Åldersblockera Youtube 7 år

Permalänk
Medlem

Åldersblockera Youtube 7 år

Hej,

Jag använder Youtube själv sällan men min systerson gör det ofta och gärna flera timmar om dagen. (Vansinne enligt mig men inte det detta handlar om).

Problemet min syster har är åldersbegränsade videos, det finns ju en funktion för att begränsa vuxeninnehåll 18+ men går det att på något sätt begränsa innehåll till lägre åldrar? Vet inte om Youtube ens har något ålderssystem. Skolan har gått ut med att det är problem med barn i 1an som spelar och/eller ser på youtube på tex GTA. Där det sparkas ned människor och skjuts hejvilt, ja ni vet hur spelet kan vara. (GTA-fan själv men förstår att det kan blir problematiskt med beteenden i låg ålder när man inte kanske förstår till 100%).

Så till problemet är ju då att min systerson ligger och tittar på GTA/18+ spel som Youtube inte automatiskt blockerar för att innehållet i videon inte är ”våldsamt nog” utan kanske borde var 16+ Eller vad som helst. Går det att ändra åldersbegränsning i Youtube från 18+ till tex 7+?

Tldr: Går det att på något vis sätta åldersgräns på youtube till 7+ eller liknande?

Tack för hjälpen,

Jocke

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Bildexpert

Youtube Kids kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tror bara YT har typ under-18 eller över-18, i oinloggat läge är det automagiskt under-18, sen finns det Youtube Kids, vet inte vad det innebär dock.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Youtube Kids kanske?

Skrivet av adfactory:

..., sen finns det Youtube Kids, vet inte vad det innebär dock.

Tack för förslaget, dom verkar ha provat det men det verkar vara bebis snarare än barn. Enligt föräldrarna själva var det knappt så att han fick titta på ’peppa pig’ för att det var för hög ålder...

Det verkar ju dock vara som jag trodde, mitt förslag var från början att dom bara skulle ta bort den där jävla plattan... men nu har jag eventuellt ännu ett argument till det då

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Prata med barnet i fråga istället, just det där med GTA har varit ett problem i många år, när våran son gick i lågstadiet förklarade vi helt enkelt att vissa saker accepterar vi inte att han kollar på och spelar, bla GTA. Han gnällde ofta ( gör än idag 14år nu ) att hans kompisar får minsann bla bla bla osv. och vi förklarar återigen ibland att föräldrar tycker och tänker och uppfostrar olika och det fins saker han får göra som inte andra i hans ålder får osv.

Det har funkat för oss. Jag har aldrig blockerat något på nätet el så. Han testade oss ibland då han var yngre, med då åkte ps3an ek plattan ut en vecka och han lärde sig snabbt vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Kollade ni inställningarna i YouTube Kids? Ska gå att ställa in i ålderskategorierna 4, 5-7, 8-12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Prata med barnet i fråga istället, just det där med GTA har varit ett problem i många år, när våran son gick i lågstadiet förklarade vi helt enkelt att vissa saker accepterar vi inte att han kollar på och spelar, bla GTA. Han gnällde ofta ( gör än idag 14år nu ) att hans kompisar får minsann bla bla bla osv. och vi förklarar återigen ibland att föräldrar tycker och tänker och uppfostrar olika och det fins saker han får göra som inte andra i hans ålder får osv.

Det har funkat för oss. Jag har aldrig blockerat något på nätet el så. Han testade oss ibland då han var yngre, med då åkte ps3an ek plattan ut en vecka och han lärde sig snabbt vad som gäller.

Det har dom gjort och dom har problem. Jag anser dom borde göra något i stilen med att om han kollar fel saker så försvinner plattan en vecka som du säger men det är inte min plats att uppfostra någon annans barn Jag kan bara ge förslag Men tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Kollade ni inställningarna i YouTube Kids? Ska gå att ställa in i ålderskategorierna 4, 5-7, 8-12.

https://www.youtube.com/watch?v=DNHou8F0akw

Jag har bara hört i andra hand om just YT kids, det här var ett bra förslag! Jag ska ta upp det med dom! Tack!

Visa signatur