Permalänk
Medlem
Skrivet av TacticalRetreat:

Även i enkeldrivna segment då jag inte drabbas av regelrätta framedrops så har jag betydande mängder microstutters. Ger mig huvudvärk.

Har du några hardware monitors igång? Typ Afterburner, LED-styrningsprogram, fläktstyrningsprogram, etc. Sånt kan tydligen störa och ge frame drops, även med Nvidias senaste betadrivrutiner. (Fast borde ju även ge frame drops över Link i sådana fall kan jag tycka.)

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Nja, att köra spel med VD drar mer prestanda. Så deras "fel" kan helt enkelt ha att göra med det.

Ett 3080 räcker gott och väl. Att karln inte kan få det stabilt med något annat än medium + 72 Hz berättar att något annat är fel.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem

Att köra high i virtual desktop är nästan som att köra max med Oculus Link.
Att även köra 90hz och kanske höga inställningar ingame kan bli för mycket och kräva så mycket som ett 3090.
VD är som sagt lite mer prestandakrävande än Link.
Sen kan nVidias buggiga drivrutiner ställa till det också så se till att uppdatera till senaste.
Sen som sagt se till att nätverksförhållanden är bra.
Men virtual desktop har sin performance overlay som faktiskt är rätt bra som visar vad som drar prestanda och höjer ms.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Se denna ang. VD och link prestanda.
https://www.youtube.com/watch?v=zHAUzDta0Uw

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Till er som besvärats av brännande skavningar utav originalinterfacet och skickade efter ett gratis ersättningsinterface (VR Cover), fick ni något bekräftelsemail efter att ni lagt beställningen?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Till er som besvärats av brännande skavningar utav originalinterfacet och skickade efter ett gratis ersättningsinterface (VR Cover), fick ni något bekräftelsemail efter att ni lagt beställningen?

Japp. Estimerad leverans 3 februari.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Samma här, fick igår, 3e februari för mig också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jo, vi har kört det men de tar faktiskt rake i cashgamet vilket gör det bökigt att i efterhand rekonstruera hur mkt pengar som har vart i omlopp (eftersom vi, vid sidan av, köper in med riktiga pengar och efter sessionen gör upp skuld/vinst mha andra betallösningar och då är det väldigt meckigt att pokerstars tar rake på sina playmoneygames).

Åfan, ja då förstår jag. Själv spelar jag bara turneringspoker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Ett 3080 räcker gott och väl. Att karln inte kan få det stabilt med något annat än medium + 72 Hz berättar att något annat är fel.

Exakt, nåt måste ju vara fel. Och du skriver "3080 räcker gott och väl", ärligt talat ett 1080 räcker gott och väl så det säger väl att nåt är allvarligt fel!

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Poker - finns det något sätt att kunna träffas några kompisar inuti questen, på ett privat bord, och lira vilket spel vi vill??

Vi har testat privat bord på pokerstars och det är såklart väldigt smooth och polerat men där kan vi bara spela texas - och dessutom tar de hutlös rake vilket gör det hela småkrångligt (vi konverterar till irl-pengar because poker utan insats är meningslöst )

Finns det någon app vi skulle kunna använda? Eller har nån testat tabletop simulator för kortspel? Finns det ens till questen eller mäste man köra pcvr för att använda det?

Du har ju Tabletop Simulator som stöder VR. Har inte provat, men ska fungerar bra vad jag har sätt från streamers. Där kan du ju spela vad du vill, DnD, Poker, Monopol etc.

Permalänk
Medlem

Testade under gårdagen

Med Link Kabel

• Oculus app satt på 1.7 (native) resolution och 90 hz

• Oculus Debug tool satt på 400mbps i bitrate

• SteamVR satt på 100% (default)

• Alyx satt på Ultra

Allt flöt på smidigt och såg perfekt ut.

Med Virtual Desk

• Alyx med tidigare nämnda startup kommands (tillagda i konfigurationen för Alyx i Steam klienen innan VR startades)

• VD streamer satt att använda HEVC

• Virtual Desk satt med 90 hz, sliced encoding on, extra latency och buffering off. Därefter testades:

- High och 100-150 Mbps = Samma resultat med medel på 50 total latency och 14-15 Game latency (även under lugna partier)
- Medium och 125-130 Mbps = Ungefär samma resultat som med High, där Game latency fortarande ligger runt 13-15, men total latency på ca 40
Att sätta Quality Low gjorde inte saken bättre (samma Game latency där med)

Det mest irriterande är dock att det kommer lag spikes, där antingen network eller encoding latency skjuter i höjden (inkl. total), där värdena helt plötsligt blir 300ms under en kort stund och FPS ner mot 10-20. Skedde även vid "Medium". Att det även laggar när man böjer sig ned för att plocka upp något på marken o.s.v.

