SweClockers byter till smartare nyckellås

Permalänk
Melding Plague

SweClockers byter till smartare nyckellås

Kenneth sätter tänderna i det smarta hemmet. Steg ett blir att byta ut det gamla kontorslåset mot ett smartare sådant.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Utan att vara helt insatt tror jag det är version 2. Det floreras rykten om en version 3 kommer under året. Bra genomgång annars!

Permalänk
Medlem

Vi har ett på huvuddörren och en annan modell från Yale på altandörren. Vi köpte även Yales till några av våra närmaste familjemedlemmar i julklapp, och alla är supernöjda!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Använder en Yale Doorman nästan varje dag på jobbet, passage in till ett lagerutrymme. Har slagit koden så pass många gånger nu att det bara är ett muskelminne som upprepas. Skulle jag vara tvungen att upprepa koden högt så blir det problem..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Installerade en V2 förra året som är suverän. Vår dotter behöver inte längre ha med sig nyckel som hon alltid glömmer eller tappar någonstans, som leder till låsbyte. Svärföräldrarna har en egen kod om de behöver ta sig in pga av någon nödsituation, vad det nu skulle vara.

Rekommenderar att man ser genom de videos som ligger på Yales YouTube-sida ett par gånger, för då undviker man lättare misstag som det som gjordes i videon i artikeln.

Min installation gick som tur var felfritt. Var tvungen att bredda hålet i dörren för att få in låshuset med skyddsplattan, men det gick fort med en rasp som jag köpt i förkant, för det tror jag var nämnt i någon av videorna att chansen är rätt så stor för.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på ett smart lås men orkar inte ta diskussionen med BRF. Ser ut som ett mer passande lås för lägenheter är Yale Linus som lanseras snart, det verkar lovande!

Förövrigt förstår jag inte syftet med ett nästan 6min långt videoklipp, jag lärde mig att man ska läsa manualen och att de i framtiden får se om det har krånglat...
Vore mer intressant om det fanns lite substans i klippet.

Permalänk

I am in!

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem
Skrivet av hooloovoo:

😂

Fast det ser ju inte så ut, inte ännu. Bara 4 i buffer och den där är ju inte helt straight-forward och 100% garanterad! 😄

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

En kollega till mig köpte ett sådan här lås för ett tag sedan.
Vi googlade lite på säkerhet, och hittade killar som lyckats klona kort ifrån Doorman, och kunde låsa upp dessa lås med klonade kort.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

En kollega till mig köpte ett sådan här lås för ett tag sedan.
Vi googlade lite på säkerhet, och hittade killar som lyckats klona kort ifrån Doorman, och kunde låsa upp dessa lås med klonade kort.

Ja, det är ju klart. Alla lås går att få upp. Antingen genom att kopiera nyckeln (digital eller inte), eller med våld. Lås är till för att göra det svårare för folk att slumpmässigt vandra in på din egendom från gatan, du ska aldrig se på dem som en lösning på ett planlagt inbrott.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Hur får låset ström? Genom batterier?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Hur får låset ström? Genom batterier?

4 AA-batterier ja. Kan även drivas av ett 9v-batteri ifall AA-batterierna är döda.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur får låset ström? Genom batterier?

Japp, batterier.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

Hallå, det är 2021. Ni behöver ett Yale Doorhen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

En kollega till mig köpte ett sådan här lås för ett tag sedan.
Vi googlade lite på säkerhet, och hittade killar som lyckats klona kort ifrån Doorman, och kunde låsa upp dessa lås med klonade kort.

Yes och har monterat dessa hos flertalet kunder men en av dom va speciell! för att övertala frugan så beställde han hem en dyrkpistol, övade en dag sen kunde han låsa upp både deras egna dörr och grannens på ca 10 sekunder

så att klona kort jämfört med en dyrkpistol för typ 300kr på alibaba så är det nog större risk att buset väljer dyrkpistolen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

har en sån själv och kan bara rekommendera, kan få meddelande i luren när dörren öppnas å stängs etc

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Ja, det är ju klart. Alla lås går att få upp. Antingen genom att kopiera nyckeln (digital eller inte), eller med våld. Lås är till för att göra det svårare för folk att slumpmässigt vandra in på din egendom från gatan, du ska aldrig se på dem som en lösning på ett planlagt inbrott.

