IKEA:s gaming-möbler till Sverige hösten 2021

Permalänk
Melding Plague

IKEA:s gaming-möbler till Sverige hösten 2021

Svarta kontorsmöbler med fräsiga accenter och gaming-tillbehör från IKEA lanseras i Sverige lagom till julhandeln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänker att det är något som min son skulle gilla men synd att vi inte får det samtidigt med tanke på att Ikea är ett svenskt företag i grunden.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Avstängd

Det här är ett område IKEA kan utveckla och växa i under många år framöver. Det finns nog kapitalstarka köpare också som är redo att satsa lite extra - då hoppas jag IKEA även fyller deras behov av lite mer exklusivare stolar med mera.

Permalänk
Medlem

Ser så otroligt onödigt ut alltihop - dålig kvalitét till ett högt premiumpris när man blandar IKEA med ASUS ROG.

Självklart måste jag köpa hälften av det

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Jag är glad att det är ASUS ROG, och inte något annat noname-brand.

Permalänk
Expertgissare

Jag hoppas deras "gamingstolar" är något att hänga i granen och att de säljer de lösa utan bundle med skrivbord. För den vit/blåa stolen väckte ett litet ha begär

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Svart känns 80-tal. Vitt som gäller 2021

eller det fanns visst några vita bord o stolar. Najs!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 9900X3D + Asus Ryujin 360 AIO, B650 TOMAHAWK, PSU Corsair AX1200i, G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 /6000 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz + Hisense U7N TV 55" 120Hz/144Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers)

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är en missad chans att inte fixa in lite extrafunktioner typ inbyggd trådlös laddning till mobilen, inbyggda LEDs via Trådfri osv? Jag vet att man kan göra det själv, men de kunde ansträngt sig lite.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem

IKEAs prylar brukar hålla tillräckligt hög klass för att ändå vara ok så de borde kunna sätta en ganska bra "standard" för vad som går att sälja i samma prisklass.

Med lite tur så får detta följdeffekten att det det absolut sämsta skräpet konkurreras ut från marknaden och slutar tillverkas. Det behövs inte fler engångsprodukter i världen...

Mitt datorskrivbord är ett gammalt Ikea Effektiv som gott och väl passerar 20 år nu. Fortfarande ett helt okej bord även om skivan är lite ojämnt solblekt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Deras kontorsstolar är riktigt bra, förutom att de är lite fula. Har själv en Markus och den slår den dyra stolen på jobbet vad gäller komfort och ergonomi. Är det bara omstajlade Ikea-stolar så tror jag att bara det är ett vinnande koncept. En gamingstol kan idag kosta minst dubbelt så mycket men som jag uppfattat det är de både kassa ergonomiskt och håller dåligt.

Jag kan absolut tänka mig att sitta skönt utan att för den sakens skull få känslan av institutionsmöbler som det är idag med t.ex Markus.

Permalänk
Medlem

Spännade

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1vtr:

Svart känns 80-tal. Vitt som gäller 2021

Vitt är definitivt inte 2021, vitt är på väg ut till förmån för mer färg naturmaterial och mönster.
"Ljust och fräscht"(vitt) peakade väl för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Deras kontorsstolar är riktigt bra, förutom att de är lite fula. Har själv en Markus och den slår den dyra stolen på jobbet vad gäller komfort och ergonomi. Är det bara omstajlade Ikea-stolar så tror jag att bara det är ett vinnande koncept. En gamingstol kan idag kosta minst dubbelt så mycket men som jag uppfattat det är de både kassa ergonomiskt och håller dåligt.

Jag kan absolut tänka mig att sitta skönt utan att för den sakens skull få känslan av institutionsmöbler som det är idag med t.ex Markus.

Markus är ju tyvärr alldeles för begränsad i och med att det bara går att ställa in höjden, så dessa nya lär sälja dom smör.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Blev absolut sugen på den vita stolen.
Har gillat Ikeas kontorsstolar tidigare, men efter ett par år med justerbara armstöd på jobbet har jag insett hur mycket jag saknar det på t.ex. Ikeas Markus.
Skulle vilja provsitta den dock, och så var det det där med att vänta till oktober...

Permalänk
Medlem

Sjukt sugen på det höj-och-sänk-bara skrivbordet, samt två såna "tavlor". Det är så CP2077 så man blir alldeles glittrig i ögonen

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Vit stol till Black Friday! Lär ju sitta hemma å jobba även framåt jul..

