Permalänk
Medlem

DecaGear 1

Tjenare. Såg att det nästan inte varit något prat alls om detta nya vr headset på forumet. Och då det på pappret ser ut att bli ett extremt bra vr-headset så tycker jag att det förtjänar en tråd likt andra vr-headset som "Oculus Quest 2" och "Reverb G2", för att nämna några.

DecaGear 1 är alltså namnet på headsetet. Företaget bakom det går vid namnet "Megadodo Simulation Games" och är en liten studio på 17 anställda (och 30 involverade i projektet) baserad i Singapor. Men de har 3 olika kontor där jag förstått att Bangkok kontoret är det största och där mest grejer händer. Det är även deras första VR-headset och i Oktober 2020 dök det upp från ingenstans och skakade om VR marknaden (lite av en överdrift kanske). Detta då headsetet erbjuder funktioner som vi aldrig tidigare sett på ett konsument headset, och detta för endast $449. Detta gjorde mig såklart väldigt intresserad, och jag lade därför nyss en förbeställning på deras hemsida. https://www.deca.net/decagear/

Specifikationer:
Tagna från: https://medium.com/illumination/an-elaborate-scam-or-the-revo...

Dedicated screens for each eye at 2,160 × 2,160 px resolution, 1058 PPI at 90 Hz — possibly using the same display as the current leader, the HP Reverb G2

4 integrated cameras for inside-out tracking of the controllers in 225 degrees

Controllers that incorporate technology from the Valve Knuckles

A dedicated hip-tracker to base player movement off the hip rotation, instead of the headset rotation

Wireless gaming through WiFi 6

FaceFlow technology to track facial expressions, including eye-tracking

Minimal movement jitter and effective motion smoothing at <1mm

Adjustable IPD (Inter Pupillary Distance)(not yet defined — the upper range is said to be 72, the lower range may be around 59–62)

A FOV (Field of View) of 114 degrees

På pappret extremt bra specifikationer, den ska även ha ett XR2 chip, eller ett chip med liknande specifikationer, (samma som Oculus Quest 2) men denna ska dock endast användas för att processera diverse saker såsom ansiktsuttryck genom kamerorna m.m. Specifikationerna låter dock nästan för bra för att vara sant. Men de har släppt en lista på alla delar, och de tjänar fortfarande på det med detta pris. Dock med extremt små marginaler.
https://www.tweaktown.com/news/76183/deca-can-actually-make-p...

Genom att förbeställa nu så betalar du $10 och då reserverar du ett headset och sedan betalar du de resterande $439 innan den skickas i Maj.

De tar PayPal och Kredit/Debitkort

Har läst på en del kring detta så om ni har några frågor så får ni gärna ställa dem. Och om ni bestämmer er för att förbeställa, betala med Paypal

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Det är onekligen väldigt intressant och man hoppas det blir verklighet.

Kändes i början väldigt "för bra för att vara sant" men det verkar ju vara en verklig produkt av vad man sett.
Ser fram emot att höra mer om detta.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det har varit uppe i tråden för blandade VR-nyheter: #18684212

Känns som rejält med grisen i säcken, är pessimistisk men blir gärna glatt överraskad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är onekligen väldigt intressant och man hoppas det blir verklighet.

Kändes i början väldigt "för bra för att vara sant" men det verkar ju vara en verklig produkt av vad man sett.
Ser fram emot att höra mer om detta.

Var också helt säker på att det var en bluff när jag först hörde om det i slutet av Oktober. Specifikationerna kombinerat med priset, och från en sådan liten studio, känns ju helt ovärkligt! Men desto mer jag läst och desto mer information de offentliggjort, desto mer säker har jag blivit på att de är seriösa med detta. Så just nu så känner jag mig rätt så säker på att jag i Maj kommer att spela Beat Saber med ett DecaGear 1 på huvudet

Men jag antar att det bara är att vänta och se, men jag är väldigt optimistiskt inställd iallafall. Tror att det i värsta fall blir försenat med ett par månader. Men det är man vid det här laget rätt van vid... *host* Cyberpunk *host*

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Förbokade ett i november. Steam har ju sagt att dom iallafall existerar.

