3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Vad, vart och när beställde du?

Webhallen, för en stund sen. https://www.webhallen.com/se/product/325817-ASUS-TUF-GeForce-...

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Lodisen:

Man kan ju tycka det är läge för dom att skaka fram en ersättningsvara.

De erbjöd TUF OC för 7 990:- under månadsskiftet november/december. Den kön har nu förväntad leverans 2/4 för sådana som var lite sena med att få nys om erbjudandet.

För egen del fick jag igenom ordern på TUF klockan 15:09 på lanseringsdagen, jag har leveransdatumet 2/6.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Aha de e lugnt. Den ska du få. Brukar hända ibland när den blir slutsåld. Så länge den är markerad med ett grönt check mark i mina beställningar

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Tråden hade ju varit stendöd om man skulle nitiskt följa titelns baner. Ser det ej som negativt att tips på alternativ ges för väldigt många ens de som bokade i September har hunnit bli desperata.

Som en som vill ha uppdateringar kring just 3080/3090 så har jag inget emot att det är stiltje här tills något faktiskt händer. Hellre det än att behöva plöja igenom flera sidor av information som inte relaterar till ämnet för att hitta något som faktiskt gör det.

Någon som läst denna på Tech Radar?

https://www.techradar.com/news/nvidia-rtx-3080-stock-shortage...

Verkar som att leveranstakten sjunker.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk

Någon nämnde att leveranser av kort kommer vara stendött under kinesiska nyåret, de kan väll inte stämma? Kort måste väll ändå komma in till återförsäljare men inte bara tillverkas. Om jag minns rätt är dessutom bara kineserna lediga endast 1 vecka så de är Inge jätte lång tid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasRTX:

Någon nämnde att leveranser av kort kommer vara stendött under kinesiska nyåret, de kan väll inte stämma? Kort måste väll ändå komma in till återförsäljare men inte bara tillverkas. Om jag minns rätt är dessutom bara kineserna lediga endast 1 vecka så de är Inge jätte lång tid

Att det skulle råda produktionsstopp under festligheterna är ren myt. Med så pass mycket försäljning som står på spel så fylls fabrikerna med inhyrd personal och övertidare.

Däremot är det värt att poängtera att efterfrågan endast går upp och ökad produktionstakt när man pratar multimiljardsummor för nya kiselugnar är inget som man kan skrämma igång på kort varsel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasRTX:

Någon nämnde att leveranser av kort kommer vara stendött under kinesiska nyåret, de kan väll inte stämma? Kort måste väll ändå komma in till återförsäljare men inte bara tillverkas. Om jag minns rätt är dessutom bara kineserna lediga endast 1 vecka så de är Inge jätte lång tid

Är upp till 14-15 dagar ledigt pga nyåret. Sen spelar det ju ingen större roll om det skulle komma in 1-10 kort under den tiden, det är ju detsamma som i stort sett stendött pga enorma köerna på korten totalt, inte ens 100 kort skulle göra någon större skada på dom längre köerna på kortmodeller som prioriteras åt norden, inte dom vanliga/"nonOC" som normalt säljer sämre och därmed lägre allokering pga historiska siffror på försäljning om man får tro representanter för resp fabrikat/återrförsäljare. Sen tar det ju veckor att komma igång igen när det som finns i pipen är slut och skall fyllas på.
Finns ju dessutom en färsk nyhet som spår fler oundvikliga prisjusteringar norrut och betydligt färre kort under betydande tid, kanske tom året ut om man skall vara realist så i slutändan återstår bara att köpa det som finns oavsett om det är ett 3070, begagnat 2080Ti eller 3090.

Permalänk
Medlem

Finns nya RTX 3080 ganska ofta på Tradera. Om man vill slippa vänta, och med dom höjda priserna verkar det inte vara ett lika dåligt val längre.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av dblade:

Jag beställde ju mitt 3080 på lanseringsdagen 2020 från komplett och nu ser jag att de uppdaterat min orderstatus till 3:e juni 2021! Det finns ju inget som tyder på att man kommer få något grafikkort överhuvudtaget därifrån. Värt att tänka på då de flesta jag känner som beställt 3080-kort på lanseringsdatumet från andra återförsäljare som fått sina kort för länge sedan!

Och om man tänker efter, så antar jag att komplett bytt strategi. De får ju in en mindre mängd grafikkort men har nu möjlighet att sälja dom omedelbart till ett mycket högre pris. Varför skulle Komplett vilja sälja ett grafikkort till mig idag för 7825 när dom kan få över 10000 från någon annan?

Det är ett direkt felaktigt antagande. Vi har inga intentioner att "svälta ut" våra kunder så att de avbokar eller att prioritera nya kunder som är villiga att betala mer. De få kort vi öppnar upp till försäljning är de modeller där vi 1. inte har någon backlog och 2. inte kan använda dessa kort för att lösa backlog på en annan produkt.
Sägas bör är att vi, när möjlighet finns, löser befintliga köer med andra produkter som är snarlika eller relativt likvärdiga i prestanda och/eller pris. Ex: Zotac Non OC ersätts med OC-modellen osv.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Har varit på jakt efter ett EVGA 3080 xc3 men det är inte många återförsäljare som verkar vara intresserade av detta kortet.
Det ska sitta i ett ncase m1 v6 så är lite begränsad , och chansen att få tag på ett 3080 tuf verkar vara obefintlig 🤣
Bara till att sitta lugnt i båten 😁

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Jag noterade något konstigt angående min beställning av TUF 3080 på Amazon.se. Nu helt plötsligt står det Såld av: "Mila AG". Förut stod det Amazon Eu Sarl nått.. någon mer som noterat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Jag noterade något konstigt angående min beställning av TUF 3080 på Amazon.se. Nu helt plötsligt står det Såld av: "Mila AG". Förut stod det Amazon Eu Sarl nått.. någon mer som noterat detta?

Ja, beställde ett Zotac 3070 AMP HOLO för 6500 kr tidigare idag hos Amazon. Säljes av Amazon, skickas av Amazon. Och på "såld av" stod det Amazon EU s.a.r.l. typ, nu står det "Mila AG" istället!

Allt jag får upp när jag söker på Mila AG är nått företag som installerar elektronik lol.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Jag noterade något konstigt angående min beställning av TUF 3080 på Amazon.se. Nu helt plötsligt står det Såld av: "Mila AG". Förut stod det Amazon Eu Sarl nått.. någon mer som noterat detta?

Skrivet av Mattias10:

Ja, beställde ett Zotac 3070 AMP HOLO för 6500 kr tidigare idag hos Amazon. Säljes av Amazon, skickas av Amazon. Och på "såld av" stod det Amazon EU s.a.r.l. typ, nu står det "Mila AG" istället!

Allt jag får upp när jag söker på Mila AG är nått företag som installerar elektronik lol.

Står samma för mig, är nog ingen fara

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C TG // PSU: EVGA SuperNOVA G2 650W // MB: Asus ROG Strix B450-F Gaming // CPU: AMD Ryzen 7 2700 // GPU: Asus RTX 3080 TUF // Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB // HDD: WD Green 2TB // SSD: Samsung 860 EVO 500gb x2 // Headset: Steelseries Arctis 7 // Mus: Glorious Model D// Keyboard: Steelseries M750 // Skärm: ViewSonic XG2402/Samsung G7 27" //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znappie:

Står samma för mig, är nog ingen fara

Haha nejdå. Men utan tvekan mycket underligt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Haha trodde väl att det var amazon. Står ju samma för mig med. Vad fan... vill de komma undan och säga att säljare har inga kort?

Permalänk
Medlem

Ja dom skyller väl på att det är sålt av en 3:e part sen och dom inte kan göra något åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Ja dom skyller väl på att det är sålt av en 3:e part sen och dom inte kan göra något åt det.

Men dem kan väl inte bara byta säljare helt plöstligt. Som att jag skulle köpa från NetonNet och så säger de, nej fan, vi ändrade oss, nu har du köpt kortet från Elgiganten istället!?!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Eller så är det helt enkelt så enkelt som att Amazon har sålt slut på sina kort och därför är det en annan leverantör av korten nu. Har ni lagt en order så borde det stå på er orderbekräftelse vilken den är som levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Jag noterade något konstigt angående min beställning av TUF 3080 på Amazon.se. Nu helt plötsligt står det Såld av: "Mila AG". Förut stod det Amazon Eu Sarl nått.. någon mer som noterat detta?

Har ett 3080 Gigabyte Eagle och ett 3080 Asus TUF NON-OC beställt ifrån Amazon. Samma sak har även hänt mig nu, bägge korten står säljare Mila AG.

Permalänk
Medlem

Ser nu att det står Mila AG på även gamla beställningar så det är nog nån bugg hos Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Ser nu att det står Mila AG på även gamla beställningar så det är nog nån bugg hos Amazon

Eftersom det står Mila AG på alla mina beställningar som köpts och levererats av Amazon, både från Tyskland, England och Sverige, så kan man nog dra slutsatsen att....?

Permalänk
Medlem

Hur många här står fortfarande i 3080 TUF OC kön på webhallen?

Bara ett litet roll call då jag börjar känna mig ganska ensam, särskilt nu när patrik slutar uppdatera ockå

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Har varit på jakt efter ett EVGA 3080 xc3 men det är inte många återförsäljare som verkar vara intresserade av detta kortet.
Det ska sitta i ett ncase m1 v6 så är lite begränsad , och chansen att få tag på ett 3080 tuf verkar vara obefintlig 🤣
Bara till att sitta lugnt i båten 😁

Finns att beställa hos Dustin och med Benify kostar EVGA GeForce RTX 3080 XC3 BLACK 10GB endast 9 360,42 kr
"På grund av brist hos tillverkaren kan vi inte säkerställa leveransdatum. Vi skickar produkten så snart den finns i lager."

Så räkna med leverans till sommaren kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Det är ett direkt felaktigt antagande. Vi har inga intentioner att "svälta ut" våra kunder så att de avbokar eller att prioritera nya kunder som är villiga att betala mer. De få kort vi öppnar upp till försäljning är de modeller där vi 1. inte har någon backlog och 2. inte kan använda dessa kort för att lösa backlog på en annan produkt.
Sägas bör är att vi, när möjlighet finns, löser befintliga köer med andra produkter som är snarlika eller relativt likvärdiga i prestanda och/eller pris. Ex: Zotac Non OC ersätts med OC-modellen osv.

//Erik

Jag fick ett meddelande om att mitt Zotac blev utbytt till OC modellen och att det skulle skickas i dagarna. Tyvärr kom det aldrig något kort. Supporten sa även att datumet inte stämde, och har nu igen hamnat i situationen där kortet flyttas fram till mars tror jag det är just nu.

Hade jag bara otur? Fick andra sina kort som beställt tidigare än jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Lite sen till festen, hur ser man sin kö-plats på webhallen?

Skrivet av Mattias10:

Du får kontakta dem. Lättast tror jag är i deras chatt.

Webhallen ger inte ut köplatser. De har köplatsintervall på sin hemsida där du får ett hum om var i kön du befinner dig.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Hur många här står fortfarande i 3080 TUF OC kön på webhallen?

Bara ett litet roll call då jag börjar känna mig ganska ensam, särskilt nu när patrik slutar uppdatera ockå

Webhallen ASUS 3080 TUF OC kö represent Så du inte känner dig ensam! Beställde strax innan intropriset drogs in, 15e oktober. Om jag kollar tabellen nu, som inte kommer underhållas, så har jag väl plats 300-något.

Beställde ny dator i november (Ryzen 5600x osv) så min son kunde ärva min befintliga dator, men eftersom det aldrig dyker upp någon 3080 så fick arvet vänta, till min sons förtret. MEN fick låna ett 2060 av en granne så för några veckor sen byggde jag ihop nya datorn och nu kan jag och sönerna gamea Men som sagt, väntar på att webbis ska skicka ASUS 3080 TUF OC så jag kan köra de lite mer krävande spelen. Men tack vare att jag fick låna en GPU så känns det hela inte lika brådskande.

felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av thorzyn:

Webhallen ASUS 3080 TUF OC kö represent Så du inte känner dig ensam! Beställde strax innan intropriset drogs in, 15e oktober. Om jag kollar tabellen nu, som inte kommer underhållas, så har jag väl plats 300-något.

Står precis bredvid dig i kön då

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorzyn:

Webhallen ASUS 3080 TUF OC kö represent Så du inte känner dig ensam! Beställde strax innan intropriset drogs in, 15e oktober. Om jag kollar tabellen nu, som inte kommer underhållas, så har jag väl plats 300-något.

Beställde ny dator i november (Ryzen 5600x osv) så min son kunde ärva min befintliga dator, men eftersom det aldrig dyker upp någon 3080 så fick arvet vänta, till min sons förtret. MEN fick låna ett 2060 av en granne så för några veckor sen byggde jag ihop nya datorn och nu kan jag och sönerna gamea Men som sagt, väntar på att webbis ska skicka ASUS 3080 TUF OC så jag kan köra de lite mer krävande spelen. Men tack vare att jag fick låna en GPU så känns det hela inte lika brådskande.

Skrivet av 4.0:

Står precis bredvid dig i kön då

Beställde den 15 oktober jag med. Kl 13:31. Borde vara ca 250 för mig före i kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorzyn:

Webhallen ASUS 3080 TUF OC kö represent Så du inte känner dig ensam! Beställde strax innan intropriset drogs in, 15e oktober. Om jag kollar tabellen nu, som inte kommer underhållas, så har jag väl plats 300-något.

Beställde ny dator i november (Ryzen 5600x osv) så min son kunde ärva min befintliga dator, men eftersom det aldrig dyker upp någon 3080 så fick arvet vänta, till min sons förtret. MEN fick låna ett 2060 av en granne så för några veckor sen byggde jag ihop nya datorn och nu kan jag och sönerna gamea Men som sagt, väntar på att webbis ska skicka ASUS 3080 TUF OC så jag kan köra de lite mer krävande spelen. Men tack vare att jag fick låna en GPU så känns det hela inte lika brådskande.

Skrivet av 4.0:

Står precis bredvid dig i kön då

Skrivet av ZupLVL40:

Beställde den 15 oktober jag med. Kl 13:31. Borde vara ca 250 för mig före i kön.

15e Okt kl 13.00 här
Chattade med supporten för någon vecka sedan och killen "uppskattade" att min köplats var nånstans mellan "100-200". Take it as you want

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Jag fick ett meddelande om att mitt Zotac blev utbytt till OC modellen och att det skulle skickas i dagarna. Tyvärr kom det aldrig något kort. Supporten sa även att datumet inte stämde, och har nu igen hamnat i situationen där kortet flyttas fram till mars tror jag det är just nu.

Hade jag bara otur? Fick andra sina kort som beställt tidigare än jag?

https://i.imgur.com/L7BII52.png

När jag pratade med kundtjänst sa de att detta var något de absolut inte kunde erbjuda utan jag skulle få fortsätta vänta till Juni på mitt non-oc så du verkar ha mer tur än mig iaf 😀

Beställde mina kort omkring 14:50 på Komplett på lanseringsdagen. Av alla sidor tycks komplett hanterat denna lansering sämst och jag tänker personligen inte återkomma som kund hos dem.

Bemött kunder olika, ständigt skjutit fram leveransdatumet, ingen som helst kommunikation.