Permalänk
Skrivet av matt76:

Japp, Datorn är inkopplad med kabel (via switch och vägg ned till routern på nedervåning i 1,5 plans hus).
Vad jag vet använder alla smarta grejer (Hue, Arlo) 2,4 GHz, så bör endast vara Quest 2 på 5Ghz (ska dock dubbelkolla ikväll).

Ska testa att höja bitrate (var vad jag kunde se runt 135 i VD, men kan lägga mig runt 120) och även sänka graphics quality i Alyx. Ska även testa att vara i samma rum som routern och se om det gör någon skillnad.

Har för övrigt inte gjort några inställningar i routern för 5Ghz förutom default, så kanske finns saker att ändra där med?

VR och VD är ganska tungt för gfx kortet. Du har ett 3080 så det borde räcka en lång väg (jag har RTX 2060S) men det kan vara tungt ändå.

Prova att sätt VD quality på medium (det bestämmer upplösningen som grafikkortet genererar). Routern bör vara inställd som AP men du behöver i så fall en extra router .
Du kanske fick en router från din ISP. Använd i så fall din Asus router enbart för questen.

Högre bitrate => bättre grafik men sämre latency

Jag har inte köpt Half-life än så jag har inte testat det.

Bra video:
https://www.youtube.com/watch?v=lUl4BPnqbkE

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Är det inte bättre att köra BT direkt till datorn? Om du kör VD så sparar du på bandbredden och minskar behovet av encoding på datorn. Vet inte hur man ställer in så att ljudet kommer ifrån datorn direkt men det borde gå tycker jag.

Ja om man kör VD så har man virtual audio driver i bockad så väljs den som ljudenhet men bockar man av den så är den vanliga ljudenheten som används i datorn. Även fast man bockat i virtual audio driver så kan man ändå ändra ljudenhet precis som vanligt i windows.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Liten fråga, kör för tillfället med en ASUS RT-AC68U AiMesh AC1900 router och testkörde Alyx VR över wifi under gårdagen med följande inställningar:

Dator: RTX 3080, med 5900X CPU

Virtual Desktop
VR Graphics Quality: High
VR Frame Rate: 90
VR Bitrate: 92-100

Inne i spelet (Alyx) satte jag näst högsta grafikinställningarna (oklart om det gjorde någon skillnad med högsta dock)

Testkörde med VD overlay för att mäta latency etc och hade runt 50ms (ca 10m från router i annat rum). Hade även någon enstaka stuttering där hela bilden hängde sig i 1-2 sekunder (1-2 gånger under 1,5 timme), där FPS sjönk till ca 10, men i övrigt var det spelbart.

Är det några specifika inställningar man bör dubbelkolla i routern för bästa prestanda? eller bör man inhandla en AX router framöver för bättre latency, utan frame drops, etc?

Se till att du har 80 MHz channel width i router och inga andra 5GHz nätverk som ligger och stör på närliggande kanal.

Vad visar dom andra numren i Virtual Desktops "performance overlay"?

Laddat ner nyaste Nvidia drivarna med hotfixen för VR?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Se till att du har 80 MHz channel width i router och inga andra 5GHz nätverk som ligger och stör på närliggande kanal.

Vad visar dom andra numren i Virtual Desktops "performance overlay"?

Laddat ner nyaste Nvidia drivarna med hotfixen för VR?

Ändrade routern till 80 Mhz och installerade även Wifi Analyzer (via Microsoft) som jag ska använda ikväll och se om det finns några andra 5GHZ nätverk i närheten. Datorn är nymonterad från Inet (kom förra veckan) så antar att de kör senaste. Återkommer med mer info (från overlay etc därefter)

Om jag förstått det rätt i övrigt gällande Virtual Desktop, är att inga ändringar behöver göras i Steam VR (dvs default inställningar efter installation av applikationen), utan allt sköts via VD?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Ändrade routern till 80 Mhz och installerade även Wifi Analyzer (via Microsoft) som jag ska använda ikväll och se om det finns några andra 5GHZ nätverk i närheten. Datorn är nymonterad från Inet (kom förra veckan) så antar att de kör senaste. Återkommer med mer info (från overlay etc därefter)

Om jag förstått det rätt i övrigt gällande Virtual Desktop, är att inga ändringar behöver göras i Steam VR (dvs default inställningar efter installation av applikationen), utan allt sköts via VD?

Hotfixen kom för ett par dagar sedan, så jag skulle se till att installera den.
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5152

Vanligtvis behöver du inte ändra något i SteamVR.. Men det kan vara bra att sätta upplösningen på Custom och 100% (Så att det blir samma upplösning som den kvalité du har inställd i Virtual Desktop).