Verkar ju vara en något uppdaterad Marcus?
https://www.ikea.cn/cn/en/assembly_instructions/matchspel-gam...

Sen lär ju ringlampan säljas in till varenda skrivbord i hela världen. Här snackar vi årets julklapp

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vapo:

Vit stol till Black Friday! Lär ju sitta hemma å jobba även framåt jul..

Verkar ju vara en något uppdaterad Marcus?
https://www.ikea.cn/cn/en/assembly_instructions/matchspel-gam...

Sen lär ju ringlampan säljas in till varenda skrivbord i hela världen. Här snackar vi årets julklapp

https://www.ikea.cn/cn/en/images/products/lanespelare-ring-light-with-phone-holder__1000513_PE824291_S5.JPG

Saknar stativgänga och ett förstoringsglas, eller åtminstone ett av det för att lampan ska vara riktigt bra

Skrivet av Rasmus117:

Undrar om stolen är bättre än min Markus

Ja den är mer lik Järvfjället som är en klart vettigare stol än Markus redan idag och den nya verkar ju även ha ett förbättrat nackstöd så om de inte gjort nått fruktansvärt underligt med den så lär det vara Ikeas bästa stol så här långt.
Synd bara att de inte fixat ett bra fotkryss typ Kinnarps när de ändå är på gång för just det kan inte kosta mycket att ändra eftersom det bara är en solid detalj och inget som kräver nån lite mer avancerad mekanik, men hade de lagt till fler justeringar hade det ju varit bra, vore intressant att se om de verkligen försökte göra en bra stol och masstillverkade den, borde kunna sälja enormt bra och till ett mycket intressant pris, säg att de kunde dubbla priset mot dagens stolar men sälja en kvalitetsstol i miljonupplaga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Deras kontorsstolar är riktigt bra, förutom att de är lite fula. Har själv en Markus och den slår den dyra stolen på jobbet vad gäller komfort och ergonomi.

Låter mer som du inte bemödat dig ställa in stolen på jobbet ordentligt om en Markus är överlägsen den. Just sayin'.

För att en Markus, som är en fast stol förutom gungan och höjden, ska vara sämre ergonomiskt än en stol som erbjuder många fler typer av inställningar ser jag rentav som en omöjlighet om det inte är något billigt skit.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av mrqaffe:

Ja den är mer lik Järvfjället som är en klart vettigare stol än Markus redan idag och den nya verkar ju även ha ett förbättrat nackstöd så om de inte gjort nått fruktansvärt underligt med den så lär det vara Ikeas bästa stol så här långt.

De har gjort något fruktansvärt underligt, de har, från den annars väldigt lika ryggen, helt tagit bort kudden för svankstöd som finns på Järvfjället. Kommer troligtvis att påverka komforten nämnvärt.
Men någonting var de väl tvungna att göra för att få ner priset 33% men ändå lägga till fler justeringsmöjligheter i nackstöd och armstöd.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Problemet är ju att många tror ergonomi och komfort är synonymt, eller ens går hand i hand. Komfortabla stolar är i grunden inte ergonomiska, eftersom en bra ergonomisk stol är såpass okomfortabel att du med jämna mellanrum är tvungen att göra små microjusteringer av din kropp, och på så vis hålla blodflödet igång och musklerna aktiverade. En hälsosam kroppsställning är normalt inte komfortabel.

Nu vet jag inte vad du har för stol på jobbet, men om jag var tvungen att gissa så misstänker jag att du inte gillar den för den i grunden inte är särskilt skön att sitta i? Då är det ofta ett bra tecken på att det är en bra arbetsstol som gör jobbet sitt, så du kan göra jobbet ditt dagen lång utan att skada kroppen allt för mycket av inaktivitet

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Problemet är ju att många tror ergonomi och komfort är synonymt, eller ens går hand i hand. Komfortabla stolar är i grunden inte ergonomiska, eftersom en bra ergonomisk stol är såpass okomfortabel att du med jämna mellanrum är tvungen att göra små microjusteringer av din kropp, och på så vis hålla blodflödet igång och musklerna aktiverade. En hälsosam kroppsställning är normalt inte komfortabel.