Ska bli spännande att se.

Det skulle skickas ut testheadsets till Youtubers i Januari 2021 så vi får väl se.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Förbokade ett i november. Steam har ju sagt att dom iallafall existerar.

Ska bli spännande att se.

Det skulle skickas ut testheadsets till Youtubers i Januari 2021 så vi får väl se.

Kul att man inte är den enda på Sweclockers som har bokat

DecaGear Bloggers Edition, som är hela DecaGear paketet och det jag antar att du pratar om, har tyvärr blivit uppskjuten till mars månad. DecaMove, som är hiptrackern, blev dock klar för leverans tidigare idag. Och med tanke på antalet DecaMove enheter de visade på bilden, som de publicerade på hemsidan, så tror jag att de även håller sitt ord på att skicka ut 300 stycken! Så det ska bli klart intressant att se vad folk tycker. För jag hatar att springa åt det håll jag kollar åt eller åt det håll som min vänstra hand är riktad... På tiden att någon kommer med en bättre lösning liksom. Och jag har inga tvivel alls på att detta kommer att bli en stor succé då själva kodningen och hårdvaran i DecaMove inte är super duper komplicerad direkt. Tror dock Faceflow och controller tracking kommer vara det, om något, som Deca faller kort på. Men jag är ändå relativt optimistisk. Ifall att tracking suger så blir det bara att köpa ett par knuckle controllers och köra med gamla lighthouses från mitt Vive. För headsetet går det inte riktigt att göra dåligt. Eller det hoppas jag inte iallafall.

Intressant meddelande från Deca i discord servern:
We have been quiet lately, focusing on making the DecaMove standalone version.
We thought it would be a walk in the park process but turns out that the park was in the middle of a warzone.
Many things needed to be rethink, some issues required different IC components and problems appeared everywhere such as bad NRF reception when far away from the PC, NRF packets loss when the body blocks the line of sight between the unit and the dongle and re-pairing issues when this happens. On the software level, the inference service needed to run on the PC instead of the headset and it also required different integration with SteamVR.

But everything is solved and the DecaMove standalone version is ready! with some cool new perks:

Small things:
Playing area support is up to 10 meters from the PC - stable NRF reception
Look straight and place your hands forward for 2 seconds for auto calibration when needed, no other input is needed (rarely needed)
Stronger and more accurate Haptic engine - give sense of touch or interaction along the waist
Optional Heading UI overlay - displays an arrow that represents the hip heading over the game when needed (it's good for practice) and a battery indicator.

And big 2 things:
DecaMove now supports games on the platform level, which means that most of the games on SteamVR are supported. (a list of games we actually checked the device with will be posted soon)
Everything is accessible - the DecaMove data and components are open for the game to use through the SDK
Accurate rotation data can be used for better lower body IK
Strong haptics can be triggered on interactions (i.e: taking out ammo magazine) or hit
Button for extra control (i.e: show inventory)

Skulle vilja länka till allt annat intressant för andra som är nyfikna men är på luren och den är seg som satan hehe

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Kul att man inte är den enda på Sweclockers som har bokat

DecaGear Bloggers Edition, som är hela DecaGear paketet och det jag antar att du pratar om, har tyvärr blivit uppskjuten till mars månad. DecaMove, som är hiptrackern, blev dock klar för leverans tidigare idag. Och med tanke på antalet DecaMove enheter de visade på bilden, som de publicerade på hemsidan, så tror jag att de även håller sitt ord på att skicka ut 300 stycken! Så det ska bli klart intressant att se vad folk tycker. För jag hatar att springa åt det håll jag kollar åt eller åt det håll som min vänstra hand är riktad... På tiden att någon kommer med en bättre lösning liksom. Och jag har inga tvivel alls på att detta kommer att bli en stor succé då själva kodningen och hårdvaran i DecaMove inte är super duper komplicerad direkt. Tror dock Faceflow och controller tracking kommer vara det, om något, som Deca faller kort på. Men jag är ändå relativt optimistisk. Ifall att tracking suger så blir det bara att köpa ett par knuckle controllers och köra med gamla lighthouses från mitt Vive. För headsetet går det inte riktigt att göra dåligt. Eller det hoppas jag inte iallafall.

