Telia i topp över internetleverantörer som delar IP-uppgifter till advokatfirmor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jämför kundbasen och hur många uppgifter Bahnhof lämnar ut.

Och? Svarade på påståendet att Telia inte skulle vara största aktören på marknaden, inte vilken operatör som lämnat ut flest uppgifter per abonnent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Och? Svarade på påståendet att Telia inte skulle vara största aktören på marknaden, inte vilken operatör som lämnat ut flest uppgifter per abonnent.

Ordinarie frågeställningen var "Kan det vara så enkelt att Telia har flest bredbandskunder?".
Dvs underförstått att det skulle bero på att Telia har flest kunder.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Att ha Bahnhof då är ingen garanti.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Nja, Tele2 sålde sina bredbandsnät och kunder i öppna stadsnät till Bredbandsbolaget/Telenor 2013 [1] då man ville "fokusera på kärnverksamheten" som det så fint heter när ett företag säger "vi vet inte vad vi håller på med, men vill se handlingskraftiga ut inför våra aktieägare".

Så var det ju! Bra att du rättade det.
Det var vid den tiden jag hade Tele2 (utan andra valmöjligheter) och i samma veva som dom sålde vidare till BBB uppgraderade de nätet en aning så att det började fungera åtminstone lite halft även på helgkvällar. Det är därför jag inte riktigt räknar BBB bland de nätoperatörerna som varit usla för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Är 99,9% säker på att de aldrig levererat fasta bredbandstjänster. Möjligtvis för läänge sedan alternativt endast företagskunder. Däremot är det väl någorlunda sannolikt att de lanserar fast bredband nån gång i framtiden nu när de fusionerats med Com Hem.

Tele2 levererar fasta företagstjänster sedan 6månader tillbaka i flera nät bland annat ITUX & IP-Only (kan vara fler men dom jag kommer ihåg)

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med Bahnhof. Har haft ett problem under dom 5 åren jag haft fiber från dom. Då var det fastighetens station som det var fel på. Och då var kundtjänsten väldigt proffsiga och framförallt snabba med att lösa problemet. Det jag uppskattade mest var att kontakten skedde via sms och telefonsamtal med teknikern som hade hand om ärendet, vilket gav snabba svar.
Hade bbb/telenor innan och där var det betydligt fler problem med störningar osv. Där fick man oftast rådet att starta om diverse saker av en person som inte kan ert dyft om tekniken förutom det den tvingats lära sig vid anställning.

Man kan se det som att Bahnhof använder smutskastning för att gynna sig själva. Till en viss del stämmer nog det, men man kan också se det som så att Bahnhof med sin insyn i branschen informerar oss om hur man som kund kan vara ganska utsatt. Det är mycket information som vi förlitar oss på att våra leverantörer håller för sig själva och dom visar gång på gång att vi gör fel som litar på dessa företag.

Jag personligen använder mig inte längre av torrent eller andra program för nedladdning av diverse saker eftersom det finns mer tillgängligt idag och jag har råd att betala för mig idag. Med det sagt så stöttar jag hellre en internetleverantör som bryr sig om min personliga integritet istället för att knyta politiska kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hur kommer det sig då att Hyresgästföreningen jag tillhör (med ~35 hus på samma område) kör med Telias låsta fiber?

Förespråkar spelar ingen roll, i slutändan är det sannolikt en person som bestämmer sig för att detta är bäst och den personen heter alltid Bosse.

Jag hoppas glimten i ögat märks någonstans i alla inlägg jag skrivit i denna tråden...

Ge fan i Bosse! ;S

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hyresgästföreningen kör inte med Telias fiber där du bor. Det är din hyresvärd. Hyresgästföreningen och Hyresvärd är två helt olika saker. Hyresgästföreningen har under många år jobbat mot inlåsning av Internet. Beroende på var man bor i landet så har dom gjort avtal med olika hyresvärdar, framförallt allmännyttiga. Privata hyresvärdar gör dock lite mer som dom vill.

Att skriva helt felaktiga saker med glimten i ögat gör dom inte mer rätt

Då har jag fått det om fel fot, ber om ursäkt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hade jag som privatperson kunnat utge mig representera en advokatfirma från ett annat land i syfte att sätta dit folk?