Nu vet jag inte vad du har för stol på jobbet, men om jag var tvungen att gissa så misstänker jag att du inte gillar den för den i grunden inte är särskilt skön att sitta i? Då är det ofta ett bra tecken på att det är en bra arbetsstol som gör jobbet sitt, så du kan göra jobbet ditt dagen lång utan att skada kroppen allt för mycket av inaktivitet

Jag jobbar nära med ergonomen på arbetsplatsen, på grund av långvariga problem av tidigare orsaker. Stolen är både dyr och dålig. Vad som är ergonomiskt är till stor del individuellt, och ibland fungerar det helt enkelt inte. Det är mycket tack vare de begränsade inställningsmöjligheterna på Markus som gör den bättre, eftersom jag annars anpassar stolen till min egen dåliga hållning i stället för att sitta bekvämt. Det är obekvämt i början, tills kroppen lär sig att sitta rätt och slappna av. Man ska inte tycka att det är obekvämt i längden. Vilket du delvis även är inne på, även om jag undviker att gissa utan tar hjälp av expertisen i stället.

Komfort och ergonomi går absolut hand i hand, dålig ergonomi ger dålig komfort i längden.

Permalänk
Hedersmedlem

Antar att det blir samma trend här som med allt annat som är roligt år 2021, d.v.s. att SweClockers kommer att skriva om följande nyhet i sommar: "Brist på material och hög efterfrågan gör att tillgången på Ikeas gamingmöbler är oklar. Leveranstider beräknas komma ikapp Q4 2023".

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag jobbar nära med ergonomen på arbetsplatsen, på grund av långvariga problem av tidigare orsaker. Stolen är både dyr och dålig. Vad som är ergonomiskt är till stor del individuellt, och ibland fungerar det helt enkelt inte. Det är mycket tack vare de begränsade inställningsmöjligheterna på Markus som gör den bättre, eftersom jag annars anpassar stolen till min egen dåliga hållning i stället för att sitta bekvämt. Det är obekvämt i början, tills kroppen lär sig att sitta rätt och slappna av. Man ska inte tycka att det är obekvämt i längden. Vilket du delvis även är inne på, även om jag undviker att gissa utan tar hjälp av expertisen i stället.

Komfort och ergonomi går absolut hand i hand, dålig ergonomi ger dålig komfort i längden.

Även jag arbetar nära med arbetsterapeuter/ergonomer, bland annat för att finna lösningar till rullstolsburna människor, så jag misstänker att jag inte är felinformerad utan att det verkar som vi helt enkelt fått olika information från yrkesmänniskor som arbetar annorlunda. I det här fallet får vi helt enkelt ta hjälp av våra egna expertiser och hoppas det fungerar för oss bägge

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

ååååh vad man får damma hela tiden när allt är svart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Saknar stativgänga och ett förstoringsglas, eller åtminstone ett av det för att lampan ska vara riktigt bra

Riktigt bra eller inte, den kommer sälja som smör...
Stativgänga diy kommer nog finnas högst upp på Ikeahacks om det är ett måste.

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem

Det kommer med hög sannolikhet bli ett köp av det elektriskt höj/sänkbara bordsstativet med minnesfunktion, när jag såg att den kan justeras i bredd så den passar min existerande Galantskiva (160x80 cm). Har saknat minnesfunktion lika länge som jag haft elektriskt höj/sänkbart hemma ... det börjar fasen vara 15 år nu.

Nackdelen är den fjantiga dekoren på stativet, men det får jag väl om inte annat måla över.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Är taggad på bordet med höj och sänkbart stativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Vitt är definitivt inte 2021, vitt är på väg ut till förmån för mer färg naturmaterial och mönster.
"Ljust och fräscht"(vitt) peakade väl för 10 år sedan.

Vitt känns nyare och fräshare än svart! punkt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 9900X3D + Asus Ryujin 360 AIO, B650 TOMAHAWK, PSU Corsair AX1200i, G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 /6000 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz + Hisense U7N TV 55" 120Hz/144Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Najk:

Antar att det blir samma trend här som med allt annat som är roligt år 2021, d.v.s. att SweClockers kommer att skriva om följande nyhet i sommar: "Brist på material och hög efterfrågan gör att tillgången på Ikeas gamingmöbler är oklar. Leveranstider beräknas komma ikapp Q4 2023".

"Ökade fraktkostnader chockhöjer IKEA:s gaming-möbler"

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1vtr:

Vitt känns nyare och fräshare än svart! punkt

Håller med.
Men det finns dom som vill bo i en grotta med stängda fönster och inget ljus in i rummet.
Varelserna brukar likna Aliens med stora huvuden och smala armar.
Känner en sådan varelse.

Kan inte rekommendera den vägen. Its dark and tragical.

Även om jag gillar the dark side och stort "huvud"

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!