresserad av produkten som betalningssätt utan som investering.

Vem vill få sin lön utbetald i en valuta som går upp och ner konstant (upp är alltid trevligt men inte ner )

Varför skulle det vara något fel i att hylla bitcoin för attributen som gör det utmärkt som ett investeringsinstrument? Jag är inte speciellt intresserad av bitcoin om betalningsmedel.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

"Non-believer, no-coiner kommentarer." Det låter nästan som en religiös sekt. Det finns en hel del människor som ser bitcoin whitepapern som en bibel men ändå lite konstig vi vs dem dynamik kan jag tycka.

Jag har inte stött på någon som tvingat en att köpa kryptovalutor. Dock har jag stött på flera no-coiners som trampat på folk som faktiskt sitter med krypto. Av egen erfarenhet så har jag fått Vi - Dem känslan fåtal gånger och oftast från folk som inte har krypto dåra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Bitcoin blev snabbt oanvändbart när överföringarna började kosta massvis med pengar.

Kan du förtydliga vad du egentligen menar med detta? När man skickar BTC väljer man själv vilken transaktionsavgift man vill betala. Du kan utan problem välja att betala 1 sat/byte, och googlar man på medeltransaktionsstorleken på BTC så får man ca 250 bytes. Dvs ca en krona med dagens kurs. Absolut kan man välja att betala flera hundra kronor för en transaktion (i utbyte att den går igenom snabbare), men det är inte något man generellt sett behöver göra. Nu är jag inte expert på BTC, men har förstått det som att det finns saker man kan göra för att minska sin transaktionsstorlek (och därmed transaktionsavgift)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Kan du förtydliga vad du egentligen menar med detta? När man skickar BTC väljer man själv vilken transaktionsavgift man vill betala. Du kan utan problem välja att betala 1 sat/byte, och googlar man på medeltransaktionsstorleken på BTC så får man ca 250 bytes. Dvs ca en krona med dagens kurs. Absolut kan man välja att betala flera hundra kronor för en transaktion (i utbyte att den går igenom snabbare), men det är inte något man generellt sett behöver göra. Nu är jag inte expert på BTC, men har förstått det som att det finns saker man kan göra för att minska sin transaktionsstorlek (och därmed transaktionsavgift)

Det stämmer som du skriver att du kan välja att betala 1 satoshi / byte, men som du ser nedan så kommer det ta en vecka innan en sådan transaktion inkluderas i ett block som en miner tar med:

Next: 106.4 sat/byte $10.82
1h: 101.4 sat/byte $10.31
6h: 37.8 sat/byte $3.85
12h: 25.6 sat/byte $2.61
1d: 3.5 sat/byte $0.36
3d: 2.2 sat/byte $0.23
1wk: 1.0 sat/byte $0.11
Min: 1.7 sat/byte $0.18
Block height: 665,265
Mempool depth: 87

Ovan är senaste uträkningen av avgifterna, så bitcointransaktioner på baslagret är inte lämpliga för små transaktioner, och lär aldrig vara.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det stämmer som du skriver att du kan välja att betala 1 satoshi / byte, men som du ser nedan så kommer det ta en vecka innan en sådan transaktion inkluderas i ett block som en miner tar med:

Next: 106.4 sat/byte $10.82
1h: 101.4 sat/byte $10.31
6h: 37.8 sat/byte $3.85
12h: 25.6 sat/byte $2.61
1d: 3.5 sat/byte $0.36
3d: 2.2 sat/byte $0.23
1wk: 1.0 sat/byte $0.11
Min: 1.7 sat/byte $0.18
Block height: 665,265
Mempool depth: 87

Ovan är senaste uträkningen av avgifterna, så bitcointransaktioner på baslagret är inte lämpliga för små transaktioner, och lär aldrig vara.

Jag tittar på https://bitcoinfees.earn.com/ som estimerar betydligt kortare tider än dina siffror. Oavsett är poängen att man själv väljer transaktionsavgift och att om man inte har bråttom är det inga problem att betala väldigt lite i avgift, där man själv helt enkelt får bedöma hur mycket man är villig att betala och hur länge man är villig att vänta.

Nu kommer vi in på områden jag har i princip noll koll på, men blev lite nyfiken när du skrev "så bitcointransaktioner på baslagret är inte lämpliga för små transaktioner". Så om man vill göra små (eller billiga) transaktioner, hur är bästa sättet att göra då? Har hört talats om lightning network och segwit, men har noll koll på vad det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag tittar på https://bitcoinfees.earn.com/ som estimerar betydligt kortare tider än dina siffror. Oavsett är poängen att man själv väljer transaktionsavgift och att om man inte har bråttom är det inga problem att betala väldigt lite i avgift, där man själv helt enkelt får bedöma hur mycket man är villig att betala och hur länge man är villig att vänta.