Vad säger ni?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Förstår aldrig problemet med detta. Är man oskyldig så bestrider man.

Är man skyldig kanske man borde tänkt på risken innan man började torrenta olagligheter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jag som trodde han hette Göran.

Visst är det fördomar i viss mån, det finns många teknikintresserade (vettiga) personer som är lite äldre och så. Men det är också ett problem att det är 60+ män som sitter på så många beslutsfattande positioner överallt: som politiker, domare, i företagsstyrelser, bostadsrättsföreningar, fastighetsägare, idrottsföreningar, listan bara fortsätter. De ser gärna sin generation som "de som byggde landet" och att vi är skyldiga dem något. De ser inte att de är de som förstörde miljön med sina charterresor och stora bilar exempelvis. Eller att de hade en fördel när de växte upp under en tid när de hade det lätt, det fanns jobb, utbildning och bostäder, och de ser inte att de är skyldiga till att allt det har blivit mycket sämre för alla efterkommande generationer. De tycker inte det är konstigt eller fel att de tillsätter personer som är lika dem själv på maktpositionerna för det har ju alltid fungerat så.

Kan nog faktiskt hålla med. I mångt och mycket är 40-talisterna den verkliga generation gratis.

Mest fördelaktiga generationen och minst med nackdelar. Generationerna innan fick slita hårt för dessa och generationerna efter får på många vis sämre förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår aldrig problemet med detta. Är man oskyldig så bestrider man.

Är man skyldig kanske man borde tänkt på risken innan man började torrenta olagligheter?

Aha så du menar att man ska stå sitt kast oavsett skyldig eller ej genom att bli utpressad på pengar med hjälp av bristande bevis och metoder?
Jag menar att en ip adress säger inte att det var tex Du som satt framför datorn och tanka olagligheter.

Du kanske förstår problemet bättre nu.

Permalänk
Medlem

Hur är det med Ownit? Ser inte ut som att dom lämnat uppgifter sen 2018.
Har dom också slutat skicka ut uppgifter?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Aha så du menar att man ska stå sitt kast oavsett skyldig eller ej genom att bli utpressad på pengar med hjälp av bristande bevis och metoder?
Jag menar att en ip adress säger inte att det var tex Du som satt framför datorn och tanka olagligheter.

Du kanske förstår problemet bättre nu.

Är du oskyldig så bestrider du.

Hur menar du att man ska göra? Förbjuder man utlämnandet av IP så blir det ju tvärtom fritt fram för folk att göra som dom vill.

Tyvärr verkar det ännu inte ha prövats i domstol, vem som ansvarar för ett IP/uppkoppling. Märkligt med alla dessa 190000 utlämningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är du oskyldig så bestrider du.

Hur menar du att man ska göra? Förbjuder man utlämnandet av IP så blir det ju tvärtom fritt fram för folk att göra som dom vill.

Ett bra exempel är att trycka på filmbolagen att göra materialet tillgängligt legalt, alternativt att göra som spotify gjorde mot mp3, samla allt under ett tak/tjänst. Denna girigheten filmbolagen har skapar mer problem än lösningar. Att döma folk med bristande bevis samt okunskap är inte rätt väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Ett bra exempel är att trycka på filmbolagen att göra materialet tillgängligt legalt, alternativt att göra som spotify gjorde mot mp3, samla allt under ett tak/tjänst. Denna girigheten filmbolagen har skapar mer problem än lösningar. Att döma folk med bristande bevis och kunskap är inte rätt väg att gå.

Sure, men alltså att lämna ut IP täcker ju in fler brott än film/tv-serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Ett bra exempel är att trycka på filmbolagen att göra materialet tillgängligt legalt, alternativt att göra som spotify gjorde mot mp3, samla allt under ett tak/tjänst. Denna girigheten filmbolagen har skapar mer problem än lösningar. Att döma folk med bristande bevis samt okunskap är inte rätt väg att gå.

IPRED var avsedd till att spåra terrorister, inte fildelare.

Alla breven som har skickats ut än så länge handlar väl om filmer som definitivt är tillgängliga legalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Alla breven som har skickats ut än så länge handlar väl om filmer som definitivt är tillgängliga legalt?

En fråga som är omöjlig att svara på. Det finns mycket material som inte finns tillgängligt legalt, det är bara ett exempel. Det spelar ingen roll då metoderna inte identifierar personen bakom skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oztin:

Ett bra exempel är att trycka på filmbolagen att göra materialet tillgängligt legalt, alternativt att göra som spotify gjorde mot mp3, samla allt under ett tak/tjänst. Denna girigheten filmbolagen har skapar mer problem än lösningar. Att döma folk med bristande bevis samt okunskap är inte rätt väg att gå.

IPRED var avsedd till att spåra terrorister, inte fildelare.

N... nä?

IPRED var aldrig avsedd att spåra terrorister.

IPRED står för Intellectual Property Rights Enforcement Directive och hela syftet har från start varit att stärka upphovsrättsinnehavares möjligheter att försvara sin immaterialrätt.
Bland annat genom att ge upphovsrättsinnehavare möjlighet att kräva ut information, beslagta utrustning och utfästa böter för de som fildelar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ipred-lagen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

N... nä?

IPRED var aldrig avsedd att spåra terrorister.

IPRED står för Intellectual Property Rights Enforcement Directive och hela syftet har från start varit att stärka upphovsrättsinnehavares möjligheter att försvara sin immaterialrätt.
Bland annat genom att ge upphovsrättsinnehavare möjlighet att kräva ut information, beslagta utrustning och utfästa böter för de som fildelar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ipred-lagen

Du har rätt i det. Tack för korrigeringen
Jag tänkte nog på FRA lagen när ja skrev av mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

En fråga som är omöjlig att svara på. Det finns mycket material som inte finns tillgängligt legalt, det är bara ett exempel. Det spelar ingen roll då metoderna inte identifierar personen bakom skärmen.

Varför skulle det vara omöjligt att svara på den frågan? Av vad jag har läst på detta forumet och på andra ställen så är det inte någon som har fått ett förlikningserbjudande som avser en film som inte finns kommersiellt tillgänglig.

Att metoden är usel har inget med min fråga att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför skulle det vara omöjligt att svara på den frågan? Av vad jag har läst på detta forumet och på andra ställen så är det inte någon som har fått ett förlikningserbjudande som avser en film som inte finns kommersiellt tillgänglig.

Att metoden är usel har inget med min fråga att göra.

Som sagt, jag kan inte svara för utpressningsbreven/filmer det avser, trots allt över 100k ip adressen som lämnats ut. Jag poängtera bara att det finns material som inte finns tillgängligt legalt.

Permalänk
Medlem

Önskar jag kunde byta till något annat.
Fick information från hyresvärden att nu har vi "öppet fiber"

Gick in och kollade, bara Telia som finns som alternativ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Som sagt, jag kan inte svara för utpressningsbreven/filmer det avser. Jag poängtera bara att det finns material som inte finns tillgängligt legalt.

Bahnhof länkar ju till en massa domstolsbeslut där filmerna det gäller finns med. Verkar från ett stickprov handla om saker som inte precis är svåra att får tag på legalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Bahnhof känner att de tappar lite för många kunder pga opålitlig drift och nonexistent support. Så de drar igång smutskast-maskinen igen.

Just mot Telia behöver man ingen smutskastning, det sköter dom så bra själva.

Skrivet av sperglord:

Supernöjd med Bahnhof, kundtjänst som faktiskt kan något om hur ett nätverk fungerar till skillnad från Telia som jag hade innan.
Dock inget att klaga i övrigt på hos Telia, stabilt och snabbt.

Telias mål är dock att automatisera allt. Bäst är när man har avbrott i internetförbindelsen och blir hänvisad till att köra felsökningsguiden på deras hemsida
Vet inte hur det ser ut nu, men när jag var på Telia så bytte man personal på privata sidan oftare än vad gemene man byter underkläder. 0 koll i det företaget, från anställd till högsta chef...

Skrivet av filbunke:

Litar du inte på sweclockers?

Kolla upp hur Bahnhof reagerade när de gav upp mot PTS gällande Elsevier.
Eller när de 2018 blev tvingade att lämna ut uppgifter till polisen.

"blev tvingade" är väl ändå inte samma sak som att frivilligt lämna ut uppgifterna.

Skrivet av BrottOchStraff:

Men ställt i relation till hur många kunder respektive isp har? Detta blir ju sjukt missvisande. Telia lär ju ha mycket mer kunder än Banhof eller ComHem

Den statistik som finns räknar in alla anslutningar, d.v.s. även 4g. Jag vågar påstå att det är därför Telia är störst.

Statistik från 2018.
Telia 35,2%
Tele2 + TDC 20,3%
Telenor 18,4%
Hi3G 11,8% (enbart mobil)
Com Hem 5,2%
Övriga 9,1%

https://www.pts.se/globalassets/startpage/dokument/icke-legal...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Bahnhof känner att de tappar lite för många kunder pga opålitlig drift och nonexistent support. Så de drar igång smutskast-maskinen igen.

Vi bytte gladeligen till Bahnhof när vi flyttade till ny lägenhet med öppet nät för två år sedan. Aldrig någonsin har jag haft så mycket problem med varierande hastighet och svarstider som i perioder gjorde det helt omöjligt att spela onlinespel.

Bahnhof hade minsann inga fel i sitt nät (fick jag höra varje gång jag väntat 45+ minuter i telefonkö) och fick en lista utskickad med instruktioner om hur jag skulle felsöka min utrustning. Jag köpte nytt nätverkskort, bytte ethernet-kablar och köpte ny router för att utesluta min utrustning.

När bindningstiden gick ut efter tolv månader bytte jag till Telenor och har inte haft ett enda problem sedan dess. Trots samma utrustning i samma lägenhet.

Extremt dålig upplevelse för oss. Det finns ju såklart kunder som inte har problem och är nöjda med Bahnhofs tjänster också. Synd, för jag ville verkligen gynna ett företag som står för sunda värderingar 🙁

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

"blev tvingade" är väl ändå inte samma sak som att frivilligt lämna ut uppgifterna.

Tror du, verkligen, att Telia lämnar ut uppgifter friviligt?

Permalänk
Medlem

Man kan diskutera rättssäkerheten i det här. Bland annat för att folk tycks dela samma ip-adress. Kanske är tidsstämplarna hos operatör och advokater olika, men jag har läst om flera fall där folk visserligen erkänner sig ha fildelat Black Sails, Rambo 47, whatever, men så dyker det plötsligt upp 2-3 helknäppa filmer som vederbörande absolut inte skulle vilja ha ens om de slängdes på honom gratis och med en pingvinstång som bonus. (Talar inte om mig själv alltså, har inte Telia eller liknande)

Enligt min mening motsvarar inte reaktionen brottets svårighet. Jag inser att riksdagen inte håller med mig där, fildelning är ungefär som att kasta bomber, men jag tänker fortsätta lobba för att hotfullt ordade förslag på räkningar inte ska skickas ut till folk hur som helst.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Telia-kunder är dem som antagligen inte jagar "bästa pris" på bredband.

Skulle inte förvåna mig om det är en taktik från advokatbyrån att jaga de som är tätast, ekonomiskt sett, och att vara Telia-kund kan vara en hint att gå efter.
Störst chans för indrivning då, med minsta möjliga ansträngning.

Jag är teliakund för att jag helt enkelt inte har något val. Särskilt tät är jag inte, snarare tvärtom, men eftersom min hyresvärd valt telias låsta nät trots att det finns ett stadsnät med öppen fiber så sitter jag där jag sitter. Finns inget telefonjack så kan inte välja ADSL heller, inte för att jag skulle vilja det men då valmöjligheten inte finns så är det som det är.

Det är ju också så att man inte alltid kan välja var man bor. Med den bostadssituation som råder kan man få vänta många år för att hitta något och då tar man det man får helt enkelt. 2 timmar extra fritid, att slippa restiden till och från jobbet, är mer värt för mig än vilken internetleverantör jag kan ha.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tror du, verkligen, att Telia lämnar ut uppgifter friviligt?

Självklart. Det är en direkt konsekvens av deras egna val att spara data i 6 månader.
Om Telia var intresserad av sina kunders integritet hade detta varit en icke-fråga. Telia är inte intresserad av det. Tänk på att svenska staten är delägare i Telia och att svenska staten går Hollywoods ärenden råder det ingen tvekan om.

https://bahnhof.se/press/press-releases/2017/02/24/bahnhof-mi...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K