Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en del grejer genom svenska och tyska sidan, och jag håller med om att paketeringen är bristfällig med oftast vikta kartongark som paket. Dock har jag än så länge inte köpt något ömtåligt så har inte märkt av någon nackdel än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Kan någon säga hur man returnerar en vara till Amazon? Är det lätt eller besvärligt?
Och hur lång tid har man på sig? Vem betalar returfrakten?
Annat man ska tänka på?

Såhär långt har jag bara beställt varor, som jag helt säkert vet är rätt. Och jag har haft turen att det inte har varit fel på dom.

Det är bara o gå in under dina beställningar på Amazon.se välja returnera vara. Sedan väljer du villken vara (om du köpt flera varor i samma beställning), välj orsak och sedan får du en förbetald DHL fraktsedel som du sätter på paketet och så lämnar du in det på närmsta DHL ombud. Det står där du får fraktsedeln vilket datum du måste skicka varan senast

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har beställt från Amazon USA, Tyskland, England och nu Sverige. Aldrig haft problem.
En sak jag verkligen irriterar mig på är att helt plötsligt levereras inte Kindle läsplattor till sverige Amazon Sverige säljer inte dem heller.
Konstigt att de inte vill leverera en egen välkänd produkt till vårt land.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av muffen:

Jag har köpt en del grejer genom svenska och tyska sidan, och jag håller med om att paketeringen är bristfällig med oftast vikta kartongark som paket. Dock har jag än så länge inte köpt något ömtåligt så har inte märkt av någon nackdel än.

Jag tycker att Amazon förpackar försändelser mycket bättre i Japan än i Europa och USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

En sak jag verkligen irriterar mig på är att helt plötsligt levereras inte Kindle läsplattor till sverige Amazon Sverige säljer inte dem heller. Konstigt att de inte vill leverera en egen välkänd produkt till vårt land.

Vill minnas att jag sett dem sedan lanseringen.

https://www.amazon.se/dp/B08FLTYXZ4/
https://www.amazon.se/dp/B08FLVH3Z5/

Permalänk
Medlem

köpte 2 varor från .se med tron att bägge skulle komma i samma paket till mitt PostNord-ombud...
som att göra mig en tjänst (snarare björntjänst) delade dom upp det i 2 paket, varav paket 1 kom till mitt ombud & jag hämtade efter jobb...
det andra skickades med UPS, eftersom vi jobbar i familjen är ju ingen hemma att ta emot skiten, men tjejen i chatten på amazon var superduktig & trevlig, så hon fixade så jag kunde hämta hos ett ups-ombud nån dag senare...
deras leveranskedja är minst sagt komplicerad, dom skickar varor från överallt & man får inte alltid vad som förväntas...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av Factorial112:

köpte 2 varor från .se med tron att bägge skulle komma i samma paket till mitt PostNord-ombud...
som att göra mig en tjänst (snarare björntjänst) delade dom upp det i 2 paket, varav paket 1 kom till mitt ombud & jag hämtade efter jobb...

Amazon har en massa olika lagerlokaler runt om i Europa och om varorna finns i olika lagerlokaler skickas de i separata paket.

Skrivet av Factorial112:

det andra skickades med UPS, eftersom vi jobbar i familjen är ju ingen hemma att ta emot skiten, men tjejen i chatten på amazon var superduktig & trevlig, så hon fixade så jag kunde hämta hos ett ups-ombud nån dag senare...

Du behöver inte kontakta Amazon om Amazon väljer att skicka med UPS. UPS ska försöka att leverera paketet till din dörr (vilket inte alltid sker) och om det inte var någon hemma (eller om de inte orkade ta reda på om någon var hemma) kommer paketet automatiskt till UPS-ombudet.

Skrivet av Factorial112:

deras leveranskedja är minst sagt komplicerad, dom skickar varor från överallt & man får inte alltid vad som förväntas...

Du kan inte välja speditör själv utan det gör Amazon åt dig. Enligt min erfarenhet är det vanligaste att de skickar direkt med Postnord, med någon utländsk post som överlämnar försändelsen till Postnord eller med UPS. Här finns en lista över alla speditörer som Amazon kan välja att använda sig av: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

Tänk på att om du köper något på Amazon Marketplace som skickas av säljaren, kan säljaren välja att använda någon annan speditör än dem som räknas upp på den sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Amazon har en massa olika lagerlokaler runt om i Europa och om varorna finns i olika lagerlokaler skickas de i separata paket.Du behöver inte kontakta Amazon om Amazon väljer att skicka med UPS. UPS ska försöka att leverera paketet till din dörr (vilket inte alltid sker) och om det inte var någon hemma (eller om de inte orkade ta reda på om någon var hemma) kommer paketet automatiskt till UPS-ombudet.

