Schack-kanal på Youtube flaggas som hatisk av röstigenkänning

Permalänk
Medlem

Jag känner mig intersektionella brun

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Här ser vi problemet med att folk litar på "AI" för mycket och tror att den är perfekt eller skiter i att den fortfarande är under utveckling.

Bilar krockar för att system som kan misstolkas som helt autonoma implementeras. Lane-assist, autobromsning och ett riktigt men ej tillräckligt bra autonomt system. Jag har förövrigt testat lane-assist, men jag zonade ju nästan ut och började nästan lite på det omedvetet.
Folk blir av med sina YouTube kanaler för att de misstolkas som hatiska, etc av en algoritm. Ibland får de tillbaka kanalen med inga videor finns kvar om de har otur.

Implementerar inte ai förräns det är perfekt eller använd det bara som en pekpinne. En algortim kan upptäcka felande tankar och varna en människa, men bör aldrig automatiskt ta bort innehåller eller blocka konton.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag märker det.

I väst så anses det vara en mänsklig rättighet (något vi Svenskar är jävligt måna om att poängtera för andra, särskilt Kineser) att kunna uttrycka sig fritt, oavsett om det är på internet eller ej. Men istället för att ifrågasätta och utmana så tystar vi hellre, vi sopar det hela under mattan för som uttrycket går; bort från omvärlden, bort från minnet.

Men det sår jag talar om att man löser inte problemet med te.x. rasism att ha en algoritm som städar bort sådant som kan tolkas som rasistiskt. Problemet försvinner inte utan det går under jorden där människor och deras åsikter och världsbild aldrig ifrågasätts utan det vi ser i stället är radikalisering. Detsamma kan sägas i stort sett också om konspirationsteorier, te.x. att pandemin är ett påhitt av de rikaste och att vaccinet är ett sätt för dem att kontrollera oss.

Istället för att ta itu med problemen genom att faktiskt utmana dessa personer genom konversation så ignorerar vi dem hellre och det tycker jag är en väldigt negativ utveckling för oss alla. Av samma anledningar att ignorera ett infekterat sår kommer sällan sluta lyckligt.

edit: Vad det beträffar sociala plattformar, deras algoritmer kanske reflekterar dina värderingar för stunden men dom bryr sig inte om dig eller dina värderingar. De bryr sig om pengar och sekunden som dina värderingar anses vara problematiska, så är det första du kommer säga "hur hamnade vi här?" Därför är det bättre om vi inte plockar bort obehagliga inlägg utan vi försöker utmana varandra genom att prata med varandra.

Jag har aldrig trott att algoritmerna är för mina värderingar. Hets mot folkgrupp är olagligt, i USA är hate speech olagligt. Dessa plattformar vill nog inte stå på fel sida lagen helt enkelt. Bara för att det finns pedofiler som anser att det är en sexuell läggning behöver vi inte ha deras åsikter i det offentliga rummet. Tror du pedofilerna radikaliserats av lagar mot pedofili?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har aldrig trott att algoritmerna är för mina värderingar. Hets mot folkgrupp är olagligt, i USA är hate speech olagligt. Dessa plattformar vill nog inte stå på fel sida lagen helt enkelt. Bara för att det finns pedofiler som anser att det är en sexuell läggning behöver vi inte ha deras åsikter i det offentliga rummet. Tror du pedofilerna radikaliserats av lagar mot pedofili?

"Hate speech" är inte Olagligt i USA, https://en.wikipedia.org/wiki/Hate_speech_in_the_United_State...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har aldrig trott att algoritmerna är för mina värderingar. Hets mot folkgrupp är olagligt, i USA är hate speech olagligt. Dessa plattformar vill nog inte stå på fel sida lagen helt enkelt. Bara för att det finns pedofiler som anser att det är en sexuell läggning behöver vi inte ha deras åsikter i det offentliga rummet. Tror du pedofilerna radikaliserats av lagar mot pedofili?

Tror inte att du kunde hitta sämre exempel att jämnföra mellan när det är bara ett dina exempel av dem som räknas som olagligt i USA och det är inte hets mot folkgrupp. Som tröst kan jag säga att båda är olagliga i Sverige så här fungerar ditt argument lite bättre.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag vill inte heller behöva barnvakta dåliga åsikter på Youtube (fast det börjar närma sig det på Sweclockers, tydligen...). Youtube är en privat plattform, där admin lyckligtvis bestämt ramarna för vad som diskuteras. Precis som Sweclockers. Bra, tycker jag.

