SweClockers byter till smartare nyckellås

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mjaptjah, förvara batteri utomhus är generellt ingen bra idé, särskilt med tanke på fukt men även kyla, så det skulle jag inte heller lita på.

Vanliga batterier tål kyla. Vi snackar inte uppladdningsbara här...
Fukt är inget problem. Lägg i en tät plastpåse.

Vi snackar en lösning för 30-40 spänn här.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kör med V2N, riktigt nöjd. Så skönt att slippa tänka på nycklar.

Och hur bra lås man än har så kan jag lova att du har fönsterrutor i huset eller lägenheten. Bättre att göra det lätt för dem att ta med sig sakerna utan att riva halva huset. Billigare för försäkringsbolaget med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

https://github.com/PwnMonkeyLab/YaleDoorlockVulnerability/blo...

Kommer aldrig någonsin sättas in "smart lås" i en dörr som jag ansvarar för, för många potentiella akilleshälar.

En Bowley-låscylinder hade varit spännande att ha, lycka till att dyrka den

Jag ansvarar för ca 10 tusen dörrar på jobbet. Så småningom kommer det absolut bli digitala lås på dom dörrarna, när det är tillräckligt härdat och säkert. Men Yale Doorman, över min döda kropp.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag ansvarar för ca 10 tusen dörrar på jobbet. Så småningom kommer det absolut bli digitala lås på dom dörrarna, när det är tillräckligt härdat och säkert. Men Yale Doorman, över min döda kropp.

Lockar inte 10000 batteribyten var eller varannat år?
Yale är nog inte lösningen för dig. Men ett reellt problem bör väl vara borttappade nycklar. Eller byter ni hela serier så fort en nyckel får ben?

Digitala lås kan ju råda bot på det problemet.

Jag har testat något ILOQ liknande system, verkar sjukt smidigt. Ingen aning om säkerheten dock.

Jag har kört Yale hemma i 1år. Mycket nöjd hittils.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Märklig lösning. Jag hade helt klart konstruerat det så att det får ström via låsblecket i dörrkarmen. Antingen med en liten väggspänningsdosa på dörrkarmen som omvandlar till nåt lämpligt ut till låset, eller nåt i stil med USB-laddare i vägguttag och sen en fast kabel upp till dörrkarmen och låsblecket.
Så när dörren är stängd kan två fjäderbelastade kontakter slutas mellan låset och låsblecket och ladda dörrdelen, som då har ett laddningsbart, och utbytbart, batteri.

Din lösning är otroligt mycket mer komplicerad än ett gäng batterier när det gäller installation osv. Låset varnar ju dessutom vid låg batterinivå i god tid innan så att man kan byta
Att strömsätta på det viset skulle också leda till små urladdningar varje gång dörren öppnas och stängs, vilket leder till oxidation, vilket leder till sämre ledningsförmåga.

Skrivet av Chromatic:

Det går inte att uppfinna en som typ i nödfall kan laddas av att man vrider på handtaget några gånger, haha

Energy harvesting är ett intressant område, Abloy har en cylinder som strömsätts av att man sätter in nyckeln, Pulse, sen finns det produkter som du beskriver där man vrider på ett vred för att tillfälligt strömsätta låset för att kunna utföra krypto för att låsa upp.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Smidigt om man kunde koda tex bankkortet att öppna dörren med.
Men koder och brickor,nä då duger nyckel och batterier är resursslöseri och dyrt.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Lockar inte 10000 batteribyten var eller varannat år?
Yale är nog inte lösningen för dig. Men ett reellt problem bör väl vara borttappade nycklar. Eller byter ni hela serier så fort en nyckel får ben?

Digitala lås kan ju råda bot på det problemet.

Jag har testat något ILOQ liknande system, verkar sjukt smidigt. Ingen aning om säkerheten dock.

Jag har kört Yale hemma i 1år. Mycket nöjd hittils.

