Permalänk
Avstängd

En off-topic fråga hur funkar betalningar på amazon.se pröjsar man innan dom skickar eller när avi har kommit i brev lådan för att ta ut packetet ?

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det gäller alla men jag fick notis om en 30% rabattkod i Oculus-appen igår: OCULUS30. Avslutas den 1 februari.

Permalänk
Medlem

Är det någon som haft problem med Virtual Desktop? Krashade för mig sa att "entitlement missing"? Sedan blev jag tvungen att starta om Quest 2 och då sa den att "försök senare"?. Alla appar borta så var tvungen att göra en fabriksåterställning och installera allt igen. Inte kul... Förresten, "Medal of Honor, Above and Beyond" som köptes på Oculus store hade ett liknande beteende? Ser fortfarande ut i Oculus storer som om jag aldrig köpt spelet. Får se vad supporten säger så småningom...

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej inte om det är den från amazon du menar.
har har beställt den kabeln och det blev slutpris ca 75kr med frakt.
Fick med ett linsskydd till questen också

Kabeln imponerade också, trodde den skulle vara styvare.
Den är bara lite styvare än officiella och lite tyngre och "klibbigare" eller vad man ska kalla det yta så den fastnar lättare mot kläder och glider inte lika lätt om man har den efter golvet och har matta.

Vilken kabel köpte du? Har du möjlighet att länka till den?

Visa signatur

If you don't live for something, you'll die for nothing

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Edit: bara jag som haft problem med att 45-kronorskabeln dcar föresten? Har mestadels kört vd, men haft lite strul när jag väl kört kabeln. Provade dock att byta usb-port på datorn från frontport till moderkortet sist jag körde, och tror att det fungerade bättre då. Beror det ev på glapp i headsetet, eller är kabeln känslig för störningar?

Inte använt den allt för mycket själv men hade inga problem med disconnects de få gånger jag gjorde det. Den är ju ganska tung och gummitexturen gör att den har hög friktion med de mesta ytor. Blir extra viktigt att fästa den ordentligt med velcro-band eller liknande så att det alltid finns lite "slack" i kabeln vid portarna till din dator/quest. Låter man kabeln dra i portarna när man rör på sig så kommer det ju lätt bli disconnects.

Permalänk
Medlem
Skrivet av detlef:

Vilken kabel köpte du? Har du möjlighet att länka till den?

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B08P17FPV4/ref=ppx_yo_mob_b_tra...

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TacticalRetreat:

Inte använt den allt för mycket själv men hade inga problem med disconnects de få gånger jag gjorde det. Den är ju ganska tung och gummitexturen gör att den har hög friktion med de mesta ytor. Blir extra viktigt att fästa den ordentligt med velcro-band eller liknande så att det alltid finns lite "slack" i kabeln vid portarna till din dator/quest. Låter man kabeln dra i portarna när man rör på sig så kommer det ju lätt bli disconnects.

Hm jag körde den fäst i headsetet med lite slack för att motverka just att den skulle hänga o dingla, ger inte jättemycket för hållbarheten på usb c-portar, dock så dcade den fortfarande :/ Kör du usb-sladden in i fronten på chassit, eller rätt in i moderkortet?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

Vet inte om det gäller alla men jag fick notis om en 30% rabattkod i Oculus-appen igår: OCULUS30. Avslutas den 1 februari.

Funkar inte för mig, försökte köpa Contractors men säger att koden gäller inte för produkten.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av roast:

Skrivet av tJev:

Funkar inte för mig, försökte köpa Contractors men säger att koden gäller inte för produkten.

Det är en personlig kod, tror den brukar ges ut till nya användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

En off-topic fråga hur funkar betalningar på amazon.se pröjsar man innan dom skickar eller när avi har kommit i brev lådan för att ta ut packetet ?

Tack för hjälpen.

Du kan ta på faktura, så du behöver inte betala förrän du hämtat ut paketet

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Antar att en Router med dedikerad 2.5g port bör hjälpa en hel del om datorn ifråga kopplas direkt till detta uttaget (Exempelvis Asus AX86U)?