Quest
Low: 1536x1728
Medium: 1824x2016
High: 2208x2400

Quest 2
Low: 1728x1824
Medium: 2016x2112
High: 2496x2592

Se även till att köra HEVC och börja med runt ~70-80Mbps bitrate. Stäng även av "Automatically adjust bitrate" i Streamer appen.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem

Ok, ska uppdatera drivrutin ikväll. Testade nu med VD overlay i Alyx i samma rum som routern (ändrad till att köra 80Mhz).

Streamer app: Satt på HEVC
VD: High | 90 FPS | ca 100 bitrate
Alyx graphics: High

Latency totalt: 40-50ms (mestadels 50ms)
Game: 15-20ms
Encoding: 5-10ms
Network: 1-10ms
Decoding: 5-10ms

Så verkar inte vara några problem med nätverket, utan det ser ut att vara just grafikkortet då.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av matt76:

Ok, ska uppdatera drivrutin ikväll. Testade nu med VD overlay i Alyx i samma rum som routern (ändrad till att köra 80Mhz).

Så verkar inte vara några problem med nätverket, utan det ser ut att vara just grafikkortet då.

I Nvidias grafikinställningar går det att aktivera ett ultra low latency mode, du kan testa om det hjälper något.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Ja om man kör VD så har man virtual audio driver i bockad så väljs den som ljudenhet men bockar man av den så är den vanliga ljudenheten som används i datorn. Även fast man bockat i virtual audio driver så kan man ändå ändra ljudenhet precis som vanligt i windows.

Smidigt. Jag har ett billigt BT headset med NC som jag kan prova med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av matt76:

Tycker att encoding och decoding är lite högt.
HEVC om ping > 41 (Anses vara bättre på AMD)
x264 om ping <41 (Anses vara bättre för Nvidia)
Bäst att prova båda.

50ms är mycket.
Game 15-20 är högt
Network är ok.
Jag håller på att testa en hel i Asgard Wrath. Tyvärr buggade spelet så jag får börja om spelet ifrån början. Ska snart lägga upp en bild på resultatet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Problemet är GPU-relaterat med tanke på dom sifforna, pröva detta i VD inställningarna:

Sliced Encoding: ON
Extra Latency: OFF
Video Buffering: ON

Lämna HEVC då det är överlägset H264 med knappt någon ökning i latens.

Samt specifikt för Alyx sätt dessa launch options annars kan det bli problem med VD(ta bort -nowindow om du vill kunna streama/visa gameplay på din monitor):

-console -vconsole -nowindow +vr_fidelity_level_auto 0 +vr_fidelity_level 3

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man spelar ett spel där man går med vänster spak - vad händer om man fysiskt går åt samma håll samtidigt? Går man snabbare i spelet?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Problemet är GPU-relaterat med tanke på dom sifforna, pröva detta i VD inställningarna:

Sliced Encoding: ON
Extra Latency: OFF
Video Buffering: ON

Lämna HEVC då det är överlägset H264 med knappt någon ökning i latens.

Samt specifikt för Alyx sätt dessa launch options annars kan det bli problem med VD(ta bort -nowindow om du vill kunna streama/visa gameplay på din monitor):

-console -vconsole -nowindow +vr_fidelity_level_auto 0 +vr_fidelity_level 3

Har inte testat ovan nämna launch options, men gjorde följande för en liten stund sedan:
- Uppdaterade till senaste drivrutinen för grafikkortet via Geforce Experience
- Satte Preferred codec till HEVC och stängde av "Automatically adjust bitrate" (de övriga som är avstängda är Start minimized, lock computer on disconnect och use virtual audio driver)
- Satte anpassad och 100% (var även satt som default när man valde anpassad) i SteamVR
- Sliced encoding On, extra latency off och video buffering on.
- Fortsatte med High och 90 FPS
- Alyx satt till näst högsta i grafik (High)

Med VD overlay igång testade jag därefter både 80, 120 och 150 i bitrate, alltid med samma resultat (är enbart i början av spelet när headcrabs börjar dyka upp för första gången):

Total latency: 43-51 (mestadels 50)
Game: 10-16 (mestadels runt 15)
Encoding: 6-10
Network: 6
Decoding: ca 10

Händer ibland att jag får network spikes, där Network helt plötsligt hoppar upp till 70, då även FPS går ned till 5-10 (oklart varför). Det som är konstigt är att Game latency alltid ligger på samma oavsett om jag satte 80 eller 150 i bitrate.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av matt76:

Precis börjat testa köra lite Alyx i VD (RTX 3080 och 9900K). Det blir en stor prestandadegradering jämfört med att köra link trådat.
High+90hz ger ej stabil fps för mig. Rekommenderar High+72hz och 90 Mbps. Jag behöver dock testa lite längre stunder för att utvärdera om det är värt att använda Video buffering eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Har inte testat ovan nämna launch options, men gjorde följande för en liten stund sedan:
- Uppdaterade till senaste drivrutinen för grafikkortet via Geforce Experience
- Satte Preferred codec till HEVC och stängde av "Automatically adjust bitrate" (de övriga som är avstängda är Start minimized, lock computer on disconnect och use virtual audio driver)
- Satte anpassad och 100% (var även satt som default när man valde anpassad) i SteamVR
- Sliced encoding On, extra latency off och video buffering on.

