Permalänk
Medlem

Tog bort lastpass för ett tag sedan, insåg att jag alltid använde sparade lösenord i Chrome och iOS.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Tog bort lastpass för ett tag sedan, insåg att jag alltid använde sparade lösenord i Chrome och iOS.

Jag hade så innan men så skaffade jag LastPass och tog en ordentlig genomgång på alla mina lösenord. Betydligt lättare att få en överblick när man har en lösenordshanterare. De har ju även en funktion som visar om man använder samma lösenord på flera ställen.

Så då var det lättare att ta tag i det där som man tänkt på många gånger, nämligen att ha fler lösenord. Nu har jag olika lösenord till alla former av inloggningar och inga som jag själv har kommit på utan bara genererade lösenord. Händer att jag sparar en del genom webbläsaren. Men skulle nu någon bli hackad så är det inte hela världen utan jag behöver bara ändra på den sidan.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Finns det någon fullständigt plattformsoberoende lösenordshanterare?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Hej

Har haft LastPass nu i något år och är väldigt nöjd med det. Men nu ska det bara gå att använda på 1 enhet gratis. Jag gillar inte att betala för sådana här saker så undersöker vad jag har för alternativ. Idag har jag det på datorn och sedan på telefonen. Det vill jag även fortsättningsvis ha och sedan skall det vara gratis:). Vad är mina alternativ?

Eftersom jag har LastPass och väldigt många lösenord till alla möjliga och omöjliga konton/sidor osv. så vill jag gärna ha något som är lätt att gå över till. Att bygga upp alla mina lösenord och organisera allt från grunden med LastPass tog mig nog heltidsarbete i 2 veckor. Så värdesätter en hel del hur smidigt det är att flytta över alla lösenord till den nya sajten.

Fingertrycksverifiering med mobilen och som LastPass fungerar på datorn tycker jag har varit smidigt.

Risken är väl att den nya lösenordshanteraren jag väljer börjar ta betalt efter något år med...

Jag har lastpass och är också nöjd med den. Skillnaden här är att jag är villig att betala för bra, fungerande tjänster.
Prova andra tjänster som tidigare nämnts i tråden.
Inget personligt, men tycker det är synd att folk inte vill betala och stödja bra tjänster.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Ingen av de olika på marknaden som verkar ha stöd för samtliga plattformar, det är lite surt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ingen av de olika på marknaden som verkar ha stöd för samtliga plattformar, det är lite surt.

Vad menar du med samtliga platttformar?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vad menar du med samtliga platttformar?

Alla befintliga plattformar/OS som är aktiva.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Alla befintliga plattformar/OS som är aktiva.

Är det något specifikt OS du är ute efter? LastPass finns till Linux t.ex. https://lastpass.com/lplinux.php

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Är det något specifikt OS du är ute efter? LastPass finns till Linux t.ex. https://lastpass.com/lplinux.php

Nej inte datorer och mobiler, det funkar med appars/webläsares inbyggda lösenordshanterare. Jag tänker på alla smart-tv exempelvis. Där finns en marknad.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

En snabb fråga om Bitwarden. Hur har ni det inställt med inloggning? På LastPass behövde jag aldrig logga in på LastPass ikonen i webbläsaren. Nu så loggar den ut mig varje gång jag lägger mig i strömsparläge. Det vilket händer kanske 10 gånger om dagen. Då ska jag skriva in mitt huvudlösenord. Inget jag orkar med. Men tar jag bort "valvets tidsgräns" så säger den något om att den lagrar det på datorn? Hur gör ni? Har ju samma problem på mobilen...

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

En snabb fråga om Bitwarden. Hur har ni det inställt med inloggning? På LastPass behövde jag aldrig logga in på LastPass ikonen i webbläsaren. Nu så loggar den ut mig varje gång jag lägger mig i strömsparläge. Det vilket händer kanske 10 gånger om dagen. Då ska jag skriva in mitt huvudlösenord. Inget jag orkar med. Men tar jag bort "valvets tidsgräns" så säger den något om att den lagrar det på datorn? Hur gör ni? Har ju samma problem på mobilen...

Jag har aktiverat pin-kod. Sedan har jag också ställt in i Bitwarden att bara kräva pin-kod vid omstart om webbläsaren

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har aktiverat pin-kod. Sedan har jag också ställt in i Bitwarden att bara kräva pin-kod vid omstart om webbläsaren

Jo, det är ett alternativ. Men tycker det är rätt jobbigt att slå in pinkod 10 gånger om dagen. Sen att komma ihåg att logga in i Bitwarden varje gång. Om jag väljer att aldrig loggas ut därifrån. Kommer då mitt huvudlösenord sparas i själva datorn? Det borde väl inte vara några problem förutom att gäster kan komma åt det som går in på min dator. Inget som någon utomstående kan komma åt ändå?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har inte använt det på mobil, men är väldigt nöjd med KeePass (både gratis och open source). Finns dock ingen officiell version för Android men finns populära och, vad det verkar, välfungerande portningar med möjlighet att lagra databasen på valfri molntjänst, FTP eller bara lokalt om man så önskar.