"Det fria ordet" utnyttjas ofta av dom med de hemskaste åsikterna, jag hoppas att så inte är fallet här (i den här tråden).

Jag tycker att kommunikationsplattformar börjar tangera inom samma kategori som t.ex bredbandsleveratörer och telecom. Det vill säga att det börjar tillhöra allmännyttan. Även om det är privatägt som t.ex tre eller bredbandbolaget.

Nej, för att svara på ditt "jag hoppas att så inte fallet" så jag tillhör varken någon "vit makt"-organisation eller någon "terror-organisation" som AFA eller al-qaida eller liknande. Är inte det lite osmakligt och lågt att slänga ur sig en sådan sak mot någon annan? Är det något du brukar använda för att försöka "vinna"? Jag låter mig inte avledas eller backa av sådant trams.

Oavsett om det är en privat ägd plattform eller inte så har cencur följder och det är det jag talar om.

Du kanske inte tycker att det fria ordet är värt något?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det är alltid mycket snack om ryska trollfabriker men ingen har sett dom.
Det är bara en av många lögner för att hålla folket i schack och få dom att acceptera att bli censurerade och programerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Kan du utveckla hur du menar med beroendet av dessa tjänster?

Om du vill förstå vad han menar så kan du prova att vara utan allt som har med Google, Apple, Facebook, Microsoft att göra i några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Tror inte att du kunde hitta sämre exempel att jämnföra mellan när det är bara ett dina exempel av dem som räknas som olagligt i USA och det är inte hets mot folkgrupp. Som tröst kan jag säga att båda är olagliga i Sverige så här fungerar ditt argument lite bättre.

Saxat från wikipedia

Citat:

United States
Main article: Hate speech in the United States
The United States does not have hate speech laws, since the U.S. Supreme Court has repeatedly ruled that laws criminalizing hate speech violate the guarantee to freedom of speech contained in the First Amendment to the U.S. Constitution.[95] There are several categories of speech that are not protected by the First Amendment, such as speech that calls for imminent violence upon a person or group. However, the Supreme Court has ruled that hate speech that does not fall into one of these categories is constitutionally protected.[96][97][98][99][non-primary source needed]

Proponents of hate speech legislation in the United States have argued that freedom of speech undermines the 14th Amendment by bolstering an oppressive narrative which demeans equality and the Reconstructive Amendment's purpose of guaranteeing equal protection under the law.[100]

Eftersom USAs förtalslagar är starka och möjligheten att vinna sådana mål i civilrätt finns utöver kriminalrätten krävs i princip skydd av första tillägget för att vara på lagens rätta sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Saxat från wikipedia
Eftersom USAs förtalslagar är starka och möjligheten att vinna sådana mål i civilrätt finns utöver kriminalrätten krävs i princip skydd av första tillägget för att vara på lagens rätta sida.

Ja, men du talar om är det som på Engelska heter defamation som kategoriseras i sig som libel och slander. Men så vitt jag vet så har ingen blivit dragen inför rätta och dömd för hets mot folkgrupp (hate speech) men däremot så är det rätt vanligt att hatbrott (hate crime) anges som motiv för bli arresterad och häktad tillsammas med en myriad av andra saker som vapenbrott, olaga hot, osv. Dessutom om du ska saxa från wikipedia som grund för ditt argument så rekommderar jag starkt att du läser allt: https://en.wikipedia.org/wiki/Hate_speech_in_the_United_State...

I Sverige däremot så skulle jag nog påstå att det mest kända fallet där hets mot folkgrupp anges som skäl för åtal är fallet med pingstpastorn Åke Green.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog inte kalla youtube för ett torg riktigt. Dch jag tror inte att de ser på sig själva som ett statligt torg heller. De är en privat aktör med all önskan om att styra sin produkt vilket ju är deras publiceringsplattform för videos.
Målbilder, ambitioner och upplägg är ganska olika vill jag påstå.
Jag jobbade visserligen i UK ett tag intill ett torg som var privatägt. Där hade de ganska tydliga spelregler för uppförande också. Vem som helst fick inte sälja varor där och demonstrationer och liknande tilläts aldrig. Så kanske delas lite mer egenskaper med ett privat torg kanske?

Yes. Så är det. Jag har svårt att se att youtube, twitter och liknande skulle kunna ta publicistiskt ansvar för allt som postas där. En sådan ansvarsroll skulle rimligen sänka de flesta av dessa tjänster. Jag ogillar idén på att helt sänka alla större tjänster. Det skulle förstöra för mycket av internet.

Fast det kan vi ju. Flera nyhetssiter har just det. Möjlighet att kommentera nyheter. Exempelvis sweclockers, FZ, swedroid och liknande. Men även DN och dagens industri har kommentatorsfält för artiklar.
Det går att få till på något sätt uppenbarligen.
Exakt hur det fungerar juridiskt vet jag däremot inte. Kan man ha publicistansvar för nyhetsartiklarna men låta ansvaret vara på individen för forumdelen?
Spännande frågor helt klart!

Alltså om youtube väljer att ta ansvar för varje liten grej som läggs ut med granskning först så håller jag med.
Men att alla stora publiceringsplattformar ska tvingas att vara ansvariga för allt som postas - det går inte. Det blir orimligt att avkräva alla stora plattformar en sådan nivå. Det skulle kväva alla stora plattformar och därför faller den typen av krav på sin egen orimlighet.
Och jag tycker det låter precis lika orimligt att kräva exempelvis youtube att bli ansvariga för allt som sägs bara för att de inte vill ha porr på sin plattform. Det är ju en regel youtube har gällande innehåll.

Grejen är att jag i praktiken ser att man erbjuder två alternativ här. Tvinga företagen att publicera vad som helst utan restriktioner så länge det inte bryter mot lagen - eller tvingas ta ansvar för allt som skrivs vilket skulle döda många stora plattformar.
Valet att stänga exempelvis youtube, wtitter och liknande är kass. Det är inte en bra nog nivå. Och inte heller att tvinga företagens produkt att ändra karaktär så mycket. Nä jag ser hellre att publiceringsplattofrmar får fortsätta ha regler för innehåll för att styra produkten i en riktning man önskar utan att man för den delen ska tvingas ta publicistiskt ansvar för precis allt.

Edit:
Eller det är så jag tolkat frågan iaf. Kanske har jag förtsått något fel i grunden här?

Jag ser många skillnader på stora och små företag och forum.
Men jag förstår verkligen inte varför man ska få moderera i ett litet forum utan att behöva bli publicist när samma upplägg inte ska gälla för ett större forum.
Hur många redditanvändare ska vara gränsen innan de ska förbjudas moderera forumet exmpelvis? Alltså alternativet att tvingas bli juridiskt ansvariga för vad alla skriver på reddit blir svårt. Då ska allt granskas först innan publicering vilket antagligen blir döden för företaget.

Kan det vara så att det handlar om Youtube är en publiceringsplattform eller en tjänsteleverantör? Jag kan inte det juridiska men om man har en publiceringsplattform är man inte då också publicist och borde ta ansvar för vad som publiceras på plattformen? Youtube ser väl sig själva som en tjänsteleverantör utan något ansvar för vad som läggs upp för precis som du säger är det omöjligt för dem att göra det. Problemet som jag ser det är när Youtube själva går in och raderar material godtyckligt utan att det bryter mot några av deras egna regler eller lagar och sedan finns det ingen att kontakta eller kan svara på frågor utan man möts av en multinationell jätte som antingen återställer ditt material eller inte svarar. Då agerar de som en publicist som modererar sin plattform, men vill åtnjuta friheten av att vara en tjänsteplattform.

Lurig fråga är det verkligen och jag förstår hur du menar och på ett plan håller jag med dig, för jag tycker inte staten ska lägga sig i mer än nödvändigt. Däremot så tycker jag den gamla klyschan "with great power comes great responsibility" passar in och det är där det brister hos nätjättarna tycker jag. Om Youtube inte vill ha politiskt innehåll så kan de ta bort allt politiskt material och inte bara det som inte överensstämmer med deras åsikter. Enligt mig är det som att säga att det inte ska finnas porr på Youtube så man blockar allting förutom den heterosexuella porren för det är den som ägarna föredrar.

Som sagt tycker inte man ska tvinga privata företag till att agera efter regler förutom gällande lagstiftning och det som dem sätter själv, men FAANG-bolagen är så stora att någon form av reglering krävs, på precis samma sätt som det finns en konkurrensverksamhet som kontrollerar och godkänner stora uppköp så inte bolag blir för stora och får en monopolliknande ställning på marknaden.

Aja, lite luddigt inlägg. Jag kan inte sätta ord på hur jag menar utan att sväva iväg i en massa saker som inte har med det här att göra. Hoppas du förstår min poäng lite bättre i alla fall

Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

...

I Sverige däremot så skulle jag nog påstå att det mest kända fallet där hets mot folkgrupp anges som skäl för åtal är fallet med pingstpastorn Åke Green.

Sidonotis, men är det inte hets mot folkgrupp Dan Park åker dit för titt som tätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Censur är oerhört farligt, och med den makt de stora techjättarna som Google, Facebook, Twitter osv har är det än viktigare att värna om de fria ordet och se till så att de inte kan censurera godtyckligt vad de anser är "fel" åsikter.

Skrivet av Frux:

Censur, känsligt ämne att diskutera vidare. Låt mig bara säga att jag blir helt "matt" av detta.

Det var tydligen ett liv i riksdagen nyligen om att begreppet censur användes om hur big tech stänger folk och att det inte rörde sig om censur, eftersom censur generellt och jag antar i riksdagen avser "statlig censur".

Det är möjligt att när en håller tal i riksdagen kanske en term som censur är så hårt definierad att den inte kan användas om hur t ex företag beter sig. Men jag anser att alla vet vad som avses om någon talar om big tech-bolag som utövar censur.

Låt big tech censurera loss om de vill, de kommer bara skrämma bort delar av sina användare och de startar sina egna nätverk.
Pluralism kommer följa, vare sig man gillar det eller ej.

Tyvärr är det nog inte företagen eller deras affärsmodeller som är mest problematiska, utan människorna som okritiskt använder dem, låter sig ledas av dem och använder dem för att rida sina gamla käpphästar istället för att vidga sina världsbilder.

Det finns en addon för firefox som lägger in reddittrådar kopplade till varje video på youtube. I praktiken får man som användare då möjlighet att se videon, youtubekommentarer, men också vad som skrivs på reddit om videon.
Vad leder det till? Jo, att man kan diskutera allt innehåll utan att youtube eller google har minsta makt över det.
Makten över kommentarerna hamnar hos reddit möjligen.

Detta skulle kunna vara hur internet fungerade i stort, ett nätverk av sammankopplade tjänster där ingen part är central för all funktionalitet.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nej, för att svara på ditt "jag hoppas att så inte fallet" så jag tillhör varken någon "vit makt"-organisation eller någon "terror-organisation" som AFA eller al-qaida eller liknande. Är inte det lite osmakligt och lågt att slänga ur sig en sådan sak mot någon annan? Är det något du brukar använda för att försöka "vinna"? Jag låter mig inte avledas eller backa av sådant trams.

Jag skrev också "(i den här tråden)" då jag hoppades förtydliga att det gällde inte just dig. Använder du dig av offerkoftan för att "vinna"? Backa inte, stå på dig och skrik dig också hes över hur viktigt det är att alla bruna åsikter hörs, och gärna publiceras av någon annan som t.ex Youtube.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag skrev också "(i den här tråden)" då jag hoppades förtydliga att det gällde inte just dig. Använder du dig av offerkoftan för att "vinna"? Backa inte, stå på dig och skrik dig också hes över hur viktigt det är att alla bruna åsikter hörs, och gärna publiceras av någon annan som t.ex Youtube.

Offerkofta. Hur har jag på något sätt sagt att jag är ett offer? Det är snarare så att jag säger att jag inte går med på sådant beteende som du uppvisar. Du antyder att folk som står för det fria ordet ofta är anhängare till vit makt/terrororganisationer. Och om man då kanske inte är en sådan som vågar stå på sig och ser igenom sådan argumenationsteknik så blir man ju rädd för att folk kanske tror att man är nån rasist/terror-sympatisör och ryggar tillbaka.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Det fria ordet må vara fritt, men google, Facebook, Twitter osv är inte fritt, har aldrig varit och kommer aldrig vara tack och lov.

Då ska de inte heller påstå sig vara "platforms for all ideas" och de ska definitivt inte behandlas annorlunda än andra publikatörer. Dvs de ska hållas ansvariga för allt som läggs upp.

Sist men inte minst är det totalt olämpligt för stater som Sverige att subventionera dessa plattformar genom sänkt elskatt samtidigt som man vill att de ska censurera regimkritiska inlägg och media.

Permalänk
Medlem

Nu är det 2021! Låt oss färga schackpjäserna i spygrönt och rosa så slipper vi sånt här. Det är dags för en förändring efter flera hundra år. Colour to the people!

(?)

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Då ska de inte heller påstå sig vara "platforms for all ideas" och de ska definitivt inte behandlas annorlunda än andra publikatörer. Dvs de ska hållas ansvariga för allt som läggs upp.

