Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja precis! Både top och bottenfläkten blåser ut. Jag satte en medium tophat i botten för att kunna ha en 12x25 fläkt rakt under moderkortet. Anledningen är att det är där det finns flöde och det är där man vill ha bort varmluften, inte vid PSUn. Kablarna på PSUn hindrar dessutom luftflödet om man har fläkten där.
Jag köpte https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm till botten och kommer byta ut topfläktarna till sådana här med, de är ruskigt tysta och flyttar bra med luft.
Jag har Noctua i toppen men dessa är tystare och bättre. Sen får man med en bra tätning som gör fläckten väldigt effetktiv mot topgallret. Ingen luft kan smita ut.

Jag har satt högre tassar på chassiet så glipan är ca 1 cm för att det skall bli mindre motstånd för bortluften.
Jag är riktigt nöjd.

Bra, jag kör på liknande fast med två 2x25 i toppen och 1x15 i botten under moderkortet. Köpte dom fläktar ni rekommenderade. Vet dock inte vad det har hänt med den under veckan, har hoppat upp hel del i temperaturen i spel (simpla spel som Vampire: Bloodlines) så den går riktigt varm, gjorde inte så tidigare. Och då har jag provat PBO auto, PBO ECO 45W, stängt av PBO, provat köra manuell PBO, provat ett annat par minnen, provat köra minnena i väldigt låga hastigheter. Ingen skillnad i temperatur.
Känner på luften som kommer från toppfläktarna, är bara sval luft trots när cpun ligger på 78-80 grader.
Nu har jag tagit hem Ryzen Master där jag har underklockat samt undervoltat. Lite tråkigt att man ska behöva göra det men men. Sen så känns det inte riktigt stabilt med senaste biosen, tror mina minnen och det moderkortet är inte riktigt i hand med varann, händer att datorn startar om när jag kör profile 1 3200mhz 14cl.
Förhoppningsvis så blir nästa agesa det som löser det hela.

Kul att du nämner om fötterna, kollade idag på nätet om det hade ändrat något om dom där fötterna du köpte hade kommit in på Clas Ohlson, inget på webblager men med turen så hade den lokala butiken fått in nån styck så jag åkte genast dit innan stängningsdags och köpte hem mig det sista!

Vet inte om du berättade hur du gick tillväga för att sätta dit dom där under chassit?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Jag satte dit dom med dubbelhäftande tejp. Funderar på att borra hål i bottenplattan sen när jag byter CPUn och montera dem med skruv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Bra temperaturer! Med undertrycksvarianten så menar du bottenfläkt som blåser ut och toppenfläktar som blåser utåt?

Intressant test, dessutom när du kör med vattenkylning, bara för att se vad som funkar bäst för olika upplägg!

Kör själv med en bottenfläkt som blåser ut luft och toppenfläktar som blåser ut luft. Tycker att temperaturen sticker iväg dock. Men jag kör med stockkylaren till 5600x.

Nu har jag fått mer päjl på 5800x temperatur och prestanda. Hade förut 68-75 i Idle och sticka iväg ordentligt under Doom, Godfall och liten Townscaper.
Det ingen som rekommendera hel vattenkylning en 5800x och grafikkort i en Ghost Louqe! Helt galen enligt vissa på Reddit.
Jag har nu ställt in i bios och har fått ned temps ordentligt under Idle och spel. Liten gladare är jag. Jag kommer prova fläkten ned igenom radiatorn, men har en del omtenta att skriva.
Darrenj

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Nu har jag fått mer päjl på 5800x temperatur och prestanda. Hade förut 68-75 i Idle och sticka iväg ordentligt under Doom, Godfall och liten Townscaper.
Det ingen som rekommendera hel vattenkylning en 5800x och grafikkort i en Ghost Louqe! Helt galen enligt vissa på Reddit.
Jag har nu ställt in i bios och har fått ned temps ordentligt under Idle och spel. Liten gladare är jag. Jag kommer prova fläkten ned igenom radiatorn, men har en del omtenta att skriva.
Darrenj

Du kör väl 2x240mm? Skulle det vara ett problem att kyla en 5800X med en 240mm rad?
68-75 i idle antyder snarare att du inte har ordentlig kontakt mellan cpu och blocket eller att du har en helt tokig strömmatning som motsvarar full last konstant.