Intressant meddelande från Deca i discord servern:
We have been quiet lately, focusing on making the DecaMove standalone version.
We thought it would be a walk in the park process but turns out that the park was in the middle of a warzone.
Many things needed to be rethink, some issues required different IC components and problems appeared everywhere such as bad NRF reception when far away from the PC, NRF packets loss when the body blocks the line of sight between the unit and the dongle and re-pairing issues when this happens. On the software level, the inference service needed to run on the PC instead of the headset and it also required different integration with SteamVR.

But everything is solved and the DecaMove standalone version is ready! with some cool new perks:

Small things:
Playing area support is up to 10 meters from the PC - stable NRF reception
Look straight and place your hands forward for 2 seconds for auto calibration when needed, no other input is needed (rarely needed)
Stronger and more accurate Haptic engine - give sense of touch or interaction along the waist
Optional Heading UI overlay - displays an arrow that represents the hip heading over the game when needed (it's good for practice) and a battery indicator.

And big 2 things:
DecaMove now supports games on the platform level, which means that most of the games on SteamVR are supported. (a list of games we actually checked the device with will be posted soon)
Everything is accessible - the DecaMove data and components are open for the game to use through the SDK
Accurate rotation data can be used for better lower body IK
Strong haptics can be triggered on interactions (i.e: taking out ammo magazine) or hit
Button for extra control (i.e: show inventory)

Skulle vilja länka till allt annat intressant för andra som är nyfikna men är på luren och den är seg som satan hehe

Låter ju rätt så bra! Synd att Bloggers edition blev uppskjutet.

Facetracking och sånt är jag inte så intresserad av. Det som intresserar mig mest är FOV, upplösning på skärmen, "valve knuckles" liknande kontroller osv till priset.

Köpte en Quest 2 efter att jag förbokade DecaGear så får se om jag köper det eller behåller Questen.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Låter ju rätt så bra! Synd att Bloggers edition blev uppskjutet.

Facetracking och sånt är jag inte så intresserad av. Det som intresserar mig mest är FOV, upplösning på skärmen, "valve knuckles" liknande kontroller osv till priset.

Köpte en Quest 2 efter att jag förbokade DecaGear så får se om jag köper det eller behåller Questen.

Det som intresserar mig mest är faktiskt FaceFlow, DecaAir och DecaMove. Alltså facetracking, batteripaketet som gör den trådlös och hiptrackern. För dessa är de funktioner som gör att den står ut från mängden. Vive och Quest 2 går ju i och för sig också att köra trådlös. Men med Vive kostar det 4 tusen kornor. Och även fast det är i princip gratis med Quest 2. Så är quest 2 ju i grund och botten ett standalone headset. Och ger därför en mycket sämre upplevelse när man använder kabel med link. Medans DecaGear är ett PCVR headset, och kommer även därför med en lång Displayport kabel, vilket är perfekt för spel som kräver låg latens såsom Beat Saber och Eleven Table Tennis. En latens nivå som Quest 2 aldrig kommer kunna nå över link. DecaMove tror jag somsagt kommer att vara en revolutionerande produkt, så länge den fungerar som den ska på hård och mjukvaru sidan. För iden är ju briljant. Slår ju alla andra alterantiv. Och faceflow tror jag kommer bli mycket intressant då det inte finns på något consumer targeted headset. Finns ju dock många skumma människor i VRchat, och kan dock nästan garantera att de kommer bli 10x skummare om/när de får tag på ett sådant headset...

Men utan dessa funktioner så är det ju i princip ett billigt Reverb G2, med bättre kontroller. Men det kanske inte är så dumt heller?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig som det låter som en scam? Ett helt okänt företag med typ 20 anställda som ska konkurrera med hårdvara, mjukvara och pris med företag som Facebook, Valve och HP. Sen kallar dom sig för Megadodo vilket för tankarna till:

Se till att ni har någon typ av pengasäkringsgaranti om ni förbokar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Är det bara för mig som det låter som en scam? Ett helt okänt företag med typ 20 anställda som ska konkurrera med hårdvara, mjukvara och pris med företag som Facebook, Valve och HP. Sen kallar dom sig för Megadodo vilket för tankarna till:

https://www.youtube.com/watch?v=bnL1iPdQVuc

Se till att ni har någon typ av pengasäkringsgaranti om ni förbokar.