Med VD overlay igång testade jag därefter både 80, 120 och 150 i bitrate, alltid med samma resultat (är enbart i början av spelet när headcrabs börjar dyka upp för första gången):

Total latency: 43-51 (mestadels 50)
Game: 10-16 (mestadels runt 15)
Encoding: 6-10
Network: 6
Decoding: ca 10

Händer ibland att jag får network spikes, där Network helt plötsligt hoppar upp till 70, då även FPS går ned till 5-10 (oklart varför). Det som är konstigt är att Game latency alltid ligger på samma oavsett om jag satte 80 eller 150 i bitrate.

Skrivet av TacticalRetreat:

Precis börjat testa köra lite Alyx i VD (RTX 3080 och 9900K). Det blir en stor prestandadegradering jämfört med att köra link trådat.
High+90hz ger ej stabil fps för mig. Rekommenderar High+72hz och 90 Mbps. Jag behöver dock testa lite längre stunder för att utvärdera om det är värt att använda Video buffering eller ej.

Ni båda bör testa med tidigare nämnda launch options då VD fungerar väldigt dåligt med dynamiska upplösningar (det gäller alla spel som t.ex. Boneworks också).

@matt76 Får du stuttering om du sänker bitraten till lägsta?

@TacticalRetreat Du bör kunna köra High + 90 Hz utan problem, jag kan köra det i stora partier av spelet med ett 1080 Ti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Här är en bild på 47kr kabeln.

Tack, men vad ska vi med bilden till utan länk till kabeln för att köpa den? Speciellt när du rekommenderar den.

För oss som har lite svårt att hitta en länk 10+ sidor bakåt i tråden: Här är 47kr-kabeln som det pratas om: https://www.amazon.se/gp/product/B08P17FPV4/

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Angående latency i Alyx, prova dessa grafikinställningar:

https://medium.com/@petrakeas/half-life-alyx-performance-anal...

TLDR (finns även i botten av artikeln):

- Stäng av Steam VR’s “motion smoothing”.
- "Characters” till “low”, “fog” till “low” eller “medium”, “shadow” till “medium” eller “high”. På mitt RTX 3080 kör jag allt annat på högsta.
- Ställ in Steams Render Resolution till 100%.
- Launch options: -console -vconsole -nowindow - novid +vr_fidelity_level_auto 0 +vr_fidelity_level 3

VD kör jag med HEVC 130 Mbps, High 90 Hz, Sliced encoding On, men ingen Extra latency eller Buffering. Automatically adjust bitrate har jag lämnat på, enligt rekommendation från ggodin. Min processor är en Ryzen 3900X. Med detta får jag 6-8 ms Game i startområdet, totalt 38-40 ms latency.

I Nvidia Control Panel har jag skapat en profil åt hlvr.exe, där jag ändrat Power Management Mode till “Prefer maximum performance” och Low latency mode till "On".

Sen vet jag inte om det är placebo, men upplever lite mer flyt sedan jag haft för vana att bumpa upp HLVR.exe, vrserver.exe, vrmonitor.exe, vrcompositor.exe och OVRServer_x64.exe till High CPU priority. Jag läste iallafall att det ska hjälpa med att reducera framerate drops.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Stäng även av "Automatically adjust bitrate" i Streamer appen.

Varför? Guy Godin själv vad jag läst rekommenderar att köra med den inställningen igång.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Tack, men vad ska vi med bilden till utan länk till kabeln för att köpa den? Speciellt när du rekommenderar den.

För oss som har lite svårt att hitta en länk 10+ sidor bakåt i tråden: Här är 47kr-kabeln som det pratas om: https://www.amazon.se/gp/product/B08P17FPV4/

Snabb fråga ska det inte va usb C på båda sidorna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Det behöver det inte vara. Visst är officiella Link-kabeln USB C till USB C, men det funkar lika bra med en sådan som på bilden. Så länge porten och kabeln hanterar tillräckligt höga hastigheter är det ok. Som referens uppnår den officiella kabeln ~2,0 Gpbs i Oculus USB-test.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Som tidigare skribent svarar så spelar det ingen roll. USB-C är bara en kontakt, dvs den smidiga kontakten som man kan stoppa in åt valfritt håll.

USB-C behöver inte vara USB 3 överhuvudtaget.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Som tidigare skribent svarar så spelar det ingen roll. USB-C är bara en kontakt, dvs den smidiga kontakten som man kan stoppa in åt valfritt håll.