Hehe, precis, bland annat det. Och sedan säkerheten över längre tid. Alltså en investering ska ju helst betalas av och sedan börja löna sig rejält och om det då ställs krav på att byta låsen redan om fem år blir det lite jobbigt. Borttappade nycklar är absolut ett stort problem. Kopierade taggar är också ett reellt problem. Så man vill ju gärna gå över till en digital lösning.

Har kört ca 1000 dörrar iLOQ och det är helt okej, men ganska omständligt administrativt. Nya Pulse från Assa känns bättre än iLOQ.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Din lösning är otroligt mycket mer komplicerad än ett gäng batterier när det gäller installation osv. Låset varnar ju dessutom vid låg batterinivå i god tid innan så att man kan byta
Att strömsätta på det viset skulle också leda till små urladdningar varje gång dörren öppnas och stängs, vilket leder till oxidation, vilket leder till sämre ledningsförmåga.

Energy harvesting är ett intressant område, Abloy har en cylinder som strömsätts av att man sätter in nyckeln, Pulse, sen finns det produkter som du beskriver där man vrider på ett vred för att tillfälligt strömsätta låset för att kunna utföra krypto för att låsa upp.

Helvete, vänder och åkte hem.

Permalänk
Skrivet av Felix:

Din lösning är otroligt mycket mer komplicerad än ett gäng batterier när det gäller installation osv. Låset varnar ju dessutom vid låg batterinivå i god tid innan så att man kan byta
Att strömsätta på det viset skulle också leda till små urladdningar varje gång dörren öppnas och stängs, vilket leder till oxidation, vilket leder till sämre ledningsförmåga.

Energy harvesting är ett intressant område, Abloy har en cylinder som strömsätts av att man sätter in nyckeln, Pulse, sen finns det produkter som du beskriver där man vrider på ett vred för att tillfälligt strömsätta låset för att kunna utföra krypto för att låsa upp.

Assa Cliq?
Jobbat en hel del med dom nycklarna på jobbet. Ett sattyg att sätta upp genom programmet men funkar OK sen när allt rullar på och man vet vilka behörigheter som måste laddas om vid olika tider.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Om man ska ha låset på en väderstation i antarktis och inte kan fiffla med batterier varje gång man åker dit så hade det väl varit bra med ett lås som bygger upp en liten charge av att man vrider på handtaget några gånger och sen är det bara att blippa sig in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Din lösning är otroligt mycket mer komplicerad än ett gäng batterier när det gäller installation osv. Låset varnar ju dessutom vid låg batterinivå i god tid innan så att man kan byta
Att strömsätta på det viset skulle också leda till små urladdningar varje gång dörren öppnas och stängs, vilket leder till oxidation, vilket leder till sämre ledningsförmåga.

Komplicerad? Det är ju en engångsgrej vid installationen. Och det är ärligt talat inte mer komplicerat än en mobilladdare...

Vilka små urladdningar pratar du om? Det handlar om ensiffrigt volt här, och dessutom är i princip samtliga strömbrytare uppbyggda genom att metallytor omväxlande får kontakt och bryter kontakten. Exakt samma sak, bara att här sitter de olika delarna separata i lås och låsbleck.

Faktum är att det jag föreslår är så enkelt att man skulle kunna modda till det själv med en lämplig väggadapter (gissar att det är 6-9 V likström som krävs) och en sladd upp längs dörrkarmen, och ett par mässingsbladfjädrar - en per pol - som sticker ut. Ett matchande par på dörren, med en sladd in till batteriutrymmet, och sen kontakt med polerna där. Materialkostnad kanske 150-200 kr om man inte redan har väggadaptern, annars några tior. Arbetsinsats en halvtimme till timme.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av cyklonen:

Komplicerad? Det är ju en engångsgrej vid installationen. Och det är ärligt talat inte mer komplicerat än en mobilladdare...

Vilka små urladdningar pratar du om? Det handlar om ensiffrigt volt här, och dessutom är i princip samtliga strömbrytare uppbyggda genom att metallytor omväxlande får kontakt och bryter kontakten. Exakt samma sak, bara att här sitter de olika delarna separata i lås och låsbleck.

