Schack-kanal på Youtube flaggas som hatisk av röstigenkänning

Permalänk
Snusfri
Skrivet av superapan:

Du menar alltså det är viktigast att låta ryska trollfabriker eller vit makt få sitt fria ord fram på Youtube? Tycker du verkligen att Youtube måste tillåta alla åsikter?

Absolut, YouTube skall inte kunna agera åsiktspolis.
Det skall inte någon plattform tillåtas att göra, det är upp till lagstiftningen i respektive land att reglera vad som är tillåtet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Hur hade Ni på Swec tänt att denna tråd, enligt era regler, inte kommer att bli politisk?
Det tänks mycket konstigheter i ämnet paradoxer på redaktionen nuförtiden....

Äh, i detta fallet är det väl uppenbart vad den tekniska aspekten i artikeln är?

Altså, det går faktiskt att ta ett ämne, som ofta diskuteras av politiker, och diskutera det sakligt. Det stora problemet med swecs artiklar som tangerar politik är läsarna, inte kombinationen av artikelämne och regler..

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det skall inte någon plattform tillåtas att göra, det är upp till lagstiftningen i respektive land att reglera vad som är tillåtet.

Problemet att en platform med fria åsikter drunknar i hat.

Ingen kommer göra videos över hur bra allt känns, eller hur mycket jag tycker om min granne. Men väldigt många kommer göra videos över hur mycket dom hatar det ena eller det andra, den känslan är mycket starkare.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jösses...Man tycker ju att deras algoritm 2021 borde veta vad nymodigheten SCHACK är för något. Men icke sa nicke.

I allmänhet att hålla på och ge sig in och peta i sånt här blir bara skitnödigt och skapar mer problem än det löser tycker jag. Låt det bara vara....

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Du menar alltså det är viktigast att låta ryska trollfabriker eller vit makt få sitt fria ord fram på Youtube? Tycker du verkligen att Youtube måste tillåta alla åsikter?

Vem ska ha makten att avgöra vad som är ”rätt” och fel åsikt?
I ett fritt samhälle måste man acceptera och skydda människors rätt att ha och uttrycka åsikter man själv tycker är helt vidriga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag tycker detta är lite av en gråzon. Om jag arrangerar ett mindre offentligt event har jag absolut inga skyldigheter att låta alla som vill tala på detta eventet att göra det. Jag har full rätt att neka baserat på åsikter eller ett tals budskap. Yttrandefriheten gäller mellan varje privatperson och staten. Inte mellan olika privata parter.

Idag har dock de stora teknikföretagen så stor makt genom att tillhandahålla kommunikationskanaler att jag håller med om att de inte bör tillåtas censurera hur som helst. Men var man drar linjen mellan detta och exemplet ovan är inte helt uppenbart. Inte heller exakt vilka skyldigheter teknikjättarna har.

Egentligen tycker jag den viktigaste biten är att tex youtube fixar sina algoritmer som ger förslag på liknande videos. Det ska inte gå att hamna i ett hål där en bara rekommenderas andra videos som förespråkar rasistiska budskap/konspirationsteorier etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ptja, skulle folk få lägga upp olagliga saker och det fick ligga där tills respektive land har agerat om vad som är lagligt och olagligt skulle dels alla länders rättssystem vara helt överbelastade samt att ingen skulle vilja ha sin reklam på dessa plattformar, Youtube m.m är ingen mänsklig rättighet, vill folk sprida sina budskap som inte är tillåtet på Youtube m.m får man helt enkelt göra som förr i tiden, ut på stan med ett plakat och mikrofon

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Problemet att en platform med fria åsikter drunknar i hat.

Ingen kommer göra videos över hur bra allt känns, eller hur mycket jag tycker om min granne. Men väldigt många kommer göra videos över hur mycket dom hatar det ena eller det andra, den känslan är mycket starkare.

Lovar dig att minst 99% av allt som produceras på Youtube är hatfritt content... 1% av befolkningen kommer alltid vara galningar det får man acceptera

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Tycker det mest är ett exempel på hur långt "AI" har kvar innan det är användbart.

