Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

VR Cover Facial Interface & Foam Replacement Set for Oculus™ Quest 2 (Dark Grey & Light Grey) kom idag direkt till brevlådan, så helt ok leveranstid ändå...
9 dagar från beställning...

Dock någon kanske kan berätta skillnaden mellan de olika inläggen. Står ju att det är ett standard och ett comfort, men jag varken ser eller känner nån skillnad på de två?

https://eu.vrcover.com/products/facial-interface-foam-replace...

Comfort är lite tjockare/mer vadderad, så mjukare men eftersom ögonen hamnar lite längre från linserna blir FOV:en aningen sämre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Första gameplay från Gorn på Oculus Quest 2.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Känns lite moraliskt tvek att ljuga om att man har problem för att få gratis saker. Är det ens en fördel över silikonskyddet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Känns lite moraliskt tvek att ljuga om att man har problem för att få gratis saker. Är det ens en fördel över silikonskyddet?

Dom "erkänner" själva att original inte lever upp till deras egna högt ställda krav.
Jag har siliconskydd men planerar ev köpa en Quest 2 till så tar denna på den så fall.
Original blir äcklig och oskön

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Tänker aldrig beställa från VRcovers igen.
Jag råder er alla att inte stödja det skitbolaget heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Min slutsats efter att ha skaffat Link-kabeln är att alternativen inte är värda pengarna. Köpte först en Fasgear-kabel men även om den är hyfsat lätt är den på tok för stel. Många kablar har inte ens vinklad kontakt så de kommer bryta på kontakten i headsetet. Även om man hittar en kabel som inte är stel kommer den vara tjockare än Link-kabeln. Dessutom är Link-kabeln kompatibel med fler USB-kontrollers (hur det kan komma sig har jag ingen aning om men de är de enda som har en chans att funka vettigt med ASMedia-kontrollers).

Mitt tips är alltså att inte slösa pengar på andra kablar. Link-kabeln är värd pengarna.

jag kör min netonnet kabel 3m + 3m förlängare 2 ggr genom öglan på baksidan som dragavlastning, de ytterst få gånger jag inte kör VD

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Fick tidigare idag en direktlänk till att beställa face-interfacet gratis.
Det såg precis ut som VRCover och det kostade ord. Pris $29.
På tisdag stog det att beräknat vara framme så snabba puckar.

Skrivet av Zachtionman:

Jag med. Grymt schysst av supporten! Så vitt jag vet så är det VRCover, den hette precis det namnet på hemsidan vid beställning. Måste kännas lagom trist för alla stackare som fortfarande sitter och väntar på sina beställningar från VRCovers egen hemsida som gjordes i för en månad sedan. Och dessutom måste BETALA för sina

Kan tillägga för de som ej vet så kommer det genom att man anmäler problem med orginalmasken, dvs det "skum" som den består av. Många som har problem med att man blir rödflammig osv.

Ok, vad kul! Gjorde ni ett ärende genom formuläret?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Men alltså vadå?

Har folk kontaktat Oculus supporten och fått läderskydden från Oculus själva, där det står VRcover på, gratis då det vanliga tyget inte uppnår standard?

Om detta är fallet då ska jag också hoppa på tåget.
Skicka tillbaks skiten jag själv beställde och få det gratis istället

Permalänk
Medlem

Har inte fått det konfirmerat att det är VRCover än tror jag? Såg ut som det dock, i övrigt - yes!

Min flickvän fick stora röda utslag av orginalmasken så detta blev perfekt för oss. Fick dock 2v förväntat leveranstid jämfört med er andra.

Edit: I orderbekräftelsen står det ”VR Cover Interface & foam replacement set for Quest 2”. Så det kanske bekräftar ett det är VRCover ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Ok, vad kul! Gjorde ni ett ärende genom formuläret?

https://support.oculus.com/1504463656600795/?fbclid=IwAR3HfDy...

Jag gick genom denna.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Men alltså vadå?

Har folk kontaktat Oculus supporten och fått läderskydden från Oculus själva, där det står VRcover på, gratis då det vanliga tyget inte uppnår standard?

Om detta är fallet då ska jag också hoppa på tåget.
Skicka tillbaks skiten jag själv beställde och få det gratis istället

Ja rätt snopet för dom som beställt vrcover från vrcover kan jag tänka.
Skulle få min på tisdag som beräknad leveransdag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

47 kr 3.2 5M Amazon USB

Här är en bild på 47kr kabeln. Kan ni få tag på den så kör. Bredvid ligger laddaren och medföljande USB-kabel som kommer med. 47kr kabeln är marginellt tjockare om alls, svårt att säga. Förutom originalet från Oculus så är den inte sämre än någon annan jag sett hittills.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Alright, samma här. Var förberedd på att få ett nytt "foam interface", visserligen ska jag inte få upp hoppet förrän jag fått mer information från Oculus. Å andra sidan är jag nöjd med mitt VRCover silikonöverdrag så kanske säljer av det andra.
Har skickat in S/N, address och lite grejer så skulle dom höra av sig.

Skrivet av Devil May Cry:

Här är en bild på 47kr kabeln. Kan ni få tag på den så kör. Bredvid ligger laddaren och medföljande USB-kabel som kommer med. 47kr kabeln är marginellt tjockare om alls, svårt att säga. Förutom originalet från Oculus så är den inte sämre än någon annan jag sett hittills.

https://db3pap006files.storage.live.com/y4mzbbxbvCgmgfK8TYTsv1fk1Y0R21AKRXSq216g6tEGx8DNKjevHznA7Fp3sK-WaUDu3ENSDuQ5nZJYN-utR2RbjZNbb7IAblbwfzdG6A2xV2ZgMsOFE2K-DVmBr40RJr1Mlw2Ppl6ve6tMqgH_dhSkjMDjkJe0wA8DoQ44uCKy53ao0eZiY0jEhE7CPDDdYsY?width=4032&height=1960&cropmode=none

Den är helt okej! Lite tråkigt gummerad yta bara som fastnar i nästan allt, även vid sittande spelande.
Hur mycket mer "slät", eller "matt" är originalkabeln?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Vart kan man hitta ett Elite Strap med batteri att köpa nu?
2h speltid är alldeles för lite och tycker att Elite Strap mer batteri känns som ett grymt alternativ för mitt och familjens behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Vart kan man hitta ett Elite Strap med batteri att köpa nu?
2h speltid är alldeles för lite och tycker att Elite Strap mer batteri känns som ett grymt alternativ för mitt och familjens behov.

sök på prisjakt.
finns annars på oculus.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Vart kan man hitta ett Elite Strap med batteri att köpa nu?
2h speltid är alldeles för lite och tycker att Elite Strap mer batteri känns som ett grymt alternativ för mitt och familjens behov.

Köpte min direkt från oculus.com

tog 2-3 dagar (beställde över nyår så räknar bort alla helgdagarna) och hemleverans direkt med UPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

sök på prisjakt.
finns annars på oculus.com

Skrivet av Resania:

Köpte min direkt från oculus.com

tog 2-3 dagar (beställde över nyår så räknar bort alla helgdagarna) och hemleverans direkt med UPS.

Slut på Oculus.com och på samtliga ställen på prisjakt.
Därav funderingen om det gick att hitta någon annanstans 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Slut på Oculus.com och på samtliga ställen på prisjakt.
Därav funderingen om det gick att hitta någon annanstans 😃

Det har varit QC-problem med dom, så jag hade inte riskerat att hitta en gammal batch. Har du bråttom kan du fästa en powerbank baktill, ser dumt ut men kan lätt få högre kapacitet än den officiella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det har varit QC-problem med dom, så jag hade inte riskerat att hitta en gammal batch. Har du bråttom kan du fästa en powerbank baktill, ser dumt ut men kan lätt få högre kapacitet än den officiella.

Aha då är jag med.

Då väntar jag tills de kommer in i lager igen!

Tack för info!

Permalänk
Medlem

Sitter på ett par Sony WH1000-XM3 sedan ett par år tillbaks.
Har älskat dom från dag ett, men nu har jag hittat bästa användningsområdet någonsin.
Läste mig till att man faktiskt kan koppla upp dom mot Oculus Quest 2 via bluetooth, och det var inga problem och tog en ca en minut.

Men djeflarrrrrr anamma så bra det blev! Stänger ju ute nästan allt omgivningsljud, så det blev en enorm VR upplevelse.
Så ett tips, införskaffa noise cancelling lurar nu!

Plus ett bonustips som kan låta som hokus pokus, men lider någon av irritation eller utslag från original ansiktstyget, så tvätta det med johnson baby shampoo, gnugga in och skölj noga, och torka helt givetvis. Funkar jättefint!
Skulle tro att ansiktstyget innehåller någon form av kemikalie som vissa ej tål.
Brukar tvätta tyget i Mc Hjälmen med det sedan flera år, och det funkar kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BENPA:

Sitter på ett par Sony WH1000-XM3 sedan ett par år tillbaks.
Har älskat dom från dag ett, men nu har jag hittat bästa användningsområdet någonsin.
Läste mig till att man faktiskt kan koppla upp dom mot Oculus Quest 2 via bluetooth, och det var inga problem och tog en ca en minut.

Men djeflarrrrrr anamma så bra det blev! Stänger ju ute nästan allt omgivningsljud, så det blev en enorm VR upplevelse.
Så ett tips, införskaffa noise cancelling lurar nu!

Plus ett bonustips som kan låta som hokus pokus, men lider någon av irritation eller utslag från original ansiktstyget, så tvätta det med johnson baby shampoo, gnugga in och skölj noga, och torka helt givetvis. Funkar jättefint!
Skulle tro att ansiktstyget innehåller någon form av kemikalie som vissa ej tål.
Brukar tvätta tyget i Mc Hjälmen med det sedan flera år, och det funkar kanon.

Det blir ingen latency i ljudet?
Man hörde tidigare iaf att man skulle inte använda bluetooth lurar till Questen. Kanske är fixat ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det blir ingen latency i ljudet?
Man hörde tidigare iaf att man skulle inte använda bluetooth lurar till Questen. Kanske är fixat ?

Jag märker ingen fördröjning alls, kanske blir i snabbare spel, skall testa typ beatsaber i dag och se vad som händer, där är det ju viktigt att allt stämmer. Mest min son som spelar det dock.

Permalänk
Skrivet av BENPA:

Jag märker ingen fördröjning alls, kanske blir i snabbare spel, skall testa typ beatsaber i dag och se vad som händer, där är det ju viktigt att allt stämmer. Mest min son som spelar det dock.

Är det inte bättre att köra BT direkt till datorn? Om du kör VD så sparar du på bandbredden och minskar behovet av encoding på datorn. Vet inte hur man ställer in så att ljudet kommer ifrån datorn direkt men det borde gå tycker jag.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Ser läskig ut...

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Är det inte bättre att köra BT direkt till datorn? Om du kör VD så sparar du på bandbredden och minskar behovet av encoding på datorn. Vet inte hur man ställer in så att ljudet kommer ifrån datorn direkt men det borde gå tycker jag.

Jag väntar på grafikkort som klarar av allt, så jag har inte hunnit spela från datorn ännu, men jag har BT kort i datorn så jag kan koppla hörlurarna, så jag får se hur det funkar lite senare.

Just nu kör jag endast spel direkt i Quest, och skickar jag ljudet till datorn så blir det en enorm fördröjning, men inte till hörlurarna.

Permalänk
Medlem

Liten fråga, kör för tillfället med en ASUS RT-AC68U AiMesh AC1900 router och testkörde Alyx VR över wifi under gårdagen med följande inställningar:

Dator: RTX 3080, med 5900X CPU

Virtual Desktop
VR Graphics Quality: High
VR Frame Rate: 90
VR Bitrate: 92-100

Inne i spelet (Alyx) satte jag näst högsta grafikinställningarna (oklart om det gjorde någon skillnad med högsta dock)

Testkörde med VD overlay för att mäta latency etc och hade runt 50ms (ca 10m från router i annat rum). Hade även någon enstaka stuttering där hela bilden hängde sig i 1-2 sekunder (1-2 gånger under 1,5 timme), där FPS sjönk till ca 10, men i övrigt var det spelbart.

Är det några specifika inställningar man bör dubbelkolla i routern för bästa prestanda? eller bör man inhandla en AX router framöver för bättre latency, utan frame drops, etc?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Liten fråga, kör för tillfället med en ASUS RT-AC68U AiMesh AC1900 router och testkörde Alyx VR över wifi under gårdagen med följande inställningar:

Dator: RTX 3080, med 5900X CPU

Virtual Desktop
VR Graphics Quality: High
VR Frame Rate: 90
VR Bitrate: 92-100

Inne i spelet (ALVR) satte jag näst högsta grafikinställningarna (oklart om det gjorde någon skillnad med högsta dock)

Testkörde med VD overlay för att mäta latency etc och hade runt 50ms (ca 10m från router i annat rum). Hade även någon enstaka stuttering där hela bilden hängde sig i 1-2 sekunder (1-2 gånger under 1,5 timme), där FPS sjönk till ca 10, men i övrigt var det spelbart.

Är det några specifika inställningar man bör dubbelkolla i routern för bästa prestanda? eller bör man inhandla en AX router framöver för bättre latency etc?

Kör du med kabel mellan PC och router? Har du Quest på 5GHz-bandet och är det några andra enheter på samma?
Du kan även testa om det hjälper att sänka Graphics Quality till Medium.

Din bitrate är lite åt det låga hållet, det minskar latensen men grafikkvalitén blir lidande om man ligger under 100. Jag ligger på 125-140 med en gratisrouter från Telenor.

För övrigt är ALVR benämningen på ett gratisalternativ till Virtual Desktop, spelet heter Half-Life: Alyx eller HL:A.

Permalänk
Medlem

Japp, Datorn är inkopplad med kabel (via switch och vägg ned till routern på nedervåning i 1,5 plans hus).
Vad jag vet använder alla smarta grejer (Hue, Arlo) 2,4 GHz, så bör endast vara Quest 2 på 5Ghz (ska dock dubbelkolla ikväll).

Ska testa att höja bitrate (var vad jag kunde se runt 135 i VD, men kan lägga mig runt 120) och även sänka graphics quality i Alyx. Ska även testa att vara i samma rum som routern och se om det gör någon skillnad.

Har för övrigt inte gjort några inställningar i routern för 5Ghz förutom default, så kanske finns saker att ändra där med?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Har för övrigt inte gjort några ändringar alls i Steam VR. Är det några specifika ändringar man måste utföra där som påverkar grafik, latency etc eller utgår allt från VD inställningarna?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2