Håller med i sak. MEN, om låset blir en enklare vektor in istället för våld/dyrk så är det ju inget vidare. Låset fyller ju ytterligare en funktion som är nog så viktig och det handlar om att ens försäkringsbolag ska vara nöjd med den låsanordning man valt så att man får ersättning efter ett inbrott. Exempelvis ett Doorman måste man ha i ett specifikt läge för att försäkringen ska gälla (är lite olika hos olika bolag). Exempelvis hos IF så gäller följande: Låset ska vara i bortasäkrat läge med advanced mode. Kodblockering och automatisk låsning aktiverat. Så exempelvis dom som tycker det är smidigt att lämna ut koder till familj och vänner, fine, men då gäller inte försäkringen hos alla bolag.

Nu är ju Doorman typ okej om man kör med nyckeltaggar, det är ju ett slags härdat Mifare classic om jag förstår det rätt och det är inte helt knäckt (ännu ska sägas) även om det går att exempelvis kopiera taggar. Vanliga Mifare classic släpptes alltså 1994 och det är knäckt. Det finns betydligt värre, typ EM Marin som är helt knäckt och extremt osäkert. Men det finns också bättre exempelvis Mifare DESfire EV3.

Sen släpptes ju precis en ny norm för digitala lås från stöldskyddsföreningen https://www.stoldskyddsforeningen.se/ny-norm-ssf-3523-digital... och dom har även en uppdaterad norm för digitala nycklar SSF 1075 utgåva 2.

Skulle jag köpa ett lås nu så skulle jag se till att det hade en modern digital nyckel certifierad enligt SSF 1075 utgåva 2 samt låset i sig certifierat enligt SFF 3523, kanske mest för att slippa strul med försäkringsbolaget om det blir ett inbrott. Finns det ett sådant lås idag, som inte är en papperslansering (det giller vi ju INTE här på SweC). Nja, typ vilken dag som helst finns det.

Personligen diggar jag Parakeys PDL även om det primärt är till för BRF:er och Hyresfastigheter i första läget.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Köpte ett sådant lås direkt när vi vann huset Sjukt nöjd och att slippa nycklar! Guldvärt, fick min för 2780 kr på Elgiganten.

Permalänk

Roligt ni tar upp lite fler smarta hemmet produkter det uppskattas. Har ett antal smarta produkter uppkopplade här hemma där i bland styrning av värme element, belysning, högtalare, kameror och så naturligtvis även ett Yale Doorman lås. Har väl haft mitt lås i 1,5 års tid är otroligt nöjd skönt att slippa nycklar och ska man resa iväg kan man använda taggar. På min gata känns det som var och varann har just det låset så folk intresse för dessa mer smarta produkter finns definitivt.

Permalänk
Medlem

Alltså man kan ställa in Bricka + kod. förstår inte hur man då skall kunna dyrka upp låset med en "kopierad" tag då man ändå måste ha kod?

dessutom säkrare än en vanlig nyckel för den behöver ingen kod

Permalänk
Medlem

Fick med ett sådant lås till huset vi köpte i höstas, helt underbart att slippa nycklar när man går ut! Skönt dessutom att det är kopplat till larmet och ännu skönare är det att kunna ge hantverkare en egen kod som fungerar endast när det behövs och att kunna fjärröppna dörren. Sambon är tveksam dock, särskilt när jag behövde byta batterier häromveckan men medger att det ändå är rätt skönt att slippa nyckelknippan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

4 AA-batterier ja. Kan även drivas av ett 9v-batteri ifall AA-batterierna är döda.

Märklig lösning. Jag hade helt klart konstruerat det så att det får ström via låsblecket i dörrkarmen. Antingen med en liten väggspänningsdosa på dörrkarmen som omvandlar till nåt lämpligt ut till låset, eller nåt i stil med USB-laddare i vägguttag och sen en fast kabel upp till dörrkarmen och låsblecket.
Så när dörren är stängd kan två fjäderbelastade kontakter slutas mellan låset och låsblecket och ladda dörrdelen, som då har ett laddningsbart, och utbytbart, batteri.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det går inte att uppfinna en som typ i nödfall kan laddas av att man vrider på handtaget några gånger, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Yes och har monterat dessa hos flertalet kunder men en av dom va speciell! för att övertala frugan så beställde han hem en dyrkpistol, övade en dag sen kunde han låsa upp både deras egna dörr och grannens på ca 10 sekunder

så att klona kort jämfört med en dyrkpistol för typ 300kr på alibaba så är det nog större risk att buset väljer dyrkpistolen

Det beror på vilka låscylindrar man har. Bra låscylindrar pillar man inte upp så lätt (eller alls) med låspistol.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det går inte att uppfinna en som typ i nödfall kan laddas av att man vrider på handtaget några gånger, haha

Eller en utfällbar liten vev. Ingen dum idé faktiskt.