Nu kommer vi in på områden jag har i princip noll koll på, men blev lite nyfiken när du skrev "så bitcointransaktioner på baslagret är inte lämpliga för små transaktioner". Så om man vill göra små (eller billiga) transaktioner, hur är bästa sättet att göra då? Har hört talats om lightning network och segwit, men har noll koll på vad det är

"The fastest and cheapest transaction fee is currently 102 satoshis/byte, shown in green at the top.
For the median transaction size of 224 bytes, this results in a fee of 22,848 satoshis." enligt den sidan, 22848 är drygt 9$.

Lightning network funkar absolut för att göra små transaktioner med väldigt låga avgifter, men adoption och säkerhet är fortfarande skakigt. Vill du bli inkluderad i ett miningblock så snabbt som möjligt till så låg avgift som möjligt så är det bech32 segwit address som är bäst, du kan läsa mer om det här: https://www.skalex.io/what-is-a-bech32-segwit-address/#benefi...

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

"The fastest and cheapest transaction fee is currently 102 satoshis/byte, shown in green at the top.
For the median transaction size of 224 bytes, this results in a fee of 22,848 satoshis." enligt den sidan, 22848 är drygt 9$.

Lightning network funkar absolut för att göra små transaktioner med väldigt låga avgifter, men adoption och säkerhet är fortfarande skakigt. Vill du bli inkluderad i ett miningblock så snabbt som möjligt till så låg avgift som möjligt så är det bech32 segwit address som är bäst, du kan läsa mer om det här: https://www.skalex.io/what-is-a-bech32-segwit-address/#benefi...

Tack så mycket för länken, ska kolla igenom den sen!

Ja, om man betalar 102 satoshis/byte just nu är man i princip garanterad att komma med i nästa block. Beroende på vad som är syftet med transaktionen kanske det är viktigt att vara med i nästa block, men för de flesta gissar jag på att det absolut inte är det. Tittar man på grafen så uppskattar de att det tar 30-300 minuter om man lägger sig på 50 sat/byte, 30-480 minuter om man lägger sig på 25 sat/byte och 30-660 minuter om man lägger sig på 1 sat/byte. De hävdar att detta är med ett 90% konfidensintervall. Det tolkar jag som att om man lägger sig på 1 sat/byte (ca 1 kr per transaktion) är det 90% säkert att transaktionen går igenom på 11 timmar. Huruvida deras siffror eller dina siffror som du skrev tidigare i tråden är korrekta vet jag inte, men jag har genom tiderna gjort ganska många transaktioner med 1 sat/byte och de har alla gått igenom tillslut. Ibland snabbt, ibland långsamt

Permalänk

Mer än hälften av alla bitcoins är ägda av ransomware gäng. Bitcoin är uppbyggt för att gynna kriminella. Om folk visste hur mycket andel bitcoin dessa gäng ägde så skulle det bli chockade.

Folk som skriver att bitcoin endast används av en ytterst liten del av kriminella har absolut ingen koll alls och bör inte uttala sig i frågan.

En vettig digital valuta ska ha någon form av central auktoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Mer än hälften av alla bitcoins är ägda av ransomware gäng. Bitcoin är uppbyggt för att gynna kriminella. Om folk visste hur mycket andel bitcoin dessa gäng ägde så skulle det bli chockade.

Folk som skriver att bitcoin endast används av en ytterst liten del av kriminella har absolut ingen koll alls och bör inte uttala sig i frågan.

En vettig digital valuta ska ha någon form av central auktoritet.

Eftersom det är relativt enkelt att spåra addresser som används i ransomware så får du gärna länka till analysen som styrker dina uttalanden.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Paul Tudor Jones
https://www.youtube.com/watch?v=SmH1avX_RVc

Van Eck
https://www.youtube.com/watch?v=k7XhDxVbqlY

Stan Druckenmiller
https://www.youtube.com/watch?v=bu9z3s38o_U

Skrapar du lite på ytan så hittar du fler.

[quote postid="18860491" userid="167963" name="Elfsberg"]
Jag tycker man ska tradea BTC, men man ska förstå att det inte kommer bli en samhällsrevolution mer än att idén om decentraliserad valuta är förbannat attraktivt.
[/quota]

Alla har såklart rätt till sin åsikt, men just detta råd är vad som får vanliga småinvesterare att förlora sina investeringar. På andra sidan av dina trades i bitcoin så finns en motpart som är oändligt mycket rikare och duktigare än du är på att tradea.

Tack, jag ska kolla på dem. Jag älskar fenomenet Bitcoin, det är oändligt spännande.

Men. Innan jag kollar så tänker jag såhär: alla dessa seriösa investerare kommer sälja av sina innehav eller korta dem när det är dags. De sitter inte kvar när det börjar rasa, sånt får noobsen göra. Men de kanske köper in sig igen runt botten!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077