Faktum är att det jag föreslår är så enkelt att man skulle kunna modda till det själv med en lämplig väggadapter (gissar att det är 6-9 V likström som krävs) och en sladd upp längs dörrkarmen, och ett par mässingsbladfjädrar - en per pol - som sticker ut. Ett matchande par på dörren, med en sladd in till batteriutrymmet, och sen kontakt med polerna där. Materialkostnad kanske 150-200 kr om man inte redan har väggadaptern, annars några tior. Arbetsinsats en halvtimme till timme.

Kör din pitch med Yale / Assa.
Du kan säkert få en anställning om du kan göra verklighet utav dina ord

Jag kan flika in med lite info här om det är någon som upplevt problem att låsa enheten någon gång.

Det beror främst på att dörren inte är helt stängd, så kolla det först (händer ofta med oss som har barn) men om dörren ändå är helt stängd kan problem uppstå - man får en ”uh-oh” signal och rött ljus; ta då handtaget och dra det uppåt istället för nedåt som när man skall öppna dörren. (Tänk som man gör på många kundtoaletter i butiker etc)

Då kommer hasparna gå igenom en cykel och ”hamna rätt” - sedan går det att låsa.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

https://github.com/PwnMonkeyLab/YaleDoorlockVulnerability/blo...

Kommer aldrig någonsin sättas in "smart lås" i en dörr som jag ansvarar för, för många potentiella akilleshälar.

En Bowley-låscylinder hade varit spännande att ha, lycka till att dyrka den

Fast den där sårbarheten gäller ju inte de Yale Doorman V2 som säljs i Sverige. De kan inte styras via BLE.

Fördelen med ett smart dörrlås är ju också smidigheten i att kunna integrera det med ett hemlarm.

Sen är det inte 100% säkert. Det är inget lås. Men man behöver bara ha tillräckligt bra skalskydd för att få tjuven att gå på en enklare måltavla... Ungefär som att möta en björn i skogen; du behöver inte springa fortare än björnen, bara fortare än den långsammaste av dina följeslagare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Håller med i sak. MEN, om låset blir en enklare vektor in istället för våld/dyrk så är det ju inget vidare. Låset fyller ju ytterligare en funktion som är nog så viktig och det handlar om att ens försäkringsbolag ska vara nöjd med den låsanordning man valt så att man får ersättning efter ett inbrott. Exempelvis ett Doorman måste man ha i ett specifikt läge för att försäkringen ska gälla (är lite olika hos olika bolag). Exempelvis hos IF så gäller följande: Låset ska vara i bortasäkrat läge med advanced mode. Kodblockering och automatisk låsning aktiverat. Så exempelvis dom som tycker det är smidigt att lämna ut koder till familj och vänner, fine, men då gäller inte försäkringen hos alla bolag.

Nu är ju Doorman typ okej om man kör med nyckeltaggar, det är ju ett slags härdat Mifare classic om jag förstår det rätt och det är inte helt knäckt (ännu ska sägas) även om det går att exempelvis kopiera taggar. Vanliga Mifare classic släpptes alltså 1994 och det är knäckt. Det finns betydligt värre, typ EM Marin som är helt knäckt och extremt osäkert. Men det finns också bättre exempelvis Mifare DESfire EV3.

Sen släpptes ju precis en ny norm för digitala lås från stöldskyddsföreningen https://www.stoldskyddsforeningen.se/ny-norm-ssf-3523-digital... och dom har även en uppdaterad norm för digitala nycklar SSF 1075 utgåva 2.

Skulle jag köpa ett lås nu så skulle jag se till att det hade en modern digital nyckel certifierad enligt SSF 1075 utgåva 2 samt låset i sig certifierat enligt SFF 3523, kanske mest för att slippa strul med försäkringsbolaget om det blir ett inbrott. Finns det ett sådant lås idag, som inte är en papperslansering (det giller vi ju INTE här på SweC). Nja, typ vilken dag som helst finns det.

Personligen diggar jag Parakeys PDL även om det primärt är till för BRF:er och Hyresfastigheter i första läget.