Edit:
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/kohaqy/my_first_pc/?u...
5800X med AIO och 2 12mm fläktar 55C ish. Det känns som om nåt är galet med din setup.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag satte dit dom med dubbelhäftande tejp. Funderar på att borra hål i bottenplattan sen när jag byter CPUn och montera dem med skruv.

Noterat, får köra på det tillsvidare! Jag lär köra på samma upplägg.

Skrivet av darrenj:

Nu har jag fått mer päjl på 5800x temperatur och prestanda. Hade förut 68-75 i Idle och sticka iväg ordentligt under Doom, Godfall och liten Townscaper.
Det ingen som rekommendera hel vattenkylning en 5800x och grafikkort i en Ghost Louqe! Helt galen enligt vissa på Reddit.
Jag har nu ställt in i bios och har fått ned temps ordentligt under Idle och spel. Liten gladare är jag. Jag kommer prova fläkten ned igenom radiatorn, men har en del omtenta att skriva.
Darrenj

Skönt att få bukt på temperaturerna! 🙂

Så länge jag kör minnena i 2133mhz så kraschar inget. Som värst ligger cpun runt 72-80 grader när det spelas. Idle går den ner till runt 38-48 grader.
Får se om man håller ut med att nästkommande bios fixar problematiken med minnena eller om man får köpa andra minnen.
Mitt rx5700 håller bra temperatur.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Du kör väl 2x240mm? Skulle det vara ett problem att kyla en 5800X med en 240mm rad?
68-75 i idle antyder snarare att du inte har ordentlig kontakt mellan cpu och blocket eller att du har en helt tokig strömmatning som motsvarar full last konstant.

Edit:
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/kohaqy/my_first_pc/?u...
5800X med AIO och 2 12mm fläktar 55C ish. Det känns som om nåt är galet med din setup.

Njäää
Det är ett söt bygge
Men det har gått mycket nu om hur pass värm Vermeer är. En del vinna "silicon lottery" men de flesta förlorar
Jag har en full loop som kyla grafikkortet och CPU.
Viss jag kan kolla på CPU kontakt, igen.
Min utmaning är det finns ingen reservoar och en del luft i system som kan påverka. Jag har köpt en billig res som kommer kopplas externt för att får bort denna.
Som skrivit det går "bra" nu. Idle 45 grader, 4 timers spelandet i Doom och Read Dead 2 gav bara 65-70 grader.

Förresten läsa man vidare i Reddit post, gjorde PC byggaren en CPU undervolt som kan förklara de sköna temps.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Njäää
Det är ett söt bygge
Men det har gått mycket nu om hur pass värm Vermeer är. En del vinna "silicon lottery" men de flesta förlorar
Jag har en full loop som kyla grafikkortet och CPU.
Viss jag kan kolla på CPU kontakt, igen.
Min utmaning är det finns ingen reservoar och en del luft i system som kan påverka. Jag har köpt en billig res som kommer kopplas externt för att får bort denna.
Som skrivit det går "bra" nu. Idle 45 grader, 4 timers spelandet i Doom och Read Dead 2 gav bara 65-70 grader.

Förresten läsa man vidare i Reddit post, gjorde PC byggaren en CPU undervolt som kan förklara de sköna temps.

"Today i undervotled the 5800x to 1.15v and i was getting 55C with a quiet fan curve in cyberpunk, did cinebench for 10min and temps were around 68C and got A score of ~14500"

Så Cinebench fullt tryck med UV gav 68C, fläktarna inte ens maxade. Du idlar på 68C. Nu är jag ingen expert på Ryzen men jag har svårt att tro att allt står rätt till om du med två 240mm radiatorer med datorn i idle får samma resultat som han med en 240 (med 12mm fläktar) när han maxar Cinebench trots UV... Sitter du i bastun med aggregatet igång?