Ska gå att exportera CSV i Lastpass och importera i Keepass, hur sömlöst det är vet jag dock inte.

Jag trodde att appen jag använde var officiell - whoops! Mycket riktigt, appen är inte officiell, men den är dock länkad från officiella hemsidan, så näst inpå, antar jag; https://keepass.info/download.html

Däremot är det inte smidigt för fem öre, utan det är ju bara en app med mina lösenord och möjlighet till att kopiera informationen jag har lagt in. Det är så jag har använt det, och det fungerar, men det är ju inte smidigt gällande att fylla i information på hemsidor och liknande (går det ens med KeePass?).

Däremot hålls filen med mina lösenord uppdaterad smidigt via min Google Drive. Både dator och mobil läser och skriver till samma fil.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag köpte Enpass för ett antal år sen när engångskostnaden var en del lägre men skulle nog betala 745sek som det kostar nu. Fungerar på Mac, Windows och Linux, iOS och Android. Man kan välja om man synkar dbn i någon molntjänst (om man använder det på flera enheter) eller behåller den lokalt på en enhet. Gillar det på telen med fingeravtryck för att låsa upp. Har installerat om det på ett par olika enheter och har inte behövt betala för det igen. Nu står, för 745sek:

Personal lifetime license
Unlimited items
Unlimited vaults
Unlimited devices
Security alerts for website breaches
Identification of accounts with 2FA support

(En sidoobservation: F.n har jag flera kollegor och bekanta som återanvänder en variant av samma lösenfras, ingen ag talat med de senaste tio åren har använt en lösenordshanterare. )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag köpte Enpass för ett antal år sen när engångskostnaden var en del lägre men skulle nog betala 745sek som det kostar nu. Fungerar på Mac, Windows och Linux, iOS och Android. Man kan välja om man synkar dbn i någon molntjänst (om man använder det på flera enheter) eller behåller den lokalt på en enhet. Gillar det på telen med fingeravtryck för att låsa upp. Har installerat om det på ett par olika enheter och har inte behövt betala för det igen. Nu står, för 745sek:

Personal lifetime license
Unlimited items
Unlimited vaults
Unlimited devices
Security alerts for website breaches
Identification of accounts with 2FA support

(En sidoobservation: F.n har jag flera kollegor och bekanta som återanvänder en variant av samma lösenfras, ingen ag talat med de senaste tio åren har använt en lösenordshanterare. )

Nu är jag ingen expert på lösenordshanterare, men det låter ungefär som KeePass, fast till en kostnad som är 745kr högre? Vad missar jag?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu är jag ingen expert på lösenordshanterare, men det låter ungefär som KeePass, fast till en kostnad som är 745kr högre? Vad missar jag?

Vet ej, använde bara keepass för rätt länge sen på desktop. Verkar ha ungefär samma gränssnitt nu. Har det samma förmågor som jag listade ovan? Kan det cloudsynca by default? Hjälpen https://keepass.info/help/v2/sync.html är lite svårparsad sent på kvällen : ) Finns i Play Store för iOS? (sökte men såg bara en massa varianter). Funkar fingeravtryck? Linux-Windows-iOS inga probs?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vet ej, använde bara keepass för rätt länge sen på desktop. Verkar ha ungefär samma gränssnitt nu. Har det samma förmågor som jag listade ovan? Kan det cloudsynca by default? Hjälpen https://keepass.info/help/v2/sync.html är lite svårparsad sent på kvällen : ) Finns i Play Store för iOS? (sökte men såg bara en massa varianter). Funkar fingeravtryck? Linux-Windows-iOS inga probs?

Så här på rak arm så vet jag faktiskt inte, men det känns som att allt förutom möjligtvis (då jag är osäker på funktionen i sig) att inte inte finns:

Citat:

Security alerts for website breaches
Identification of accounts with 2FA support

Jag är osäker på vad den sista faktiskt innebär. Har appen inbyggd 2FA? Använder man den istället för t.ex. Authenticator?

Rent generellt så brukar det väl fungera så att gratisprogram som är open source inte fungerar med iOS, så tveksamt att det går nu. Men kanske att det finns någon som har portat över det till iOS.

Edit: Cloud sync "som default" vet jag inte vad det betyder. Ja, man kan öppna och spara en fil på molnbaserade tjänster och jag använder min Google Drive med KeePass både på Windows och Android.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Rent generellt så brukar det väl fungera så att gratisprogram som är open source inte fungerar med iOS, så tveksamt att det går nu. Men kanske att det finns någon som har portat över det till iOS.

Bitwarden och Signal ex finns i App Store och på github. "Keepass" bara finns inte men det finns en hel rad varianter..

Skrivet av nu1mlock:

Edit: Cloud sync "som default" vet jag inte vad det betyder. Ja, man kan öppna och spara en fil på molnbaserade tjänster och jag använder min Google Drive med KeePass både på Windows och Android.

Utan tillägg. "If the files to be synchronized are accessible via a protocol that KeePass supports by default (e.g. files on a local hard disk or a network share, FTP, HTTP, HTTPS, WebDAV, ..., see the page Loading/Saving From/To URL for details), then no plugins/extensions are required." lät inte som "automatisk synk till valfri molntjänst".

Hursomhelst var det här den enda jmf jag fann på kort varsel:
https://password-managers.bestreviews.net/enpass-vs-keepass-c...
"If you have the knowledge and the patience to play around with KeePass’s add-ons, this password manager can do everything without you having to pay a cent. Consequently, it’s the best option for anyone looking for a reliable and comprehensive password manager at zero cost. However, if you prefer a more straightforward and better-looking piece of software, Enpass is the way to go. " ja det var väl ungefär det intrycket jag fick av att läsa på hemsidan, Så ja, det beror på vad man prioriterar. Trevligt att det finns alternativ : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Alltså, KeePass är ju inte snyggt för fem öre, det är jag medveten om. Men samtidigt anser jag att en lösenordshanterare är något man egentligen inte ska behöva se överhuvudtaget, och om man måste så ska det gå så fort som möjligt - jag vill logga in på en sida, inget annat.

Eftersom jag endast använder Google Drive, så kan jag bara tala för det. På mobilen är det "automatiskt", så pass som att jag väljer att synka mot Google Drive i menyn och sedan väljer filen. På min Windows 10-dator så har jag sett till att Google Drive synkar den filen mot molnet.

Använder man andra tjänster så fungerar det säkert bra, där också, men jag måste säga att det är himla svårt att tyda från deras hemsida.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Jo, det är ett alternativ. Men tycker det är rätt jobbigt att slå in pinkod 10 gånger om dagen. Sen att komma ihåg att logga in i Bitwarden varje gång. Om jag väljer att aldrig loggas ut därifrån. Kommer då mitt huvudlösenord sparas i själva datorn? Det borde väl inte vara några problem förutom att gäster kan komma åt det som går in på min dator. Inget som någon utomstående kan komma åt ändå?

Startar du om webbläsaren 10 gånger per dag? Jag behöver ange pin-koden 1 gång per dag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Startar du om webbläsaren 10 gånger per dag? Jag behöver ange pin-koden 1 gång per dag

En ledig dag är jag ofta inne flera gånger på datorn. Brukar alltid "städa" innan jag går ifrån det. Med det stänga ner allt jag har uppe.

Men ska gå över till PIN-kod. Dock är jag nojig över om någon ska lyckas klura ut PIN-koden eftersom man då ersätter ett säkert lösenord med ett betydligt lättare.

Å andra sidan var LastPass alltid inloggat innan och där behövde jag aldrig logga in i tillägget på webbläsaren. Så antar att skyddet där kanske var ännu sämre...

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

En ledig dag är jag ofta inne flera gånger på datorn. Brukar alltid "städa" innan jag går ifrån det. Med det stänga ner allt jag har uppe.

Men ska gå över till PIN-kod. Dock är jag nojig över om någon ska lyckas klura ut PIN-koden eftersom man då ersätter ett säkert lösenord med ett betydligt lättare.

Å andra sidan var LastPass alltid inloggat innan och där behövde jag aldrig logga in i tillägget på webbläsaren. Så antar att skyddet där kanske var ännu sämre...

Lås datorn istället vet jag, då kan ingen komma åt något alls utan att du loggar in igen, samt att du slipper "städa", och logga in i Bitwarden varje gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Lås datorn istället vet jag, då kan ingen komma åt något alls utan att du loggar in igen, samt att du slipper "städa", och logga in i Bitwarden varje gång

Den är låst:). Tänkte att det här med att logga in i Bitwarden med PIN-kod gjorde att jag försvagade mitt lösenord och gjorde det lättare för yttre intrång. Men så kanske inte är fallet.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

En Wendell video om lastpass och alternativ för er intresserade

Permalänk
Medlem

Ingen har nämnt gopass; jag blev helt hypnotiserad av den här demon https://www.gopass.pw/

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har kört Lastpass några år och den har funkat bra.
Använder den mast på olika datorer och inte så mycket på tele, så ändringen är inte katastrof.
Tänkte ändå prova Bitwarden. Gick ju bra att köra över lösenorden verkar det som.
Lite irriterande att behöva logga in hela tiden, på mobilen kan man dock köra med fingeravtryck, det är smidigt. På LP kunde man ha autoinlogg på datorn, men lösenorden skyddade med kod om man ville se dom, det var bättre.
BW klarar inte 3 raders lösen som jag har på en del sidor, då måste jag skriva översta raden själv, irriterande.
Tycker ingen funkar perfekt på mobilen.
Får se om jag behåller BW eller nöjer med ett bantat LP.

Permalänk
Medlem

Bitwarden