Nu vet man inte med 100 % säkerhet hur det blir med försäkringsärenden innan man faktiskt blivit drabbad. Har t.ex. aldrig hört någon någonsin som sagt något gott om sitt försäkringsbolag, eftersom de bara betalar sin premiekostnad och aldrig behövt nyttja försäkringen. De man däremot hör är de som blivit drabbade och hamnar i svårlösta försäkringsärenden.

Permalänk
Skrivet av Ljugtomten:

https://github.com/PwnMonkeyLab/YaleDoorlockVulnerability/blo...

Kommer aldrig någonsin sättas in "smart lås" i en dörr som jag ansvarar för, för många potentiella akilleshälar.

En Bowley-låscylinder hade varit spännande att ha, lycka till att dyrka den

Wow... det där är ju pinsamt dåligt. De använder alltså Vigenère med en statisk nyckel för ett challenge-response-protokoll i modern tid.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

https://github.com/PwnMonkeyLab/YaleDoorlockVulnerability/blo...

Kommer aldrig någonsin sättas in "smart lås" i en dörr som jag ansvarar för, för många potentiella akilleshälar.

En Bowley-låscylinder hade varit spännande att ha, lycka till att dyrka den

Kan man inte stänga av Bluetooth då ?

Om man inte använder det sättet för att öppna dörren borde man inte heller kunna hacka sig in den vägen. De flesta kör nog ändå med badge och kod. Visst kan man säkert "klona" en badge men du behöver ju koden för att komma in.

-------------------------------------

Det jag saknar på Yale låsen är en möjlighet att koppla in ytterligare batteri pack via typ bygel eller liknande. Det finns ju sådant att köpa och snickra ihop själv från Kjell. Då kan man utöka batterilängden ordentligt.

Kanske möjlighet att ladda batterierna via en powerbank och microUSB anslutning undertill på låset från insidan ?

Och definitivt möjlighet att ansluta kablar via byglar så man kan köra låset med batterier samt AC adapter backup som matar låset med ström hela tiden. Det kräver ju iofs att man måste fixa med kablar osv, men det är ju upp till användaren själv. Trevligt dock om denna möjlighet fanns i låset. Då skulle man även kunna använda detta lås där det sker otroligt mycket passeringar in och ut för det tar en hel del på batteriet.

Kör man det hemma som ett vanligt lås på en villa så räcker batterierna bra länge.

Man kanske skulle ha någon form av svag led indikering på låset på insidan så man kan se hur mycket batteri som finns kvar.

-------------------------------------

Digitala lås är otroligt skönt att använda, smidigt, praktiskt. Dessutom man man vill ha mer säkerhet så går det ju alltid att kombinera med mekanisk nyckel om man vill som extra låset. Då kan man använda det mekaniska låset vi behov utöver det digitala.

Nu vill ja se tester av andra digitala hem grejer, t.ex. digitala titthål kanske, eller digitala ring klocka som kan spela in osv. Digitala hemmet är något många vill ha, även jag

Själv funderade jag på NAS från Synology för att köra deras Surveillance Station och koppla in IP kameror för att börja totalövervaka allt i min närhet.

Permalänk
Medlem

tja jag hoppas ni har en extra dörr ni kan använda med nyckel, med tanke på hur ofta Dorman failar
har två i min närhet som båda nu blivit utelåsta med doorman efter skiten gått sönder snabbt efter installation.
Personligen föredrar jag norska ID-lock med z-wave modul, (finns med zigbee nu med för den som gillar det protokollet)
och då kan man köra egna taggar, tex en i handen
Jag hoppas dock snart det kommer ett smart lås med z-wave som har nödnyckel som flera blåtands lås har.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan k:

Alltså man kan ställa in Bricka + kod. förstår inte hur man då skall kunna dyrka upp låset med en "kopierad" tag då man ändå måste ha kod?

dessutom säkrare än en vanlig nyckel för den behöver ingen kod

Tjuvar är inte så sofistikerade så det är egalt vilken lösning du tror är säkrast. Tjuven använder ändå kofot för det går fortast.