Japp, tycker inte det känns som en scam alls längre. De har tydligen jobbat på det i 3 år. Vilket inte är orimligt alls. De har släppt en lista på hårdvara och kostnad och allting är relativt billigt. All hårdvara som de använder till headsetet finns i princip tillgängligt att själv beställa och bygga ihop om man har dem kunskaperna. Förutom linserna + kretskorten till prototyperna och lite andra saker som de gör in-house. Så det är ingen magisk revolutionerande hårdvara direkt utan dessa saker har funnits på marknanden länge. Det "enda" som de har gjort själva är mjukvaran. Och även om den helt klart är avancerad så är det inget galet direkt. Utan känns rimligt om de nu jobbat på det såpass länge som de säger. De är också ett litet team, så PFD/NPD kostnaden är relativt låg. Om man jämför med exempelvis Oculus eller HP som har hundratals anställda som jobbar på sina projekt. De har och kommer innan de skickar också att visa fungerande prototyper och innan man betalar fullpris så kommer de ha skickat ut Bloggers Edition som är en prototyp till YouTubers och andra personer som ska få testa och se att allt funkar bra. Det som jag ser att produkten skulle kunna falla kort på är tracking och att köra trådlöst. Men jag har Lighthouses och Vive wands som backup. Och kommer nog ändå köpa Knuckles eller liknande i framtiden och det är ett PCVR headset, så den kommer med en lång DP kabel. Och båda dessa saker går och kommer säkert att fixas med uppdateringar i framtiden. Om de inte fungerar bra vid lansering alltså. Och så betalar man med Paypal

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

DecaGear bör ses som vaporware tills det finns fungerade headsets ute hos oberoende tredje part.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

De kommer va först med eyetracking något inget av de tidigare större företagen lyckats med bara det hissar extrem varningsflagg.

Får väl se om man är på marknaden när det väl släpps. Det kommer ju bli år av förseningar om de är seriösa speciellt nu i coronatider. Det är industristandard.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De kommer va först med eyetracking något inget av de tidigare större företagen lyckats med bara det hissar extrem varningsflagg.

Får väl se om man är på marknaden när det väl släpps. Det kommer ju bli år av förseningar om de är seriösa speciellt nu i coronatider. Det är industristandard.

HTC och NEO har headsets med ögonspårning redan. De är dyra och till för företag, men tekniken fungerar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

HTC och NEO har headsets med ögonspårning redan. De är dyra och till för företag, men tekniken fungerar.

Som jag förstår det är det ”fungerar” inom citat, men för de mest attraktiva tillämpningarna så behöver det fungera 99% av tiden för 99% av alla människor, vilket det inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

HTC och NEO har headsets med ögonspårning redan. De är dyra och till för företag, men tekniken fungerar.

Det stärker ju bara min poäng. De kostar inte 4500 utan kanske snarare 45000? Sen så undrar man lite hur mycket tekniken behöver skräddarsys mot mjukvaran för att inte ge för mycket artifakter vilket jag misstänker är vad de främst brottas med förutom latencies.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

DecaGear 1 release uppskjuten till Q3 2021 - https://www.deca.net/decagear/

Var väl väntat med tanke på att de inte kommer att skicka ut Bloggers Edition förrens i March. Dock tråkigt. Jag som tänkte att jag skulle kunna klara mig med min OG Vive tills Deca släpps. Men nu får jag nog tänka om. Inte en chans att jag sitter med den pixelerade SDE röran i 6 månader till... Utan får väl bli ett Quest 2 igen. Förhoppningsvis så spricker mitt Elite Strap inte den här gången iallafall. Och äntligen så kommer jag att kunna hoppa runt så mycket jag ville som en apa i Gorilla Tag utan att snubbla på sladden!

