Google lägger ned egen spelstudio

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Jag har en riktig skitrouter och har bra skarp bild, låga latenser (jämförbara med vsync på dator). CCU har ju ingång för nätverkssladd vilket jag kör på nu mer då routern blir seg och måste startas om varje dag.

Däremot så hade jag problem med latency som fan i Farcry 5 (alltså typ 1 sekund), refundade direkt, dålig port antar jag (och ubisoft är väl ökända för det?). Så latencyn kan nog vara spelberoende.

Vad för skärm har du? (Storlek? Avstånd?)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Har kör enbart på Stadia sedan 10 december, funkar suveränt, trådat till Chromecast 4k, trådlöst till 1080-tvn utan problem.

Har Google lagt ner några tjänster som privatpersoner investerat pengar i?

Google Play Music lades ner. Användare blev ombedda att byta till Youtube Music som saknade vissa funktioner och var lite annorlunda.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förmodligen har du även små delays på kringutrustning och skärm? I så fall är det nog hos din operatör som problemet ligger hos. Vilken operatör har du? Har hört att exempelvis Ownit/Telenor och A3/Universal ska ha vissa fördröjningar (för vissa åtminstone) men Telia/Halebop ska funka perfekt i typ hela landet.

Jag kör Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag kör Telenor.

Hur stor delay fick du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kört ca 100h i Cberpunk och lite andra spel. Nu är jag långt ifrån hardcore gamer, mera av en super casual. (100h gäller spel jag väntat på länge och sker ca vartannat år). Kör pro och kommer fortsätta.

Enkelheten att kunna lira på vilken dator som hellst, eller tv'n gör att det är en vinnare för mig. Nu har ju jag stabilt nät, men bara någon enstaka gång det strulat med latency osv. Och där kan det mycket väl ha varit cyberpunk som jäklades.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Lite tråkigt men tyvärr är väl latenserna och instabila nätverk de stora bovarna i dramat här.

Latensen är riktigt bra. Den märks knappt. Problemet är att det är Google som står för tjänsten. De har en lång och omtalad historia av att lägga ner projekt, och Stadia har alltid varit en risk.

Om Google började inge lite trygghet för,oss konsumenter så hade nog fler vågat satsa på Stadia. Hade de sagt att ens spel kommer flyttas över till en annan tjänst om Stadia läggs ner, eller ännu bättre, gett oss möjligheten att ladda ner spelen och köra dem lokalt på våra egna datorer, så hade det gått mycket bättre för Stadia.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Lägger hellre mina pengar hos Microsoft som äntligen börjat göra saker rätt. Gillar bakåtkompatibilitet, gamepass, spela på både PC och konsol osv.

Dessutom gillar jag att Microsofts främsta intäktskälla är plattformar och inte information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Delayen är max 0,1-0,2s (ca 100ms) om dina förutsättningar är de rätta

Säger dock inte att höga latenser är ett problem för vissa, men det är något som mer beror på val av operatör och utrustning snarare än att det är ett problem hos Google. Däremot problem med exempelvis bildkvalité är något som egentligen drabbar alla, men beroende på storlek och avstånd från skärm så kan resultatet vara god ändå.

"Max" och "om" låter snarare som att du menar minimum 100-200ms. Sitter själv på 1000/1000 telia fiber och varken bildkvalite/fps eller latens är ok för mig, utveckling i helt fel riktning jämfört med fysisk hårdvara. Hade kunnat tänka mig det om jag vill slöspela på hotellet eller tåget på min laptop eller telefon, men det use caset har ännu mer problem teknologin.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

"Max" och "om" låter snarare som att du menar minimum 100-200ms. Sitter själv på 1000/1000 telia fiber och varken bildkvalite/fps eller latens är ok för mig, utveckling i helt fel riktning jämfört med fysisk hårdvara. Hade kunnat tänka mig det om jag vill slöspela på hotellet eller tåget på min laptop eller telefon, men det use caset har ännu mer problem teknologin.

Du har delvis rätt. Vad jag egentligen menar är att, om du uppnår de rätta förutsättningarna så får du normalt en fördröjning på upp till 200ms. Du kan dock om du har tur få en fördröjning på kanske 50ms.