Känns överlag som att det är Routern, en AC68U som inte riktigt hänger med.

Har för övrigt inga direkta GPU krävande applikationer igång samtidigt (stängt av en del som startar automatiskt, såsom Dragon Center, Winfo64, Gamepass etc). Såg att streamer appen klagar på att "Norton" är installerat, men oklart om antivirus/brandvägg
kan påverkar prestandan på det sättet jag upplever.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Kör själv en Asus AC68U, interfacet på HIGH, och när jag kör Alyx via VD, kör jag medium/high på texturer. Har Gane latency på 19-23 och total på 35 typ (routern är max 3 m från questen) har inga problem med lagspikes eller microstuttering. Med det sagt spelar jag på en 4790k @ 4.8 och ett 980TI med 32gb ram och en nvme disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Skrivet av p3pp3r:

Samma här, fick igår, 3e februari för mig också!

Jag har inte fått någon bekräftelse. Beställde i fredags.

Går jag in på länken igen så ser jag inte interfacet. Kan inte heller se att jag har någon "order" under min profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supair:

Kör själv en Asus AC68U, interfacet på HIGH, och när jag kör Alyx via VD, kör jag medium/high på texturer. Har Gane latency på 19-23 och total på 35 typ (routern är max 3 m från questen) har inga problem med lagspikes eller microstuttering. Med det sagt spelar jag på en 4790k @ 4.8 och ett 980TI med 32gb ram och en nvme disk.

Vad har du för övriga inställningar, såsom bitrate, hz och grafikinställning i spelet?

Mina egna datorspecifikationer står i min signatur.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnsa:

Jag har inte fått någon bekräftelse. Beställde i fredags.

Går jag in på länken igen så ser jag inte interfacet. Kan inte heller se att jag har någon "order" under min profil.

Precis därför jag ställde frågan. Det är likadant för mig... :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Testade under gårdagen

Med Link Kabel

• Oculus app satt på 1.7 (native) resolution och 90 hz

• Oculus Debug tool satt på 400mbps i bitrate

• SteamVR satt på 100% (default)

• Alyx satt på Ultra

Allt flöt på smidigt och såg perfekt ut.

Med Virtual Desk

• Alyx med tidigare nämnda startup kommands (tillagda i konfigurationen för Alyx i Steam klienen innan VR startades)

• VD streamer satt att använda HEVC

• Virtual Desk satt med 90 hz, sliced encoding on, extra latency och buffering off. Därefter testades:

- High och 100-150 Mbps = Samma resultat med medel på 50 total latency och 14-15 Game latency (även under lugna partier)
- Medium och 125-130 Mbps = Ungefär samma resultat som med High, där Game latency fortarande ligger runt 13-15, men total latency på ca 40
Att sätta Quality Low gjorde inte saken bättre (samma Game latency där med)

Det mest irriterande är dock att det kommer lag spikes, där antingen network eller encoding latency skjuter i höjden (inkl. total), där värdena helt plötsligt blir 300ms under en kort stund och FPS ner mot 10-20. Skedde även vid "Medium". Att det även laggar när man böjer sig ned för att plocka upp något på marken o.s.v.

Har för övrigt inga direkta GPU krävande applikationer igång samtidigt (stängt av en del som startar automatiskt, såsom Dragon Center, Winfo64, Gamepass etc). Såg att streamer appen klagar på att "Norton" är installerat, men oklart om antivirus/brandvägg
kan påverkar prestandan på det sättet jag upplever.

Körde alyx med vd igår och testade runt lite. Settings:

Medium, 90hz, 70mbit, sliced encoding on, buffering och extra latency off.

Medium settings i hl alyx. Ca 15ms i game latency, och total latency mellan 30-40. Jag hade svårt att hålla stabila 90fps, utan den dippade ibland ner till 82, dock hade jag inga stutters alls som du beskriver, d.v.s. att fpsen dyker och att latency sticker iväg till 300, körde ca 30 min med perf overlay.