För er som missat och ser denna kommentar, vilket typ kanske är 3 pers? Så har Gorilla Tag nu officiellt släppts på Steam och Side Quest! En riktigt guldklimp om jag får säga det själv, och så är det gratis. 9/10 bananer från mig!
https://store.steampowered.com/app/1533390/Gorilla_Tag/

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Ingen verkar ha nämnt men livstecken från DecaGear teamet.
Dom har skickat ut deras DecaMove hip tracker till YouTubers.

MRTV har testat

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ingen verkar ha nämnt men livstecken från DecaGear teamet.
Dom har skickat ut deras DecaMove hip tracker till YouTubers.

MRTV har testat https://youtu.be/zVo9eCWNRE4

Kul med nya grejer, men jag ser verkligen inte hur det skulle vara bättre än att styra baserat på vart man riktar kontrollen. Nu rör jag mig åt det hållet som jag styr joysticken relativt till världen. Om det baseras på höften så blir joysticken relativ till kontrollen och sen blir de kommandona relativa till hur jag håller höften. Det känns inte som något som borde höja inlevelsen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Kul med nya grejer, men jag ser verkligen inte hur det skulle vara bättre än att styra baserat på vart man riktar kontrollen. Nu rör jag mig åt det hållet som jag styr joysticken relativt till världen. Om det baseras på höften så blir joysticken relativ till kontrollen och sen blir de kommandona relativa till hur jag håller höften. Det känns inte som något som borde höja inlevelsen.

Nej det är nog en vanesak.
Men det du säger att man styr dit kontrollen riktas klarar jag inte av alls. Jag har alltid head oriented.
Dvs vänder jag på huvudet måste jag kompensera med vänster spak riktningen jag går.
Det är väll det man ska slippa med hip trackern.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det är nog en vanesak.
Men det du säger att man styr dit kontrollen riktas klarar jag inte av alls. Jag har alltid head oriented.
Dvs vänder jag på huvudet måste jag kompensera med vänster spak riktningen jag går.
Det är väll det man ska slippa med hip trackern.

Jag blir alltid helt förvirrad när spel har den styrningen som standard. För er så kanske denna grunka är en förbättring.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag blir alltid helt förvirrad när spel har den styrningen som standard. För er så kanske denna grunka är en förbättring.

Jag vet inte men om man spelat mycket FPS så känns det för mig naturligt att ha headorienterad.
Tänker när man springer framåt i FPS och vrider siktet åt höger så måste man byta knapp om man ska fortsätta framåt till A/vänster

Men iofs, vissa kanske tänker att musrörelser är handrörelse och inte huvudrörelse

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Kul med nya grejer, men jag ser verkligen inte hur det skulle vara bättre än att styra baserat på vart man riktar kontrollen. Nu rör jag mig åt det hållet som jag styr joysticken relativt till världen. Om det baseras på höften så blir joysticken relativ till kontrollen och sen blir de kommandona relativa till hur jag håller höften. Det känns inte som något som borde höja inlevelsen.

Jag har inte kollat videon än men att utgå från höften borde ju i grunden vara mest intuitivt: det är ju i den riktningen man normalt går i...
Jag vet iallafall att gå i riktningen som huvudet pekar ofta är disorienterande och lätt illamåendeframkallande för mig: jag vill kunna gå ”framåt” men samtidigt titta snett åt sidan. Att gå i kontrollerns riktning är en hyfsad kompromiss men för mig tror jag styrning från höften vore mest naturlig.

Det slog mig dock: finns det något spel som kör med stenhårt absolut riktning på joysticken? Dvs vill du gå söderut så drar man joysticken söder ut osv. Fast det skulle ju balla ur om man vinklar hela kontrollen rakt upp eller rakt ner

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är väl alla lir som kör med gamepad ex skyrim? Jag lyckades aldrig bli bekväm med kontrollschemat för Vr det var 100 gånger bättre med gamepad. Jag har inte anlag för åksjuka så det spelar inte så stor roll men för tillfället så blir man alltid handikappad med kontrollschemat i vr känns det som när man har kontroller eller huvud som ska styra riktningen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är väl alla lir som kör med gamepad ex skyrim? Jag lyckades aldrig bli bekväm med kontrollschemat för Vr det var 100 gånger bättre med gamepad. Jag har inte anlag för åksjuka så det spelar inte så stor roll men för tillfället så blir man alltid handikappad med kontrollschemat i vr känns det som när man har kontroller eller huvud som ska styra riktningen

Förstår inte riktigt hur du menar? Även med gamepad + VR-hjälm så styr man ju riktningen med huvudet? (det är väl ingen skillnad med joypad mot att köra med VR-kontroller med "huvudstyrning"?)

