Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Någon mer än jag som är less på kylan. Jag bor i mellansverige och just nu säger min termometer att det är -18 grader ute. Fan vad kallt skulle jag säga och tackar gud att jag inte måste gå ut.
Känns som att denna kyla nu hållit i sig i snart en månad och jag tror inte vi haft någon natt där det varit över -10 grader.

Börjar verkligen längta efter våren så man ta på sig shortsen.

Tvärtom. Vi har nått den bästa tiden på året och i år har Göteborg till och med bjudit på två veckor (and counting) av riktig vinter. Jag är överlycklig och påpekar för frun att vi visst borde flytta till Östersund så vi får mer av detta!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klirre:

Det var några månader sen vi diskuterade detta sist, så fick gå tillbaka och se vad som hade skrivits tidigare.

Som jag tolkade dina tidigare inlägg lät det som att om mat var gratis skulle alla volontärarbeta med något de tyckte var skoj. Visst kan det funka, men mitt och en annan Swecares motargument var att ingen vill ta fram maten åt dig ifall de inte får betalt. Ditt motargument var att lantbrukare inte behövs, deras jobb kan automatiseras bort. Här ifrågasätter jag hur insatt du egentligen är i agronomi, vill du ta illa upp och kalla det dålig attityd är det upp till dig, slänger man ur sig faktafel får man vara beredd att ta kritik för sina påståenden.

Som många andra halvt politiska diskussioner slänger nån ur sig en massa kraftord och föreslår samtidigt en enkel lösning, men ofta är problemet mycket mer komplext än någon av oss tror. I de kommande styckena presenterar jag mina argument mot dina, samtidigt som jag försöker beskriva komplexiteten så som jag ser den, vill du fortsatt hävda att det bara är tråkig attityd och föredrar att lita på dina egna kunskaper framför att ta in nya idéer behöver du inte läsa vidare.

Med effektivt lantbruk syftade jag på hur många mantimmar som krävs per kilo odlad gröda, det kan du aldrig konkurrera med som självförsörjande "torpare". Det finns fortfarande brister i vårt sätt att odla, även om jag inte kan se No-Till som den enkla universella lösningen du föreslår. Visst, i länder från Frankrike och söderut inklusive Afrika, likaså på prärierna i Nordamerika och Australien där tillgången på vatten är den stora begränsningen på den maximala avkastningen per hektar, är Min-Till och No-Till metoder som gör stor skillnad och faktiskt utnyttjas på bred front.

Du får gärna förklara vad du menar med att "så mer än en gröda per gång", jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang. Visst kan man t.ex. så in gräs- eller slåttervall med t.ex. vårkorn eller vårvete, för att enklare etablera nästa års gröda med minskad ogräskonkurrens, vilket ofta görs med god effekt. Däremot kan man inte så majs och soja samtidigt, de skulle konkurrera med varandra och inte nog bli svåra att skörda men även svåra att sälja då produkterna används till olika ändamål. Det dras dyra avgifter för främmande material i spannmål vid försäljning, så allas mål är att ha en så renodlad gröda som möjligt.

I länder med mer nederbördsrikt klimat kombinerat med ler- eller humusrika jordar, som Skandivien, Storbritannien, Ryssland, Ukraina och vissa nordliga stater i USA, krävs jordbearbetning. Antingen på hösten, i fallet för tunga lerjordar där man annars får problem med markstruktur och markpackning, eller på våren i mulljordar som annars inte torkar och värms upp i tid för sådd. Ja, det behövs fukt för att ett frö ska gro, men är det dyngsurt och kallt ruttnar fröet. Att så i tid är viktigt för att nå så hög avkastning och så stort skördefönster som möjligt. Sår man för sent och missar sensommarvädret pga. att grödan är omogen är risken stor att man inte bärgar hem nåt alls.