Har du någon sensor för vattentemperatur? annars värt att skaffa. För om vattnet bara är 1-2C varmare än rummet (vilekt det bör vara i idle) så är det garanterat en begränsning med värmeöverföringen från CPU till vattnet.
Vad får du för GPU temps?

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

"Today i undervotled the 5800x to 1.15v and i was getting 55C with a quiet fan curve in cyberpunk, did cinebench for 10min and temps were around 68C and got A score of ~14500"

Så Cinebench fullt tryck med UV gav 68C, fläktarna inte ens maxade. Du idlar på 68C. Nu är jag ingen expert på Ryzen men jag har svårt att tro att allt står rätt till om du med två 240mm radiatorer med datorn i idle får samma resultat som han med en 240 (med 12mm fläktar) när han maxar Cinebench trots UV... Sitter du i bastun med aggregatet igång?

Har du någon sensor för vattentemperatur? annars värt att skaffa. För om vattnet bara är 1-2C varmare än rummet (vilekt det bör vara i idle) så är det garanterat en begränsning med värmeöverföringen från CPU till vattnet.
Vad får du för GPU temps?

neej
Nu idler jag på 45ish skrev jag tidigare, med de inställning jag gjorde på ppt/tdc/edc i och Precision Boost Curve biosen. Och behagligare 65-70 i några spel.
Men jag måste forska mer. Jag har aldrig haft Ryzen förut. Jag har kört vattenkylning flera år nu, aldrig haft behov av att kolla på vattentemp.
Min tidigare vattenbygge var i en stor och luftig Lian Li -011D med 9 flakar och två 360 rads.
(https://imgur.com/6sXIcDn)

Så Ghost Louqe MKIII med Ryzen 3!!!

Måste tacka the squonk på Sweclockers och denna video https://youtu.be/B7NzNi1xX_4

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har nu fixat nya fötter till min ghost.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/z9sjvx4fg08hn49sp9cih6ne

Glipan under Ghosten blev mycket bättre.
Före.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/w9qa6krjusffqj5o5ca6hft
Efter
https://www.bildtagg.se/file/thumb/l7d7dbowmhqu4n0t8peh1rmk

Nu får luften fritt passage för bottenfläkten. Man känner tydligt hur luften blåser ut rund botten på Ghosten. Lättfix som inte ser helt galet fult ut.

Nu är man där själv!

https://imgur.com/a/0oGyuni

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

High upp mofos!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Nä nu jädrar fläktas underredet så att fläktbladen står härliga till!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Uppdaterar Loque listan för kompatibla grafikkort eftersom (rx6800 kan man nog räkna ut, verkar som att referensmodellen blir den enda) eller är det något man får luska ut själv?

Hittade en på reddit: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1BrTVgNnbklYuwkhhHPADv...

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

@retrocc @samvetet

Hittade detta av en moderator på EVGAs forum:

Thickness of the 3090/3080 XC3 models with backplate (XC3 Ultra/XC3) is 1.78in. - 45.1mm.
Thickness of the 3090/3080 XC3 models without backplate (XC3 Black) is 1.61in. - 40.9mm.

Thickness of the 3090/3080 FTW3 models with backplate (i.e. all of them) is 2.19in. - 55.55mm.
Thickness of the 3090/3080 FTW3 models without backplate (manually remove) is 2.02in. - 51.35mm.

källa

EVGA har räknat med backplate i dessa mått, medan Louqe inte har räknat med den i sina 45mm.
Med andra ord finns den en chans att XC3 korten passar. Jag kommer i alla fall att ge det ett försök.
I värsta fall får det ett 3080 FE eller 3070 FE beroende på hur suboptimalt den nya kylaren funkar i
en sandwich layout.