...

Svårt att förklara, men det jag är ute efter är att man helt enkelt drar spaken åt det håll man vill röra sig. (relativt center på spaken alltså)
Dvs om du står rakt fram och pekar kontrollern 90 grader till höger, så får du relativt kontrollern dra spaken 90 grader vänster för att gå framåt. Men relativt dig själv så drar du helt enkelt spaken "framåt" i den riktning du faktiskt vill gå i.
Det kanske skulle funka i ett spel där man inte viftar runt för mycket med kontrollhanden. (det ballar ur när man vinklar handen för mycket tex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förstår inte riktigt hur du menar? Även med gamepad + VR-hjälm så styr man ju riktningen med huvudet? (det är väl ingen skillnad med joypad mot att köra med VR-kontroller med "huvudstyrning"?)

...

Svårt att förklara, men det jag är ute efter är att man helt enkelt drar spaken åt det håll man vill röra sig. (relativt center på spaken alltså)
Dvs om du står rakt fram och pekar kontrollern 90 grader till höger, så får du relativt kontrollern dra spaken 90 grader vänster för att gå framåt. Men relativt dig själv så drar du helt enkelt spaken "framåt" i den riktning du faktiskt vill gå i.
Det kanske skulle funka i ett spel där man inte viftar runt för mycket med kontrollhanden. (det ballar ur när man vinklar handen för mycket tex)

Nu var det ett tag sen jag lirade skyrim men styrningen var som jag mindes identisk med pannkakeversionen. Du kan fortfarande titta runt naturligtvis men påverkar inte vart du går när du kör med gamepad.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förstår inte riktigt hur du menar? Även med gamepad + VR-hjälm så styr man ju riktningen med huvudet? (det är väl ingen skillnad med joypad mot att köra med VR-kontroller med "huvudstyrning"?)

...

Svårt att förklara, men det jag är ute efter är att man helt enkelt drar spaken åt det håll man vill röra sig. (relativt center på spaken alltså)
Dvs om du står rakt fram och pekar kontrollern 90 grader till höger, så får du relativt kontrollern dra spaken 90 grader vänster för att gå framåt. Men relativt dig själv så drar du helt enkelt spaken "framåt" i den riktning du faktiskt vill gå i.
Det kanske skulle funka i ett spel där man inte viftar runt för mycket med kontrollhanden. (det ballar ur när man vinklar handen för mycket tex)

Därför jag gillar head oriented för man vet alltid vilket håll man tittar och kan kompensera med att dra vänster spak åt motsatt håll för att "fortsätta rakt fram". Känns bökigt om det ska styras efter det hålla man riktar kontrollen, speciellt om man har tex en pistol i varsin hand och siktar med båda

Spela VR-spel med handkontroll funkar väll men bara om spelet är gjort för det. Skyrim fick för ett tag sen en mod vad jag vet som gör spelet lika interaktivt som tex Half life alyx, tom med "gravity gloves funktion" . Är nog bästa sättet att spela Skyrim VR på

Edit: Modden heter HIGGS https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/43930

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nu var det ett tag sen jag lirade skyrim men styrningen var som jag mindes identisk med pannkakeversionen. Du kan fortfarande titta runt naturligtvis men påverkar inte vart du går när du kör med gamepad.

Jag har inte kört Skyrim VR men hajar inte hur det funkar isåfall. Hur vet man vad som är framåt om det inte styrs av huvudet?
Finns det något crosshair kvar som pekar dit man "ser"/går? Jag är skeptisk

Skrivet av Molotov:

Därför jag gillar head oriented för man vet alltid vilket håll man tittar och kan kompensera med att dra vänster spak åt motsatt håll för att "fortsätta rakt fram".