Har en kass technicolor tg799vac som router, men kör questen ensam på 5ghz, och har inga grannar som kan störa. Låter ju som du säger, att det är routern som strular sig, eller störs :/

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supair:

Jag har i5 8600k och ett 1080. Har konstant gul/orange Game ms i Alyx. Når aldrig 90fps, oftast 70-80.
Total ms i VD är runt 50. Kör du HEVC eller H.264 i VD Streamer?

Har inte rört min Quest 2 på flera veckor, får usel FPS i de flesta spel.
Alyx 70-80fps. Project Cars 2 45-65fps.

Visa signatur

i5 8600k & RTX 3080 KFA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Exakt, nåt måste ju vara fel. Och du skriver "3080 räcker gott och väl", ärligt talat ett 1080 räcker gott och väl så det säger väl att nåt är allvarligt fel!

Jovars!

Skrivet av matt76:

Hur fungerar det för dig om du kör på Low med lägsta bitrate (32Mbps tror jag)?
Upplever du fortfarande problem då så är det med all säkerhet drivisarna, om inte så är det routern som du skriver. Spikesen du nämner låter som att nätverket halkar efter, min router t.ex. klarar max 80 Mbps i VD men för säkerhetens skull ligger jag på 70 Mbps.
På tal om drivisar släpptes det nya drivrutiner häromdan, 461.40 tror jag. Testa om dom fungerar bättre.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Verkar ha fått mitt idag, 10 dagar efter beställning. Beräknad leverans var 2e feb och bekräftelsemailet kom 5 dagar efter beställning.

Dock verkar jag ha fått ett silicon cover mer av typen:
https://eu.vrcover.com/products/silicone-cover-grey-for-oculu...

Även då det i beställningen stod att jag skulle få ”Facial interface and foam replacement set” för 29€.

Har jag blivit lurad på mina gratissaker?

Edit: Haha, får ta tillbaka allt ovanför. Gick igenom mitt mina beställningar på mailen och hade tydligen beställt detta VR-cover från kina för länge sedan och totalt glömt bort det. Förhoppningsvis kommer det ett paket från Oculus nästa vecka!

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Hur är det om du kopplar datorn direkt till routern, Quest direkt till routern och sen kör den som en dedikerad streamingrouter (utan Internetaccess, alltså)? Är det samma då beror det inte på hotspotandet i alla fall.

Det gjorde ingen skillnad.

Skrivet av Quenya:

Har du några hardware monitors igång? Typ Afterburner, LED-styrningsprogram, fläktstyrningsprogram, etc. Sånt kan tydligen störa och ge frame drops, även med Nvidias senaste betadrivrutiner. (Fast borde ju även ge frame drops över Link i sådana fall kan jag tycka.)

Inget sånt igång alls. Har försökt stänga ned så många processer jag bara kan för att eliminera möjliga variabler. Använder även senaste hotfix-driver från Nvidia.

Jag har fortsatt och testat mer idag och kommit fram till att det inte är VD/wifi som är problemet (den delen funkar fint). Samma stutters och prestanda-problem får jag när jag kör med link-kabel också. Trådat ger en liten förbättring men 90Hz och 1.7x upplösning är för tyngdrivet i Alyx (in-game grafikinställningar på "High" och SteamVR på default). Att gå ner på 72Hz är tillräckligt för en, mestadels, bra spelupplevelse. Även 90Hz 1.0x går bra.

Men allt handlar om hur kräsen man är och vad man nöjer sig med rent prestandamässigt. Om någon vill bidra med jämnförelser så är det nog bäst att försöka testa på samma vis. Jag gjorde många upprepade tester i ett par specifika scener i tre olika spel. Huvudsakligen den första intromiljön i Half Life: Alyx. Testet är helt enkelt att gå och inspektera mikrofonen i rummet precis intill balkongen där spelet börjar. Jag ställer mig rakt framför mikrofonen och rör huvudet i sidled fram och tillbaks och noterar om bilden är följsam. Oavsett inställningar så är bilden aldrig perfekt jämn hela tiden. På VD-High och 72Hz kan jag se ett litet hack kanske 5 ggr/min i genomsnitt. Överkomligt. På 90Hz är det mer än en gång per sekund och större, mer uppenbara stutters blir vanligare.

Se gärna även till att ha en referenspunkt för hur följsam bilden kan/bör vara. Jag bootade upp Eleven Table Tennis och gick fram till kanten av pingisbordet och rörde huvudet vinkelrätt fram och tillbaks. Har man ett objekt eller kant rakt framför sig samtidigt som man rör huvudet så blir stutters väldigt uppenbara. I Eleven (körd native på Quest 2) är det hur mjukt och fint som helst.

Kan mycket väl tänka mig att det är många som inte uppmärksammar den här typen av prestanda-problem och glatt spelar på ändå. Ojämnheten i bilduppdatering reflekteras ofta inte av en FPS mätare heller. Stör man sig inte på det bör man väll bara vara glad för det, men personligen får jag huvudvärk om jag försöker spela en längre stund under sådana förhållanden i VR.

Jag tror inte att det är något som kan kopplas till ett fel eller inställning på min dator (i alla fall inte något jag själv kan åtgärda). Möjligtvis är det Nvidias drivrutiner för RTX 3000-serien som är dåligt anpassade för VR i allmänhet. Det enda jag kan anmärka är att under testandet så fick jag ibland upp en varning i Alyx huvudmenu, efter att ha bootat upp spelet, om att jag inte hade tillräckligt med VRAM. Detta händer dock endast om jag a startar om spelet många gånger - vilket det blir en del av under allt mitt testande. Men har ingen aning om exakt vad som orsakat det då det inte körs någonting icke-krititskt i bakrunden. Omstart av datorn gör att varningen försvinner. Med tanke på att jag ser exakt samma prestanda-beteende i exempelvis Asgard's Wrath så tror jag ändå inte att det är mina 10 GB VRAM som är problemet.

Permalänk
Medlem

Kul, nu har Google Tilt Brush blivit open sourcat och vips så har någon byggd en apk fil för Quest och lagt upp på SideQuest.

Så inte nog med att Gravity Sketch blev gratis i veckan kan man nu också få ”Tilt Brush” gratis:

https://sidequestvr.com/app/2852/sidesketch

Permalänk

. Med tanke på att jag ser exakt samma prestanda-beteende i exempelvis Asgard's Wrath så tror jag ändå inte att det är mina 10 GB VRAM som är problemet.

Asgard's Wrath drar upp till 7.8GB för mig med VD på low och medel inställningar i övrigt. Mitt nästa GFX kort ska helt klart har mer än 8GB vram.

Hwinfo + GenericLogViewer ger en massa information (After burner eller fraps krävs i bakgrunden om du även vill se FPS).
Stäng av monitoring i Hwinfo för ssd/hd eftersom det kan ge hack i grafiken.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Finns ju inga monitor program som visar annat än allockerat ram vad jag förstår. Det är bara spelutvecklare som vet. I vissa applikationer skriver de ut hur mycket ram som beräknas behövas görs det i asgard wrath? Testar nog imorgon.

Apropå Alyx det flyter som smör på Rift S med 200 % supersampling men det är ju lägre upplösning förvisso. 3080 har inte uppdaterat signaturen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Något som vet varför VD ändrar min skärms upplösning och uppdateringfrekvens på skrivbordet till 1080p 60Hz när Link låter det vara kvar på 1440p 160Hz? Allt ändras tillbaks automatiskt när man stänger VD så det är inte så att jag stör mig av det. Undrar bara vad det kan ha för inverkan och varför VD och Oculus valt att göra på olika vis.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Finns ju inga monitor program som visar annat än allockerat ram vad jag förstår. Det är bara spelutvecklare som vet. I vissa applikationer skriver de ut hur mycket ram som beräknas behövas görs det i asgard wrath? Testar nog imorgon.

Apropå Alyx det flyter som smör på Rift S med 200 % supersampling men det är ju lägre upplösning förvisso. 3080 har inte uppdaterat signaturen.

Jo det är allokerat ram. Man ser på kurvorna att minnet varierar under tiden och att det ändras med upplösning och olika inställningar så det tycks vara en bra fingervisning av hur mycket minne som faktiskt behövs för asgard wrath.
Performace limit - xxx är intressant (anger var det är som begränsar GFX kortet).
Max cpu/tread usage% är också bra.
Man ser även hur mycket data som sänds via nätverkskortet.

Generic Log Viewer har visat att mina spänningar (12v, 5v och 3.3v) ibland ligger under ATX std vid hård belastning. MB givarna kan visa fel ibland så vet inte om det är ett fel. Har precis slängt in ett 750w psu i stället för ett 600w för att testa. Vi får se hur det går.