En annan baksida av No-Till systemet är att man tappar ett led i bekämpningen av ogräs och svampsjukdomar, eftersom man låter jorden ligga i mesta del orörd. När man gör allt för att bevara fukten i jorden ger man ogräsen fritt att gro rötter som de vill, läs gärna om kvickrot, samtidigt som halm och stubb rester från tidigare år får ligga kvar på ytan och sprida svampsjukdomar till nästa års gröda. Därför använder man mer gift ju mindre man jordbearbetar. Krav-odlare jordbearbetar mer än konventionella lantbruk i Sverige, men sprutar i gengäld inget gift på sina grödor.

Anledningen att lägga marken i träda kan bero på flera saker, allt från näringsbrist till att man får bidrag för det. Eko-odlare använder ofta träda som ett effektivt sätt att kväva ogräs, genom att upprepat jordbearbeta under en hel säsong för att minska ogräsfröbanken i matjordslagret. Får man många frön från fröogräs, t.ex. åkertistel och gråmålla, att gro utan att man låter de växa sig stroa nog att fröa av sig igen kan man nå ett lägre ogrästryck.

Bekämpningsmedel används väldigt olika i olika länder, jag har mest koll på de Svenska förhållandena och vi är relativt restriktiva gällande användningen över lag. Vi sprutar t.ex. inte glyfosat i växande gröda, utan bara som ogräsbekämpning i stubb. Min åsikt är att man måste väga nyttan mot riskerna, samtidigt är ekonomi en stor del i anledningen till att användningen är så hög som den är.

Angående animalieproduktion har du helt rätt i sak, skulle vi alla vara veganer hade vårt klimatavtryck minskat drastiskt. Dock anser jag att det är upp till individen att välja om man vill äta kött, precis som det är upp till individen att välja om man ska åka på semester, köpa nya elektronikprylar, kläder, bilar etc. Allt det påverkar vårt klimatavtryck, och att bara skylla på lantbruket hjälper inte. Hade vi övergått till ditt tidigare förslag att alla skulle volontärjobba med sånt de gillar kunde vi kanske stänga ner alla gym och löpbanor till förmån för fysiskt arbete ute på fälten? Egentligen är det slöseri på naturresurser att alla går till en källare och lyfter skrot för att inte bli tjocka när de kunde använt sin energi till något som föder samhället istället.

I slutändan handlar mycket om ekonomi, för att ha råd att driva vidare sitt företag måste man odla det som ger mest pengar i fickan. För de stora företagen handlar det ofta om att specialisera sig på det allra mest effektiva, medan mindre företag gärna diversifierar. Se på djurhållning, stora mjölkbesättningar kräver stora mängder foder vilket leder till att på all gårdens areal odlas vall och majs, medan en mindre besättning ger möjligheten att odla lite spannmål eller oljeväxter att sälja vid sidan av med. Tyvärr är systemet uppbyggt så att ju större mängd mjölk du levererar, desto bättre betalt får du per liter samtidigt som omkostnaderna för att ta fram en liter minskar. Att som enskild lantbrukare eller till och med stat bryta det mönstret är nästintill omöjligt i dagsläget. Jag vet att du i tidigare inlägg resonerade filosofiskt i dessa banor, jag är dock för realistisk för att se det hända inom en snar framtid.

Oj det var ett långt inlägg, blev bättre än jag hade hoppats på. Först vill jag be om ursäkt för lite fulspel här, gillar egentligen inte det alls. Men det hade säkert tagit flera dussin inlägg att få fram det annars och det är osannolikt att vi hade kommit imål.

Även om jag är uppvuxen på landet och hjälpte till på en gård de första femton åren så tänker jag inte låtsas att ha bättre koll än någon som lever och jobbar med det dagligen. Nej det jag ville få fram var att genom att tycka på punkter som ligger dig nära om hjärtat så skrev du den långa uppsatsen ovan helt frivilligt och utan att få betalt även fast du säkert har mycket bättre saker att lägga din tid på och som ger dig inkomst.

Därför är jag även säker på att om nu alla pengar skulle magiskt försvinna här i eftermiddag så skulle inte du bara fokusera på att bedriva ditt lantbruk för din närmsta familj utan du skulle även hjälpa dem som gick hungriga i det närbelägna samhället.

För om nu någon med så lite tro på mänskiigheten och som är så "realistisk" som du uttrycker det lägger så mycket engagemang på en helt okänd människa så stärker bara det min tro på att vi kan göra något fantastiskt av det här samhället bara vi försöker och vågar misslyckas några gånger.

Permalänk
Medlem

Är jävligt less på idioter som sitter och bestämmer att bakljuset på fordonen inte behöver vara på.

Permalänk
Medlem

Blev tagen av ordningsvakter i tunnelbanan utan att ha druckit en droppe, varför kan dom inte vara utrustade med alkoholmätare?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Gwildor:

Är jävligt less på idioter som sitter och bestämmer att bakljuset på fordonen inte behöver vara på.

Äsch då, de syns iaf inte i snörök. Kör på känn. Våldsammast arselpåkörning vinner!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gwildor:

Är jävligt less på idioter som sitter och bestämmer att bakljuset på fordonen inte behöver vara på.

Ja det är sjukt irriterande. Men det har varit många regeländringar för billjus på senare tid som har försämrat situationen i mina ögon. Man behöver inte ha halvljus på dagen längre exempelvis.

Att bakljusen inte är på är väl för att det är ok med ljusautomatik nu, men jag vet inte riktigt om det är en bra motivering. Uppenbarligen funkar inte automatiken för rätt många då lamporna är släckta hur mörkt det än är. Min bil har automatik som fungerar, och det innebär att lamporna tänds bara man kör under en viadukt.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Ja det är sjukt irriterande. Men det har varit många regeländringar för billjus på senare tid som har försämrat situationen i mina ögon. Man behöver inte ha halvljus på dagen längre exempelvis.

Att bakljusen inte är på är väl för att det är ok med ljusautomatik nu, men jag vet inte riktigt om det är en bra motivering. Uppenbarligen funkar inte automatiken för rätt många då lamporna är släckta hur mörkt det än är. Min bil har automatik som fungerar, och det innebär att lamporna tänds bara man kör under en viadukt.

Många modeller av Toyota, samt nästan alla franska bilar verkar ha noll automatik för bakljusen, är det mörkt måste folk "slå på lyset" själva.. 9/10 missar, rätt dyrt misstag om man hamnar framför en polis...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Har Ni koll på allt detta cyklister?
(Brasklappar.. eftersom texten är från 2019)

Så mycket får du böta – bötesbelopp på 28 trafikförseelser

Hur du får köra och cykla bestäms i Trafikförordningen. Bötesbeloppen sätts av riksåklagaren. Här är 25 av de vanligaste trafikförseelserna och vad de kostar om du blir upptäckt. Tänk på att du kan göra dig skyldig till flera förseelser samtidigt.

Cykla på motorväg eller motortrafikled: 2 000 kronor.
Cykla mot röd signal: 1 500 kronor.
Strunta i trafikpolis anvisningar: 1 500 kronor.
Strunta i väjningsplikt mot gående som gått ut eller just ska gå ut på obevakat övergångsställe: 1 500 kronor.
Kört om där du inte får: 1 500 kronor.
Cykla mot stoppskylt: 1 000 kronor.
Inte iakttagit väjningsplikt: 1 000 kronor.
Cykla för nära framförvarande fordon: 1 000 kronor.
Cykla för fort på gågata eller gångtrafikområde: 1 000 kronor.
Underlåtenhet att iaktta väjningsplikt mot fordon som närmar sig från höger: 1 000 kronor.
Cykla rakt in i en rondell utan att iaktta väjningsplikt: 1 000 kronor.
Inte släppa fram gående på ett bevakat övergångsställe: 1 000 kronor.
Cykla över heldragen linje: 800 kronor.
Om du skjutsar någon olovligt: 500 kronor för cyklisten, 500 för den som åker med.
Strunta i att följa vägmärken: 500 kronor.
Cykla på otillåten vägbana som trottoar: 500 kronor.
Om du inte cyklar i vägbanan längst till höger: 500 kronor.
Bytt körfält trots att detta inte varit tillåtet: 500 kronor.
Utan giltigt skäl kört med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsat eller på något annat sätt hindrat andra förares körning: 500 kronor.
Orsakat fara vid egen omkörning: 500 kronor.
Försvårande av omkörning: 500 kronor.
Inte släppa fram buss: 500 kronor.
Underlåtenhet att iaktta väjningsplikt mot gående: 500 kronor.
Inte använda lyset när det är mörkt, både fram och bak: 500 kronor. (eller ha blinkande ljus)
Cykla i bussfil: 500 kronor.
Cykla mot enkelriktat: 500 kronor.
Cykla utan ringklocka, eller en som inte fungerar: 500 kronor.
Cykla utan bromsar, eller dåliga bromsar: 500 kronor.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Många modeller av Toyota, samt nästan alla franska bilar verkar ha noll automatik för bakljusen, är det mörkt måste folk "slå på lyset" själva.. 9/10 missar, rätt dyrt misstag om man hamnar framför en polis...

Jo. Det konstiga var att det ju funkade för typ tio år sedan. Man bara satte på halvljuset så var det klart. Det fanns förstås en del bilar där halvljuset inte stängdes av med tändningen, vilket kunde ställa till det förstås (jag drog ut batteriet på min första bil några gånger på grund av det, men det var en 240 från 84 så den var inte så modern), men vanligen kom det ju en ganska hög ljudsignal om man stängde av bilen med lyset tänt. Och i allmänhet så var ju bilarna anpassade efter den svenska marknaden och stängde av halvljuset med tändningen.

Permalänk
Medlem

Det var väl en lagändring för ~10 år sedan som tog bort kravet på automatiskt bakljus.
Om ni är nyfikna på varför det fungerade för 10 år sedan.

Permalänk
Skrivet av keyser:

Det var väl en lagändring för ~10 år sedan som tog bort kravet på automatiskt bakljus.
Om ni är nyfikna på varför det fungerade för 10 år sedan.

Jo så är det, men folk har ju inte koll på sina egna bilar, sjukt många som åker runt helt svarta bak efter skymning.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jo så är det, men folk har ju inte koll på sina egna bilar, sjukt många som åker runt helt svarta bak efter skymning.

Jag kör på premissen att alla andra bilister är ute efter att döda mig, det har fungerat bra i snart 20 år.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av keyser:

Jag kör på premissen att alla andra bilister är ute efter att döda mig, det har fungerat bra i snart 20 år.

Jobbig inställning om man är konfliktbenägen med inställningen att "anfall är bästa försvar".
Men ja, att anta att alla andra är idioter är en bra utgångspunkt, men sjukt stressande efter ett tag.
Jag tycker det är skönt att jobba hemma nu, mycket mindre på vägarna och betydligt lugnare sinnelag när jag slipper handskas med flera mil motorväg varje dag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adfactory:

Många modeller av Toyota, samt nästan alla franska bilar verkar ha noll automatik för bakljusen, är det mörkt måste folk "slå på lyset" själva.. 9/10 missar, rätt dyrt misstag om man hamnar framför en polis...

Både min Clio 2017 och Peugout 2008 årsmodell 2018 har alltid bakljusen igång på auto och de är likadana kontroller på de andra modellerna. Det enda auto styr är halvljusen/varselljus fram. Samma sak med de franska bilarna på jobbet.

Om du möter franska bilar utan bakljus igång så har de förmodligen aktivt stängt av dom av misstag, eller av vilje. Eller så kör de något annat konstigt manuellt läge än auto (som fungerar kanon).

De är klappträn mao. För övrigt är 9/10 bs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Jo så är det, men folk har ju inte koll på sina egna bilar, sjukt många som åker runt helt svarta bak efter skymning.

Det konstiga är att det även är äldre bilar som har börjat köra runt med släckta lampor. Jag ser många små skåpbilar och så som är helt svarta. Många verkar också köra med typ varselljus fram utan att märka det. Jag fattar inte att man inte förstår att något är fel när man bara ser typ tre meter framåt.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det konstiga är att det även är äldre bilar som har börjat köra runt med släckta lampor. Jag ser många små skåpbilar och så som är helt svarta. Många verkar också köra med typ varselljus fram utan att märka det. Jag fattar inte att man inte förstår att något är fel när man bara ser typ tre meter framåt.

transportbil? då är dom fullt upptagna med att prata/smsa/surfa i mobilen... har för vana att titta in i hytten på lastbilar som passerar vårt hus när jag får tillfälle (för att man inte får passera här med lastbil) kan nog utan att ljuga säga att 50% sitter med mobilen i handen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Har Ni koll på allt detta cyklister?
(Brasklappar.. eftersom texten är från 2019)

Så mycket får du böta – bötesbelopp på 28 trafikförseelser

Hur du får köra och cykla bestäms i Trafikförordningen. Bötesbeloppen sätts av riksåklagaren. Här är 25 av de vanligaste trafikförseelserna och vad de kostar om du blir upptäckt. Tänk på att du kan göra dig skyldig till flera förseelser samtidigt.

Cykla på motorväg eller motortrafikled: 2 000 kronor.
Cykla mot röd signal: 1 500 kronor.
Strunta i trafikpolis anvisningar: 1 500 kronor.
Strunta i väjningsplikt mot gående som gått ut eller just ska gå ut på obevakat övergångsställe: 1 500 kronor.
Kört om där du inte får: 1 500 kronor.
Cykla mot stoppskylt: 1 000 kronor.
Inte iakttagit väjningsplikt: 1 000 kronor.
Cykla för nära framförvarande fordon: 1 000 kronor.
Cykla för fort på gågata eller gångtrafikområde: 1 000 kronor.
Underlåtenhet att iaktta väjningsplikt mot fordon som närmar sig från höger: 1 000 kronor.
Cykla rakt in i en rondell utan att iaktta väjningsplikt: 1 000 kronor.
Inte släppa fram gående på ett bevakat övergångsställe: 1 000 kronor.
Cykla över heldragen linje: 800 kronor.
Om du skjutsar någon olovligt: 500 kronor för cyklisten, 500 för den som åker med.
Strunta i att följa vägmärken: 500 kronor.
Cykla på otillåten vägbana som trottoar: 500 kronor.
Om du inte cyklar i vägbanan längst till höger: 500 kronor.
Bytt körfält trots att detta inte varit tillåtet: 500 kronor.
Utan giltigt skäl kört med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsat eller på något annat sätt hindrat andra förares körning: 500 kronor.
Orsakat fara vid egen omkörning: 500 kronor.
Försvårande av omkörning: 500 kronor.
Inte släppa fram buss: 500 kronor.
Underlåtenhet att iaktta väjningsplikt mot gående: 500 kronor.
Inte använda lyset när det är mörkt, både fram och bak: 500 kronor. (eller ha blinkande ljus)
Cykla i bussfil: 500 kronor.
Cykla mot enkelriktat: 500 kronor.
Cykla utan ringklocka, eller en som inte fungerar: 500 kronor.
Cykla utan bromsar, eller dåliga bromsar: 500 kronor.

Oj vad fattig man varit om man åkt dit varje gång man gjort något av dessa brott

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

transportbil? då är dom fullt upptagna med att prata/smsa/surfa i mobilen... har för vana att titta in i hytten på lastbilar som passerar vårt hus när jag får tillfälle (för att man inte får passera här med lastbil) kan nog utan att ljuga säga att 50% sitter med mobilen i handen.

Jo, mer hantverkare och så, men de är väl ännu värre vad det gäller telefonen.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Antar att det kommit någon ny lag om hur man får registrera epa-traktorer..

För nu helt plötsligt kryllar det av nyare bilar med triangel i baken (utan att karossen är kapad) som tar upp hela vägen mellan min bostad och staden jag bor i. Lika irriterande på cykel som med bilen då fanskapen är lika mycket i vägen för alla.

Varenda gång man ska någonstans så är det en jävel som skapar köer längs hela vägen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Antar att det kommit någon ny lag om hur man får registrera epa-traktorer..

För nu helt plötsligt kryllar det av nyare bilar med triangel i baken (utan att karossen är kapad) som tar upp hela vägen mellan min bostad och staden jag bor i. Lika irriterande på cykel som med bilen då fanskapen är lika mycket i vägen för alla.

Varenda gång man ska någonstans så är det en jävel som skapar köer längs hela vägen!

Lagen ändrades så att det typ räcker med att spärra bilen i mjukvaran, osäker på det här med kapning, tror det kan räcka med att plocka bort baksätet eller nåt så att du inte kan ha fler passagerare.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Antar att det kommit någon ny lag om hur man får registrera epa-traktorer..

För nu helt plötsligt kryllar det av nyare bilar med triangel i baken (utan att karossen är kapad) som tar upp hela vägen mellan min bostad och staden jag bor i. Lika irriterande på cykel som med bilen då fanskapen är lika mycket i vägen för alla.

Varenda gång man ska någonstans så är det en jävel som skapar köer längs hela vägen!

Personligen föredrar jag de nya a-traktorerna jämfört med mopedbilar eller gamla rostiga 740 utan ljuddämpare som var alternativet tidigare. Mest för att jag inte sett lika många som kör alldeles för fort som de äldre a-traktorerna där ospärrade växellådor var hett, och att de har långt mycket bättre krocksäkerhet än både Volvo 740 och mopedbilarna har.

Nog för att de är unga och många kör vårdslöst, men är olyckan framme sitter de säkrare i en modernare bil. Jag vill gärna slippa krocka med en med en mopedbil, det slutar nästan aldrig väl för personerna i glasfiberburken till fordon...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av klirre:

Personligen föredrar jag de nya a-traktorerna jämfört med mopedbilar eller gamla rostiga 740 utan ljuddämpare som var alternativet tidigare. Mest för att jag inte sett lika många som kör alldeles för fort som de äldre a-traktorerna där ospärrade växellådor var hett, och att de har långt mycket bättre krocksäkerhet än både Volvo 740 och mopedbilarna har.

Nog för att de är unga och många kör vårdslöst, men är olyckan framme sitter de säkrare i en modernare bil. Jag vill gärna slippa krocka med en med en mopedbil, det slutar nästan aldrig väl för personerna i glasfiberburken till fordon...

Det föredrar jag också. Men antalet som är ute o kär nu är absurt jämfört med tidigare.
Antar att de inte är lika töntigt nu när man kan köra i en BMW 3-serie med M-paket från 2015 istället för en 740.

Ett exempel, idag efter att jag skrev detta blev de 2st stoppklossar på vägen till stan, sen när man skulle hem var det 3st stoppklossar.

Köer på flera hundra meter per stoppkloss. Alla kör 30 istället för 70 som det är egentligen... 😡

Permalänk
Vila i frid

Blev påtutad av en jämra A-traktor som körde i mörket med enbart knappt synbara parkeringsljus påslagna. Gänget som ristar in kukar på bildörrar för de personer som orkar konfrontera dumheterna. Hm, jag ska föreslå HÖGRE speedbumps i byn så att de sänkta "traktorerna" får köra andra vägar - som det är idag lär de snedda över dem för att öht komma över.

Permalänk
Medlem

Eller dessa Volvo-ägare som envisas att köra på smågator och villakvarter när centrum är stängt med musiken spelandes så högt att hela karossen skakar... och husfönstren likaså... kl 03:30 på en vardagsnatt. Precis lagomt så man inte hinner somna om innan klockan ringer 05:00.
Ett jävla otyg till folk är vad det är.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd

Så trött på folk som inte kan öppna en bildörr lite försiktigt när man har bilar bredvid sig. Har fått fyra dörruppslag på min bil under lite mer än ett års tid och inte en ända lapp om ursäkt och ett namn och telefonnummer om vem fan som gjort det.
Kan inte ungarna i bilen öppna en dörr försiktigt så ska man inte ens låta barnen öppna bildörren själv.

Ja, tre av fyra dörruppslag sitter på mina bakdörrar så kan misstänka att det stått familjer med barn bredvid.

Fanns en fördel med gamla bilar som ofta hade en gummilist mitt på bildörren förutom att det samlades skit och blev rost så skyddade det iallafall lite mot dörruppslag. Citroen har väl i så fall tänkt till att sätta fendrar runt hela bilen. Kanske ska alla barnfamiljer bara få åka citroen kaktus i framtiden

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Så trött på folk som inte kan öppna en bildörr lite försiktigt när man har bilar bredvid sig. Har fått fyra dörruppslag på min bil under lite mer än ett års tid och inte en ända lapp om ursäkt och ett namn och telefonnummer om vem fan som gjort det.
Kan inte ungarna i bilen öppna en dörr försiktigt så ska man inte ens låta barnen öppna bildörren själv.

Ja, tre av fyra dörruppslag sitter på mina bakdörrar så kan misstänka att det stått familjer med barn bredvid.

Fanns en fördel med gamla bilar som ofta hade en gummilist mitt på bildörren förutom att det samlades skit och blev rost så skyddade det iallafall lite mot dörruppslag. Citroen har väl i så fall tänkt till att sätta fendrar runt hela bilen. Kanske ska alla barnfamiljer bara få åka citroen kaktus i framtiden

Tyvärr har Citroen flyttat ner dessa på senare modeller så de ger nog inte mycket skydd längre.

Jag har faktiskt klarat mig från dörruppslag, kan bero på att jag inte parkerar vid stormarknader och sånt så ofta, speciellt inte på senare tid. Däremot blev jag påkörd två gånger i somras när bilen stod parkerad på gatan utanför. Första gången riktigt illa, en hantverkare hade glömt handbromsen så hans lastbil rullade baklänges in i min bil och delvis upp på trottoaren. Hade inte min bil stoppat den så fanns det en stor risk att den hade åkt på personerna på trottoaren. Mosade in halva fronten. Andra gången var det "bara" skrapning på sidan och dörren. Båda gångerna fick jag en lapp i alla fall så det löste sig utan några större kostnader, däremot gick det åt en hel del tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Tyvärr har Citroen flyttat ner dessa på senare modeller så de ger nog inte mycket skydd längre.

Jag har faktiskt klarat mig från dörruppslag, kan bero på att jag inte parkerar vid stormarknader och sånt så ofta, speciellt inte på senare tid. Däremot blev jag påkörd två gånger i somras när bilen stod parkerad på gatan utanför. Första gången riktigt illa, en hantverkare hade glömt handbromsen så hans lastbil rullade baklänges in i min bil och delvis upp på trottoaren. Hade inte min bil stoppat den så fanns det en stor risk att den hade åkt på personerna på trottoaren. Mosade in halva fronten. Andra gången var det "bara" skrapning på sidan och dörren. Båda gångerna fick jag en lapp i alla fall så det löste sig utan några större kostnader, däremot gick det åt en hel del tid.