Det funkar alldeles utmärkt och är superintuitivt i vanliga pannkake FPS, men det faller alldeles platt till marken i VR för mig!
När man går i verkligheten så går man ju efter kroppens riktning och vrider på huvudet, och jag vill inte behöva strafa på joypaden för att kompensera för det i VR: ointuitivt och kommer nog aldrig bli helt mjukt och följsamt för min del - och alldeles för mycket kräkfaktor.

Skrivet av Molotov:

Känns bökigt om det ska styras efter det hålla man riktar kontrollen, speciellt om man har tex en pistol i varsin hand och siktar med båda

Håller med om att det kan vara ett problem att peka dit man ska med controllern när även den "passiva" handen ändå behöver vara ganska aktiv, för ett andra vapen, eller sköld eller liknande... Men det skulle ju kunna lösas med bra höfttracking, så jag måste ta mig tid att kolla på den där MRTV videon vid tillfälle

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag har inte kört Skyrim VR men hajar inte hur det funkar isåfall. Hur vet man vad som är framåt om det inte styrs av huvudet?
Finns det något crosshair kvar som pekar dit man "ser"/går? Jag är skeptisk

Det funkar alldeles utmärkt och är superintuitivt i vanliga pannkake FPS, men det faller alldeles platt till marken i VR för mig!
När man går i verkligheten så går man ju efter kroppens riktning och vrider på huvudet, och jag vill inte behöva strafa på joypaden för att kompensera för det i VR: ointuitivt och kommer nog aldrig bli helt mjukt och följsamt för min del - och alldeles för mycket kräkfaktor.

Håller med om att det kan vara ett problem att peka dit man ska med controllern när även den "passiva" handen ändå behöver vara ganska aktiv, för ett andra vapen, eller sköld eller liknande... Men det skulle ju kunna lösas med bra höfttracking, så jag måste ta mig tid att kolla på den där MRTV videon vid tillfälle

Spela VR-spel med handkontroll funkar väll men bara om spelet är gjort för det. Skyrim fick för ett tag sen en mod vad jag vet som gör spelet lika interaktivt som tex Half life alyx, tom med "gravity gloves funktion" . Är nog bästa sättet att spela Skyrim VR på

Edit: Modden heter HIGGS https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/43930

Ja jag tror hip-tracker kan fungera och ge en lite mer inlevelse. Den verkar iaf fungera som tänkt
Jag spelar till 99% trådlöst så jag rör mig mycket inom spelområdet.
Kul att deca teamet visar livstecken iaf, hoppas dom kan visa hmd och kontrollerna snart

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag har inte kört Skyrim VR men hajar inte hur det funkar isåfall. Hur vet man vad som är framåt om det inte styrs av huvudet?
Finns det något crosshair kvar som pekar dit man "ser"/går? Jag är skeptisk

Får se om jag kan damma av det igen. kan ha avinstallerat det. Men jag minns då inte att jag använde huvudet något alls för att svänga runt eller något bara använde gamepaden som vanligt. Deras rörelsekontrollschema är katastrof där ska du vända torson ala roomscale och sen gå med spakarna och min hjärna får inte ihop det

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag tror hip-tracker kan fungera och ge en lite mer inlevelse. Den verkar iaf fungera som tänkt
Jag spelar till 99% trådlöst så jag rör mig mycket inom spelområdet.
Kul att deca teamet visar livstecken iaf, hoppas dom kan visa hmd och kontrollerna snart

Nu såg jag videon till sist och det verkar nog som den verkar hantera just de issues jag har med huvud-baserad riktning! (och ge mer inlevelse)

Att det är en helt fristående enhet är både plus och minus: det är ju coolt att man kan komplettera i princip vilken VR-hjälm som helst, men att sen vara låst till en specifik app för att starta spelen är kanske en dealbreaker redan där (känns rätt begränsande i längden)
Det framgick inte riktigt i videon hur bred supporten är för olika spel heller.
Mängden av drift verkar dessutom lite väl mycket. Kalibrera om var 20:e minut känns inte som inlevelsefull upplevelse

Ska bli intressant att se fler recensioner när den släpps officiellt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.