Även jag har Telia och får uteslutande riktigt bra latenser. Tror dock att vi kan instämma med att det inte är Stadias fel att resultaten skiljer sig åt? För då borde väl alla haft samma problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fattat riktigt vilka som är målgruppen för Stadia? Det verkar krävas stabil lina, bra hårdvara, teknisk kunskap för att kunna felsöka problem. Dessa personer har väl rätt ofta en bra dator eller en konsol redan om de är intresserade av gaming, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag har aldrig fattat riktigt vilka som är målgruppen för Stadia? Det verkar krävas stabil lina, bra hårdvara, teknisk kunskap för att kunna felsöka problem. Dessa personer har väl rätt ofta en bra dator eller en konsol redan om de är intresserade av gaming, eller?

Efter Cyberpunk 2077 fiaskot på last-gen så känns väl målgruppen ganska självklar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur stor delay fick du?

Märkbar. Så pass mycket att det inte går att köra FPS spel. Sen när bildkvalitéten sänktes också emellanåt så pallade jag inte längre. Att bilden blir kornig emellanåt som ibland det laddar lite långsamt på Youtube är inte acceptabelt för gaming tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Även jag har Telia och får uteslutande riktigt bra latenser. Tror dock att vi kan instämma med att det inte är Stadias fel att resultaten skiljer sig åt? För då borde väl alla haft samma problem?

Självklart är det stadias fel om kunder har en dålig upplevelse av deras tjänst. Google har valt att lansera en tjänst och ta rikligt betalt för den utan att ha end to end-kontroll över upplevelsen. Stadia är oförlåtande när det gäller din internetanslutning och ännu mer hur ditt hemmanätverk är uppsatt och används.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Märkbar. Så pass mycket att det inte går att köra FPS spel. Sen när bildkvalitéten sänktes också emellanåt så pallade jag inte längre. Att bilden blir kornig emellanåt som ibland det laddar lite långsamt på Youtube är inte acceptabelt för gaming tyvärr.

Jag förstår.

Skrivet av Teval:

Självklart är det stadias fel om kunder har en dålig upplevelse av deras tjänst. Google har valt att lansera en tjänst och ta rikligt betalt för den utan att ha end to end-kontroll över upplevelsen. Stadia är oförlåtande när det gäller din internetanslutning och ännu mer hur ditt hemmanätverk är uppsatt och används.

Lite som att säga att du fick en dålig multiplayer-upplevelse i Battlefield eftersom du körde via 4g. Är det då EAs fel att du fick en dålig upplevelse av deras tjänst?

Stadia kan inte ta hänsyn till yttre omständigheter som ligger utanför deras kontroll. På sikt tror jag dock att operatörerna kommer förbättra sin infrastruktur så att speltjänsterna blir mer spelbara för alla

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

När man läser de flesta kommentarerna så kan man ju undra om någon har läst vad Phil Harrison skrev.
https://blog.google/products/stadia/focusing-on-stadias-futur...

Stadia kommer inte att försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag har aldrig fattat riktigt vilka som är målgruppen för Stadia? Det verkar krävas stabil lina, bra hårdvara, teknisk kunskap för att kunna felsöka problem. Dessa personer har väl rätt ofta en bra dator eller en konsol redan om de är intresserade av gaming, eller?

Jag har stabil lina via min BRF och jag spelar till och från, men inte så pass mycket att jag köper en ny dator vartannat år, eller köper en ny konsol för några tusenlappar för att spela det.

Dvs jag är nog målgruppen, och jag är supernöjd.

Tror förövrigt att strömmande spel har en ljus framtid. Netflix och liknande ratades pga samma ursäkter i början.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackZam:

När man läser de flesta kommentarerna så kan man ju undra om någon har läst vad Phil Harrison skrev.
https://blog.google/products/stadia/focusing-on-stadias-futur...

Stadia kommer inte att försvinna.