Personligen har jag inga problem med nyckel, tycker det är smidigare än tag + kod eller bara kod. Yale är inte speciellt vacker heller och batteribehovet ett miljöproblem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Men hur smart är låset? Har den inbyggd AI? kan den köra Quake?
Eller är det ett elektroniskt lås`? Elektromekaniskt lås?
Har den metallbläck eler är det laserstråle ?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Monterade in Yale på ytterdörrarna när vi bytte dem, kopplade på Verisures smarta låsmodul i samma veva. Funkar klockrent, låsa och larma i samma veva.

Bonus är att man kan låsa upp dörren på distans om det skulle behövas. 👌

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Kolla på Lockpickinglawyer på youtube...han knäcker mängder av lås både "smarta" och traditionella. Dom smarta låsen kan många gånger öppnas med en stark magnet på låskroppen som flyttar mekanismen.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Yes och har monterat dessa hos flertalet kunder men en av dom va speciell! för att övertala frugan så beställde han hem en dyrkpistol, övade en dag sen kunde han låsa upp både deras egna dörr och grannens på ca 10 sekunder

så att klona kort jämfört med en dyrkpistol för typ 300kr på alibaba så är det nog större risk att buset väljer dyrkpistolen

Billigare med en RFID klonare för runt 50kr då

Det verkar dock att de kör billås-metoden, att det är ett register som räknar upp för varje gång man låser upp låset.
På en bil är det ju några nummer som får skilja mellan registret och nyckeln, medans på Yale verkar det som att du måste vara den första att låsa upp låset efter att ha klonat kortet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Dörren är ju utgång för en tjuv. In kommer man genom ett fönster. Hos geeks krossa rutan på sidan och lås upp. Men allt som försvårar är såklart bra!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Dessa system är bra men kom-ihåg att alltid ha batteri hemma ink 9v nödbatteri. Har dessa lås men är tveksam till denna lösning då det går åt en hel del batteri. Skulle inte valt denna lösning idag.

Som kontorslösningar så tror jag det är en mycket dålig Idé då ingen kommer vilja byta batteri innan dessa är så dåliga så man inte kommer in utan att använda ett 9v batteri.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Billigare med en RFID klonare för runt 50kr då

Det verkar dock att de kör billås-metoden, att det är ett register som räknar upp för varje gång man låser upp låset.
På en bil är det ju några nummer som får skilja mellan registret och nyckeln, medans på Yale verkar det som att du måste vara den första att låsa upp låset efter att ha klonat kortet.

ja eller om man nu har ett yale eller liknande så struntar man helt i brickorna iom att det är ganska bakåtsträvande och kör bara kod eller bricka + kod

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Haft mitt Yale dörrlås i över 3 år nu! Tror jag bytt Batterier 2ggr under den tiden, vi är 2 i hushållet och har hund, så det blir en hel del passager. Har Verisure tillägget också, så även om jag har Sector Alarm för själva larmet (har ett fullstädigt skal, plus kameror, så det blir aldeles för stor investering att byta).
Men jag är väldigt nöjd med mitt lås!

Har aldrig behövt använda nödlösningen då den varnar ett bra tag innan, men skulle "olyckan" vara framme så skulle jag bara ta bilen till närmsta butik och fixa ett batteri om jag inte hade ett i förrådet.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Komplicerad? Det är ju en engångsgrej vid installationen. Och det är ärligt talat inte mer komplicerat än en mobilladdare...

Vilka små urladdningar pratar du om? Det handlar om ensiffrigt volt här, och dessutom är i princip samtliga strömbrytare uppbyggda genom att metallytor omväxlande får kontakt och bryter kontakten. Exakt samma sak, bara att här sitter de olika delarna separata i lås och låsbleck.

Faktum är att det jag föreslår är så enkelt att man skulle kunna modda till det själv med en lämplig väggadapter (gissar att det är 6-9 V likström som krävs) och en sladd upp längs dörrkarmen, och ett par mässingsbladfjädrar - en per pol - som sticker ut. Ett matchande par på dörren, med en sladd in till batteriutrymmet, och sen kontakt med polerna där. Materialkostnad kanske 150-200 kr om man inte redan har väggadaptern, annars några tior. Arbetsinsats en halvtimme till timme.

Det du föreslår har provats i ett par omgångar vad jag vet och det fallerar ofta p.g.a brandskyddskraven där åverkan på dörr eller karm ej får göras utanför certifikatets omfång.
Nästa problem vad jag kommer ihåg har varit långtidstest där blecken helt enkelt blir förbrukade på ett eller annat sätt (normalt är 200,000 cykler för godkännande om jag inte minns galet).
Den tredje faktorn är kostnaden. En dörrmiljö idag med installation snittar väl runt runt 15-20kkr (beroende på dörrval naturligtvis) och att lägga på ytterliggare 1-2 arbetstimmar för montage av strömförsörjning är något många installatörer drar sig för att åta sig då det ska till elektriker utöver låssmeden osv. Vid eftermontering är det nästan värre då det är svårt att få det snyggt utan att spendera massa timmar med att fälla in kabel i väggar osv.

Med det sagt så är mina erfarenheter inte från hemmamarknaden och är det så att man hitta ett bra sätt för eftermontage av strömförsörjning håller jag med dig, det är ett betydligt bättre alternativ än att fippla med engångsbatterier i tid och otid. En bra genomförd lösning och vettiga laddningsbara batterier så minskar underhållet markant för slutkunden.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

... Jag hade helt klart konstruerat det så att det får ström via låsblecket i dörrkarmen. ... som omvandlar till nåt lämpligt ut till låset, eller ... kabel upp till dörrkarmen och låsblecket.

Standardlösningen för elektroniskt lås om man inte vill ha batteridrift är att montera låset i vägg och dörrkarm.
I dörren sitter då ett traditionellt mekaniskt lås som går att öppna med nyckel, exempelvis vid elavbrott. I dörrkarmen sitter ett låsbleck som kan roteras för att släppa låskolven när det elektriska låset är öppet.

Skrivet av cyklonen:

Vanliga batterier tål kyla. Vi snackar inte uppladdningsbara här...

Batterierna sjunker i polspänning och den inre resistansen ökar när temperaturen sjunker. Har de dessutom bara 20-25% av energin kvar kan spänningen då bli så låg att en illa konstruerad utrustning tror att batteriet är helt slut och/eller inte kan få den spänning/ström som behövs.

Skrivet av fernux:

Smidigt om man kunde koda tex bankkortet att öppna dörren med.

Inget problem om man använder programmerbara kortlås. Vi använde den lösningen till en del lokaler på LiTH för drygt 25 år sedan för att slippa den tidigare hanteringen av kort som studenterna skulle lämna tillbaka efter studierna.

Permalänk
Medlem

För de allra flesta tror jag att "säkerheten" övervärderas här. Som om låset på dörren skulle vara totalt avgörande för om man fick inbrott eller inte.

Jag tror inte särskilt många inbrottstjuvar dyrkar lås (har 0 belägg för detta, det är bara rant). De allra flesta kommer nog antingen bryta upp dörren eller slå sönder ett fönster eller liknande svag yta.

Att man byter till ett Yale Doorman eller liknande i ett vanligt hem är ju helt och hållet av smidighetsskäl. Alltså att kunna dra nytta av den smidighet det kan medföra för användning.

Vill man ha sitt hem jättesäkert skulle ju var och en kunna sätta upp ståldörr med flertalet lås på sina ytterdörrar, men hur många är sugna på att dra fram 3-4 nycklar när de kommer hem från jobbet, även om det vore säkrare?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nu vet man inte med 100 % säkerhet hur det blir med försäkringsärenden innan man faktiskt blivit drabbad. Har t.ex. aldrig hört någon någonsin som sagt något gott om sitt försäkringsbolag, eftersom de bara betalar sin premiekostnad och aldrig behövt nyttja försäkringen. De man däremot hör är de som blivit drabbade och hamnar i svårlösta försäkringsärenden.

Vet inte riktigt vad du ville säga med detta. Det jag ville tipsa om med mitt inlägg var just att det är viktigt att konfa låsen rätt för att slippa strul med försäkringsbolagen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata