Google lägger ned egen spelstudio

Permalänk
Melding Plague

Google lägger ned egen spelstudio

Sökjätten lägger ned spelstudion SG&E för streamingtjänsten Stadia och flyttar fokus till att licensiera ut tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är ett steg mot att de tillslut kommer att lägga ner Stadia.

Tyvärr är mitt förtroende för att en Google produkt ska fortsätta existera längre än 3-4 år väldigt låg.

Är väl bara Google, Gmail och Youtube jag har förtroende att de finns kvar. Alla deras andra projekt och tjänster rör jag inte.

Vet att många företag inte vågar satsa på deras meddelande-tjänster av denna anledning.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en anledning till att inte köpa in sig i Googles satsningar. Inte första gången dem drar pluggen.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad.
Jag är däremot förvånad över att dom inte satsar på film i VR.
Det vore ett fint projekt dom kan lägga ned när folk har betalat jättemycket pengar

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Känns som att detta är ett steg mot att de tillslut kommer att lägga ner Stadia.

Lite tråkigt men tyvärr är väl latenserna och instabila nätverk de stora bovarna i dramat här.

Permalänk
Avstängd

Spelar ingen roll. Stadia är här för att stanna, och konkurrerar inte med egna spel, utan med plattform.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Lite tråkigt men tyvärr är väl latenserna och instabila nätverk de stora bovarna i dramat här.

Har du ens provat Stadia?

Permalänk
Medlem

Nu är jag givetvis inte så överdrivet förvånad, men synd ändå att vi inte fick se något att det "unika" som Stadia utlovade. I deras tidiga marknadsföring pratade de om multiplayerspel med en otrolig massa deltagare, på en nivå som bara kunde uppnås med en central rendering. Om det någonsin var en riktig grej vet jag inte, men det hade varit coolt med t.ex. EVE online slag i realtid eller 2000 vs 2000 battlefield 6.

Som jag förstår det var "orcs must die 3" det enda som Google lyckat leverera? Så revolutionerande.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Jag funderar mer på om de ska lägga ner deras självkörande bilar. Då jag tycker Tesla ligger så otroligt mycket före, där mängder av personer fördriver sin fritid med att utmana deras egenköpta "självkörande" bil, som hela tiden gör fel och de tvingas ta över och rapporterar in felen.

Google sysslar med så otroligt mycket projekt, mycket av dessa blir ingen hit och då lägger de ner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Tyvärr är mitt förtroende för att en Google produkt ska fortsätta existera längre än 3-4 år väldigt låg.

Är väl bara Google, Gmail och Youtube jag har förtroende att de finns kvar. Alla deras andra projekt och tjänster rör jag inte.

Vet att många företag inte vågar satsa på deras meddelande-tjänster av denna anledning.

Google cloud platform tror jag inte förvinner i närmsta laget

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Expertgissare
Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Android också möjligen.

Skrivet av Fatmajk:

Stadia har vissa problem, latens är dock inte ett av dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Drygt ett år efter att Stadia lanserades. Jag ger resten av tjänsten till årets slut innan den läggs ned. F på förhand till alla dem som har köpt spel på Stadia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Väldigt subjektivt, för mig är latensen en av anledningarna varför Stadia helt går bort för mig i dagsläget iaf.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Det ironiska är att de enda plattformarna Cyberpunk2077 verkligen fungerade bra på från release var just Stadia och Gforce Now.
Det betyder ju att plattformen i grunden är bra, men spelen kan optimeras likt CB2077.

Jag har inte hoppat på Stadia tåget...men eftersom jag har Google TV dongeln finns möjligheten att lägga in det och prova.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag skulle säga att det är huvudproblemet med stadia, att ha 0.5-1s delay på dina knapptryckningar påverkar hur du spelar otroligt mycket. Körde dock igenom tomb raider som var gratis med stadia pro, mest pågrund av att jag ville se hur allt slutade. Men delayen är verkligen ett big issue i spel som kräver precision och stadia funkar otroligt dåligt där. t ex racing spel där man måste trycka innan kurvorna och planera när du ska gasa/bromsa innan du behöver göra det, dvs hjärnan måste ställa in sig på att det är delay på allt och det är oerhört frustrerande och förstör hela upplevelsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JeanC:

Jag tycker nog den kritiken är lite för endimensionell.

Nog för att google lägger ner gratistjänster på löpande band. Det gör de ju faktiskt. Och de får skörda vad de sår i förtroende gällande deras meddelandetjänster. Jag är den första att kritisera Googles katastofalt usla hantering på den fronten. De skulle stannat med talk och kanske bytt ut fad som fanns under skalet isället. 8 olika upplägg senare så vill ingen veta av googles "årets chattupplägg" från alphabet.

Men när det kommer till betaltjänster så är det faktiskt något annat. Gratis betaversioner av applikatoner är lätta att lägga ner. Användarskaran har inte köpt något utan de har fått testa på grejer gratis.
För betaltjänster ser det annorlunda ut.
Jag vill påstå att Google inte har en lång lista på färdiga betalprodukter de har lagt ner. De står sig slätt på den fronten mot exempelvis microsoft och apple.

Stadia har andra reella propblem. Utbud, latens och att spelmarknaden skiftar mot att erbjuda spelutbud mot månadskostnad. Dessutom är mervärdet att slippa betala för konsolen ett erbjudande som inte verkar locka så många. Flertalet har redan konsoler/PC eller vill ha sin egen hårdvara för att det känns gött.
Sure.

Men jag tycker inte det är helt spot on att kritisera Google för att lägga ner betaltjänster när de faktiskt inte gjort det här särskilt mycket bakåt i tiden.
Däremot ser jag en risk att den skrönan blir ett självspelande piano...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Har du ens provat Stadia?

Japp. Blev väldigt impad över hur bra det fungerar... MEN! Vad vill du ha sagt? Att alla har bra och stabila nätverk där hemma? Att Stadia passar för alla hushåll? Har du testat att köra Stadia via WiFi exempelvis?

Skrivet av Cenorida:

Googla "Stadia input lag" eller "Stadia latency issues". Får du inga träffar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Android också möjligen.

Beror på vem man frågar och vad man är van vid. Tog ett tag för mig att vänja mig vid lcd skärm när jag bytte från crt som har nära 0 i input lagg.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Citat:

Japp. Blev väldigt impad över hur bra det fungerar... MEN! Vad vill du ha sagt? Att alla har bra och stabila nätverk där hemma? Att Stadia passar för alla hushåll? Har du testat att köra Stadia via WiFi exempelvis?

Frågan är vad du vill ha sagt? Att de påstådda "latenserna och instabila nätverk" skulle vara anledningen till att Google slutar utveckla egna spel? Va?

Stadia funkar fint om man har normal internetanslutning. Har man inte det kan man spela konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Frågan är vad du vill ha sagt? Att de påstådda "latenserna och instabila nätverk" skulle vara anledningen till att Google slutar utveckla egna spel? Va?

Stadia funkar fint om man har normal internetanslutning. Har man inte det kan man spela konsol.

Du läste kanske inte vilken kommentar jag citerade?

Jag har 200/200 från Telenor och kör kabel till både dator och TVn. Stadia fungerar inte bra hos mig. Inte för FPS spel iallafall. För ett spel som typ Little Nightmares spelar det ingen roll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loyd:

Jag skulle säga att det är huvudproblemet med stadia, att ha 0.5-1s delay på dina knapptryckningar påverkar hur du spelar otroligt mycket. Körde dock igenom tomb raider som var gratis med stadia pro, mest pågrund av att jag ville se hur allt slutade. Men delayen är verkligen ett big issue i spel som kräver precision och stadia funkar otroligt dåligt där. t ex racing spel där man måste trycka innan kurvorna och planera när du ska gasa/bromsa innan du behöver göra det, dvs hjärnan måste ställa in sig på att det är delay på allt och det är oerhört frustrerande och förstör hela upplevelsen.

Sant. Det är bara att testa hur billiga handkontroller inkopplade till emulatorer fungerar kontra med att spela ursprungliga konsolenheten med dess riktiga handkontroller. Även om det går att lära sig att spela med fördröjning så är det oerhört frustrerande. Och det finns väl därför goda skäl till att många gärna vill ha TV-apparater med "Game Mode" dvs., låg latens?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Du läste kanske inte vilken kommentar jag citerade?