Har för tillfället max 860mbps på min AC68 router om jag står 5m ifrån den, medan enbart 500mbps på övervåningen (1,5 plans hus). Så tanken är då följande setup
1st AX86U som router
- Internet kopplat till WAN uttaget
1st AX86U som nod på övervåningen
- Kopplad via WAN uttag till LAN uttag på router (via netgear 1gb switch)
- Dator kopplad till Nodens 2.5g uttag

I detta fall bör jag då få maximal bandbredd vid wireless streaming även på övervåningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk

Ingen annan som har fått problem med att autentisera betalningen vid köp på Oculus Store på senaste?

Visa signatur

/Pettson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Du kan ta på faktura, så du behöver inte betala förrän du hämtat ut paketet

Stog ingen stans att det ska va med faktura uppdaterade mina uppgifter osv men kom aldrig fram till att jag ska pröjsa. Det kom endast tack för din beställning osv osv.

Permalänk
VR-fantast

Ett tips om det är någon som kör det utmärkta multiplay/cardiospelet Blaston (vars utvecklare är svenskar, för övrigt) så går det just nu att tigga till sig en extra spelkod på deras Discord om man når platinumnivå (minns inte hur lång tid det tog mig, 2 timmar kanske). Bra sätt att få in fler spelare (spelet är inte dyrt heller, 10 dollar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Stog ingen stans att det ska va med faktura uppdaterade mina uppgifter osv men kom aldrig fram till att jag ska pröjsa. Det kom endast tack för din beställning osv osv.

Det var ju märkligt, har du kort kopplat sedan tidigare? Annars kan du logga in på amazon.se och se om du har någon faktura liggandes. Ligger under betalningsalternativ -> faktura -> visa dina månatliga fakturor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Poker - finns det något sätt att kunna träffas några kompisar inuti questen, på ett privat bord, och lira vilket spel vi vill??

Vi har testat privat bord på pokerstars och det är såklart väldigt smooth och polerat men där kan vi bara spela texas - och dessutom tar de hutlös rake vilket gör det hela småkrångligt (vi konverterar till irl-pengar because poker utan insats är meningslöst )

Finns det någon app vi skulle kunna använda? Eller har nån testat tabletop simulator för kortspel? Finns det ens till questen eller mäste man köra pcvr för att använda det?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Det var ju märkligt, har du kort kopplat sedan tidigare? Annars kan du logga in på amazon.se och se om du har någon faktura liggandes. Ligger under betalningsalternativ -> faktura -> visa dina månatliga fakturor.

japp sen länge sen.. men men hittade det va/'r via faktura.
Ps fick desutom mail om att kabeln har redan skickats =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är en personlig kod, tror den brukar ges ut till nya användare.

Synd, då är den antagligen personlig. Men jag har haft konto sedan Quest 2s release och köpt saker i Oculus Quest store tidigare, så jag är inte en helt ny användare.

Permalänk
Medlem

Klarar den av att lira trådlöst om man har en Unifi ac Pro?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Kör du usb-sladden in i fronten på chassit, eller rätt in i moderkortet?

Mina USB 3.0 portar på frontpanelen gav endast USB 2-hastighet. Men när jag kopplade till en USB 3.1 port på bakpanelen så gick det fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettson3816:

Ingen annan som har fått problem med att autentisera betalningen vid köp på Oculus Store på senaste?

Funkade inte att ha kortet som betalningsmetod. Fick byta till Paypal. Gick inte att "bekräfta köp" kom upp en tom ruta med en bruten länk. Antagligen kontaktproblem Oculus - banken.

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem

Bytte skärm från 34" 3440x1440 till Odyssey G9 49" 5120x1440. Sen skulle jag köra Quest 2 via virtual dekstop och det blir omöjligt att läsa texterna på datorn via quest 2. Behövde byta upplösning manuellt för att kunna läsa nåt. Sen upptäckte jag mycket mer lagg/seghet i spel (Pavlov). Det segade liksom. Kan det ha nåt med skärmen att göra? Känns ju rätt mysko tänker jag. Tror att Gsync är ibockat för båda skärmarna även om båda är freesync/freesync2.

Tankar? Förslag på grejer jag kan testa? Geforce 2080 är grafikkortet.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Mina USB 3.0 portar på frontpanelen gav endast USB 2-hastighet. Men när jag kopplade till en USB 3.1 port på bakpanelen så gick det fint.

Tackar så mycket! Ska se isåfall om det håller sig nu när jag kör på portarna bak istället Förlorar lite area att röra mig på i rummet men det är chill!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Poker - finns det något sätt att kunna träffas några kompisar inuti questen, på ett privat bord, och lira vilket spel vi vill??

Vi har testat privat bord på pokerstars och det är såklart väldigt smooth och polerat men där kan vi bara spela texas - och dessutom tar de hutlös rake vilket gör det hela småkrångligt (vi konverterar till irl-pengar because poker utan insats är meningslöst )

Finns det någon app vi skulle kunna använda? Eller har nån testat tabletop simulator för kortspel? Finns det ens till questen eller mäste man köra pcvr för att använda det?

Pokerstars VR är skitbra gjort! Dock bara Texas Hold-em vad jag vet.
Ingen rake heller då man spelar med "låtsaspengar".
Tror det är det VR-spel jag lagt mest tid på förutom Alyx haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Pokerstars VR är skitbra gjort! Dock bara Texas Hold-em vad jag vet.
Ingen rake heller då man spelar med "låtsaspengar".
Tror det är det VR-spel jag lagt mest tid på förutom Alyx haha

Jo, vi har kört det men de tar faktiskt rake i cashgamet vilket gör det bökigt att i efterhand rekonstruera hur mkt pengar som har vart i omlopp (eftersom vi, vid sidan av, köper in med riktiga pengar och efter sessionen gör upp skuld/vinst mha andra betallösningar och då är det väldigt meckigt att pokerstars tar rake på sina playmoneygames).

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Ni båda bör testa med tidigare nämnda launch options då VD fungerar väldigt dåligt med dynamiska upplösningar (det gäller alla spel som t.ex. Boneworks också).

@TacticalRetreat Du bör kunna köra High + 90 Hz utan problem, jag kan köra det i stora partier av spelet med ett 1080 Ti.

Launch options aktiveras som de ska men märkte ingen större skillnad prestandamässigt av att lägga till "-console -vconsole -nowindow +vr_fidelity_level_auto 0 +vr_fidelity_level 3"
Har spenderat ett antal timmar idag på att testa varje kombination av settings i VD i ett antal olika scenarion. High + 90Hz blir aldrig en trevlig upplevelse. Även i enkeldrivna segment då jag inte drabbas av regelrätta framedrops så har jag betydande mängder microstutters. Ger mig huvudvärk.

Bitrate, Sliced Encoding, Video Buffering, h.264/HVENC - alla möjliga kombinationer ger undermåliga resultat. Har testat två olika Routrar, en AC och en AX. Båda körs som hotspot kopplade direkt till huvud-routern och sen in i datorn. Kör 2-3m rakt framför routern men också testat lite olika platser. Har verifierat att det inte är något annat som stör med Wifi-analyzer och inga andra enheter är kopplade till 5Ghz bandet. Båda routrarna ger exakt samma spelupplevelse och prestandasiffror.

För övrigt så går det utmärkt att köra Alyx 1.7x upplösning, 90Hz (i Oculus-appen) +350 Mbps trådat. Men i VD är High + 72Hz det maximala jag skulle rekommendera. Medium + 72Hz om man är kräsen när det kommer till frame-drops vid aktion-segment.

@Exydia Tror helt enkelt att vi har olika standard när det kommer till att bedömma vad som flyter på tillräckligt bra. Är bara senaste månaden som jag vant mig vid "smooth locomotion" och det funkar utmärkt nu. Men är det ständiga micro-stutters vid rörelse och head-tracking så kommer huvudvärken på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettson3816:

Skrivet av berch:

Funkade inte att ha kortet som betalningsmetod. Fick byta till Paypal. Gick inte att "bekräfta köp" kom upp en tom ruta med en bruten länk. Antagligen kontaktproblem Oculus - banken.

Hade samma fel om jag försökte göra betalningar i Windows både med Chrome och Edge.

Men i mobilappen gick det bra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
VR-fantast

Launch options aktiveras som de ska men märkte ingen större skillnad prestandamässigt av att lägga till "-console -vconsole -nowindow +vr_fidelity_level_auto 0 +vr_fidelity_level 3"
Har spenderat ett antal timmar idag på att testa varje kombination av settings i VD i ett antal olika scenarion. High + 90Hz blir aldrig en trevlig upplevelse. Även i enkeldrivna segment då jag inte drabbas av regelrätta framedrops så har jag betydande mängder microstutters. Ger mig huvudvärk.

Bitrate, Sliced Encoding, Video Buffering, h.264/HVENC - alla möjliga kombinationer ger undermåliga resultat. Har testat två olika Routrar, en AC och en AX. Båda körs som hotspot kopplade direkt till huvud-routern och sen in i datorn. Kör 2-3m rakt framför routern men också testat lite olika platser. Har verifierat att det inte är något annat som stör med Wifi-analyzer och inga andra enheter är kopplade till 5Ghz bandet. Båda routrarna ger exakt samma spelupplevelse och prestandasiffror.

För övrigt så går det utmärkt att köra Alyx 1.7x upplösning, 90Hz (i Oculus-appen) +350 Mbps trådat. Men i VD är High + 72Hz det maximala jag skulle rekommendera. Medium + 72Hz om man är kräsen när det kommer till frame-drops vid aktion-segment.

@Exydia Tror helt enkelt att vi har olika standard när det kommer till att bedömma vad som flyter på tillräckligt bra. Är bara senaste månaden som jag vant mig vid "smooth locomotion" och det funkar utmärkt nu. Men är det ständiga stutters vid rörelse och head-tracking så kommer huvudvärken på en gång.

Hur är det om du kopplar datorn direkt till routern, Quest direkt till routern och sen kör den som en dedikerad streamingrouter (utan Internetaccess, alltså)? Är det samma då beror det inte på hotspotandet i alla fall.

Permalänk
Medlem

@Exydia Tror helt enkelt att vi har olika standard när det kommer till att bedömma vad som flyter på tillräckligt bra. Är bara senaste månaden som jag vant mig vid "smooth locomotion" och det funkar utmärkt nu. Men är det ständiga micro-stutters vid rörelse och head-tracking så kommer huvudvärken på en gång.

Jag har inga framedrops, stutters eller andra problem vid rörelser av varken headset eller kontrollers. Då har jag spenderat närmare 200 H i endast VDVR. Jag har även genomfört mycket testande med både VDs performance overlay, fpsVR samt SteamVRs egna "advanced frame timing" mjukvara för att säkerställa att mina inställningar är optimala.

Sliced Encoding ON
Extra Latency OFF
Video Buffering ON
Medium - 90 Hz
HEVC - 70 Mbps
Total latens 30~40 ms beroende på spel
Automatically adjust bitrate OFF

Det kan hända att du, och @matt76 fortfarande lider av Nvidias drivrutinsproblem och att det fungerar bra över Link för er eftersom AWS kickar in (Något som VD helt saknar så minsta FPS-drop gör sig väl påmind).
Det finns ett flertal personer på VD discorden som fortfarande rapporterar problem även med hotfixen, samt ett par trådar på Reddit.

Vad visar VDs performance overlay när du spelar och upplever microstutters? Den brukar snabbt skvallra om vad som är fel.

Det hade varit intressant om ni kunde pröva VD med ett äldre kort från 10- eller 20-serien med stabilare drivrutiner och se om ni får en bättre upplevelse.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Jag har inga framedrops, stutters eller andra problem vid rörelser av varken headset eller kontrollers. Då har jag spenderat närmare 200 H i endast VDVR. Jag har även genomfört mycket testande med både VDs performance overlay, fpsVR samt SteamVRs egna "advanced frame timing" mjukvara för att säkerställa att mina inställningar är optimala.

Sliced Encoding ON
Extra Latency OFF
Video Buffering ON
Medium - 90 Hz
HEVC - 70 Mbps
Total latens 30~40 ms beroende på spel
Automatically adjust bitrate OFF

Det kan hända att du, och @matt76 fortfarande lider av Nvidias drivrutinsproblem och att det fungerar bra över Link för er eftersom AWS kickar in (Något som VD helt saknar så minsta FPS-drop gör sig väl påmind).
Det finns ett flertal personer på VD discorden som fortfarande rapporterar problem även med hotfixen, samt ett par trådar på Reddit.

Vad visar VDs performance overlay när du spelar och upplever microstutters? Den brukar snabbt skvallra om vad som är fel.

Det hade varit intressant om ni kunde pröva VD med ett äldre kort från 10- eller 20-serien med stabilare drivrutiner och se om ni får en bättre upplevelse.

Nja, att köra spel med VD drar mer prestanda. Så deras "fel" kan helt enkelt ha att göra med det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|