Det är helt korrekt.
Dagens så kallade AI har ingenting med äkta AI att göra.
Men allt med någon form av automatisering kallas direkt för AI för det ligger i tiden att saluföra sig att man är i framkant.
Enligt AI forskare räknas dagens bästa algoritmer endast som Augmented Intelligence. d.v.s.långt ifrån äkta AI.
Forskarvärlden uppskattar själv (med en råge salt) att äkta AI på mänsklig nivå ligger runt 100 år in i framtiden.
Och detta endast ifall man inte stöter på några stora svårlösta hinder på vägen.

Felstavning
Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tror inte att någon vill att trollfabriker eller vit makt-organisationer ska få fritt spelrum.
Så någon form av moderering av vad som läggs ut på youtube, facebook mm behövs absolut eftersom vem som helst kan lägga ut vad som helst och på väldigt kort tid på stor spridning.
Därmed anser jag att dom har ett ansvar för att i någon mån försöka stävja dom värsta avarterna.
Frågan är väl bara vart gränsen sedan ska gå.
Det jag tycker är problematiskt är att jättarna på sociala medier har en klar tendens att lägga ribban väldigt konstigt. Man stoppar en hel del som faktiskt inte är problematiskt alls samtidigt som man släpper igenom en hel del som är uppenbart problematiskt. Delvis för att man följer den amerikanska dubbelmoralen. Döda människor är OK att visa men om det syns så mycket som en halv bröstvårta så är det ett jätteproblem.
Sen är ju såklart ett problem att dom automatiska algoritmerna självsvådligt stänger av saker utan att det granskats vilket i rätt många fall lett till att man tagit bort innehåll som faktiskt inte borde ha tagits bort.

Dvs Facebook och Youtube m fl gör inte bara det som dom rimligen ur ett etiskt perspektiv borde göra utan dom går steget längre och tar bort sådant som dom inte gillar men kan behålla innehåll som är olämpligt men som stödjer deras agenda. Det anser jag är ett problem.
Sen har vi ju den ständiga diskussionen om filterbubblor som många anser är ett stort problem.
Det finns ju förvisso studier som säger att det är så samtidigt som det finns en hel del studier som visar att filterbubblor inte finns i den omfattning som påstås och att dom inte är något större problem. Vad facit är där vågar jag inte säga.

Så jag skulle säga att det stora problemet som avstängningen i exemplet här pratar om är att man valt ut en typ av innehåll som man anser är olämpligt och slår på en automatisk algoritm uppskruvad till max och låter den sedan sköta sitt utan mänskligt överinseende. När man flaggar upp om någon säger vitt eller svart så blir det ju ett uppenbart problem eftersom även folk som pratar målning eller liknande riskerar att bli avstängda godtyckligt.
Det blir faktiskt ett problem för det fria ordet. Dvs man modererar alldeles för hårt på många områden.

Samtidigt fick ju det där puckot till expresident i USA under väldigt lång tid fritt spelrum att häva ur sig allehanda rätt samhällsfarliga saker.

Permalänk
Skrivet av superapan:

Youtube behöver inte tillåta någonting i min mening.
Däremot behöver de vara konsekventa med hur de applicerar deras policys. För som det sett ut på senaste tiden flyger ban hammaren som Mjölnir genom den radikala högern men missar totalt den radikala vänstern.

Det är ett problem. Då de selektivt väljer ut att vissa radikala åsikter är ok medans andra inte är det. Det är hyckleri i dess höghet.
Jag säger istället. Banna hela packet. Radera alla dessa åsikter för åtminstone då är de konsekventa med deras handlingar. Istället så skyddar de vissa radikala åsikter och totalt förtrycker andra.
Jag tror inte det finns någon som är emot att de bannar vit makt eller ryska trollfabriker på deras plattformer. Jag har definitivt inte något emot det :).

Samtidigt är det intressant att de i princip håller på att bygga en rasistisk AI som ser rasism i precis allt. Känns som att Google missat målet lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

I och med att det är ett amerikanst bolag är det väl inte så konstigt?
I Usa är väl "Presumption of guilt" tvärtom gentemot många andra länder. Dvs. de kör på "guilty unless or until proven to be innocent"

Konstigt, nej. Skulle man göra tvärtom kan det dock uppstå en rad andra problem.
Det som måste utredas är dock om dessa plattformar så som YouTube, Facebook, m.fl ska få tillåtas utöva censur och samtidigt få åtnjuta ansvarsfrihet för vad som förmedlas.
Just nu får dem både äta kakan och ha den kvar.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni orkar triggas så av en AI under upplärning Felet rättades till i det specifika fallet, fler schack kanaler har drabbats/ kommer att drabbas, det är inget jag ser som ett problem då problemen verkar lösa sig. Däremot tycker jag youtybe ska censurera innehål, det är hundratals miljoner barn som använder youtube på daglig basis och jag tycker inte att dessa ska behöva exponeras för vilken dynga som helst. Det finns andra plattformar på internet där dynga kan spridas med mindre risk för att träffa ointresserade/oinvigda/oskyldiga brukare.

Permalänk
Medlem

Hellre problem som sånt här istället för att youtube blir attackerad av hatiskt innehåll. Jag tittar mycket på film, spel och humor relaterade saker men det var en period där jag blir rekommenderad hatiskt innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Hur hade Ni på Swec tänt att denna tråd, enligt era regler, inte kommer att bli politisk?

Är det olagligt att prata politik nu också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag tycker detta är lite av en gråzon. Om jag arrangerar ett mindre offentligt event har jag absolut inga skyldigheter att låta alla som vill tala på detta att eventet göra det. Jag har full rätt att neka baserat på åsikter eller ett tals budskap. Yttrandefriheten gäller mellan varje privatperson och staten. Inte mellan olika privata parter.

Idag har dock de stora teknikföretagen så stor makt genom att tillhandahålla kommunikationskanaler att jag håller med om att de inte bör tillåtas censurera hur som helst. Men var man drar linjen mellan detta och exemplet ovan är inte helt uppenbart. Inte heller exakt vilka skyldigheter teknikjättarna har.

Egentligen tycker jag den viktigaste biten är att tex youtube fixar sina algoritmer som ger förslag på liknande videos. Det ska inte gå att hamna i ett hål där en bara rekommenderas andra videos som förespråkar rasistiska budskap/konspirationsteorier etc..

Skillnaden borde man nog lägga vid att antingen får man vara en plattform, i/e ISP, eller så får man vara en redaktionell (är det rätt ord?) sida där man får bestämma allt själv.

Alltså en plattform/tjänsteleverantör är ej skyldiga för vad deras användare gör och bara agerar på beslut från domstolar medans en redaktion är ansvarig för deras innehåll och kan moderera bäst som dom vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

I ett fritt samhälle måste man acceptera och skydda människors rätt att ha och uttrycka åsikter man själv tycker är helt vidriga...

Traditionellt har platformsägaren den rätten. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så existerar yttrandefriheten mellan varje privatperson och staten, inte mellan olika privata parter. Håller dock med om att det bör ses över pga den enorma makt som social media har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Där ligger ju hela problemet. Det finns uttalanden och åsikter som i dom flesta civiliserade samhällen är uppenbart olämpliga och det finns uttalanden och åsikter som är uppenbart OK.
däremellan finns en väldigt stor gråzon och den stora problemställningen är väl exakt vart i gråzonen man lägger ribban för vad man får sprida. Personligen anser jag att man måste lägga ribban relativt högt. Dvs tillåta ganska mycket eftersom det annars blir problematiskt för det fria ordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Är det olagligt att prata politik nu också?

Kanske inte olagligt, men man kan få sparken av Disney

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av M_X_E_Q:

Du kan läsa hela utläggningen här, men TL;DR-versionen är lite att så länge det är relevant till sidan och inte svävar ut helt åt skogen så finns det plats för det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

I Usa är väl "Presumption of guilt" tvärtom gentemot många andra länder. Dvs. de kör på "guilty unless or until proven to be innocent"

Ööööhh. Vad pratar du om.
USA har samma presumption of innocense som alla andra demokratiska länder.
Det är bara jättarna på sociala medier som låter sina algoritmer agera självsvådligt utan mänskligt överinseende som verkar på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Skillnaden borde man nog lägga vid att antingen får man vara en plattform, i/e ISP, eller så får man vara en redaktionell (är det rätt ord?) sida där man får bestämma allt själv.

Det är en rimlig utgångspunkt. Men hur bör då Sweclockers betraktas som har både redaktionellt innehåll och ett forum? Och får jag då inte lov att skapa en social-mediaplattform som inriktar sig till min godtyckliga sekt där vi får lov att diskutera våra harmlösa potatisritualer i fred?

