Permalänk

Processor instabil temperatur!

Hej! Skaffade mig nyligen en AMD processor (3600xt), tycker att processorn är ganska instabil när det gäller temperatur. Ganska jobbigt att dessutom höra när cpu fläkten går från låg till högvarv hela tiden.

Är det någon som vet vad jag kan göra?

Mvh: Macluc123

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

Är det någon som vet vad jag kan göra?

Ja, du kan prova att sätta en egen fläktkurva i UEFI/BIOS, där te.x fläkten inte varvar upp förrän vid en högre temperatur än vad som är standard, eller att sätta en kurva som ökar & minskar mjukare, dvs. det är inte så stora hopp i varvtal mellan olika temperaturer.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Vill lägga till en grej utöver det Belzader säger: Det kan också finnas inställningar för hur länge den väntar på att öka fläkthastigheten när tempen går upp. Jag har t.ex mina inställda på 24 sekunder eftersom jag har vattenkylning. Har du luft kan du sätta det på typ 5 sekunder.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ja, du kan prova att sätta en egen fläktkurva i UEFI/BIOS, där te.x fläkten inte varvar upp förrän vid en högre temperatur än vad som är standard, eller att sätta en kurva som ökar & minskar mjukare, dvs. det är inte så stora hopp i varvtal mellan olika temperaturer.

Tack för svar, ska testa det!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Vill lägga till en grej utöver det Belzader säger: Det kan också finnas inställningar för hur länge den väntar på att öka fläkthastigheten när tempen går upp. Jag har t.ex mina inställda på 24 sekunder eftersom jag har vattenkylning. Har du luft kan du sätta det på typ 5 sekunder.

Är dom inställningarna inne i bios?

Visa signatur