Exakt, det är någon som vi inte har idag och som vi inte kommer få imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackZam:

När man läser de flesta kommentarerna så kan man ju undra om någon har läst vad Phil Harrison skrev.
https://blog.google/products/stadia/focusing-on-stadias-futur...

Stadia kommer inte att försvinna.

Märk väl: inte än.

Om Googles track record kan extrapoleras så är det inte en fråga om om utan när. Time will tell.

PS Precis som med spelstudios så kommer de tids nog fatta att själva iden är DOA - Dead on Arrival. En promille köper spel för att streama de - speciellt med obefintlig spelbibliotek.

Netflix hade inte blivit Netflix om de hade som affärside att sälja digitala versioner av DVD och Bluray skivor. Lägger Netflix ner egna filmstudios så kan de lika gärna lägga ner hela skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Lite som att säga att du fick en dålig multiplayer-upplevelse i Battlefield eftersom du körde via 4g. Är det då EAs fel att du fick en dålig upplevelse av deras tjänst?

Tycker inte det är en helt rättvis jämförelse, i stadias fall så har du en spec över vad som krävs för att få en bra upplevelse. Enligt mig så garanterar det inte att du får en bra upplevelse om du uppfyller de tekniska kraven.

Skrivet av Cenorida:

Stadia kan inte ta hänsyn till yttre omständigheter som ligger utanför deras kontroll. På sikt tror jag dock att operatörerna kommer förbättra sin infrastruktur så att speltjänsterna blir mer spelbara för alla

Självklart så måste Google ta på sig ett ansvar för att kunna peera trafiken på ett optimalt sätt genom ISPs och leverera en väg med så lite hopp som möjligt till deras edgeservrar. Om du har någon erfarenhet av cloudtjänster och infrastruktur så vet du hur viktigt det är för att kunna leverera tjänster över internet, att helt slå ut armarna och säga "nej men det är kundens ansvar" funkar inte om du ska tas på allvar med cloudtjänster.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Jag har stabil lina via min BRF och jag spelar till och från, men inte så pass mycket att jag köper en ny dator vartannat år, eller köper en ny konsol för några tusenlappar för att spela det.

Dvs jag är nog målgruppen, och jag är supernöjd.

Tror förövrigt att strömmande spel har en ljus framtid. Netflix och liknande ratades pga samma ursäkter i början.

Ok. Har du tänkt köra det i perioder när det släpps något nytt kul spel, eller betala för det hela tiden?

Jag tror också strömmade spel kan bli stort, så småningom. Åtminstone för casual gaming där inte timing är så viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ok. Har du tänkt köra det i perioder när det släpps något nytt kul spel, eller betala för det hela tiden?

Jag tror också strömmade spel kan bli stort, så småningom. Åtminstone för casual gaming där inte timing är så viktigt.

Jag ger 99 i månaden, men då får man ju deras gratisspel så jag räknar att de kvittar ut sig i längden.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Jag skulle säga att det är huvudproblemet med stadia, att ha 0.5-1s delay på dina knapptryckningar påverkar hur du spelar otroligt mycket. Körde dock igenom tomb raider som var gratis med stadia pro, mest pågrund av att jag ville se hur allt slutade. Men delayen är verkligen ett big issue i spel som kräver precision och stadia funkar otroligt dåligt där. t ex racing spel där man måste trycka innan kurvorna och planera när du ska gasa/bromsa innan du behöver göra det, dvs hjärnan måste ställa in sig på att det är delay på allt och det är oerhört frustrerande och förstör hela upplevelsen.

Du vet inte vad du snackar om, finns ingen sådan delay som du beskriver på Stadia:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jo men så är det väl. Men samtidigt, ska man gå och köpa en svindyr router för att kunna ha stabilt nätverk hemma och köra Stadia? Om vi nu pratar utrustning menar jag.

Jag körde Stadia på min 4K med ett avstånd på typ 3m med en ASUS RT-68u router. Bildkvalitén är rätt dålig tyckte jag. Acceptabel för att det är Stadia, men kasst annars.

