Vad innebär detta med m.2 SSD

Permalänk
Medlem

Vad innebär detta med m.2 SSD

Hejsan är tvungen till att skaffa mig en ny ssd och kollade upp mitt moderkort lite och såg att jag tydligen ska kunna ha m.2 på den. Jag har ett Msi Z97-S02 kort https://motherboarddb.com/motherboards/1687/Z97-S02/
Men det står
M.2 Connections
Amount Slot Sizes Speeds
1x M-Key 2242, 2260, 2280, PCI-E 2.0 x2, SATA3, Innebär detta något särskilt som att jag behöver nån form av adapter eller är det bara kolla vilken m.2 som helst med size som stämmer, koppla in och köra?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

@Gh0sTy^
Ta en titta på guiden här som går igenom lite vad m.2 innebär.
Datorbyggarguide - Installera M.2 SSD-enhet

Men det du ska kolla efter och som även nämns i guiden är den fysiska storleken på disken d.v.s. om du ska ha 2242, 2260, 2280, och vad jag kan se enligt bilderna verkar de som att den ska monteras på undersidan av moderkortet.

Vad jag kan utläsa så borde denna passa, men kolla även i manualen om vad som gäller och hur du monterar det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Gh0sTy^
Ta en titta på guiden här som går igenom lite vad m.2 innebär.
Datorbyggarguide - Installera M.2 SSD-enhet

Men det du ska kolla efter och som även nämns i guiden är den fysiska storleken på disken d.v.s. om du ska ha 2242, 2260, 2280, och vad jag kan se enligt bilderna verkar de som att den ska monteras på undersidan av moderkortet.

Vad jag kan utläsa så borde denna passa, men kolla även i manualen om vad som gäller och hur du monterar det.

Okej ska kolla på guiden sen. Har tyvärr ingen manual då jag köpt datorn begagnat. Hur man installerar m.2 och så har jag koll på. Var mer bara ifall om de behövdes något speciellt eller om det bara är nån specifik som passar mitt moderkort. Så du tror att den ska installeras på baksidan av mitt kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej ska kolla på guiden sen. Har tyvärr ingen manual då jag köpt datorn begagnat. Hur man installerar m.2 och så har jag koll på. Var mer bara ifall om de behövdes något speciellt eller om det bara är nån specifik som passar mitt moderkort. Så du tror att den ska installeras på baksidan av mitt kort?

Ja enligt bilderna så ser jag inget sådant uttag på ovansidan på moderkortet som stämmer överens med de som visas i guiden.

M.2 platsen går parallet med översta pci-e 4x platsen och där ser det inte ut att varken finnas uttag eller skruvhål på ovansidan, men de ser du bättre än mig som har kortet...istället för jag ska sitta här och gissa.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Manual finns alltid att ladda ner på moderkortstillverkarens hemsida. Ladda ner manualen och kolla i den, så slipper du gissa. Där ser du även tydligt var M.2 sloten sitter.

Permalänk
Medlem

@Gh0sTy^: S02-modellerna var väl specialmodeller som Inet sålde, så de är lite udda. MSI länkar inte ens till rätt manual utan länkar till manualen för Z87-S02 på sidan för Z97-S02. Så svårt att säga exakt var M.2-porten sitter, det säkraste är troligtvis att bara titta på moderkortet.

När det gäller de olika M.2-formaten så är det bara måtten det handlar om, d.v.s. 2280 = 22mm bred och 80mm lång. Den i särklass vanligaste storleken är 2280, kollar man t.ex. på prisjakt så handlar det om 90% av alla modeller som listas. Det finns en handfull 2230 och 22100-modeller som inte passar på moderkortet, men i övrigt passar alltså det mesta.

Sen kör M.2-porten bara på PCIe 2.0 x2, d.v.s. den är begränsad till ca 1 GB/s. Det ska fungera med t.ex. en vanlig PCIe 3.0 x4 SSD, men du kan alltså inte utnyttja den fulla kapaciteten av en sån SSD. Men det är såna modeller som är bland de billigaste, så det finns ingen större mening med att leta efter någon långsammare SSD i tron om att det blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Gh0sTy^: S02-modellerna var väl specialmodeller som Inet sålde, så de är lite udda. MSI länkar inte ens till rätt manual utan länkar till manualen för Z87-S02 på sidan för Z97-S02. Så svårt att säga exakt var M.2-porten sitter, det säkraste är troligtvis att bara titta på moderkortet.

När det gäller de olika M.2-formaten så är det bara måtten det handlar om, d.v.s. 2280 = 22mm bred och 80mm lång. Den i särklass vanligaste storleken är 2280, kollar man t.ex. på prisjakt så handlar det om 90% av alla modeller som listas. Det finns en handfull 2230 och 22100-modeller som inte passar på moderkortet, men i övrigt passar alltså det mesta.

Sen kör M.2-porten bara på PCIe 2.0 x2, d.v.s. den är begränsad till ca 1 GB/s. Det ska fungera med t.ex. en vanlig PCIe 3.0 x4 SSD, men du kan alltså inte utnyttja den fulla kapaciteten av en sån SSD. Men det är såna modeller som är bland de billigaste, så det finns ingen större mening med att leta efter någon långsammare SSD i tron om att det blir billigare.

Insåg precis samma sak som du skrev att den manualen var till z87 kort.
Okej men ändå mer värt o köra med m.2 även om hastigheten stryps istället för en ny "vanlig" ssd? Skulle dessa funka
https://www.inet.se/produkt/4301450/kingston-a2000-500gb-m-2-...
https://www.inet.se/produkt/4301070/samsung-970-evo-plus-500g...

En annan liten fundering. Är det bättre o ha operativsystemet på 1 ssd och spel och så på 1 eller funkar de lika bra o köra allt på samma? Kör på 2 olika ssd´s just nu för polarn rekommendera de

Permalänk
Medlem

om du tittar på bilden så står där MSATA2 på moderkortet ovanför PCIE16
min gissning är att den monteras på undersidan där dvs du måste montera av moderkortet från chassit
är det så rekomenderar jag INTE att göra det mest pga det är meckigt och det är bara PCIe2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

En annan liten fundering. Är det bättre o ha operativsystemet på 1 ssd och spel och så på 1 eller funkar de lika bra o köra allt på samma? Kör på 2 olika ssd´s just nu för polarn rekommendera de

För prestandan spelar det ingen roll när det gäller SSD men det kan vara praktiskt att ha spel på en annan SSD än OS.
Jag har själv samma upplägg där min M.2 innehåller OS och vanliga program, alla spel och spelklienter (som t.ex. steam) ligger sedan på en separat SSD.
Fördelen med separat SSD är att om man behöver formatera OS disken så har man kvar alla spel och behöver inte ladda ner och installera dom igen.
Se bara till att hela t.ex. steam mappen ligger på samma SSD som spelen så är det bara att köra igång steam efter man installerat om OS disken, steam kommer säga till att det behöver köras i ett speciellt läge för att installera saker på OS disken och efter det är allt klart.

Permalänk
Medlem

Tack allihopa för snabb och bra information. Jag ska så snart som möjligt kolla upp hur det ser ut med m.2 platsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Insåg precis samma sak som du skrev att den manualen var till z87 kort.
Okej men ändå mer värt o köra med m.2 även om hastigheten stryps istället för en ny "vanlig" ssd? Skulle dessa funka
https://www.inet.se/produkt/4301450/kingston-a2000-500gb-m-2-...
https://www.inet.se/produkt/4301070/samsung-970-evo-plus-500g...

För bara ett par hundralappar mer kan du få 1TB. Jag köpte en sån häromdagen med leverans dagen efter beställning.

https://www.amazon.se/Samsung-intern-solid-state-enhet-MZ-V7S...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

För bara ett par hundralappar mer kan du få 1TB. Jag köpte en sån häromdagen med leverans dagen efter beställning.

https://www.amazon.se/Samsung-intern-solid-state-enhet-MZ-V7S...

Okej tackar ska kolla på hur det ser ut med m.2 sloten på detta moderkortet