Lite sent svar men blev precis intresserad av detta då jag nyss lyckades köpa ett 3080 FE och jag har ett ghost loque. Inte testat själv ännu, men både sweclockers och optimumtech testade ju 3080 FE i ghost loque och fick typ 80C i stock. Låter väl sådär så tänkte att en traditionell eftermarknadskylare skulle prestera bättre. En snubbe på reddit hade testat ett evga 3080 xc3 black som precis får plats, och där fick han med 80C. 1.02V. Så verkar som det inte är så stor skillnad i temp ändå, trots att 3080 FE fungerar suboptimalt i ghost?

Angående detta med backplate, skulle det inte bara gå att ta bort den från XC3 och XC3 ultra och så får de plats i ghost som XC3 black gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Lite sent svar men blev precis intresserad av detta då jag nyss lyckades köpa ett 3080 FE och jag har ett ghost loque. Inte testat själv ännu, men både sweclockers och optimumtech testade ju 3080 FE i ghost loque och fick typ 80C i stock. Låter väl sådär så tänkte att en traditionell eftermarknadskylare skulle prestera bättre. En snubbe på reddit hade testat ett evga 3080 xc3 black som precis får plats, och där fick han med 80C. 1.02V. Så verkar som det inte är så stor skillnad i temp ändå, trots att 3080 FE fungerar suboptimalt i ghost?

Angående detta med backplate, skulle det inte bara gå att ta bort den från XC3 och XC3 ultra och så får de plats i ghost som XC3 black gör?

Får man fråga hur du lyckades få tag på ett FE-kort?

Tips om man har ett FE-kort:
https://www.reddit.com/r/Louqe/comments/kw1k73/sneak_peak_eye...
https://www.reddit.com/r/Louqe/comments/kycfxw/eye_of_the_beh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Väldigt cool mod! Kanske något att ge sig på om det går att 3d skriva och fixa det enkelt

Visst får du fråga det. Köpte det från notebooksbilliger.de i Tyskland. Skeppade det till en kompis jag känner där, och han skickar det nu till mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Väldigt cool mod! Kanske något att ge sig på om det går att 3d skriva och fixa det enkelt

Visst får du fråga det. Köpte det från notebooksbilliger.de i Tyskland. Skeppade det till en kompis jag känner där, och han skickar det nu till mig

Vad var köpes priset på NBB å hur mycket fick du lägga till i tull/frakt etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matezon:

Vad var köpes priset på NBB å hur mycket fick du lägga till i tull/frakt etc.

MSRP, 7150kr blev det, i de ingår 7 euro frakt. Ingen tull för tyskland är inom EU, dessutom tror jag man inte betalar tull för grafikkort. Slutligen frakt från Tyskland till Sverige med DHL (försäkrat till 1000 euro, kostade extra) blev 30 euro. Så typ 7500kr la jag

Permalänk
Medlem

Tjena,
Jag har ett MK3 med Noctua Ghost s1 edtion + Asus strix B550-i samt sf750
Duger denna kylaren till något bättre än 5600x? Kommer 5800x bli för varm?

Tack på förhand

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Tjena,
Jag har ett MK3 med Noctua Ghost s1 edtion + Asus strix B550-i samt sf750
Duger denna kylaren till något bättre än 5600x? Kommer 5800x bli för varm?

Allt beror på vad du anser vara för varm... 5600x klarar den absolut, 5800x/5900x/5950x kommer fungera, de throttlar när de blir för varma eller så drar man ner max tdp och får lite mindre prestanda men svalare cpu, ska inte vara några stora prestandatapp.

Här kan du se prestanda-tappet med 3xxx-serien och ECO mode, borde vara motsvarande även för 5xxx:
https://www.hardwaretimes.com/testing-eco-mode-on-the-amd-ryz...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Tjena,
Jag har ett MK3 med Noctua Ghost s1 edtion + Asus strix B550-i samt sf750
Duger denna kylaren till något bättre än 5600x? Kommer 5800x bli för varm?

Tack på förhand

Jag har testat NH-L12 Ghost Edition med min 5800X och den funkar bra (se min post här i forumet: länk), även om den är marginellt sämre än Black Ridge med 120mm-fläkt.