Får bara MP bestämma lite till så kommer snart alla få köra paketcykel till varuhuset så då slipper vi bilägare iallafall ett problem.
Skönt iallafall att det löst sig för dig med en lapp så du slipper stå för allt men som sagt, tar ändå lite tid och det strular till sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Har Ni koll på allt detta cyklister?
(Brasklappar.. eftersom texten är från 2019)

Så mycket får du böta – bötesbelopp på 28 trafikförseelser

Hur du får köra och cykla bestäms i Trafikförordningen. Bötesbeloppen sätts av riksåklagaren. Här är 25 av de vanligaste trafikförseelserna och vad de kostar om du blir upptäckt. Tänk på att du kan göra dig skyldig till flera förseelser samtidigt.

Cykla på motorväg eller motortrafikled: 2 000 kronor.
Cykla mot röd signal: 1 500 kronor.
Strunta i trafikpolis anvisningar: 1 500 kronor.
Strunta i väjningsplikt mot gående som gått ut eller just ska gå ut på obevakat övergångsställe: 1 500 kronor.
Kört om där du inte får: 1 500 kronor.
Cykla mot stoppskylt: 1 000 kronor.
Inte iakttagit väjningsplikt: 1 000 kronor.
Cykla för nära framförvarande fordon: 1 000 kronor.
Cykla för fort på gågata eller gångtrafikområde: 1 000 kronor.
Underlåtenhet att iaktta väjningsplikt mot fordon som närmar sig från höger: 1 000 kronor.
Cykla rakt in i en rondell utan att iaktta väjningsplikt: 1 000 kronor.
Inte släppa fram gående på ett bevakat övergångsställe: 1 000 kronor.
Cykla över heldragen linje: 800 kronor.
Om du skjutsar någon olovligt: 500 kronor för cyklisten, 500 för den som åker med.
Strunta i att följa vägmärken: 500 kronor.
Cykla på otillåten vägbana som trottoar: 500 kronor.
Om du inte cyklar i vägbanan längst till höger: 500 kronor.
Bytt körfält trots att detta inte varit tillåtet: 500 kronor.
Utan giltigt skäl kört med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsat eller på något annat sätt hindrat andra förares körning: 500 kronor.
Orsakat fara vid egen omkörning: 500 kronor.
Försvårande av omkörning: 500 kronor.
Inte släppa fram buss: 500 kronor.
Underlåtenhet att iaktta väjningsplikt mot gående: 500 kronor.
Inte använda lyset när det är mörkt, både fram och bak: 500 kronor. (eller ha blinkande ljus)
Cykla i bussfil: 500 kronor.
Cykla mot enkelriktat: 500 kronor.
Cykla utan ringklocka, eller en som inte fungerar: 500 kronor.
Cykla utan bromsar, eller dåliga bromsar: 500 kronor.

Har du motsvarande för bilister. Stannade tex för inte så länge sen för att släppa över en gående när en bilist blåste förbi när den gående hade börjat gå ut på övergångsstället. Sen ser man ju rödljuskörningar dagligen av bilister. Gatan jag bor vid är en återvändsgata men det går en gata efter slutet och där ser man nästintill dagligen bilister köra tvärs över trottoaren för att komma in på nästa gata....

Så jag antar att du har koll på även bilisternas prislista, den bör ju vara på högre belopp dessutom eftersom de faktiskt är utbildade på att ha koll på reglerna...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Har du motsvarande för bilister.

Nej, men som du säger är bilister utbildade, och ska man se det procentuellt är det lång lång många fler cyklister som blåser rött än bilister. Angående köra över trottoar är det illa, ungefär som att jag ser cyklister på en gångväg på väg till barnens skola varje dag, bara gångbana, där får man INTE cykla, men det skiter ju dom flesta i.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Har du motsvarande för bilister.

https://www.aklagare.se/om-oss/dokument/ordningsbotskatalog/