Det är inte ofta jag springer runt med ett 9V-batteri i fickan, så själv skulle jag förbli utlåst en ganska bra stund om batterierna i låset gav upp. Det är faktiskt en av anledningarna till att jag skippat Yale Doorman (den största är att jag personligen inte litar på säkerheten).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Håller med i sak. MEN, om låset blir en enklare vektor in istället för våld/dyrk så är det ju inget vidare. Låset fyller ju ytterligare en funktion som är nog så viktig och det handlar om att ens försäkringsbolag ska vara nöjd med den låsanordning man valt så att man får ersättning efter ett inbrott. Exempelvis ett Doorman måste man ha i ett specifikt läge för att försäkringen ska gälla (är lite olika hos olika bolag). Exempelvis hos IF så gäller följande: Låset ska vara i bortasäkrat läge med advanced mode. Kodblockering och automatisk låsning aktiverat. Så exempelvis dom som tycker det är smidigt att lämna ut koder till familj och vänner, fine, men då gäller inte försäkringen hos alla bolag.

Nu är ju Doorman typ okej om man kör med nyckeltaggar, det är ju ett slags härdat Mifare classic om jag förstår det rätt och det är inte helt knäckt (ännu ska sägas) även om det går att exempelvis kopiera taggar. Vanliga Mifare classic släpptes alltså 1994 och det är knäckt. Det finns betydligt värre, typ EM Marin som är helt knäckt och extremt osäkert. Men det finns också bättre exempelvis Mifare DESfire EV3.

Sen släpptes ju precis en ny norm för digitala lås från stöldskyddsföreningen https://www.stoldskyddsforeningen.se/ny-norm-ssf-3523-digital... och dom har även en uppdaterad norm för digitala nycklar SSF 1075 utgåva 2.

Skulle jag köpa ett lås nu så skulle jag se till att det hade en modern digital nyckel certifierad enligt SSF 1075 utgåva 2 samt låset i sig certifierat enligt SFF 3523, kanske mest för att slippa strul med försäkringsbolaget om det blir ett inbrott. Finns det ett sådant lås idag, som inte är en papperslansering (det giller vi ju INTE här på SweC). Nja, typ vilken dag som helst finns det.

Personligen diggar jag Parakeys PDL även om det primärt är till för BRF:er och Hyresfastigheter i första läget.

https://github.com/PwnMonkeyLab/YaleDoorlockVulnerability/blo...

Kommer aldrig någonsin sättas in "smart lås" i en dörr som jag ansvarar för, för många potentiella akilleshälar.

En Bowley-låscylinder hade varit spännande att ha, lycka till att dyrka den

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är inte ofta jag springer runt med ett 9V-batteri i fickan, så själv skulle jag förbli utlåst en ganska bra stund om batterierna i låset gav upp.

Just det skulle väl enkelt lösas med ett nödbatteri placerat på utsidan? Jag utgår från att man bor i villa/radhus om man har ett sånt lås, och då har man säkert en viss tomtyta att fixa en liten förvaringslåda på, för ändamålet. Man kan ju ändå inte låsa upp med batteriet i sig, så det utgör ingen säkerhetsrisk, och batteriets värde är väl några tior, så ingen större fara om det mot förmodan skulle bli stulet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Just det skulle väl enkelt lösas med ett nödbatteri placerat på utsidan? Jag utgår från att man bor i villa/radhus om man har ett sånt lås, och då har man säkert en viss tomtyta att fixa en liten förvaringslåda på, för ändamålet. Man kan ju ändå inte låsa upp med batteriet i sig, så det utgör ingen säkerhetsrisk, och batteriets värde är väl några tior, så ingen större fara om det mot förmodan skulle bli stulet.

Mjaptjah, förvara batteri utomhus är generellt ingen bra idé, särskilt med tanke på fukt men även kyla, så det skulle jag inte heller lita på.

Batterikrav är en osmidig lösning, men enklare och billigare än en handvev förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det beror på vilka låscylindrar man har. Bra låscylindrar pillar man inte upp så lätt (eller alls) med låspistol.

Åker till patentkontoret nu, en liten generator som laddas av att man en liten vev som man hänger på nyckelknippan xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det beror på vilka låscylindrar man har. Bra låscylindrar pillar man inte upp så lätt (eller alls) med låspistol.

Självklart är det så, men av gemene man hur många tror du vet det? Och merparten av dom utländska stöldligorna vi har i Sverige är oavsätt inte så pass kompetenta. Utan för att riskera att bli utsatt för någon dyrkar upp ens dörr eller lyckas ta sig förbi ens digitala lås så är man förmodligen specifikt utvald av en anledning. Och då får man lite skylla sig själv om man inte anpassat sitt hem efter ens inkomst och de man har hemma

Visa signatur

here we go!