Jag har 200/200 från Telenor och kör kabel till både dator och TVn. Stadia fungerar inte bra hos mig. Inte för FPS spel iallafall. För ett spel som typ Little Nightmares spelar det ingen roll.

Du tror att Stadia kommer läggas ned. Ok då vet vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Väldigt subjektivt, för mig är latensen en av anledningarna varför Stadia helt går bort för mig i dagsläget iaf.

Skrivet av Loyd:

Delayen är max 0,1-0,2s (ca 100ms) om dina förutsättningar är de rätta

Skrivet av Fatmajk:

Googla "Stadia input lag" eller "Stadia latency issues". Får du inga träffar då?

Lite som att säga, Googla "iPhone Bluetooth-error". Givetvis får man träffar, men inte säger det något om hur vanligt förekommande problemet är, ett fel som förmodligen inte drabbar mer än 0,1% av användarna.

Säger dock inte att höga latenser är ett problem för vissa, men det är något som mer beror på val av operatör och utrustning snarare än att det är ett problem hos Google. Däremot problem med exempelvis bildkvalité är något som egentligen drabbar alla, men beroende på storlek och avstånd från skärm så kan resultatet vara god ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Det är Google vi pratar om, om dom inte uppnår det dom vill så ge dom upp på en gång.

Stadia
Google+ (eller vad den nu heter)
Google glasögon

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Delayen är max 0,1-0,2s (ca 100ms) om dina förutsättningar är de rätta

Lite som att säga, Googla "iPhone Bluetooth-error". Givetvis får man träffar, men inte säger det något om hur vanligt förekommande problemet är, ett fel som förmodligen inte drabbar mer än 0,1% av användarna.

Säger dock inte att höga latenser är ett problem för vissa, men det är något som mer beror på val av operatör och utrustning snarare än att det är ett problem hos Google. Däremot problem med exempelvis bildkvalité är något som egentligen drabbar alla, men beroende på storlek och avstånd från skärm så kan resultatet vara god ändå.

Jo men så är det väl. Men samtidigt, ska man gå och köpa en svindyr router för att kunna ha stabilt nätverk hemma och köra Stadia? Om vi nu pratar utrustning menar jag.

Jag körde Stadia på min 4K med ett avstånd på typ 3m med en ASUS RT-68u router. Bildkvalitén är rätt dålig tyckte jag. Acceptabel för att det är Stadia, men kasst annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jo men så är det väl. Men samtidigt, ska man gå och köpa en svindyr router för att kunna ha stabilt nätverk hemma och köra Stadia? Om vi nu pratar utrustning menar jag.

Jag körde Stadia på min 4K med ett avstånd på typ 3m med en ASUS RT-68u router. Bildkvalitén är rätt dålig tyckte jag. Acceptabel för att det är Stadia, men kasst annars.

Den routern borde funka super, själv sitter jag med en R7000. Förmodligen har du även små delays på kringutrustning och skärm? I så fall är det nog hos din operatör som problemet ligger hos. Vilken operatör har du? Har hört att exempelvis Ownit/Telenor och A3/Universal ska ha vissa fördröjningar (för vissa åtminstone) men Telia/Halebop ska funka perfekt i typ hela landet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kör enbart på Stadia sedan 10 december, funkar suveränt, trådat till Chromecast 4k, trådlöst till 1080-tvn utan problem.

Har Google lagt ner några tjänster som privatpersoner investerat pengar i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag har en riktig skitrouter och har bra skarp bild, låga latenser (jämförbara med vsync på dator). CCU har ju ingång för nätverkssladd vilket jag kör på nu mer då routern blir seg och måste startas om varje dag.

Däremot så hade jag problem med latency som fan i Farcry 5 (alltså typ 1 sekund), refundade direkt, dålig port antar jag (och ubisoft är väl ökända för det?). Så latencyn kan nog vara spelberoende.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Latens kan också bero på version på HDMI-porten. Jag hade CCUn i en port som bara klarade 4k 30fps, det gjorde att alla spel som CCUn försökte sända ut i 60fps laggade bilden 3-4 sekunder men ljuden hängde med.