Sen jag gjorde testet så har jag aktiverat PBO2 vilket sänker temperaturen och ökar prestandan, så det finns helt klart bra möjligheter för NH-L12 att låta en 5800X prestera riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Allt beror på vad du anser vara för varm... 5600x klarar den absolut, 5800x/5900x/5950x kommer fungera, de throttlar när de blir för varma eller så drar man ner max tdp och får lite mindre prestanda men svalare cpu, ska inte vara några stora prestandatapp.

Här kan du se prestanda-tappet med 3xxx-serien och ECO mode, borde vara motsvarande även för 5xxx:
https://www.hardwaretimes.com/testing-eco-mode-on-the-amd-ryz...

Skrivet av ryggbiff:

Jag har testat NH-L12 Ghost Edition med min 5800X och den funkar bra (se min post här i forumet: länk), även om den är marginellt sämre än Black Ridge med 120mm-fläkt.

Sen jag gjorde testet så har jag aktiverat PBO2 vilket sänker temperaturen och ökar prestandan, så det finns helt klart bra möjligheter för NH-L12 att låta en 5800X prestera riktigt bra.

Tack båda för de snabba svaren!

Jag hade totalt missat ditt test ryggbiff, snyggt!
Hur är det med ram-minnes-plats med BR + 120mm fläkt?
Har inte valt minne ännu. Sneglar på G.skill neo 32gb

EDIT:
Är det dessa du har?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Tack båda för de snabba svaren!

Jag hade totalt missat ditt test ryggbiff, snyggt!
Hur är det med ram-minnes-plats med BR + 120mm fläkt?
Har inte valt minne ännu. Sneglar på G.skill neo 32gb

EDIT:
Är det dessa du har?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...

Fläkten sitter på ovansidan av kylflänsen, så det är flänsens mått som begränsar RAM-höjden. Yes, jag kör Corsairs LPX-minnen!

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att meta customs försöker lösa kylningsproblemet på 3080 FE i ghost: https://meta-customs.de/rtx-3000-spine/

Är det någon som har en aning om när detta släpps samt vad priset blir?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Fläkten sitter på ovansidan av kylflänsen, så det är flänsens mått som begränsar RAM-höjden. Yes, jag kör Corsairs LPX-minnen!

Köpte samma minnen nu, bra pris!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Mycket trevligt att meta customs försöker lösa kylningsproblemet på 3080 FE i ghost: https://meta-customs.de/rtx-3000-spine/

Är det någon som har en aning om när detta släpps samt vad priset blir?

Med tanke på att deras bottenplatta och platta för fläktar kostar 300 kr styck så skulle jag gissa på att en spine kostar runt 1000 kr. Men det är en gissning som sagt! Ser går det ju alltid att sätta en metallborr i sitt egna chassi om man är modig

Permalänk
Medlem

Altså, nu velar jag mellan 5800x och 5900x igen.
Anledningen till att jag inte beställt 5800x är för att jag är rädd för att den skall gå varm.
Är det någon som har en 5800x + Noctua Ghost S1 editionkylare och kan ge lite erfarenheter när det gäller hur det går att kyla den?
Jag har fått uppfattningen att 5900x är något svalare, men att vänta till Mars känns inget vidare.
5800x finns ju att beställa nu. Ok, det är den dyraste CPUn per core....men ändå 1000 spänn billigare än 5900x.

Hur hade ni gjort? Vänta tills Mars eller beställt 5800x nu?
Jag är en casual PC användare så jag behöver inte alla kärnorna på 5900x utan tveksamheten är just värmeutvecklingen på 5800x som jag läst en del om.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Altså, nu velar jag mellan 5800x och 5900x igen.
Anledningen till att jag inte beställt 5800x är för att jag är rädd för att den skall gå varm.
Är det någon som har en 5800x + Noctua Ghost S1 editionkylare och kan ge lite erfarenheter när det gäller hur det går att kyla den?
Jag har fått uppfattningen att 5900x är något svalare, men att vänta till Mars känns inget vidare.
5800x finns ju att beställa nu. Ok, det är den dyraste CPUn per core....men ändå 1000 spänn billigare än 5900x.

