Utvecklare, använder ni AI på jobbet?

Permalänk

Utvecklare, använder ni AI på jobbet?

Hade varit kul att se hur många som jobbar professionellt och använder sig av AI dagligen och har ni märkt att det gett en produktivitetsboost. På vårt företag så använder vi oss av Github copilot som kan vara handy stundvis 😊

Permalänk
Medlem

Håll i er, snart kommer dem hit:

Permalänk
Skrivet av ScrubMaster:

Hade varit kul att se hur många som jobbar professionellt och använder sig av AI dagligen och har ni märkt att det gett en produktivitetsboost. På vårt företag så använder vi oss av Github copilot som kan vara handy stundvis 😊

Jag är ärligt talat inte säker på att jag sett en produktivitetsboost. Man förändrar vad som tar tid. Det är lättare att göra throwaway-funktioner och enkla script, men allt som är tvunget att fungera exakt som avsett kräver precis lika mycket jobb eftersom man ändå måste granska allt LLM:en föreslår. Att debugga kod eller få LLM:en att göra rätt går enligt mig mer eller mindre på ett ut.

I vissa fall underlättar LLM:en att hitta lämpliga söktermer när jag behöver lära mig något, men den kan lika gärna hitta på vilt, så även här är jag inte säker på om jag totalt sett faktiskt sparat tid jämfört med en serie Kagi-sök…

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt utvecklare, men jag använder AI för SQL.
Produktivitetsboost vet jag inte om jag skulle kalla det, men det sparar oftast lite tid jämfört med att googla.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

1. Nej, jag gillar att skriva kod, review:a kod är inte riktigt lika skoj.
2. Jag vill heller inte hjälpa big tech att ersätta mig med AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

1. Nej, jag gillar att skriva kod, review:a kod är inte riktigt lika skoj.
2. Jag vill heller inte hjälpa big tech att ersätta mig med AI.

Jag är inne på samma spår som @dlq84 samt att det kommit en del rapporter om sänkt kodkvalitet och sänkt produktivitet vid användning av AI. Utöver detta så har det även kommit undersökning som visar på att hjärnan blir latare av AI.

https://www.gitclear.com/coding_on_copilot_data_shows_ais_dow...
https://metr.org/blog/2025-07-10-early-2025-ai-experienced-os...
https://www.microsoft.com/en-us/research/wp-content/uploads/2...
(Jag har enbart läst gisten av dessa och inte grävt djupare)

Jag väljer att avvakta eftersom jag gillar att koda och inte ser en tydlig vinst för min egen del än så länge.

Permalänk
Medlem

Jag har copilot påslaget i Visual Studio och måste erkänna att autocomplete-förslagen ibland är förvånansvärt bra. Så när de stämmer hyfsat med vad jag ville få ut redan innan sparar det någon minut här och där.

Har inte haft någon bra erfarenhet av mer komplicerade saker än så.

Permalänk
Medlem

Som andra nämner så använder jag också copilot som en sorts autocomplete. Funkar rätt så bra i vissa fall, men inte alltid.
Har använt ChatGPT några gånger för att fråga om dokumentation eller liknande. Typ hur jag enklast gör X i terraform eller hur jag gör Y med jq etc.
Är lite hit or miss, men det brukar iaf ge en startpunkt. Gillar att skriva kod själv så låter inte AI generera galet mycket.