100/100 och Telias egna sunkiga router, funkar fin fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Du vet inte vad du snackar om, finns ingen sådan delay som du beskriver på Stadia:)

Ne ok, ja du har rätt jag sitter och skriver på sweclockers forums i syfte att sprida fakenews. you got me well played.

Jag har stadia och jag jag har upplevt exakt det jag skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Ne ok, ja du har rätt jag sitter och skriver på sweclockers forums i syfte att sprida fakenews. you got me well played.

Jag har stadia och jag jag har upplevt exakt det jag skriver.

Jag måste ha fått prio då jag inte fått sådan delay vart jag än spelat. Tom så att jag "glömt" bort att det är streamade spel. Körde hemma hos morsan när jag var där sist för att se om deras ADSL koppling höll. Nemas problemas. Inte optimal 4k men det är jag inte ute efter. Hemma har jag en handfull gånger fått problem med uppkopplingen. Men som jag skrev tidigare100h speltid. Men jag betalar ju för PRO, kan det påverka? Misstror dig nte men hur kan det skilja så mycket i delay för oss?

Tror inte stadia kan konkurrera ut PS eller Xbox, men för oss som vill spela ibland tror jag det kan ha en framtid. Sen får vi se var det bär av. Köpte stadian för en deal med chromcast, så jag ser all tid det överlever med ett pluss.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

100/100 och Telias egna sunkiga router, funkar fin fint!

Jag har 500/100 och Telias egna router, funkar bra här med! När jag spelar har jag inte en tanke på att det är streamat spel. Fungerar lika bra som konsol!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Jag måste ha fått prio då jag inte fått sådan delay vart jag än spelat. Tom så att jag "glömt" bort att det är streamade spel. Körde hemma hos morsan när jag var där sist för att se om deras ADSL koppling höll. Nemas problemas. Inte optimal 4k men det är jag inte ute efter. Hemma har jag en handfull gånger fått problem med uppkopplingen. Men som jag skrev tidigare100h speltid. Men jag betalar ju för PRO, kan det påverka? Misstror dig nte men hur kan det skilja så mycket i delay för oss?

Tror inte stadia kan konkurrera ut PS eller Xbox, men för oss som vill spela ibland tror jag det kan ha en framtid. Sen får vi se var det bär av. Köpte stadian för en deal med chromcast, så jag ser all tid det överlever med ett pluss.

Ingen aning hade stadia pro, 500/500 lina telia, provat 3 olika routrar, ringt telia och frågat dem en antal gånger och dom såg inget fel eller störningar.

Nu vart det drygt 1 år sen jag provade och minns inte alla titlar jag provade men körde något race spel och det var helt ospelbart pga delay, när jag ville svänga tog det upp till 1sec innan den började svänga samma sak med gas/broms, provade även andra spel där det var liknande upplevelser där. Provade även olika tider på dygnet där det ibland var bättre/sämre men aldrig så bra så att man aldrig tänkte på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Ingen aning hade stadia pro, 500/500 lina telia, provat 3 olika routrar, ringt telia och frågat dem en antal gånger och dom såg inget fel eller störningar.

Nu vart det drygt 1 år sen jag provade och minns inte alla titlar jag provade men körde något race spel och det var helt ospelbart pga delay, när jag ville svänga tog det upp till 1sec innan den började svänga samma sak med gas/broms, provade även andra spel där det var liknande upplevelser där. Provade även olika tider på dygnet där det ibland var bättre/sämre men aldrig så bra så att man aldrig tänkte på det.

Hmm nä det där lät ospelbart. Har kört Grid samt något F1 spel, och där funkar det. Kanske har de fixat något då jag började spela i December?

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har 500/100 och Telias egna router, funkar bra här med! När jag spelar har jag inte en tanke på att det är streamat spel. Fungerar lika bra som konsol!

Jätteskoj för alla som tycker det är som att spela på lokal hårdvara, men det är långt från allas åsikt tyvärr.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-doom-e...

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jätteskoj för alla som tycker det är som att spela på lokal hårdvara, men det är långt från allas åsikt tyvärr.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-doom-e...

Det är därför det är bra att du kan prova kostnadsfritt för att se hur det fungerar för just dig.