Inte för att jag har mycket till övers för religiösa organisationer, men det finns ett väldigt stort värde i att kunna skapa utrymmen för olika minoriteter att konversera i en trygg miljö.

Permalänk
Medlem

Och sen finns det de som tror att internetleverantörer och skolor skulle klara av att lägga ett porrfilter med precision över hela internet. AI är så sjukt överskattat.

Visa signatur

Kunskapens rot är bitter men dess frukter söta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Lovar dig att minst 99% av allt som produceras på Youtube är hatfritt content... 1% av befolkningen kommer alltid vara galningar det får man acceptera

Ja, kanske för att regleringen på Youtube ändå fungerar? Det som diskuteras är huruvida Youtube borde vara fritt från censuren. Jag tror inte du kan lova mig 99 % hatfritt då.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

De kör väl snarare på "innocent until proven guilty in the court of law" Typ. Dvs man ska ses som oskyldig tills man bevisat att någon är skylldig helt enkelt.

Tycker YouTube med flera är lite sådär på denna punkt och kör på motsatsen, och hör sen, får inte säga emot och de ignorerar kontext osv.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ja, det är faktiskt viktigt att låta alla uttrycka sig, annars kan man inte utsätta dem för konkurrerande idéer och försöka förändra dem. Eller bli förändrad själv. Man tror att man har så jävla rätt ibland, men så är man ute och cyklar. Tror du att du har rätt i allt?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jag förstår inte hur du menar, ska Sweclockers alltså inte publicera en nyhet bara för att det finns en risk att det blir otillåten politikdiskussion?

Det låter ju helt bakvänt.

Permalänk
Medlem

Snackade med detta om censur med en kompis och hade en tanke om att istället för att ta bort och censurera (vilket jag i längden tror gör saker värre och leder till bakslag och konspirationsteorier) så kan sociala medier märka innehåll som "kontroversiellt” och förklara att detta går emot vedertagna åsikter och forskning. Exempelvis videor som argumenterar att Jorden är platt.

Lite som märkningen av vissa låtar med texter som anses ”explicit” finns kvar på musikplattformarna, men de har den där märkningen på sig.

Kanske en bra lösning? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

... än viktigare att värna om de fria ordet och se till så att de inte kan censurera godtyckligt vad de anser är "fel" åsikter.

Får mej osökt att tänka på den väldigt passande slutklämmen i dagens "Tankar för dagen". (Mycket värt att lyssna på!)

I just det här fallet siktar man mer in sig på AIs bristande förmåga att bedöma sammanhang och omständigheter.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Framstår väldigt tydligt hur den A.I är programmerad....”skadlig lr farlig natur....”. Hade lika gärna kunnat vara ett politiskt klipp om exempelvis raskravallerna i Los Angeles på 90-talet.
”Skadlig o farlig” för vem egentligen..?

Skrivet av Stefflo:

Det börjar gå till absurdum vad som är rasistiskt och stötande i världen. Denna gång är det en dator men många gånger är det vi människor som på något konstigt sätt kan få vad som helst att bli rasistiskt.
Vi har exempelvis Frölunda Indians som valt att ta bort indians för att det kan stöta sig med indianerna. Det finns fler svenska och utländska lag i olika sporter som tagit bort delar av sina namn för att de kan vara stötande.
Hur kan egentligen Minnesota Vikings fortfarande få heta Vikings, de borde stryka detta då vi nordbor känner oss kränkta

Detta är ett farligt ämne att diskutera på detta forum men jag tycker hela världen tycks vara väldigt lättkränkta nu för tiden.

Har för mig det har o göra med Marslows behovstrappa. När alla grundläggande behov är uppfyllda så blir man känsligare. De som växt upp rätt högt på trappan tar de nedre stegen för givet o börjar se sina känslor som en viktig grej. Bl.a. att man inte får bli ”kränkt”.

Kort sagt har de inte riktiga problem att handskas med så då blir det så.
Har själv sett det med en överklassbulgar ja kände det tag.

Skrivet av Silvowitch:

Vänta tills de upptäcker att det finns en plats som heter Svarta Havet på riktigt. Ska tydligen vara ett rätt brutalt ställe att skeppa på.

🤣

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]