Intel "Rocket Lake" ger mer prestanda per krona än Core 10000-serien

Permalänk
Medlem

Jag oroar mig för temperaturerna på dessa. Blir nog Alderlake + LGA 1700 i nästa bygge. Känns lite ”framtids säkare” med nya sockeln. Främst för att jag tenderar att flytta runt och återanvända processorer.
Samma med AMD skulle invänta AM5 om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte 12 kärnor för en tusenlapp över 5800X?

Förstår inte varför folk är så fokuserade på 8 kärnor/en chiplet hos AMD

Vid 12 kärnor så börjar vi komma upp i mer än vad jag faktiskt behöver, vill helst undvika att spendera så mycket på processorn när jag kan lägga de pengarna på en GPU istället. Vill helst inte spendera 5000 för processorn vilket är varför jag tycker 5800X är så dåligt positionerad, plus det lägger till potentialen för problem som kommer med flera chiplets och att workload hamnar på olika caches etc. vilket antagligen inte kommer vara nått problem men inte nått man kan vara helt säker på. Min workload är gaming+background tasks som videos samtidigt, 5600X med 6 kärnor klarar det fine just nu men kommer antagligen halka efter innan jag uppgraderar min CPU igen. 12 kärnor däremot kommer antagligen inte tjäna något på det innan single thread prestandan sätter stopp ändå.

Med 8 kärnor vet man att allt jobbar i samma chiplet och samma cache, ger en säkerhet i att undvika skumma buggar från saker som placerar workloaden dåligt.