Update1:
* Test OCCT GPU:3D (~320w från vägguttaget)
** Test med AW + VD (~270w från väggurtaget)

Fractal Newton 600w Platinum
3.3v: *3.08v, **3.04v (ATX std v2.2 min 3.125v)
5v: *4.72v, **4.64v (ATX std v2.2 min 4.75v)
12v: *11.71v, **11.23v (ATX std v2.2 min 11.4v)

Sesonic X-series 750w Gold (äldre PSU)
3.3v: *3.36v, **3.34v
5v: *4.96v, **4.96v
12v: *12.19v, ** 12.10v

Fractal PSUer är tydligen ännu sämre än vad jag trodde. Förklarar varför moderkortet har startat om ibland vid VR med felmeddelandet ”Surge detected”.

Update2:
Ingen skillnad i Superposition benchmark (~300w) men ev. går det att överklocka lite mer på CPU/GPU
Tycks inte vara någon skillnad VR

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något som vet varför VD ändrar min skärms upplösning och uppdateringfrekvens på skrivbordet till 1080p 60Hz när Link låter det vara kvar på 1440p 160Hz? Allt ändras tillbaks automatiskt när man stänger VD så det är inte så att jag stör mig av det. Undrar bara vad det kan ha för inverkan och varför VD och Oculus valt att göra på olika vis.

Jag har för mig att det är i VD Streamer du kan bocka ur "Use optimal desktop resolution" eller något liknande för att slippa att VD pillar med din skärm.

Skrivet av kdk_warhead:

Jo det är allokerat ram. Man ser på kurvorna att minnet varierar under tiden och att det ändras med upplösning och olika inställningar så det tycks vara en bra fingervisning av hur mycket minne som faktiskt behövs för asgard wrath.
Performace limit - xxx är intressant (anger var det är som begränsar GFX kortet).

Generic Log Viewer har visat att mina spänningar (12v, 5v och 3.3v) ibland ligger under ATX std vid hård belastning. MB givarna kan visa fel ibland så vet inte om det är ett fel. Har precis slängt in ett 750w psu i stället för ett 600w för att testa. Vi får se hur det går.

Update:

3.3v: *3.36v
5v: *4.96v
12v: *12.19v

Fractal PSUer är tydligen ännu sämre än vad jag trodde. Förklarar varför moderkortet har startat om ibland vid VR med felmeddelandet ”Surge detected”.

Seasonic or bust!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Update:

3.3v: *3.36v
5v: *4.96v
12v: *12.19v

Fast det ska egentligen inte ge någon fingervisning alls? Liren kan allokera 16 gb om de har tillgång och använda 6.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Jag har för mig att det är i VD Streamer du kan bocka ur "Use optimal desktop resolution" eller något liknande för att slippa att VD pillar med din skärm.
Seasonic or bust!

Bytte ut Seasonic två gånger innan jag köpte ett Fractal i stället pga alldeles för mycket coil whine. Seasonic agget har legat på vinden i ett antal år. Nu tycks det dock vara tyst. Kan bero på byte av GFX-kort men jag har för mig att det även lät i vila. Att jag inte hör något nu kan beror på att jag har blivit äldre (50 år..).

Fractal aggregatet hade sönder två CPUer för mig innan jag insåg att det inte klarar av att ha en liten vattenpump mellan 5 och 12v (för att få 7v) trots att Fractal säger att det är ok att köra en pump på det sättet. Kanske agget gick sönder då?
Har kört pumpen på 5v sedan dess (ska egentligen ha minst 8v men det har fungerat bra ändå).

Kommer att köra vidare på det här Seasonic agget tills jag bygger ny dator nästa gång:)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Fast det ska egentligen inte ge någon fingervisning alls? Liren kan allokera 16 gb om de har tillgång och använda 6.

Jo men vid lägre gfx inställningar så allokerar det mindre minne ~6.5 Det ökar sedan lite för varje gång du kommer till ett nytt ställe i AW.
Vi medel inställningar så gick det åt ~7.8 Gb

Kan vara intressant om någon med ett 3080 eller 3090 kan ta reda på hur mycket det allokerar vid max inställningar på AW och VD.

Kanske inte gör så mycket om minnet inte räcker.
Bild nedan är på mestadels low och 80 framrate

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställde 4/1 och idag när jag kom hem så låg de i lådan.

Sitter bra och gör det de ska. Enda är att de precis stöter pannan, löses säkerligen med glasögondistansen.