USB-C behöver inte vara USB 3 överhuvudtaget.

Jaha oki tack... då vet ,jag ska nog ge den ett försök med den allternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Varför? Guy Godin själv vad jag läst rekommenderar att köra med den inställningen igång.

För att det är lättare att felsöka utan en variabel bitrate. Finns inte heller någon anledning att köra på variabel bitrate när du har hittat den högsta din router klarar av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sen jag körde HL:A, bara spelat slutet med Quest 2 spelat det annars 3 varv med Quest 1. Men är det många som upplever problem med alyx och virtual desktop?
Tyckte för mig efter att ställt in routern rätt var typ bara starta och kör.
Jag har spelat en del Boneworks och H3VR på senaste och upplever inga problem heller, bara starta köra.
Mina inställningar just nu i VD är.
Medium
90fps
130Mbits.
Kör en D-Link 2660 som är en AC router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Orkade inte med VD under kvällen utan testade att köra med officiella Oculus Link kabeln istället. Satte inställning i Oculus appen att rendera i 1.5 (vad det nu betyder) och satte grafikinställningarna på näst högsta i Alyx (då jag fick upp varning om ej tillräckligt med video minne när jag hade högsta). Kanske funkar att köra med högsta grafiken ändå?

I alla fall, med kabeln hade jag ingen FPS drop eller laggande, utan det funkade perfekt. Så verkar ändå som om grafikkortet orkar med bra, så måste väl vara routern då kanske som medför lagget i VR?

I värsta fall får jag köpa en eller två nya AX routrar. Funderar dock på att vänta tills Asus släpper sin kommande AXE router (som stödjer det nya 6Ghz bandet).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Så verkar ändå som om grafikkortet orkar med bra, så måste väl vara routern då kanske som medför lagget i VR?

Nej, pröva med tidigare nämnda launch options och stäng av automatisk bitrate i streamerappen. Det kan medföra problem på vissa routers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tips: Gravity Sketch finns nu att hämta hem i Oculus Store helt gratis. Kostade tidigare $30.

Har inte provat det själv men sägs vara ett riktigt bra 3D modelleringsverktyg i VR.

https://www.gravitysketch.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whizky:

Tips: Gravity Sketch finns nu att hämta hem i Oculus Store helt gratis. Kostade tidigare $30.

Har inte provat det själv men sägs vara ett riktigt bra 3D modelleringsverktyg i VR.

https://www.gravitysketch.com/

tack för tipset.

samt är det nån som vet ifall det tillkommer extra avgift/tull för den billiga link kabeln som alla snackar om ?
Det va ett tag sen jag beställde från såna sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

tack för tipset.

samt är det nån som vet ifall det tillkommer extra avgift/tull för den billiga link kabeln som alla snackar om ?
Det va ett tag sen jag beställde från såna sidor.

Nej inte om det är den från amazon du menar.
har har beställt den kabeln och det blev slutpris ca 75kr med frakt.
Fick med ett linsskydd till questen också

Kabeln imponerade också, trodde den skulle vara styvare.
Den är bara lite styvare än officiella och lite tyngre och "klibbigare" eller vad man ska kalla det yta så den fastnar lättare mot kläder och glider inte lika lätt om man har den efter golvet och har matta.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Nej inte om det är den från amazon du menar.
har har beställt den kabeln och det blev slutpris ca 75kr med frakt.
Fick med ett linsskydd till questen också

Kabeln imponerade också, trodde den skulle vara styvare.
Den är bara lite styvare än officiella och lite tyngre och "klibbigare" eller vad man ska kalla det yta så den fastnar lättare mot kläder och glider inte lika lätt om man har den efter golvet och har matta.

tack så mycket. ska nog ge det ett försök. då slutpriset inte är farligt alls. tack åter igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu var det ett tag sen jag körde HL:A, bara spelat slutet med Quest 2 spelat det annars 3 varv med Quest 1. Men är det många som upplever problem med alyx och virtual desktop?
Tyckte för mig efter att ställt in routern rätt var typ bara starta och kör.
Jag har spelat en del Boneworks och H3VR på senaste och upplever inga problem heller, bara starta köra.
Mina inställningar just nu i VD är.
Medium
90fps
130Mbits.
Kör en D-Link 2660 som är en AC router.

Har sj inte haft några större problem med vd och hl alyx, kör dock 2 meter från routern med fri sikt ensam på 5ghz, samt har inga grannar vars wifi stör. Telias technicolor tg799vac.

Edit: bara jag som haft problem med att 45-kronorskabeln dcar föresten? Har mestadels kört vd, men haft lite strul när jag väl kört kabeln. Provade dock att byta usb-port på datorn från frontport till moderkortet sist jag körde, och tror att det fungerade bättre då. Beror det ev på glapp i headsetet, eller är kabeln känslig för störningar?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11