Varför är Sweclockers så mysigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Samma här, vore det inte dags för ett ett filmat besök till ibas med den kraschade disken eller vad det nu var för att återställa våra ursprungliga datum som vi gick med? Vi veteraner är för gamla för att komma ihåg

Absolut! 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

.. sedan är det ju frågan om alla är så fantastiskt schyssta eller om moderatorerna är snabba på att plocka bort rötägg -- det vet ju inte vi

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

.. sedan är det ju frågan om alla är så fantastiskt schyssta eller om moderatorerna är snabba på att plocka bort rötägg -- det vet ju inte vi

Riktade forum med mer specifika intressen har lättare att modereras ja, men även här inne har diskssioner om ras, politik, kön etc urartat men det är färre sådana och mer trådar som "Min hårddisk låter, är något fel?" eller "Jag ska köpa dator, är detta rätt?" vilka har en tendens till att inte dra till sig samma kommentarer.

Därav färre sådana trådar att rensa/ta bort och de som konstant trollar eller säger massa strunt blir relativt snabbt utkastade, användarbasen är även mindre och mer homogen än internationella forum så mindre variation i åsikter och förutsättningar.

Så kombinationen av att det är en mindre grupp, mer riktad gör att den initialt troligen är mindre toxic (har även blivit bättre genom åren pga att folk blir äldre och kanske ser saker på annat sätt) och lättare att då filtrera ut personer som inte följer reglerna (vilka även kan vara snävare pga mer riktat innehåll).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Går nog in och minst läser rubrikerna varje dag.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag föredrar det nog med chips.

Våfflor med chips!
I see!

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Våfflor med bacon och sirap är riktigt nice också

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Jag tycker att skillnaden mellan artiklar och forum är väldigt sömlöst. Vilket gör att informationen blir lättillgänglig. Man skummar en artikel, kollar lite roliga kommentarer, länk till nån tråd om samma ämne etc.

Något som också skiljer SweC från andra forum är tonen, generellt väldigt bra ton. Medelåldern kanske har något med det men jag gick iofs med i forumet när jag var 12 år och har blivit väl mottagen sen dess. Även om mitt intresse för spel gradvis gått över mer i teknik så passar forumet och artiklarna väldigt bra.

Sitter tex på kontoret och knappar på mitt qpad MK-80 som jag blev tipsad om här för 7/8 år sedan typ...

Permalänk
Medlem

för att det är så old-school det har funnits så länge och att man varit med ifrån starten gör att man inte försvinner haha

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Viking
Skrivet av Söderbäck:

Våfflor med chips!
I see!

Njaaaa

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har varit medlem på SweClockers i nästan 20 år - och i 15 av dessa år var jag moderator. Att vara på SweClockers har blivit lika naturligt som att andas, äta och sova. Sidan har hängt med sedan -99 då teknikvärlden såg helt annorlunda ut (om ni går in på Internet Archive kan ni hitta roliga gamla nyheter från tiden då det inte var lika professionellt som det blivit idag) och det är en imponerande lång period.

Jag är här för att hålla mig uppdaterad vad som händer i IT-världen och så klart communityt som jag tycker håller hög nivå.

Även ifall jag själv inte längre håller på med datorbyggande som jag gjorde förr så p.g.a. småbarnsår, hus och jobb så är det kul att hålla sig uppdaterad. En dag kommer småbarnsåren vara över och då blir det "comeback" är planen.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag har varit medlem på SweClockers i nästan 20 år - och i 15 av dessa år var jag moderator. Att vara på SweClockers har blivit lika naturligt som att andas, äta och sova. Sidan har hängt med sedan -99 då teknikvärlden såg helt annorlunda ut (om ni går in på Internet Archive kan ni hitta roliga gamla nyheter från tiden då det inte var lika professionellt som det blivit idag) och det är en imponerande lång period.

Jag är här för att hålla mig uppdaterad vad som händer i IT-världen och så klart communityt som jag tycker håller hög nivå.

Även ifall jag själv inte längre håller på med datorbyggande som jag gjorde förr så p.g.a. småbarnsår, hus och jobb så är det kul att hålla sig uppdaterad. En dag kommer småbarnsåren vara över och då blir det "comeback" är planen.

https://web.archive.org/web/20000511193606/http://www.swecloc...

Citat från sidan:
"000503 16:35
Ok, nu har jag köpt ett Ultimate Bulletin Board med morsans VISA kort. Hon var så schysst att hon lät mig låna pengar. Forumet konfigureras och våran webmaster, fook, fixar till bilderna till forumet. En sak kan jag säga till er redan nu: Detta forumet är snabbt! Och snabbare blir det om några dagar. Glöm inte skicka in en slant till sweclockers.com. Hur ni ska gå tillväga kan ni se här under. Tack för att ni stödjer oss.. Forumet kommer förresten upp lite senare när det är helt klart! Detta är sista forumbytet, jag lovar."

Klockrent

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SanTeoX:

https://web.archive.org/web/20000511193606/http://www.swecloc...

Citat från sidan:
"000503 16:35
Ok, nu har jag köpt ett Ultimate Bulletin Board med morsans VISA kort. Hon var så schysst att hon lät mig låna pengar. Forumet konfigureras och våran webmaster, fook, fixar till bilderna till forumet. En sak kan jag säga till er redan nu: Detta forumet är snabbt! Och snabbare blir det om några dagar. Glöm inte skicka in en slant till sweclockers.com. Hur ni ska gå tillväga kan ni se här under. Tack för att ni stödjer oss.. Forumet kommer förresten upp lite senare när det är helt klart! Detta är sista forumbytet, jag lovar."

Klockrent

Haha. Här hopar sig frågorna @Edin
- Hur gick det med den där insamlingen? Inget Swish eller andra enkla betalningsmetoder fanns ju!
- Betalade du tillbaka pengarna till din mamma?
- Blev forumet verkligen snabbare?

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag föredrar det nog med chips.

Kul att du skrev detta samma dag som jag blev bjuden på det.
Med chips alltså, för första gången i mitt liv ✌
Har nog haft det på det mesta annat tidigare, men aldrig chips.

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Här är det inte mysigt. Det är kallt. Bara massa nerdar vart man än tittar. Finniga jävlar.
Men deltagandet är ett nödvändigt ont för jag måste veta vilken kylpasta som är bäst.
Det har jag behövt veta i 18 år nu.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

- Hur gick det med den där insamlingen? Inget Swish eller andra enkla betalningsmetoder fanns ju!

Framförallt: blev det verkligen sista forumbytet?

Permalänk
Medlem

Nej men nu får ni sluta skriva så trevliga, underhållande och mysiga kommentarer så jag slipper klicka sönder gilla knappen.

Tack på förhand *g*

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

För att ni är världens bästa gemenskap på internet. Lagom trevliga och bångstyriga, men jag älskar dig oavsett.

Skrivet av Najk:

Skrivet av medbor:

Framförallt: blev det verkligen sista forumbytet?

Är också nyfiken. @Edin

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

För att ni är världens bästa gemenskap på internet. Lagom trevliga och bångstyriga, men jag älskar dig oavsett.
Är också nyfiken. @Edin

Försöker komma på något lagom störigt att svara med men du är helt enkelt för snäll för att behöva höra det... bra jobbat, kul att ha dig tillbaka