Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem

För smakens skull? Lär dig grunderna, lär dig bryta mot dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Den där Australiensisk Wagyu vill jag se en efterbild på

Detta blir det ikväll, ryggbiff.

Ryggbiff är då inte fel heller.

Men jag blev tyvärr inte nöjd med flanken, 2h räckte inte. Har två bitar till, så på’t igen

Det gick sjukt fort att få till en bra stekyta med majonäs. Första gången jag testade och var rädd att det skulle sätta smak, vilket det inte gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Stämmer, bor typ mittemot så blir lite för ofta man ”råkar” svänga in höger istället för vänster

Jag bor på andra sidan stan, och åker ändå dit när det ska handlas finkött. För att hålla det ontopic kan jag ju säga att jag körde Sashi oxfile från kötthallen i sous vide för nån vecka sedan och den blev ju helt magisk (men det blir den oavsett sous-vide eller ej)! 😁

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

För smakens skull? Lär dig grunderna, lär dig bryta mot dem!

Och Du ifrågasätter varför man ska blanda in sous vide?

Permalänk
Medlem

Ja, när det går så mycket fortare att bara smälta smöret och stavmixa det med resten. Du sparar en halvtimme eller vad det stod i receptet ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Ja, när det går så mycket fortare att bara smälta smöret och stavmixa det med resten. Du sparar en halvtimme eller vad det stod i receptet ovan.

Och det finns personer som föredrar att göra ägg med cirkulatorn, tar bara 1,5 timme.

Allt handlar inte om att det ska gå fort, framför allt inte sous vide

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Den där Australiensisk Wagyu vill jag se en efterbild på

Detta blir det ikväll, ryggbiff.
https://i.imgur.com/tqV9eNE.jpg

Vad gäller vakuumförpackare, är det stora skillnader på produkterna där ute? Den vi använder nu är vår första och den var rätt billig.

Jag fick ju min Anova, och den är betydligt bättre än den lilla jag köpt på Kjell. Mindre bubblor och mera sug. Större dock.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Hallå!

Slog till på Anova dealen och gav den till min syster i present.
Hon hörde av sig att sa att hon hade problem med sous vide'n, hon hade ställt in temperaturen på 50c men den går upp till 59c?
Är det ett handhavandefel och hon har missat att kalibrera den först eller har man lyckats få ett måndags ex?
Kikade lite snabbt på hemsidan men såg ingen svensk email support jag kan be henne kontakta, finns det bara engelska?

Hon hade lagt upp det här i en grupp på facebook.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Sloppix:

Hallå!

Slog till på Anova dealen och gav den till min syster i present.
Hon hörde av sig att sa att hon hade problem med sous vide'n, hon hade ställt in temperaturen på 50c men den går upp till 59c?
Är det ett handhavandefel och hon har missat att kalibrera den först eller har man lyckats få ett måndags ex? Hon hade lagt upp det här i en grupp på facebook.
Kikade lite snabbt på hemsidan men såg ingen svensk email support jag kan be henne kontakta, finns det bara engelska?
https://i.imgur.com/6Dkpm69.jpg

Det kan nog vara en idé att kolla med Anovas support. Har inte upplevt det där själv. De är bra att ha att göra med, och om de bedömer att det är ett fel kommer troligen en ny med DHL. Jag fick en ny för att min ena lät lite högre.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det kan nog vara en idé att kolla med Anovas support. Har inte upplevt det där själv. De är bra att ha att göra med, och om de bedömer att det är ett fel kommer troligen en ny med DHL. Jag fick en ny för att min ena lät lite högre.

Okej, antar att dom endast har engelsk support?
I sånnafall får jag kontakta supporten själv och höra vad dom säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sloppix:

Hallå!

Slog till på Anova dealen och gav den till min syster i present.
Hon hörde av sig att sa att hon hade problem med sous vide'n, hon hade ställt in temperaturen på 50c men den går upp till 59c?
Är det ett handhavandefel och hon har missat att kalibrera den först eller har man lyckats få ett måndags ex?
Kikade lite snabbt på hemsidan men såg ingen svensk email support jag kan be henne kontakta, finns det bara engelska?

Hon hade lagt upp det här i en grupp på facebook.
https://i.imgur.com/6Dkpm69.jpg

Gör det någon skillnad om ni vänder på den? Min äldre modell av Anova sprutar vattnet rakt fram (går att justera) vilket skulle betyda att er stråle går rakt in i hörnet. Under uppvärmningsfasen går den varmare än under varmhållningsfasen så vattnet runt anovan kan mycket väl värmts upp till >50 grader snabbare än förväntat enligt dens inställningar.

Permalänk
Medlem

Fick problem med min Anova Precision Cooker Pro igår, den visar enbart ett plus tecken i nedre hörnet, se bild.

Någon som råkat ut för detta eller har någon idé om vad man kan göra för att få igång den igen?
Har även kontaktat Anova supporten, men i väntan på svar så hör jag lite här också. Om inte annat ifall någon annan råkar ut för det i framtiden

https://photos.app.goo.gl/vMSFhD1pi52Bsqsz8

Edit: Anova kom inte med något förslag på hur man kan åtgärda det. Men dom skulle skicka en ny och sa att jag kunde kassera denna..

Uppdaterad med ny information
Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem

Jag tar vanligtvis varmt vatten från kranen för att snabba upp processen men detta verkar öka risken för kalkutslag i vattnet. Inte bara ser man det på vattnet utan det sätter sig också innanför skyddshöljet på staven. Det är inte häller jätte lätt att bar torka av. Något ni varit med om? Något man behöver fundera över?

Sen upplever jag att "fläkten" går ganska ojämn och väsnas en del, är det så den ska göra eller har jag en defekt enhet?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tänkte köpr ryggbiff idag, stämmer det att de e 58 grader under strax under 3 timmar som gäller? Och då bara lite salt, peppar, vitlökspeppar i påsen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag tar vanligtvis varmt vatten från kranen för att snabba upp processen men detta verkar öka risken för kalkutslag i vattnet. Inte bara ser man det på vattnet utan det sätter sig också innanför skyddshöljet på staven. Det är inte häller jätte lätt att bar torka av. Något ni varit med om? Något man behöver fundera över?

Har samma problem med kalkrikt vatten. Har inte heller funderat på isär plockning för rengöring. Men det är en kanske en tanke.
Något jag tänker hjälper är att försöka torka av den istället för självtorkning efter användning.

Permalänk
Medlem

Bjöd tjejen på ankbröst igår. Kan varmt rekomendera.
58⁰ i 1,5 timme. Supergott med ungsrostad sparris och en bädd på kolmix.

Https://forumbilder.com/i/rxOc

Bildlänk funkade inte
Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Skrivet av Neon:

Tänkte köpr ryggbiff idag, stämmer det att de e 58 grader under strax under 3 timmar som gäller? Och då bara lite salt, peppar, vitlökspeppar i påsen?

Skivor eller hel bit?
Personligen gillar jag mediumrare så jag kör 54c. 58 blir för welldone för mig men det är ju en smaksak.
Jag skulle köra 1h om det var ca 2cm skivor, 4h om det är hel bit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Gör det någon skillnad om ni vänder på den? Min äldre modell av Anova sprutar vattnet rakt fram (går att justera) vilket skulle betyda att er stråle går rakt in i hörnet. Under uppvärmningsfasen går den varmare än under varmhållningsfasen så vattnet runt anovan kan mycket väl värmts upp till >50 grader snabbare än förväntat enligt dens inställningar.

Frågade om detta och hon har provat att vända den, tog hon bort locket så gick tempen ner 2c.
Så antar att det är något fel på den så jag får se vad supporten svarar med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minthon:

Har samma problem med kalkrikt vatten. Har inte heller funderat på isär plockning för rengöring. Men det är en kanske en tanke.
Något jag tänker hjälper är att försöka torka av den istället för självtorkning efter användning.

Inte SV men jag kokar vatten i en för detta dedicerad kastrull varje dag, men eftersom jag bara kokar vatten i den diskar jag den nästan aldrig - dess användning är alltså ganska lik en SV-stav, och den får med tiden kalkavlagringar. Detta får jag bort med hjälp av citronsyra. I med vatten, koka upp och lös något gram med citronsyra. Låt stå en stund. Blir skinande blank efteråt.

Permalänk
Medlem

Körde 3 st ryggbiffar 2 cm under 2 timmar och 30 min på ca 57 grader, efterstekte i smör på hög värme.

Tyvärr var köttet riktigt segt, alla fick kassta en bit av det. Då är frågan, var kvalitén på köttet undermåligt eller gjorde vi något fel med Sous Vien?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Körde 3 st ryggbiffar 2 cm under 2 timmar och 30 min på ca 57 grader, efterstekte i smör på hög värme.

https://i.imgur.com/tX9Tbfo.jpg
https://i.imgur.com/AiOOwH8.jpg

Tyvärr var köttet riktigt segt, alla fick kassta en bit av det. Då är frågan, var kvalitén på köttet undermåligt eller gjorde vi något fel med Sous Vien?

Du har kört alldeles för lång tid kombinerat med sämre kött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Du har kört alldeles för lång tid kombinerat med sämre kött?

De flesta sidor jag hittade sa minst 60 min, helst 120 mm och absolut max 3 timmar. Men ja, köttet verkar ha varit riktigt dålig kvalité även om det var svenskt och kom från City Gross. Trodde faktiskt sous vide skulle göra det riktigt fint oavsett skicket.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Sous vide är, enligt min åsikt, inte (primärt) till för "fin-kött" (men funkar såklart där också).

Sous-vide har sin storhet med "ful-kött" (kok-kött): en bringa/flankstek som fått gå vid 57gC (eller vad du nu gillar) i 16-24h är svårt att återskapa med ngn annan metod.

Ryggbiffar, oxfile och annat "fin-kött" funkar (i stort sett) lika bra på grillen/stekjärnet (även om jag kan gilla att köra dem i SV av praktiska tajming-skäl).

Vacuumtillagningen ger även en annan, oväntad, fördel: köttet blir mindre rött (om man är tillräckligt snabb vid uppskärning/servering): så (ibland) kan man lura sin partner att köttet är (som de kallar det) "genomstekt/lagom", när det i själva verket är "färdigt" (medium/rare)

...och otyget att köra kött i 48-72h i SV: varför? kör köttet i mixern istället! All kollagen och struktur i köttet försvinner ju; mört? javisst: men det är svamp också!

Äggkokning finner jag, personligen, synnerligen Olämpligt att köra i SV! Ägggula och äggvita stelnar vid olika temperaturer! Kör du ren äggula (creme anglaise/bearnaise/brule/64gC äggula) (eller ren äggvita) så är den däremot ypperlig! "Kokar" du ägg i SV så blir det antingen en hårdkokt äggula eller slemmig äggvita (eller något som tar mycket längre tid än att bara koka äggen på spisen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Sous vide är, enligt min åsikt, inte (primärt) till för "fin-kött" (men funkar såklart där också).

Sous-vide har sin storhet med "ful-kött" (kok-kött): en bringa/flankstek som fått gå vid 57gC (eller vad du nu gillar) i 16-24h är svårt att återskapa med ngn annan metod.

Ryggbiffar, oxfile och annat "fin-kött" funkar (i stort sett) lika bra på grillen/stekjärnet (även om jag kan gilla att köra dem i SV av praktiska tajming-skäl).

Vacuumtillagningen ger även en annan, oväntad, fördel: köttet blir mindre rött (om man är tillräckligt snabb vid uppskärning/servering): så (ibland) kan man lura sin partner att köttet är (som de kallar det) "genomstekt/lagom", när det i själva verket är "färdigt" (medium/rare)

...och otyget att köra kött i 48-72h i SV: varför? kör köttet i mixern istället! All kollagen och struktur i köttet försvinner ju; mört? javisst: men det är svamp också!

Äggkokning finner jag, personligen, synnerligen Olämpligt att köra i SV! Ägggula och äggvita stelnar vid olika temperaturer! Kör du ren äggula (creme anglaise/bearnaise/brule/64gC äggula) (eller ren äggvita) så är den däremot ypperlig! "Kokar" du ägg i SV så blir det antingen en hårdkokt äggula eller slemmig äggvita (eller något som tar mycket längre tid än att bara koka äggen på spisen)

Hittade ett recept som rekommenderade att köra ägg i sous vide på 90 grader i 8 minuter, blev faktiskt riktigt bra att äta som det är eller på en smörgås

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ph4st:

Hittade ett recept som rekommenderade att köra ägg i sous vide på 90 grader i 8 minuter, blev faktiskt riktigt bra att äta som det är eller på en smörgås

"Olämpligt" kanske var fel ord: "Onödigt" kanske hade varit ett bättre ord.

Men återigen:
Du kunde lika gärna gjort det (repeterbart och förutsägbart) i en vanlig gryta på 7½ minut (och antagligen med kortare ställtid för uppkok/uppvärmning). Här är det äggstorleken som avgör, och inte "genomkokning vid fix temperatur": fix temperatur är SVs styrka.

Med det sagt:
Självklart GÅR det att koka ägg i SV med lyckat resultat... men varför krångla till det?

P.S. Något helt annat: Som vid all vattenkokning: kalka av er maskin emellanåt (ättiksprit-blandning är billigt och effektivt. Eller citronsyra som jag såg nu nämnts tidigare) D.S.

P.S.2: Tänk även på att "ljust" och "mörkt" kycklingkött med fördel tillagas vid olika temperaturer!
(jag gillar urbenat kycklinglår (s.k. lårfile) vid runt 72gC (2-3h för "löjligt säker" pastörisering) och kycklingbröst vid 62-63gC (2-3h) D.S.

Avkalkning
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Sous vide är, enligt min åsikt, inte (primärt) till för "fin-kött" (men funkar såklart där också).

Sous-vide har sin storhet med "ful-kött" (kok-kött): en bringa/flankstek som fått gå vid 57gC (eller vad du nu gillar) i 16-24h är svårt att återskapa med ngn annan metod.

Ryggbiffar, oxfile och annat "fin-kött" funkar (i stort sett) lika bra på grillen/stekjärnet (även om jag kan gilla att köra dem i SV av praktiska tajming-skäl).

Vacuumtillagningen ger även en annan, oväntad, fördel: köttet blir mindre rött (om man är tillräckligt snabb vid uppskärning/servering): så (ibland) kan man lura sin partner att köttet är (som de kallar det) "genomstekt/lagom", när det i själva verket är "färdigt" (medium/rare)

...och otyget att köra kött i 48-72h i SV: varför? kör köttet i mixern istället! All kollagen och struktur i köttet försvinner ju; mört? javisst: men det är svamp också!

Äggkokning finner jag, personligen, synnerligen Olämpligt att köra i SV! Ägggula och äggvita stelnar vid olika temperaturer! Kör du ren äggula (creme anglaise/bearnaise/brule/64gC äggula) (eller ren äggvita) så är den däremot ypperlig! "Kokar" du ägg i SV så blir det antingen en hårdkokt äggula eller slemmig äggvita (eller något som tar mycket längre tid än att bara koka äggen på spisen)

En av dom större fördelarna med SV är väl att det är nästintill omöjligt att misslyckas? 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag tar vanligtvis varmt vatten från kranen för att snabba upp processen men detta verkar öka risken för kalkutslag i vattnet. Inte bara ser man det på vattnet utan det sätter sig också innanför skyddshöljet på staven. Det är inte häller jätte lätt att bar torka av. Något ni varit med om? Något man behöver fundera över?

Sen upplever jag att "fläkten" går ganska ojämn och väsnas en del, är det så den ska göra eller har jag en defekt enhet?

Använd aldrig varmvatten.
Använd hellre en vattenkokare eller varför inte en kastrull med lock

Edit: Om du kan mäta tungmetaller själv först så är det väl mer ok

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Anova kört ut en hel del maskiner med fel på, visst räddar supporten det med att ersätta med nya, men det verkar just vara på denna modellen.

Deras billigare modeller verkar fungera bättre och detta ska ju vara deras "Top of the line". Får mig att känna mig skeptiskt till dem. På pappret ska den dock vara bättre och vi får hoppas att det bara var en massa frammrusade måndagsexemplar som föranlett detta problem.

Men jag känner att när den väl fungerar är den extremt bra. Bättre tryck än min budgetpinne, och smidigt att kunna övervaka med telefonen för att se och ändra inställningar.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Använd aldrig varmvatten.
Använd hellre en vattenkokare eller varför inte en kastrull med lock

Edit: Om du kan mäta tungmetaller själv först så är det väl mer ok

Skulle metallerna ta sig genom plasten menar du?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nån som kört kamben och kan dela med sig av resultat?
Skulle vilja få dem så att man kan dra ur benen men inte slita isär köttet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."