Sist men inte minst är det totalt olämpligt för stater som Sverige att subventionera dessa plattformar genom sänkt elskatt samtidigt som man vill att de ska censurera regimkritiska inlägg och media.

Håller med på alla punkter, förutom det om att censurera regimkritiska inlägg och media, såvida det inte är massa konstaterade lögner

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Om du vill förstå vad han menar så kan du prova att vara utan allt som har med Google, Apple, Facebook, Microsoft att göra i några månader.

Jag fattar fortfarande inte riktigt poängen. Är alla dessa mänskliga rättigheter nu eftersom många gillar o använder deras tjänster(i många fall gratis)?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag fattar fortfarande inte riktigt poängen. Är alla dessa mänskliga rättigheter nu eftersom många gillar o använder deras tjänster(i många fall gratis)?

Företagen har skapat en monopolsituation som dom utnyttjar för att kontrollera och manipulera folk på ett inhumant sätt och dom som lever i ett modernt samhälle är delvis beroende av teknikjättarnas monopol för att leva i det moderna samhället.

Tjänsterna är inte heller gratis för du betalar med din värdighet och integritet.
Du använder inte bara en tjänst som du tror, du är produkten som jättarna tjänar pengar på.
Som en bonde och hans boskap fast med människor.

I denna situation liknar du fåret som följer flocken in i slakthuset och tittar snett på dom som skriker att gå åt andra hållet.

Förstå vad vi snackar om och följ med åt rätt håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Nu är det 2021! Låt oss färga schackpjäserna i spygrönt och rosa så slipper vi sånt här. Det är dags för en förändring efter flera hundra år. Colour to the people!

(?)

Ska vi definiera om färgen på himlen om natten ? snö ? moln ? m.fl.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Med skillnaden att du har full frihet att bara "hoppa av" från Youtube, till skillnad från tex. Nordkorea.

Det är lättare sagt än gjort (att bara "hoppa av"), för det finns inte många alternativ till vänster-politiska Big Tech, och när det skapas friare alternativ till dem så blir det hindrat (genom Cancel-Culture, se t ex Parler & GAB). Youtube-alternativen Odysee, Bitchute och Rumble har fortfarande för lite videos.

Skrivet av Shudnawz:

Att alla åsikter är lika mycket värda? Vem bestämmer vilka åsikter som är "okej" och inte?

I demokratiska länder har en narkoman lika mkt politisk rösträtt som en skötsam person (dvs deras åsikter är lika mkt värda), ändå censureras det ironiskt nog väldigt mkt i demokratiska länder nuförtiden (men censuren riktar sig främst mot höger-politiska personer).

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Europman:

Det är lättare sagt än gjort (att bara "hoppa av"), för det finns inte många alternativ till vänster-politiska Big Tech, och när det skapas friare alternativ till dem så blir det hindrat (genom Cancel-Culture, se t ex Parler & GAB). Youtube-alternativen Odysee, Bitchute och Rumble har fortfarande för lite videos.
I demokratiska länder har en narkoman lika mkt politisk rösträtt som en skötsam person (dvs deras åsikter är lika mkt värda), ändå censureras det ironiskt nog väldigt mkt i demokratiska länder nuförtiden (men censuren riktar sig främst mot höger-politiska personer).

Det jag menar är att ingen tvingar dig att kolla på Youtube (eller nåt alternativ) alls. Läs nyheter i tidningar istället, bo i skogen, åk till månen.

Att folk ska ha rösträtt är självklart, även brottslingar i min mening. Det är vårt jobb att se till att det inte finns så många brottslingar i samhället att deras samlade åsikt faktiskt kan ge oss sämre lagstiftning. Och på samma sätt ska oliktänkande också få ha rösträtt, såklart. Det är upp till mig att argumentera för min sak, om jag vill att fler ska ansluta sig till den och de som stöder den idén ska få större inflytande över politiken.

Att det främst är höger-falangen som blir utsatt för den tråkiga änden av internet-käppen kanske beror på att gemene man, överlag, faktiskt lutar mer åt vänster än höger? Eller att de gapar högst och alltså får mest mothugg? Jag vet inte, det kanske finns andra förklaringar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Helt riktigt. Schack är rasistiskt och borde naturligtvis förbjudas, vit börjar ju alltid före svart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Företagen har skapat en monopolsituation som dom utnyttjar för att kontrollera och manipulera folk på ett inhumant sätt och dom som lever i ett modernt samhälle är delvis beroende av teknikjättarnas monopol för att leva i det moderna samhället.

Tjänsterna är inte heller gratis för du betalar med din värdighet och integritet.
Du använder inte bara en tjänst som du tror, du är produkten som jättarna tjänar pengar på.
Som en bonde och hans boskap fast med människor.

I denna situation liknar du fåret som följer flocken in i slakthuset och tittar snett på dom som skriker att gå åt andra hållet.

Förstå vad vi snackar om och följ med åt rätt håll.

Du målar en väldigt mörk bild som jag inte delar med dig. Det finns möjligheter att inte använda deras tjänster. Det innebär att livet inte blir lika lätt o därför känner du dig tvingad. Du är arg för att du får gratis tillgång till kartor över hela världen o tycker att du blir utnyttjad. Du är ett får om du frågar mig o du fattar inte hur bra du har det för dina bönder har skämt bort dig.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Kan du utveckla hur du menar med beroendet av dessa tjänster?

Mobilt BankID är väl det mest uppenbara.

Edit:
Även bankärenden generellt tror inte jag är många år från att endast kunna utföras via internet. Och även om inte internetåtkomst stryps för oliktänkande än så länge är det nog också en tidsfråga om historien är någon indikation. Det knyter an lite till BankID i Sverige också, än så länge finns det alternativa sätt att logga in i sin internetbank, men vem vet hur länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Du målar en väldigt mörk bild som jag inte delar med dig. Det finns möjligheter att inte använda deras tjänster. Det innebär att livet inte blir lika lätt o därför känner du dig tvingad. Du är arg för att du får gratis tillgång till kartor över hela världen o tycker att du blir utnyttjad. Du är ett får om du frågar mig o du fattar inte hur bra du har det för dina bönder har skämt bort dig.

Lägg av med halmgubbarna.

Det är inte att det inte blir lika lätt, det är att allt som tidigare var lätt görs svårare för att tvinga dig att använda de tjänster som kan kontrolleras lättare.

För bara 10 år sedan kunde jag göra bankärenden hur lätt som helst genom att bara knata in på närmaste bankkontor. Det går snart inte alls för att delvis försvinner alla bankkontor med service för privatpersoner, och delvis försvinner kontanter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av The-Architect:

Lägg av med halmgubbarna.

Det är inte att det inte blir lika lätt, det är att allt som tidigare var lätt görs svårare för att tvinga dig att använda de tjänster som kan kontrolleras lättare.

För bara 10 år sedan kunde jag göra bankärenden hur lätt som helst genom att bara knata in på närmaste bankkontor. Det går snart inte alls för att delvis försvinner alla bankkontor med service för privatpersoner, och delvis försvinner kontanter.

Finns det nån reglering som säger att bankkontor måste erbjuda fysiska kontor till sina kunder? Annars är det väl en marknad som alla andra; utan kunder i butikerna blir det svårare och svårare att motivera lön och lokalhyra för ställen ingen kommer till. En ensam pensionär i veckan utgör inget kundunderlag att hålla en hel lokal öppen och bemannad för, det inser vi båda.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Lägg av med halmgubbarna.

Det är inte att det inte blir lika lätt, det är att allt som tidigare var lätt görs svårare för att tvinga dig att använda de tjänster som kan kontrolleras lättare.

För bara 10 år sedan kunde jag göra bankärenden hur lätt som helst genom att bara knata in på närmaste bankkontor. Det går snart inte alls för att delvis försvinner alla bankkontor med service för privatpersoner, och delvis försvinner kontanter.

Vetefan vad du menar med halmgubbe där ovan. När jag svarar på nåt så kommer det upp ett annat företag som exempel. Det känns som jag får många "halmgubbar" att slåss mot här.

Du framhäver bankid som något negativt, men det har ju gjort att gemene man kan utföra banktjänster i princip när det passar dom utan att behöva ta en kölapp eller ta en "bankfredag" eller vad det kallades förr i tiden.

Mycket bättre nu, men du klagar ändå.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Mobilt BankID är väl det mest uppenbara.

Edit:
Även bankärenden generellt tror inte jag är många år från att endast kunna utföras via internet. Och även om inte internetåtkomst stryps för oliktänkande än så länge är det nog också en tidsfråga om historien är någon indikation. Det knyter an lite till BankID i Sverige också, än så länge finns det alternativa sätt att logga in i sin internetbank, men vem vet hur länge?

Vad är problemet med mobilt bank-ID? Det ägs av storbankerna, så är du kund hos en av dem så har de ju redan den information du inte vill dela med dig av, vad det nu är.