Hur hade ni gjort? Vänta tills Mars eller beställt 5800x nu?
Jag är en casual PC användare så jag behöver inte alla kärnorna på 5900x utan tveksamheten är just värmeutvecklingen på 5800x som jag läst en del om.

Jag hade valt en processor med 65W TDP så antingen 5600X(som ger väldigt bra spelprestanda) eller vänta på 5700X/5800(non-X) med 8 kärnor som ryktas släppas under våren.

I SC:s tester så drar 5900x mer ström än 5800x och har fler kärnor, så den borde inte gå svalare.

Edit: Kolla testet gjort av Sweclockers, 5600X ger i princip samma spelprestanda som 5800x(och 5900x): SC testar 5600x och 5800x i spel

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Altså, nu velar jag mellan 5800x och 5900x igen.
Anledningen till att jag inte beställt 5800x är för att jag är rädd för att den skall gå varm.
Är det någon som har en 5800x + Noctua Ghost S1 editionkylare och kan ge lite erfarenheter när det gäller hur det går att kyla den?
Jag har fått uppfattningen att 5900x är något svalare, men att vänta till Mars känns inget vidare.
5800x finns ju att beställa nu. Ok, det är den dyraste CPUn per core....men ändå 1000 spänn billigare än 5900x.

Hur hade ni gjort? Vänta tills Mars eller beställt 5800x nu?
Jag är en casual PC användare så jag behöver inte alla kärnorna på 5900x utan tveksamheten är just värmeutvecklingen på 5800x som jag läst en del om.

Skrivet av Reiker:

Jag hade valt en processor med 65W TDP så antingen 5600X(som ger väldigt bra spelprestanda) eller vänta på 5700X/5800(non-X) med 8 kärnor som ryktas släppas under våren.

I SC:s tester så drar 5900x mer ström än 5800x och har fler kärnor, så den borde inte gå svalare.

Edit: Kolla testet gjort av Sweclockers, 5600X ger i princip samma spelprestanda som 5800x(och 5900x): SC testar 5600x och 5800x i spel

Samtidigt så är 5800x en mer framtidssäker processor nu när spelkonsolerna har 8 kärnor och spel kommer optimeras för det i större utsträckning. Jag hade köpt en 5800X för att undvika att känna om 2 år att jag skulle behöva byta.

Nu är jag ganska jävig då jag stod i samma tankar för några månader sen och köpte en 5800X som jag är sjukt nöjd med, men jag hade valt den igen. Jag har testat med NH-L12 och den presenterar någon procent sämre än Black Ridge med 120 mm-fläkt, men i det stora hela så är de likvärdiga. I syntetiska tester, typ Cinebench, kommer du se 90 grader på multi core, men det gör i stort sätt alla när de när med stockinställningar. Satte ihop min luftkylda Ghost samtidigt som en polare med 240mm customloop och han ser samma temps. Det är så som processorn är designad att funka: max volt och klockfrekfens upp till 90 grader, sen börjar den sänka strömtillförseln och frekvensen för att bibehålla 90 grader.

Även värt att nämna att min 5800X med luftkylning får högre resultat (ca 800p om jag minns rätt) än min polares med customloop. Sannolikt pga kisellotteriet, men värt att tänkta på om man får lite lägre poäng än väntat, eller när man jämför med andras system.

Det som är nyckeln för att krama ut så mycket kraft ur Ryzen 5000-serien utan att aktivera PBO2. Jag har aldrig hållit på med mer avancerade biosinställningar än överklockning av Intel förut, men läste på en del och testade mig fram. I Cinebench har jag nu temps på ca 85 grader på MC och höjde poängen med ca 4% och detta med min vanliga fläktkurva som jag kör när datorn står 70 cm från mig. Det konfirmerade att jag gjorde rätt val när jag köpte 5800X istället för 5600X!

Lästips on PBO2: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/kfpele/5800x_adjusting_...

Videotips om PBO2: https://www.youtube.com/watch?v=dfkrp25dpQ0&ab_channel=Optimu...

Edit: såg nu att grundfrågan var 5800X eller 5900X, inte 5600X, men mitt inlägga är förhoppningsvis till nytta ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Är det någon som har en 5800x + Noctua Ghost S1 editionkylare och kan ge lite erfarenheter när det gäller hur det går att kyla den?
Jag har fått uppfattningen att 5900x är något svalare, men att vänta till Mars känns inget vidare.
5800x finns ju att beställa nu. Ok, det är den dyraste CPUn per core....men ändå 1000 spänn billigare än 5900x.

En maxlastad 5900x kommer gå varmare än en maxlastad 5800x. Det folk på internet gnäller om är att eftersom kärnorna på en 5800x sitter på samma chiplet (8 st) jämfört med två chiplets i 5900x (6 kärnor per chiplet) så blir värmen koncentrerad till en mindre yta. Å andra sidan slipper man kommunikationen över infinity fabric mellan chiplet:ar, på plussidan för 5900x är väl dubbel L3 cache å tredje sidan. Och de gnäller för att CPUn blir 80+ grader, jag vet inte vad de tror, att den ska gå sönder eller nåt, det enda som händer är att thermal throttlingen kickar in när den blir 90+ grader och då sjunker prestandan förstås, som @ryggbiff skrev så finns det en hel del inställningar att justera för att få CPUn att gå svalare.

Jag har 5800x med Ghost S1 kylaren och TopHat med två fläktar och den går absolut svalare än min 3900xt gjorde. (ja, jag är lite knäpp... , men jag är flygsimulatornörd och jag är ute efter singeltrådsprestanda och 3900xt gick vidare inom familjen). Faktum är att 5800x kör jag i standardläge just nu (har inte labbat med PBO2 än), 3900xt körde jag i ECO-mode.

...så skulle absolut inte tveka om du inte har use-case för de fyra extra kärnorna och 64 MB L3 cache.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

En maxlastad 5900x kommer gå varmare än en maxlastad 5800x. Det folk på internet gnäller om är att eftersom kärnorna på en 5800x sitter på samma chiplet (8 st) jämfört med två chiplets i 5900x (6 kärnor per chiplet) så blir värmen koncentrerad till en mindre yta. Å andra sidan slipper man kommunikationen över infinity fabric mellan chiplet:ar, på plussidan för 5900x är väl dubbel L3 cache å tredje sidan. Och de gnäller för att CPUn blir 80+ grader, jag vet inte vad de tror, att den ska gå sönder eller nåt, det enda som händer är att thermal throttlingen kickar in när den blir 90-95 grader och då sjunker prestandan lite, som @ryggbiff skrev så finns det en hel del inställningar att justera för att få CPUn att gå svalare.

Jag har 5800x med Ghost S1 kylaren och TopHat med två fläktar och den går absolut svalare än min 3900xt gjorde. (ja, jag är lite knäpp... , men jag är flygsimulatornörd och jag är ute efter singeltrådsprestanda och 3900xt gick vidare inom familjen). Faktum är att 5800x kör jag i standardläge just nu (har inte labbat med PBO2 än), medan 3900xt körde jag i ECO-mode.

...så skulle absolut inte tveka om du inte har use-case för de fyra extra kärnorna och 64 MB L3 cache.

Jag kör ju med två toppfläktar så då borde det funka med 5800x på min rigg med Skall även byta ut de Noctua jag har mot mer effektiva fläktar Noctua NF-A12x25 PWM.
Då avbeställer jag min 5900x och kör på 5800x istället Tack för hjälpen!

EDIT: Då var det gjort Naturligtvis är fläktarna slut så helt färdig med bygget blir jag inte nu, men att byta toppfläktar går ju smidigt och snabbt när det väl är dags.
Gött! Nu blir det snart dags att ta tag i AC valhalla, Cyberpunk2077, Battlefield 5 och ESO igen med nya CPUn

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard