Quiz: Spelmusik – del 3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Riktigt bra quiz! @JonasT

Mass Effect var reflexmässigt, hoppas stort på att remastern gör det rimligt att spela igenom Ettan igen som enligt mig är det bästa spelet story mässigt men dras med hiss-simulator-känsla...

7/10,

De jag missade hade jag inte spelat någon av spelen. 🙄

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Smärtsamt tydligt att jag inte spelat så många spel de senaste 15 åren...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

3/10, mycket spel från plattformar jag inte spelat dess exklusiva titlar från.

Permalänk
Medlem

4 av 10 är pinsamt men jag hade också rätt många spel som jag aldrig spelat.
ME2 tog typ 1 sekund innan jag tog.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tuomi:

Smärtsamt tydligt att jag inte spelat så många spel de senaste 15 åren...

Haha, samma här! Duke Nukem 3D och Doom bland dessa ungefär?
Fick 5/10 i slutändan, men jag blev förvånad att det var så många. Tror frågan med Duke Nukem/Doom var den enda jag var helt säker på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Min poäng är nog ointressant (såg knappt själv men ca 6 eller 7 av 10), men vad som är intressant är att man tydligen kan hitta något nice OST man missat genom åren.

Super Meat Boy, bara namnet låter så ointressant, men den där beaten var riktigt funky, nice! Tack för det. Gillar dessa quiz lite extra när man får sådant godis på köpet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Ja, jag brukar spela med musiken avstängd faktiskt.

Tror inte jag hade spelat majoriteten av spelen heller.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

2/10 Korrekta svar!
Brukar du spela med musiken avstängd?

Nää, det brukar vi inte.

Permalänk

4/10 första gången jag gjorde testet.
10/10 andra gången jag gjorde testet.

Jag har spelat bara två av spelen.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Konsolpleb 🕹

10/10 och det har INGENTING att göra med att Jonas nämnde alla tio titlar typ en minut innan jag körde det

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mans51:

Skulle ni kunna ta med lite nyare musik? Många av dessa har 20 år på nacken minst

Jag håller med. De som hängt med länge får oftare flexa sina kunskaper i quizzer än vi yngre som lirat max 10 år
Fick ändå 6/10 men flera gissningar

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Shovel Knight har galet bra musik rakt igenom i min mening

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Haha, fråga två svarade jag rätt på inom millisekunder! Lyssnade sönder den låten ett tag. Det finns en video till den också.

Tog den också på millisekunder men har faktiskt aldrig spelat det trots att jag har datorn. Tror att jag hadde låten som .mod på den tiden.

Skrivet av lastninja:

Super Meat Boy, bara namnet låter så ointressant, men den där beaten var riktigt funky, nice! Tack för det. Gillar dessa quiz lite extra när man får sådant godis på köpet.

Super meat boy fick hyffsade betyg och vann en massa priser när det kom ut. Om du gillar svåra platforms spel är det deffinitivt värt att pröva.
Eurogamer 9/10
Game Informer 9/10
GamesRadar+ 9/10
GameTrailers 9.1/10
IGN 9/10
Joystiq 4.5/5
OXM (UK) 10/10
PC Gamer (UK) 90%
X-Play 5/5

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

Wow fick 3/10 för jag gissade i princip på alla. Inte min typ av spel egentligen. Kul ändå!

Permalänk
Medlem

Antingen hade jag en TIA-attack eller så strulade några av frågorna. Första frågan hade t.ex. låt nummer tre som video och ett par andra frågor var också lite huller om buller.

Tyckte det var lite konstigt att jag svarade fel på KotOR trots att jag nyss spelat igenom det. Eller att Resident Evil hade en munter och nästan dansvänlig melodi, inte riktigt något som skulle gett mig de mardrömmarna jag fick efter att ha spelat RE i en alldeles för ung ålder. Av alla klassiska scener som finns i spel så finns det en som för alltid kommer vara fastetsat i mitt minne; när man ser den första zombien vända sig om. Nu är det så gammalt att det nästan är fånigt men jävlar vad det satte fart på fantasin.
https://youtu.be/xDgiSqYfOjg

Permalänk
Medlem

5/10 .. Bara spelat 2 av samtliga svarsalternativ och i båda fallen så hjälpte det enbart för att utesluta det. Mer eller mindre rena gissningar rakt igenom, dvs.

Permalänk
Medlem

9/10, #2 kände jag inte igen.
Och det är också det enda spelet i quizet som jag inte har spelat.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Men dra mig baklänges vad svårt! Fick ett rätt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

6/10 men jag kunde bara cannon fodder

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Fråga fyra...
Vilket av spelen hör man den musiken i? För jag har då aldrig hört den.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Gick inget bra, bara 4/10. Många spel jag inte spelat tidigare. I fråga 2 gick jag rakt in i fällan...

@UndaC, videon fortsätter när man trycker Nästa. Har märkt det även i tidigare quiz med embeddade youtube-spelare. Det kanske borde firas av ett stopp när man trycker Nästa om frågan innehåller en youtube-iframe eller något i den stilen?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

Hade helt glömt Tomb Raider-temat, och resten med ett undantag var från spel jag inte spelat. Undantaget var självklart Cannon Fodder, och den satte jag med säkerhet! Nu måste jag fan gräva fram det ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Groteskt störande att man inte kunde pausa musiken när man gick vidare så att de spelade över varandra.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av cyklonen:

Går det att lägga in en fördröjning innan nästa fråga kommer fram då?

Finns dessvärre ingen sådan funktion.

Skrivet av ELF:

Fråga fyra...
Vilket av spelen hör man den musiken i? För jag har då aldrig hört den.

Första spelet, men dock inte Directors Cut då de bytte ut delar av musiken i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Finns dessvärre ingen sådan funktion.

Första spelet, men dock inte Directors Cut då de bytte ut delar av musiken i det.

Då borde jag ändå känna igen det. Har kört alla fram till femte spelet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

3/10 Kunde bara Duke nukem resten var ren chansning.
Fast i WoW för länge

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Kul quiz @JonasT

Fick 6/10 btw

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ELF:

Då borde jag ändå känna igen det. Har kört alla fram till femte spelet.

Kanske bara var jag som var harig och spenderade alldeles för mycket tid i sparrummen.

Här är hela musikloopen som kanske väcker något minne.

Permalänk
Avstängd

4/10 Korrekta svar!
Du kanske spelar en del, men just musiken verkar inte vara något du lägger på minnet.

Inte spelat de flesta, men det var ett par jag borde ha kunnat.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Lego Master

6/10. Började rent värdelöst, men det rättade upp sig en aning på slutet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield