Permalänk
Medlem

Bytt moderkort nu startar inte datorn.

Bytte från Gigabyte B450 till ett Asus prime x570-p.
Nu kommer jag inte in i bios.
Windows 10
Cpu 3700x
2080 grafikkort
32Gb Gskill

Får 1lång och två korta pip när jag startar (som enligt handboken är minnena)
Testade med ett Corsair 16Gb kit men samma.
Några tips.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGorgo:

Bytte från Gigabyte B450 till ett Asus prime x570-p.
Nu kommer jag inte in i bios.
Windows 10
Cpu 3700x
2080 grafikkort

Får 1lång och två korta pip när jag startar (som enligt handboken är minnena)
Testade med ett Corsair 16Gb kit men samma.
Några tips.

Menar du med kit fler än ett? Testa ett minne i taget.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Startade med Gskill, även provat en sticka, sen hade jad ett set 2*8 Gb från Corsair Som inte heller funkar. Inga hdd anslutna än.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

Har du provat nollställa biosen?
Har du provat alla RAM-slots? Självklart med bara en sticka åt gången.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pooslice:

Har du provat nollställa biosen?
Har du provat alla RAM-slots? Självklart med bara en sticka åt gången.

Ja testar en sticka åt gången.
Kommer inte till bios.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Skrivet av Pooslice:

Har du provat nollställa biosen?
Har du provat alla RAM-slots? Självklart med bara en sticka åt gången.

Skrivet av MrGorgo:

Ja testar en sticka åt gången.
Kommer inte till bios.

Att du inte kommer till bios är en sak men har du nollställt/resetat CMOS-batteriet?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Reset Bios/Clear CMOS

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Reset Bios/Clear CMOS

Skall testa.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

Ok kommer så långt som till bios. Endast en sticka funkar i A2(båda stickorna funkar där).
Pluggade i mina ssd's och hittar dom i bios men den vill inte boota till Windows.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGorgo:

Ok kommer så långt som till bios. Endast en sticka funkar i A2(båda stickorna funkar där).
Pluggade i mina ssd's och hittar dom i bios men den vill inte boota till Windows.

Har du satt rätt SSD som bootdisk?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara min bootdisk i och ser den i bios men bios säger cannot find any boota le devices.
Jag vet att Windows ligger på denna disk.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGorgo:

Nu har jag bara min bootdisk i och ser den i bios men bios säger cannot find any boota le devices.
Jag vet att Windows ligger på denna disk.

Att windows ligger på den har inget med saken att göra. Det den frågar är var du har din boot-partition och den behöver inte ha med var du har din windows installerad. Så vilken disk startade den upp på innan du bytte moderkort?

Permalänk
Medlem

Samma disk.
Har bara den som bootdisk då den bara är på 250Gb

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

Hittade min usb cd, när jag pluggar in den så får jag upp den som bootar disk men inget annat. Ser dock min ssd

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk

Har du uppdaterat till nyaste version av bios? Hade samma problem som du med mitt Asrock taichi x570 gick från bios version 3,6 till 3,8 detta löste problemet.e

Permalänk
Medlem

Köpte en M2 disk som jag pluppat i. Bootat från cd och installerar Windows på nytt till den.

Så då en fråga till.
Varför bootar den bara upp på en ram sticka?

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk

Flasha Bios och åter kom innan du gjort detta vet du inte om det är bios eller windows installations media som är problemet, kan även vara secure boot eller uefi inställningar i bios som måste ställas in

Permalänk
Medlem

Bios =2606

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGorgo:

Samma disk.
Har bara den som bootdisk då den bara är på 250Gb

Och du hade enbart denna i när du en gång installerade windows? Om man tolkar vad du skriver så verkar du ju ha fler hårddiskar i vanligtvis? Varför inte stoppa i dessa och försöka boota upp på dessa? Tror fortfarande att du har din boot-partition på någon annan disk än den som du har windows installerat på. Möjligen att du har inställt UEFI-boot nu och du inte har installerat som detta tidigare.

Permalänk
Medlem

Ja det är sant att jag innan hade 3 diskar. 2 ssd och en M2. Men det var bara lilla disken installerad när jag väl byggde den. Dom andra 2 har kommit senare.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

om du kommer in i bios, kolla om du har "Uefi Only," I boot setting, är det så prova att enable legacy också, och boota om in i bios också, kan ju vara så att din gamla intallation inte är Uefi

*Edit
Missade

inlägget om det 2 rader upp

Permalänk
Medlem

Efter lite pyssel(mycket) så funkar datorn "stabilt".
Den frös väldigt mycket efter uppstart men efter fått in senaste windows så har det funkat ok.

Dock så kvarstår felet med ramstickorna.
Jag kan boota med en sticka i A1 eller A2, det funkar inte med någon av B slottarna = trasigt?

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

Ladda ned memtest, snör in det på en USB-Sticka, och boota med 1 ram sticka i taget och testa dem.

Får du inga errors på A slotsen med båda stickorna så skulle jag nog säga att moderkortet är kaputt

https://www.memtest86.com

Permalänk
Medlem

Tackar, skall testa

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

Såg ok ut.
Hittade denna post på reddit som har samma fel som mig. https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/ht0ynv/asus_prime_...

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

om det hade varit jag hade jag lämnat tillbaka kortet med "trasigt" valt annat märke

Permalänk
Medlem

Skall se vad Webhallen svarar. Tack för alla svar.

Visa signatur

Let It "RIP"