Snabbtest: Prestandapåverkan av två bildskärmar i spel

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Prestandapåverkan av två bildskärmar i spel

Flera bildskärmar ger mer arbetsyta att leka med, men kan det också ge sämre prestanda vid spelande? Låt oss gå till botten med det!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt test.
Men vad händer om man har uppe några program på den andra skärmen jämfört med att ha dessa program i bakgrunden på spelskärmen?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kul test! 👏

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Det här var ett kul test ja!
Själv har jag min 17" som jag köpte till första datorn (2005) som sekundärskärm för lite discord etc under spelande!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Udda men grymt bra test! Skulle också vilja se vad man får för prestandaproblem om man har lite program igång och kanske 30-chrome-flikar?

Det största problemet just nu med två skärmar är att geforce experience titt som tätt väljer att spela in innehållet på min sekundära skärm istället för primära skärmen. Ganska snopet när man tittar på sin inspelning och ser att man spelat in sin webläsare under en timma?

Permalänk
Medlem

Nu har ni ju testat två likadana skärmar med samma upplösning och hz (förmodligen), men jag har hört att Windows kan bete sig lite konstigt om man mixar upplösningar, skalning och speciellt uppdateringsfrekvens/hz. Borde testat det

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Bra test och idé! Hade gärna även sett skillnader mellan endast skrivbordet uppe på andra skärmen och t.ex. webbläsare, textdokument eller video/film.

Permalänk

Jag har själv kört med minst dubbla skärmar i 10-15 år och nej där bli ingen prestandaförlust, förens man drar igång något annat på den andra skärmen samtidigt exempelvis twitch, viaplay eller netflix med flera.
Ofta blir det svajig fps med microstutting oavsätt hur lättdrivet spelet är.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Gillar den här typen av test som i princip inga andra gör.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Använder du en sekundär bildskärm till strösaker medan du spelar?
En?! Madness! Kör tre extra!
En för discord, en för resources som kan vara nyttiga och en för strösaker.

Permalänk
Medlem

Jag upplever mer microstuttering och lägre FPS om jag har flera fönster uppe på min sekundärskärm.
Har fått som en vana att alltid köra WIN + D och sen tabba upp Discord om det används och sen öppna upp spelet.

Har också märkt att om jag kör Discord minimerat så laggar min mikrofon av någon anledning.

Misstänker att det är context switching som blir problemet och att appar får lägre prioritet om de är minimerade.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Sådana här tester är roliga att läsa, bra att det inte tar några fps ifråga. Hur är det med fläkthastighet och temp, var det skillnad där?

Med ett 1660 Super som jag har är tempen just nu med en 1440p@144hz 37 grader i Idle/Windows men om jag kör igång skärm nummer två som är en 1440p@60hz så stiger tempen på mitt 1660S till ca 44 grader. Jag har dålig ventilation i min lilla låda men det är stor skillnad i temp. Fläktarna på grafikkortet är fasta på 34% hela tiden.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av rowas:

Använder du en sekundär bildskärm till strösaker medan du spelar?
En?! Madness! Kör tre extra!
En för discord, en för resources som kan vara nyttiga och en för strösaker.

Ingen skärm för för Notepad?? Vafalls!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Flera bildskärmar ger mer arbetsyta att leka med, men kan det också ge sämre prestanda vid spelande? Låt oss gå till botten med det!

Läs hela artikeln här

Ni nämner i brödtexten flera anledningar till varför man skulle vilja ha två skärmar men gör inget test där den andra skärmen faktiskt används?

Skulle varit mycket intressant att få se siffror när den andra skärmen visar :
1. En chatt/dc/statistik
2. Serie/stream/youtube

Sådant de flesta har en extra skärm för.

Permalänk
Medlem

Bra test för den här frågan har jag hört till och från i 15 år och funderade en del på själv i början av min tvåskärmskarriär. Och så var det ju tur att resultatet bekräftade det jag alltid trott för annars hade man känt sig lite dum nu :D.

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte något ganska nyligen som iaf gäller mitt system. Har ett Gtx 1070 OC och kopplar jag in tv:n samtidigt oavsett om den är påslagen eller ej så är iaf webbläsaren inte alls lika rapp vid snabba rörelser. Jag hade Aftonbladet öppet i Chrome och drog runt webbläsaren i en cirkel för att se hur tydligt jag kunde se loggan. Det var ganska slött och jag funderade på om 144Hz verkligen var så kasst mot 240Hz då jag gjort samma sak på en sådan monitor. Kom på att det hade att göra med skärminställningen i Windows 10. Numer duplicerar jag inte datorskärmen och tv:n annat än när jag vill se något på tv från datorn.
TV:n kan alltså vara fortsatt inkopplat men endast monitorn får bild om jag vill ha bäst prestanda.

Jag vet inte om det gäller spel ifall duplicering är på men tror inte det påverkar fps, däremot kanske upplevelsen med något ryckigare bild vid snabba rörelser.

Samma upplösning på monitor och tv men olika hz vilket kan innebära problem som nämnts i tråden.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Har två skärmar och en Tv.
Har sällan igång mer än en och när jag spelar på tv så är den så klart satt som main så det ger inga problem.

Kan tillägga att skärm två kör jag på det inbyggda grafikkortet och är aldrig till spel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag hade länge problem med stutters i spel när min sekundära var inkopplad. Det var inte förrän jag kopplad in en skärm med lika hög uppdateringsfrekvens som det gav med sig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Tre skärmar har jag. Ibland fyra, men den fjärde är en ritplatta så jag har den inte alltid inkopplad.
Än så länge har jag inte haft några problem med detta i något spel öht.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Det är något som ändrar sig när jag kopplar in min andra skärm. Kan vara att Freesync försvinner, är osäker. Alltså från båda skärmarna. Den andra skärmen stödjer det definitivt inte i alla fall. Men FPS-mässigt ser jag ingen större skillnad. Det är ändå helt uppenbart att något händer i spel när jag kopplar in den andra. Har en omkopplare så kan koppla in den med ett knapptryck. Lätt att jämföra.

Permalänk
Medlem

Bra test. Utfallet blev som jag hade föreställt mig. Det tar ju trots allt väldigt lite resurser för ett grafikkort att bara rita upp en skrivbordsskärm.

Intressant att de två som uppvisade störst prestandaförlust var Vulkan-baserade. 0 av 9 DX11/12 hade problem, men 2 av 3 Vulkan...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har inte brytt mig speciellt om prestandaskillnaden, men såg på en tidigare dator att en extra skärm gav +10 C på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Bra test och idé! Hade gärna även sett skillnader mellan endast skrivbordet uppe på andra skärmen och t.ex. webbläsare, textdokument eller video/film.

Jo detta hade varit intressant. Speciellt med tanke på att webbläsare, battle.net, CAM, discord m.fl åberopar GPU-funktioner när de körs och visar reklam viktig info. Tänker mig det spelar in lite grann, men nog inte på nivån att man går upp ett steg i spelupplevelse om man stänger av.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Nu för tiden använder jag bara en skärm. Däremot har jag testat att använda två skärmar under en längre tid. Enda gången jag märkte av stora prestandatapp var när man kollade på film och spelade samtidigt.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Har inte brytt mig speciellt om prestandaskillnaden, men såg på en tidigare dator att en extra skärm gav +10 C på grafikkortet.

Hade det fenomenet när jag körde Fermi GTX 460, dess lägsta performance-state ville inte kicka in om man hade två skärmar så korten gick aldrig under 50C. Det finns tredjepartsverktyg (orbmu2k bakom nvidia inspector utvecklade något) som "löser" detta men det är ju lite att tillverkaren beräknat att låg klockfrekvens kan leda till prestandaproblem, så vet inte om man ska ta till sådana lösningar om kylaren inte väsnas.

Viktiga är ju att det inte gör samma skillnad när man faktiskt nyttjar grafikkorten, exempelvis spel, för då går de likväl i högsta P-state ändå

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Att ha Twitch på sekundära skärmen drar på prestandan, och eftersom det absolut inte finns någon annan anledning att ha två skärmar så är den faktiska slutsatsen att två skärmar ger en märkbar påverkan. 😊

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av lambdan:

Nu har ni ju testat två likadana skärmar med samma upplösning och hz (förmodligen), men jag har hört att Windows kan bete sig lite konstigt om man mixar upplösningar, skalning och speciellt uppdateringsfrekvens/hz. Borde testat det

Det är helt klart ett intressant uppslag för framtida uppföljning!

Skrivet av maweric:

Trevligt test.
Men vad händer om man har uppe några program på den andra skärmen jämfört med att ha dessa program i bakgrunden på spelskärmen?

Skrivet av dblade:

Udda men grymt bra test! Skulle också vilja se vad man får för prestandaproblem om man har lite program igång och kanske 30-chrome-flikar?

Det största problemet just nu med två skärmar är att geforce experience titt som tätt väljer att spela in innehållet på min sekundära skärm istället för primära skärmen. Ganska snopet när man tittar på sin inspelning och ser att man spelat in sin webläsare under en timma?

Skrivet av milkab:

Ni nämner i brödtexten flera anledningar till varför man skulle vilja ha två skärmar men gör inget test där den andra skärmen faktiskt används?

Skulle varit mycket intressant att få se siffror när den andra skärmen visar :
1. En chatt/dc/statistik
2. Serie/stream/youtube

Sådant de flesta har en extra skärm för.

Skrivet av FreddyK:

Att ha Twitch på sekundära skärmen drar på prestandan, och eftersom det absolut inte finns någon annan anledning att ha två skärmar så är den faktiska slutsatsen att två skärmar ger en märkbar påverkan. 😊

I det här fallet ville jag hålla scopet för artikeln tajt, dels för att koncentrera mig på själva frågeställningen men också för att utesluta kringliggande faktorer och bara gå till botten med huruvida det sker ett prestandatapp när man hakar på en till bildskärm. Problemet när man börjar köra diverse applikationer i bakgrunden under mätningarna är att vi inte längre nödvändigtvis testar prestandaskillnaden med fler bildskärmar utan snarare resurshantering i Windows samt hur ytterligare belastning på CPU/GPU stjäl prestanda i spel.

Nu säger jag dock inte att det inte är intressant med den typen av tester, tvärtom! Men det tror jag passar bättre i en separat artikel som avhandlar mer kring hur mycket diverse populära bakgrundsprogram påverkan prestandan.

Permalänk
Medlem

Kul med lite Mythbusters, eller ClockBusters kanske?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Gör ni mer tester så prova gärna med att ha en skärm på det inbyggda grafikkortet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Använder inte direkt extra skärmen när jag spelar förutom escape from tarkov då har jag kartan uppe för att kunna se vart jag ska.