Permalänk

Windows från USB

Jag har med åren hjälpt många med datorfel och ominstallationer, att installera typ win10+uppdateringar på en gammal seg laptop kan ta evigheter så jag undrar om det finns något knep så man kan installera win10 med allt fix på ett USB-minne och sen klona allt till disken som om-instaleras?

Permalänk
Medlem

Ja, men förutom att det är exakt aamma eller åtminstone en väldigt lik dator det ska klonas till så brukar det inte vara en bra metod. Särskilt inte för Windows.

Men det finns säkert många program som automatiserar installationen av diverse komponenter och program man vill ha efteråt, eller rent av i samband med installationen. Typ något tillverkare eller massbyggare använder för sina datorer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sysprep / Audit mode löser mycket! samt W10UI är ett bra verktyg för att integrera uppdateringar till Windows ISO's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Hitman:

...jag undrar om det finns något knep så man kan installera win10 med allt fix på ett USB-minne och sen klona allt till disken som om-instaleras?

Du kan lägga in alla uppdateringar och drivrutiner direkt på ISO-filen mha DISM.

Själv hade jag valt att sätta upp Windows i en virtuell miljö med så få drivrutiner som möjligt och sedan skapat en image utifrån den.

Ett tredje alternativ är att göra Windows 10 körbart direkt från USB mha Rufus. Då kan du även blockera uppdateringar av drivrutiner tills du är redo att köra ifrån den tilltänkta hårdvaran.

Alla Windows-uppdateringar hämtar jag direkt ifrån Microsoft Update Catalog:
https://catalog.update.microsoft.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tcntad:

Sysprep / Audit mode löser mycket! samt W10UI är ett bra verktyg för att integrera uppdateringar till Windows ISO's.

Skrivet av walkir:

Du kan lägga in alla uppdateringar och drivrutiner direkt på ISO-filen mha DISM.

Själv hade jag valt att sätta upp Windows i en virtuell miljö med så få drivrutiner som möjligt och sedan skapat en image utifrån den.

Ett tredje alternativ är att göra Windows 10 körbart direkt från USB mha Rufus. Då kan du även blockera uppdateringar av drivrutiner tills du är redo att köra ifrån den tilltänkta hårdvaran.

Alla Windows-uppdateringar hämtar jag direkt ifrån Microsoft Update Catalog:
https://catalog.update.microsoft.com

Iofs behöver man inte leta uppdateringar som LCU/SSU. Eventuellt virusdefintioner, net och liknande smått men officiella uppdaterade ISOs släpps varje månad till W10/11 (förutom Enterprise)