Jaså det gör det? Har du haft med UPS att göra?
Allt kan hända t.o.m. skickas tillbaka...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

deras leveranskedja är minst sagt komplicerad, dom skickar varor från överallt & man får inte alltid vad som förväntas...

Jag håller med om att det är irriterande att de skickar femtioelva paket när man beställt tolv varor. Däremot håller jag inte med om att det man får inte stämmer med förväntningarna.

Har beställt 40 varor från .se och alla har varit precis enligt förväntningarna. Under de åren jag handlat från .de har det också alltid varit enligt förväntningarna. Eller... Visst har det hänt att någonting varit lite större/mindre än förväntat men det är ju bara för att jag inte läst produktbeskrivningen ordentligt.

Ganska ofta är varubeskrivningen knapphändig men då är det ju lite ditt ansvar att ta reda på mer om du vill vara säker på vad du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag håller med om att det är irriterande att de skickar femtioelva paket när man beställt tolv varor. Däremot håller jag inte med om att det man får inte stämmer med förväntningarna.

Har beställt 40 varor från .se och alla har varit precis enligt förväntningarna. Under de åren jag handlat från .de har det också alltid varit enligt förväntningarna. Eller... Visst har det hänt att någonting varit lite större/mindre än förväntat men det är ju bara för att jag inte läst produktbeskrivningen ordentligt.

Ganska ofta är varubeskrivningen knapphändig men då är det ju lite ditt ansvar att ta reda på mer om du vill vara säker på vad du får.

mmm skrev otydligt, menade inte själva varorna utan frakten... det man tror man fyllt i på webbsidan, kan ändras till nåt helt annat

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

Jaså det gör det? Har du haft med UPS att göra?
Allt kan hända t.o.m. skickas tillbaka...

Du kan också skapa ett UPS konto och välja där att alla försändelser automatiskt ska gå till ombud direkt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan också skapa ett UPS konto och välja där att alla försändelser automatiskt ska gå till ombud direkt

hmm, åfan...
får kollas upp till nästa gång, tack för tipset

UPS har en app, men verkar värdelös

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag såg att det fanns fullt med "PRIS + fraktkostnad" grejer på Amazon. Och undrade hur det fungerade om man skulle beställa ett parti med produkter.

Så klart är det fraktpriser bara multiplicerat. Jag hatar verkligen Amazon.
Givetvis hade det inte varit rimligt att de sålde den produkten för 0.1 kr, men när de tillåter handlare att lägga upp skräp till ett falskt lågt pris och sen sätta en #555 grå text med ett fraktpris jämte så blir hela plattformen förpestad.

Att skriva priset i #555 borde också inte vara tillåtet. Allt som är ljusare än #111 borde anses som dold information.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

hmm, åfan...
får kollas upp till nästa gång, tack för tipset

UPS har en app, men verkar värdelös

Appen har jag aldrig använt. Du måste dock skapa ett konto innan du får försändelsen, då du kommer få en kod vid post (ja post) som du måste ange hos UPS efter att du skapat kontot innan du kan välja vart paketen ska skickas

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har beställt 3ggr från Amazon, 2ggr har jag haft problem med att få ut försändelsen. Av någon anledning så stod mitt namn men ombudets adress. Snacket som gick var att det var postnord som strulade, jag har ingen aning. Men jag fick inte ut paketet i alla fall trots att ombudet hade det i sin hand och jag hade försändelseid på min mail som stämde. Vem det är som fuckar upp vet jag inte, men jag har gjort allt rätt från min sida.

Så även om jag vill handla saker därifrån så kan jag inte få fram sakerna för att någon inte sköter sitt jobb. Om det är Amazon eller någon annan (postnord) vet jag inte.

Värdelöst hanterat båda gånger, jag ligger ute med pengarna också så klart. Jag hade hellre sett att dom kunde använda sig av faktura så man i alla fall slipper ligga ute med pengar.

Jävligt klantigt att ha sånna här problem när man heter Amazon. Oavsett vem som felar. Det är deras ansvar att fixa till skiten. Dom lär ju vara medveten om detta.

Jag har aldrig haft något sånt här problem med något annat bolag tidigare.

Det paket som jag faktiskt fick var 4 ggr större än det jag hade beställt. 3/4 luft. Miljövänligt my ass.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Jag såg att det fanns fullt med "PRIS + fraktkostnad" grejer på Amazon. Och undrade hur det fungerade om man skulle beställa ett parti med produkter.

https://i.imgur.com/i35NMyQ.png

https://i.imgur.com/iRgvOnU.png

Så klart är det fraktpriser bara multiplicerat. Jag hatar verkligen Amazon.
Givetvis hade det inte varit rimligt att de sålde den produkten för 0.1 kr, men när de tillåter handlare att lägga upp skräp till ett falskt lågt pris och sen sätta en #555 grå text med ett fraktpris jämte så blir hela plattformen förpestad.

Att skriva priset i #555 borde också inte vara tillåtet. Allt som är ljusare än #111 borde anses som dold information.

Problemet är att säljaren kan sätta valfri fraktkostnad och att det kan missbrukas. Jag vet inte vad man skulle kunna göra istället. Frakten kan av naturliga skäl bli mycket högre än priset om man t.ex. ska skicka varan till utlandet. Det kanske inte funkar att samfrakta och då måste säljaren kunna multiplicera fraktkostnaden. Amazon kan inte veta vilka säljare som kan samfrakta så om säljaren säger att fraktkostnaden måste multipliceras har inte Amazon något val. Sedan finns det ett annat problem, nämligen att vissa säljare inte kan sätta sina fraktkostnader (beroende på avtalet med Amazon) och då kan det bli sådana här konstigheter om varan är väldigt billig och Amazons påtvingade fraktkostnad är mycket högre än den verkliga fraktkostnaden.

Skrivet av blade80:

Jag har beställt 3ggr från Amazon, 2ggr har jag haft problem med att få ut försändelsen. Av någon anledning så stod mitt namn men ombudets adress. Snacket som gick var att det var postnord som strulade, jag har ingen aning. Men jag fick inte ut paketet i alla fall trots att ombudet hade det i sin hand och jag hade försändelseid på min mail som stämde. Vem det är som fuckar upp vet jag inte, men jag har gjort allt rätt från min sida.

Postnord har en tilläggstjänst som heter "valfritt serviceställe" som Amazon har implementerat på fel sätt. Jag har även sett tjänsten hos andra butiker, men då korrekt implementerad. Ombudet ska normalt lämna ut försändelsen förutsatt att det står rätt namn på paketet (oavsett vad det står för adress), men vissa ombud kanske inte vågar göra detta. Välj bort tilläggstjänsten "valfritt serviceställe" nästa gång du beställer från Amazon. Amazon får säkert många returer p.g.a. outhämtade försändelser för att de inte förstått hur detta ska implementeras. Om försändelsen inte hämtas ut utan skickas tillbaka till avsändaren, debiteras för övrigt Amazon för Postnords tilläggstjänst "ändrat förfogande", vilket inte är helt gratis.

Skrivet av blade80:

Det paket som jag faktiskt fick var 4 ggr större än det jag hade beställt. 3/4 luft. Miljövänligt my ass.

Jag tycker att det är obegripligt att Amazon så ofta har alldeles för stora kartonger. Om kartongen är för stor, debiteras frakten baserat på volymen istället för vikten, så jag tänker att det här måste öka på Amazons fraktkostnader rätt så ordentligt.

Permalänk
Medlem

Handlat rätt frekvent sedan senaste "prime day", allt har funkat bra med undantag av en kina säljare som kört tricket med falsk tracking id, hållt pengarna i ett par månader för att sedan återbetala fast paketet står som skickat i Amazons system.

Allt som skickas direkt från Amazon har varit bra paketerat, det mesta har skickats med Postnord följt av DHL.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Har beställt flera gånger från .co.uk, .de och en beställning hittills från .se
Nästan alla beställningar har gått utmärkt, ett undantag är när jag beställde en Logitech c920 Webcam från co.uk, som skulle levereras inom en vecka om jag minns rätt. Det stod på hemsidan efter typ en vecka att paketet hade skickats, men när jag fortfarande inte hade fått det efter ca 3 veckor, så mailade jag dom för att kolla om något hade blivit fel. Fick svar att paketet mest troligt försvunnit längst vägen, så dom skickade en ny försändelse med express. Dagen efter kom webcamen som jag hade beställt från första början fram, och när jag kontaktade Amazon så sa dom att dom redan hunnit skicka den andra webcamen, och jag helt enkelt fick behålla båda för strulet. Dom gick ändå på ~500kr om jag minns rätt när jag köpte den, så ganska snällt av dom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Tror jag har över 100 orders hos tyska Amazon, och ett par hos svenska.. Aldrig haft 'problem', eller ja.. de få gånger det varit strul har de löst det snabbt och enkelt till min fördel.

Om ni undrar över antalet orders så har jag handlat där under lång tid, och brukar 'poola' ihop beställningarna med vänner och bekanta för att slippa onödiga paket och fraktkostnader.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har handlat en hel del från både Amazon.de, .co.uk samt .SE.
Föredrar helt klart tyska amazon eftersom de har oftast mer prylar än svenska varianten.

Köper endast saker som är "Fulfilled by Amazon" eftersom då vet jag att paketen skickas av amazon själva, från deras lager.
Väljer endast standardfrakt då express oftast skickas med UPS eller liknande vilket jag hatar. Personligen anser jag Postnord är de enda bolaget som har lyckats med frakt i sverige.

5/5 ⭐.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag såg att det fanns fullt med "PRIS + fraktkostnad" grejer på Amazon. Och undrade hur det fungerade om man skulle beställa ett parti med produkter.

https://i.imgur.com/i35NMyQ.png

https://i.imgur.com/iRgvOnU.png

Så klart är det fraktpriser bara multiplicerat. Jag hatar verkligen Amazon.
Givetvis hade det inte varit rimligt att de sålde den produkten för 0.1 kr, men när de tillåter handlare att lägga upp skräp till ett falskt lågt pris och sen sätta en #555 grå text med ett fraktpris jämte så blir hela plattformen förpestad.

Att skriva priset i #555 borde också inte vara tillåtet. Allt som är ljusare än #111 borde anses som dold information.

Det finns säkert hundra legitima skäl att hata Amazon men nu är du bara löjlig. Har du svårt att läsa den grå frakkostnaden så behöver du antingen gå till optikern eller kalibrera skärmen. Ta det personligt om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det finns säkert hundra legitima skäl att hata Amazon men nu är du bara löjlig. Har du svårt att läsa den grå frakkostnaden så behöver du antingen gå till optikern eller kalibrera skärmen. Ta det personligt om du vill.

Ok, jag tar det personligt. Jag har varit hos optiker och jag har en IPS skärm som klarar av modern design mycket väl.

Jag finner det oacceptabelt att någon information som skulle utgöra ett avtal någonsin i någon media skrivs med mindre textstorlek eller mindre kontrast. Pris ska skrivas så tydligt som möjligt, all aktivitet emot det borde vara kriminell. Varför skulle det inte vara legitim kritik att ifrågasätta text som är designad för att synas mindre?

Jag har Inga egentliga synproblem och har några bra skärmar, men kan ändå kritisera Amazon för att använda text som en stor del av befolkningen inte kan läsa lika väl för att det påverkar andra. Jag har tidigare kritiserat bland Spotify som gjorde det omöjligt att markera text på sin sida för att det gjorde det svårt för de som behöver använda skärmläsare. Jag har kritiserat Apple för deras lågkontrast design som vi på mitt förra jobb uppmärksammade inte ens gick att se en färgskiftning där texten skulle varit på en 2009 års iMac. Och det var på ett tryckeri, det är vårat jobb att se färgskiftningar (inte på den skräpdatorn dock).

Jag behöver inte besöka optiker eller köpa ny hårdvara för att det orsakar något problem för mig. Jag ogillar lågkontrastdesignen vi har idag för att den är mindre tydlig vilket kan orsaka problem för vissa personer och jag anser att när det är text som utgör en del av ett avtal så får den texten inte ha lägre kontrast än något annat.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Problemet är att säljaren kan sätta valfri fraktkostnad och att det kan missbrukas. Jag vet inte vad man skulle kunna göra istället.

Om man inte kan köpa från dem utan att frakten tillkommer till varje produkt så är priset = pris + frakt. Det finns ingen orsak att skriva ut något separat fraktpris om det varken går att undvika eller förändras med volym, det är verkligen bara så ett vanligt pris fungerar. Det är bara ett sätt att låta säljare skriva priset i två delar och hamna bättre till i listor.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag vill börja med att be om ursäkt. Jag blev jävligt grinig av helt andra anledningar och av en slump så blev jag det samtidigt som jag skulle svara på ditt inlägg. Så du fick ta smällen så att säga, det var inte ok gjort av mig..

Med det sagt... Jag håller fortfarande inte med dig. Jag förstår din poäng och jag vet fall då butiker uppenbart varit fula med färger och/eller liten text så att man enkelt ska kunna missa det finstilta. Men i just det här fallet så tycker jag ändå att fraktpriset framkommer tillräckligt tydligt, i alla fall på alla de enheter jag använt för att handla från Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Appen har jag aldrig använt. Du måste dock skapa ett konto innan du får försändelsen, då du kommer få en kod vid post (ja post) som du måste ange hos UPS efter att du skapat kontot innan du kan välja vart paketen ska skickas

janä, händer det igen får Amazon fixa't... funkade bra med chatten, valde leveransställe där.
inte mitt problem dom inte levererar enligt överenskommelse

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Om man inte kan köpa från dem utan att frakten tillkommer till varje produkt så är priset = pris + frakt. Det finns ingen orsak att skriva ut något separat fraktpris om det varken går att undvika eller förändras med volym, det är verkligen bara så ett vanligt pris fungerar. Det är bara ett sätt att låta säljare skriva priset i två delar och hamna bättre till i listor.

Det finns visst en orsak. Den är bara väldigt dold så att man inte ska hitta den utan gå i en fälla. Läs denna sida och se vad som händer om man returnerar varan mer än 14 dagar men mindre än 30 dagar efter att man köpte den.

Förmodligen har uppgifterna om varan kopierats från tyska Amazon. Ett pris på 10 öre tyder på att det stod 1 cent från början. Hade det inte kopierats från tyska Amazon skulle det ha stått 1 öre som pris. På tyska Amazon anges det säkert olika pris beroende på vilket land man vill skicka varan och då är det viktigare att ange en fraktkostnad istället för att skriva att frakten är gratis.

Permalänk

Kanske en dum fråga, men när jag skulle testa hur det fungerade att köpa nåt så fanns möjligheten att välja ett ombud direkt som leveransadress, men efter det gick det direkt till betalningen där det enda de bad om var kontokortsnummer.

...Hur vet posten/ombudet vem paketet ens ska till om man inte behöver skriva in namn eller telefonnummer?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag vill börja med att be om ursäkt. Jag blev jävligt grinig av helt andra anledningar och av en slump så blev jag det samtidigt som jag skulle svara på ditt inlägg. Så du fick ta smällen så att säga, det var inte ok gjort av mig..

Med det sagt... Jag håller fortfarande inte med dig. Jag förstår din poäng och jag vet fall då butiker uppenbart varit fula med färger och/eller liten text så att man enkelt ska kunna missa det finstilta. Men i just det här fallet så tycker jag ändå att fraktpriset framkommer tillräckligt tydligt, i alla fall på alla de enheter jag använt för att handla från Amazon.

Jo. 555 är väl ganska läsbart egentligen. Jag gick precis tillbaka till Apples gamla sida från 2014 via WaybackMachine och de hade viss text i #ababab. Så det kanske inte är jämförbart.

Jag har bråkat en väldig massa med butiker och företag för min fars räkning de senaste åren, så jag är lite trött på hur vi låter företag utforma avtal och tillhandahålla information. Om avtal ska vara backade av staten och vårt rättssystem så hade det inte varit orimligt att kräva maximal tydlighet i alla steg för att staten ska stödja det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det finns visst en orsak. Den är bara väldigt dold så att man inte ska hitta den utan gå i en fälla. Läs denna sida och se vad som händer om man returnerar varan mer än 14 dagar men mindre än 30 dagar efter att man köpte den.

Förmodligen har uppgifterna om varan kopierats från tyska Amazon. Ett pris på 10 öre tyder på att det stod 1 cent från början. Hade det inte kopierats från tyska Amazon skulle det ha stått 1 öre som pris. På tyska Amazon anges det säkert olika pris beroende på vilket land man vill skicka varan och då är det viktigare att ange en fraktkostnad istället för att skriva att frakten är gratis.

Det känns inte som det faktiskt är orsaken. De produkterna där "frakten" är majoriteten av priset är oftast så billiga att jag kan inte tänka mig så många lämnar tillbaka, och utav dem så måste det vara en försvinnande del som kommer just inom det tidsspannet. Du har rätt att det blir skillnad i hur frakt återbetalas, men det måste vara en mycket liten del som inte skickar inom 14 dagar men gör det inom 30 på så billiga produkter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Kanske en dum fråga, men när jag skulle testa hur det fungerade att köpa nåt så fanns möjligheten att välja ett ombud direkt som leveransadress, men efter det gick det direkt till betalningen där det enda de bad om var kontokortsnummer.

...Hur vet posten/ombudet vem paketet ens ska till om man inte behöver skriva in namn eller telefonnummer?

Är det inte information de har om du är inloggad? Var du inloggad? Det hade varit lite coolt om de kunde skicka till utlämningsställe och det enda du fick var en referenskod, men tror inte det hade varit lagligt med tanke på spårbarhet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB