Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det är väl inget suspekt?
De har beställt från leverantören för att ha i sitt eget laget x antal processorer som de räknar med ska komma till deras lager den 12/2. Sedan har även leverantören y antal i sitt lager som om man beställer så det blir därifrån så kommer det ta 4-5 vardagar innan man kan få hem sin processor. Så lägger du en beställning imorgon och kommer på plats mindre än x så kommer du troligen ha din processor hemma den 15e eller 16e. Hamnar du på en plats som är större än så så blir det en leverans 16e eller 17e.

Håller med, nu är status dessutom "Beställd - Okänt leveransdatum", så deras leverantör fick säkert in tre 5950.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Håller med, nu är status dessutom "Beställd - Okänt leveransdatum", så deras leverantör fick säkert in tre 5950.

Min order ändrades under natten till restnoterad. 5800X får det bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Har sett på flertalet ställen att 5800X går ganska varm men inte läst om det när det gäller 5900X..

Suck... beslutsångesten över detta ilandsproblem...

Beror på vad man har för setup, chassi, kylning, temperatur i rummet, BIOS inställningar och vilka spel man kör. Min 5900X kan gå varm om den vill, sett 80C ibland och tycker personligen det är skitvarmt men det verkar vara extrema situationer (tex CoD när den ska bygga shaders). Lirar jag Plague Tale som är ett 100% GPU bound spel så ligger den runt 54-55C.

AIO eller luft verkar inte spela någon roll för mig, tycker min gamla Dark Rock 4 Pro gör ett minst lika bra jobb som min nuvarande AIO och låter dessutom mindre (förutom nu när jag satt fläktarna på AIOn till riktigt tyst).

En sak är säker, den går varmare än min gamla 3800X men är å andra sidan snabbare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Har sett på flertalet ställen att 5800X går ganska varm men inte läst om det när det gäller 5900X..

Suck... beslutsångesten över detta ilandsproblem...

Efter att ha haft lite otur med min 5600X sa jag fuck it och uppgraderade till en 5800X istället.

Kyler den med denna rackare https://www.webhallen.com/se/product/238466-Deepcool-GamMAXX-...

289 kr kylare för ett 4990 kr processor, ihop med en RTX 3080 som dumpar löjligt mycket värme i chassit (ett Corsair 300R från 2013, med två fläktar intag och två uttag).

Min 5800X hamnar på 85C prime95 Small FFTs. Hamnar mellan 70-85 (oftast 75-80 med udda spikar till 85) när jag kör CoD Warzone som är rätt CPU-krävande. Spelar jag något där min RTX 3080 får chilla lite (typ lägre grafik eller äldre spel) så droppar tempsen till stabila 70C och stannar där.

Enda som går riktigt varmt är Cinebench R23, där processorn använder upp till 1.3V all-core och boostar upp till 4.6 GHz på alla 8 kärnor. Inom några sekunder klättrar temperaturen upp till 90C, men går aldrig över, då processorn hanterar sig själv där. Stabiliserar sig på 90C och ungefär 4500 - 4550 MHz på alla kärnor.

Går definitivt varmare än min Ryzen 5 3600 som jag hade innan, som jag körde på 4.25 GHz och 1.188V och då stannade den till och med under 60C i spel, och dryga 60C i Cinebench R23.

Notera att detta är alltså exakt så det borde vara enligt AMD själva. Se här https://external-preview.redd.it/WJYakgSwvmAtgXAdNyaZPMyUn7Ol...

och här https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jsy8bw/robert_hallocks_...

"Single tower heatsink -> 70-85C under load" är exakt det jag får I spel och prime95.

Kan vara värt att spendera mer än 289 kr på sin kylare om man gillar att överklocka och få ut maximalt ur sin processor, speciellt för Cinebench R23, då den kommer kunna boosta även högre innan den når 90C. Men som sagt aldrig sett 90C vid spel och alla kärnor når upp till 4850 MHz stock.

AMD ger 3 års garanti och har designat dessa processorer för att kunna nå upp till 90C och jag är inte bekymrad över att såna temperaturer ska skada processorn. Är man EXTRA nojig och vill sänka temperaturen ändå kan man pilla lite med PBO Eco Mode med lägre PPT för att sänka temperaturen till bekostnaden av lite prestanda.

All in all, riktigt nöjd med min 5800X, även om den är 600 kr eller så för dyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Beror på vad man har för setup, chassi, kylning, temperatur i rummet, BIOS inställningar och vilka spel man kör. Min 5900X kan gå varm om den vill, sett 80C ibland och tycker personligen det är skitvarmt men det verkar vara extrema situationer (tex CoD när den ska bygga shaders). Lirar jag Plague Tale som är ett 100% GPU bound spel så ligger den runt 54-55C.

AIO eller luft verkar inte spela någon roll för mig, tycker min gamla Dark Rock 4 Pro gör ett minst lika bra jobb som min nuvarande AIO och låter dessutom mindre (förutom nu när jag satt fläktarna på AIOn till riktigt tyst).

En sak är säker, den går varmare än min gamla 3800X men är å andra sidan snabbare.

Skrivet av vIKz3080:

Efter att ha haft lite otur med min 5600X sa jag fuck it och uppgraderade till en 5800X istället.

Kyler den med denna rackare https://www.webhallen.com/se/product/238466-Deepcool-GamMAXX-...

289 kr kylare för ett 4990 kr processor, ihop med en RTX 3080 som dumpar löjligt mycket värme i chassit (ett Corsair 300R från 2013, med två fläktar intag och två uttag).

Min 5800X hamnar på 85C prime95 Small FFTs. Hamnar mellan 70-85 (oftast 75-80 med udda spikar till 85) när jag kör CoD Warzone som är rätt CPU-krävande. Spelar jag något där min RTX 3080 får chilla lite (typ lägre grafik eller äldre spel) så droppar tempsen till stabila 70C och stannar där.

Enda som går riktigt varmt är Cinebench R23, där processorn använder upp till 1.3V all-core och boostar upp till 4.6 GHz på alla 8 kärnor. Inom några sekunder klättrar temperaturen upp till 90C, men går aldrig över, då processorn hanterar sig själv där. Stabiliserar sig på 90C och ungefär 4500 - 4550 MHz på alla kärnor.

Går definitivt varmare än min Ryzen 5 3600 som jag hade innan, som jag körde på 4.25 GHz och 1.188V och då stannade den till och med under 60C i spel, och dryga 60C i Cinebench R23.

Notera att detta är alltså exakt så det borde vara enligt AMD själva. Se här https://external-preview.redd.it/WJYakgSwvmAtgXAdNyaZPMyUn7Ol...

och här https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jsy8bw/robert_hallocks_...

"Single tower heatsink -> 70-85C under load" är exakt det jag får I spel och prime95.

Kan vara värt att spendera mer än 289 kr på sin kylare om man gillar att överklocka och få ut maximalt ur sin processor, speciellt för Cinebench R23, då den kommer kunna boosta även högre innan den når 90C. Men som sagt aldrig sett 90C vid spel och alla kärnor når upp till 4850 MHz stock.

AMD ger 3 års garanti och har designat dessa processorer för att kunna nå upp till 90C och jag är inte bekymrad över att såna temperaturer ska skada processorn. Är man EXTRA nojig och vill sänka temperaturen ändå kan man pilla lite med PBO Eco Mode med lägre PPT för att sänka temperaturen till bekostnaden av lite prestanda.

All in all, riktigt nöjd med min 5800X, även om den är 600 kr eller så för dyr

Jag kör en 360AIO kylare och har inte klockat något alls. Slog inte ens på DOHCP i bios.
Låg på typ 72-75grader igår under ca 2h COD.

Ska testa allt i helgen och se vad det går för.

Spännande!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

All in all, riktigt nöjd med min 5800X, även om den är 600 kr eller så för dyr

Då kan jag andas ut nu så du inte beskyller mig för att ha förstört din vecka.
Edit: nu blandar jag samman personer. sorry. Detr var ju @mattera som tog inspiration av mig.

Jag tänker som du - temperaturerna är inom vad AMD har specat.

Jag kör som sagt med en Noctua NH-D15 och när jag kör full last är det 1-2 graders temperaturskillnad mellan om jag kör fläktarna på tysta 700 RPM eller lite mer högljudda 1500 RPM som väl är maxfart på dessa. Det säger mig att begränsningen i kylningen är att det genereras en bit över 100W i en liten lite del av chippet och sen handlar resten om ren fysik i värmedistribution först från "chipletten" upp till CPU-kapselns ovansida och sen vidare ut i kylarens kontaktyta. Jag borde inte kunna få mycket lägre temperaturer med andra kylare om jag inte samtidigt gör något annat - kanske slipa ytorna på CPU och kylare för att få dem plattare eller nåt annat knep? Eller helt enkelt byta till chassie som ger mer frisk luft.

Edit 2: Jag tänker alltså inte ge mig på några avancerade knep - jag är nöjd med temperaturen och ljudnivån som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Jag kör en 360AIO kylare och har inte klockat något alls. Slog inte ens på DOHCP i bios.
Låg på typ 72-75grader igår under ca 2h COD.

Ska testa allt i helgen och se vad det går för.

Spännande!!!

Känns ju lite slöseri med resurser att köra minnena på 2400MHz. Du förlorar ju inget av att slå på DOCP.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Har sett på flertalet ställen att 5800X går ganska varm men inte läst om det när det gäller 5900X..

Suck... beslutsångesten över detta ilandsproblem...

Som andra har skrivit så beror det här på oerhört mycket. Efter att ha haft mitt nya bygge, med 5800X, i snart en vecka ställer jag mig frågandes till de höga temperaturer jag läst. Nu har jag dock fortfarande ett gammalt GTX 1060 då jag inte fått tag på ett nyare grafikkort, vilket säkert kan komma öka värmen i chassis och därmed CPU:n. Sedan är det ju vinter nu.

I idle ligger jag runt 30 grader för CPU:n med låg fläktkurva. Nu har jag inte hunnit testa mycket än, men tror aldrig jag hamnat över 60 grader i spel (utöver möjligen en väldigt kort sekund då temperaturen hoppat). Nu är det endast spel som Final Fantasy XIV, Fall Guys och Resident Evil 2. Det enda tyngre spelet (utöver RE2) jag har ospelat just nu vore Metro Exodus, men det vill jag spara tills jag har RTX, haha!

Vid en körning i Cinebench landade temperaturen på runt 80 grader tror jag.

Det här är endast med luftkylning. 2x 140mm in, 1x 120mm ut, samt Noctua DH15 som CPU-kylare. Och allt i ett tajt chassi med snålare luftflöde (Fractal Define 7 Compact).

Vem vet, det kanske blir större problem framöver när jag har nytt grafikkort och börjar försöka maxa nya titlar, samt då sommar kommer. Men i nuläget funkar det finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Jag kör en 360AIO kylare och har inte klockat något alls. Slog inte ens på DOHCP i bios.
Låg på typ 72-75grader igår under ca 2h COD.

Ska testa allt i helgen och se vad det går för.

Spännande!!!

Ligger faktiskt också på liknande temps. Låter du mobo styra AIO fläktarna själv eller har du slängt in egen fläktkurva? Personligen kör jag samma RPM fram till 80C då jag inte märkte någon enorm skillnad på 950RPM eller 1200RPM. Kanske blev 2-3C kallare men däremot extremt mycket ljudligare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Känns ju lite slöseri med resurser att köra minnena på 2400MHz. Du förlorar ju inget av att slå på DOCP.

Lovar dig att jag inte kommer köra utan DOCP.😉
Ville bara få igång allt för att se att allt lirade.

Skrivet av Mocka:

Ligger faktiskt också på liknande temps. Låter du mobo styra AIO fläktarna själv eller har du slängt in egen fläktkurva? Personligen kör jag samma RPM fram till 80C då jag inte märkte någon enorm skillnad på 950RPM eller 1200RPM. Kanske blev 2-3C kallare men däremot extremt mycket ljudligare.

Tycker att ”Asus fan tuning” funkar kanon faktiskt.
Kör på silent eller normal beroende på vad jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Tycker att ”Asus fan tuning” funkar kanon faktiskt.
Kör på silent eller normal beroende på vad jag gör.

Gigabyte har dessvärre ingen sådan lyxig programvara Blir faktiskt ASUS nästa gång, dyrare men bättre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Gigabyte har dessvärre ingen sådan lyxig programvara Blir faktiskt ASUS nästa gång, dyrare men bättre.

Gigabyte System Information Viewer (i App center) har fläktstyrning som fungerar rätt bra ändå. Har egen kurva satt för både chassi- och CPU-fläkt. Inte snyggaste appen, men den gör det den ska. 😁

Visa signatur

| Define R5 | Gigabyte x570 Gaming X | Ryzen 5600x @ 4850mhz | Arctic Freezer 280II |
| 32GB PC3600 DDR4 | RTX 3080 | Samsung 980 Pro SSD | Lenovo Legion Y34wz-30 |
| Junk e7440 laptop i5, 8GB, linux mint etc. + stickers | PS5 |

Permalänk
Medlem

Kör en 5800x med idletemps på 35-36 grader och aldrig över 72 grader i spel. Har inte kört någon test typ Cinebench eftersom jag aldrig kommer i närheten av den användningen.
Jag har ett litet chassie där det är svårt att få bra flås på luften så jag laborerade lite med Curve Optimiser och har nu en snabbare och kallare CPU.
Var inte rädda för att köpa 5800x på grund av vad andra skrivit om tempsen...det går att få denna CPUn bra och den boostar galet (+5ghz) på alla kärnorna om man lägger 4 minuter på att ställa in Curve Optimisern i BIOSen. Jag kör -30 på alla kärnorna och har absolut inga problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Fick precis bekräftat ett gäng 5600X, ska täcka alla liggande orders. Kommer skeppas till oss senast början på nästa vecka. Satt ett förväntat datum på ca 18e februari.

/Patrik

Täcker det något mer än de liggande ordrarna? La en beställning natten till 9e februari efter att ha läst detta meddelande och vill veta om jag möjligtvis kan få tag på en 5600X i nästa vecka. @Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberhej:

Täcker det något mer än de liggande ordrarna? La en beställning natten till 9e februari efter att ha läst detta meddelande och vill veta om jag möjligtvis kan få tag på en 5600X i nästa vecka. @Webhallen

Tror du får bäst svar om du ringer. När jag ringt har jag fått bra info om min order på 5600x där. Jag har för mig att Patrik sa att han skulle börja jobba på "config-avdelningen" (vet inte när dock).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Tror du får bäst svar om du ringer. När jag ringt har jag fått bra info om min order på 5600x där. Jag har för mig att Patrik sa att han skulle börja jobba på "config-avdelningen" (vet inte när dock).

Jag mejlade kundtjänst och fick ett icke-svar så tänkte jag kunde testa här istället. Tack för tipset! Ska testa ringa.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av uberhej:

Täcker det något mer än de liggande ordrarna? La en beställning natten till 9e februari efter att ha läst detta meddelande och vill veta om jag möjligtvis kan få tag på en 5600X i nästa vecka. @Webhallen

Det kommer täcka alla liggande orders (fortfarande) har kanske marginal på 4st lediga nu efter nästa inleverans.
Bra att veta är att om man beställer en config av oss så har vi tray som ej är påverkade av box sales. (sålänge man väljer till en kylare då)

Skrivet av lossah:

Tror du får bäst svar om du ringer. När jag ringt har jag fått bra info om min order på 5600x där. Jag har för mig att Patrik sa att han skulle börja jobba på "config-avdelningen" (vet inte när dock).

Tar en sista kik nu, tänkte logga ut för gott denna vecka

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Kör en 5800x med idletemps på 35-36 grader och aldrig över 72 grader i spel. Har inte kört någon test typ Cinebench eftersom jag aldrig kommer i närheten av den användningen.
Jag har ett litet chassie där det är svårt att få bra flås på luften så jag laborerade lite med Curve Optimiser och har nu en snabbare och kallare CPU.
Var inte rädda för att köpa 5800x på grund av vad andra skrivit om tempsen...det går att få denna CPUn bra och den boostar galet (+5ghz) på alla kärnorna om man lägger 4 minuter på att ställa in Curve Optimisern i BIOSen. Jag kör -30 på alla kärnorna och har absolut inga problem.

Skrev du inte tidigare att du fått upp till 83C på Cyberpunk bland annat? Fortfarande helt lugnt såklart men undrar bara.

Också -30 på min 5800X och jag får blåskärm direkt. -20 verkar vara helt stabilt utifrån vad jag testat i alla fall.

Och 5+ GHz, ser du i HWInfo eller i Ryzen Master? Ryzen Master anger de "riktiga" klockfrekvenser, där ska du kolla

Har sett 5 GHz på Ryzen Master några gånger med andra program som AIDA64, men när jag spelade Warzone så nådde den aldrig upp så högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceptor:

Gigabyte System Information Viewer (i App center) har fläktstyrning som fungerar rätt bra ändå. Har egen kurva satt för både chassi- och CPU-fläkt. Inte snyggaste appen, men den gör det den ska. 😁

Jäklar, hade ingen aning om att Gigabyte hade en sådan programvara! Tack för tipset!

Skrivet av KingCobra:

Kör en 5800x med idletemps på 35-36 grader och aldrig över 72 grader i spel. Har inte kört någon test typ Cinebench eftersom jag aldrig kommer i närheten av den användningen.
Jag har ett litet chassie där det är svårt att få bra flås på luften så jag laborerade lite med Curve Optimiser och har nu en snabbare och kallare CPU.
Var inte rädda för att köpa 5800x på grund av vad andra skrivit om tempsen...det går att få denna CPUn bra och den boostar galet (+5ghz) på alla kärnorna om man lägger 4 minuter på att ställa in Curve Optimisern i BIOSen. Jag kör -30 på alla kärnorna och har absolut inga problem.

Startar inte datorn om sig vid idle (WHEA error) vid -30?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

La min order till webhallen 2021-01-22 på en 5600X. Mest på måfå då jag följt komponentbristen, och blev nyfiken på hur lång tid det skulle ta (ska uppgradera också, men är inte tidspressad egentligen). Fick mail om att den fanns att hämta i butiken jag beställt den till 2021-02-08. Nu är det bara MoBo + 2 stickor extra RAM kvar, och grafikkort får väl vänta tills priser och tillgång blir något mer humana. Kommer aldrig betala 8000:- för ett 3070. Jag väntar ut komponentbristen, så får vi se vad det blir helt enkelt. Min poäng är nog att om man beställer så verkar det iaf dyka upp lite processorer. Nu verkade jag ju tajma med en förestående inleverens.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Köpte en 5600X från Dustin Home som förväntar sig få in x antal den 16:e. Blir glad om det dyker upp en prolle på posten i februari!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

La min order till webhallen 2021-01-22 på en 5600X. Mest på måfå då jag följt komponentbristen, och blev nyfiken på hur lång tid det skulle ta (ska uppgradera också, men är inte tidspressad egentligen). Fick mail om att den fanns att hämta i butiken jag beställt den till 2021-02-08. Nu är det bara MoBo + 2 stickor extra RAM kvar, och grafikkort får väl vänta tills priser och tillgång blir något mer humana. Kommer aldrig betala 8000:- för ett 3070. Jag väntar ut komponentbristen, så får vi se vad det blir helt enkelt. Min poäng är nog att om man beställer så verkar det iaf dyka upp lite processorer. Nu verkade jag ju tajma med en förestående inleverens.

Beror ju lite på var och vad man beställer. Jag har en 5900X på Webhallen (custom config) beställd på Black Friday och där verkar det inte finnas något inkommande på g. Snart tre månaders väntan alltså.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Köpte en 5600X från Dustin Home som förväntar sig få in x antal den 16:e. Blir glad om det dyker upp en prolle på posten i februari!

Har sedan tidigare en best på 5900, men nu även best 5600 på dustin, men fick ändrat datum inatt till 1/3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Skrev du inte tidigare att du fått upp till 83C på Cyberpunk bland annat? Fortfarande helt lugnt såklart men undrar bara.

Också -30 på min 5800X och jag får blåskärm direkt. -20 verkar vara helt stabilt utifrån vad jag testat i alla fall.

Och 5+ GHz, ser du i HWInfo eller i Ryzen Master? Ryzen Master anger de "riktiga" klockfrekvenser, där ska du kolla

Har sett 5 GHz på Ryzen Master några gånger med andra program som AIDA64, men när jag spelade Warzone så nådde den aldrig upp så högt.

Jag har mixat lite med PBO2 och bytt båda topfläktarna i chssiet efter den låg på 83 grader. Har dock lyckats skämma upp den till 75 grader nu.
Har inte kört CP2077 sen dess...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jäklar, hade ingen aning om att Gigabyte hade en sådan programvara! Tack för tipset!

Startar inte datorn om sig vid idle (WHEA error) vid -30?

Nix. Funkar utmärkt för mig. -30 på alla kärnor.

Tycker iof att det är onödigt svårt att hitta PBO2 i BIOS eftersom denna funktionen är så otroligt enkel och bra att använda.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCJ:

Man tackar!
Beställde precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

Man tackar!
Beställde precis

Du och ni andra som beställde. Uppdatera gärna när vi får första indikation på att den blivit skickad. Beställde en med leverans till instabox imorgon och har inte hört nått ännu.

De slut på hemsidan och inkommer 2/3 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Du och ni andra som beställde. Uppdatera gärna när vi får första indikation på att den blivit skickad. Beställde en med leverans till instabox imorgon och har inte hört nått ännu.

De slut på hemsidan och inkommer 2/3 nu.

Jag har fått att min är skickad. Fick mailet 17:50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCJ:

Får hoppas detta betyder att AMD börjar leverera igen och att 5900X är på ingång också