Tänker långtidsspara i Bitcoin, tips om hur man för över pengar m.m!

Permalänk
Skrivet av Teval:

Jag tror OP syftar på att politik och stater sabbar ekonomin till sådan nivå så att vardagens valutor och system kollapsar. Guld har överlevt tidigare kollapser och personligen så ser jag likheterna i bitcoin(och mer) som skulle leda till att bitcoin överlever när annat inte gör det. Bitcoin i sig är redan ”användbara pengar” idag, det är inte mycket som kräver vanliga bankväsendet för mig mer än bostadslån och liknande, jag ser det inte som troligt att vi går åt andra hållet här. Men precis som när internet kom så gör branscher som utmanas av den nya tekniken allt för att det inte ska vara för lätt att gå över.

Precis, tack för att du förstår mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chacha667:

[...] och banken ska inte kunna hindra mig från att göra vad jag vill med mina pengar.

Precis vad jag säger, men folk i tråden verkar inte hålla med om det. Tydligen är det ok att neka en bank-tjänster. Vad näst, neka en tillgång till internet? El och vatten? Tråkigt att folk viker sig så lätt, men jag antar att ingen än har någon bättre insikt i just hur banken kan ha laglig rätt i detta. Känns absurt för mig dock.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

. Vad näst, neka en tillgång till internet? El och vatten?

Försök komma in som utländsk arbetare och teckna ett abonnemang mot valfri teletjänst leverantör. Innan du gjort din första deklaration finns du inte

Minns att denna person erbjöd sig att betala in 1 år i förskott men det gick de inte med på (kundtjänst.. vad annars). Vad som löste det hela var att hota med diskrimineringsanmälan, då gick det bra. Gissade att någon blev nervös och pratade med någon med lite mer innanför pannbenet och gjorde lite manuell handläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chacha667:

Tack, ska undersöka alla dessa alternativ <3
Känner ingen, och såvida man inte säljer sina BTC över marknadspriset, vad finns de då för anledning till att inte sälja sina BTC dyrare den "normala" vägen, om man nu vill sälja?

Av just den anledning att BTC är pestsmittat när man ska förvandla det till äkta pengar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teval:

Jag tror OP syftar på att politik och stater sabbar ekonomin till sådan nivå så att vardagens valutor och system kollapsar. Guld har överlevt tidigare kollapser och personligen så ser jag likheterna i bitcoin(och mer) som skulle leda till att bitcoin överlever när annat inte gör det. Bitcoin i sig är redan ”användbara pengar” idag, det är inte mycket som kräver vanliga bankväsendet för mig mer än bostadslån och liknande, jag ser det inte som troligt att vi går åt andra hållet här. Men precis som när internet kom så gör branscher som utmanas av den nya tekniken allt för att det inte ska vara för lätt att gå över.

Så i ett sånt scenario, hur använder man bitcoin för att tanka bilen och köpa blöjor och mjölk? Varför skulle det ha kvar sitt värde när ingenting annat har det? Och hur gör du det idag med bitcoin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Du kan inte göra praktiskt taget något med bitcoin i dagens läge. Inga priser sätts i bitcoin. Du behöver alltid en mellanhand för att köpa varor eller tjänster.

Sen så kunde du gärna berätta när en valuta senast kollapsade i en modern demokrati.

Skrivet av Chacha667:

Precis, tack för att du förstår mig!

Investera inte i varken Bitcoin eller Ether om du har tänkt göra det på lång sikt. För det första så finns det ingen orsak att tro att keypto skulle ha värde om 20 år, och även om krypto hade det så lär det inte va btc eller eth. De har båda grava systemfel som gör att de kommer att dö eller bli ersatta direkt de faktiskt börjar användas.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du kan inte göra praktiskt taget något med bitcoin i dagens läge. Inga priser sätts i bitcoin. Du behöver alltid en mellanhand för att köpa varor eller tjänster.

Det stämmer helt enkelt inte, antingen så gör du dig till för att du inte gillar Bitcoin eller så är du oinformerad. Jag har tagit betalt för tjänster flera gånger utan mellanhänder. Tesla gick ut senast för några veckor sedan med att dom i framtiden planerar ta betalt i Bitcoin och i vissa fall kommer behålla dom.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Så i ett sånt scenario, hur använder man bitcoin för att tanka bilen och köpa blöjor och mjölk? Varför skulle det ha kvar sitt värde när ingenting annat har det? Och hur gör du det idag med bitcoin?

Jag säger inte att hela världen kommer brinna och Bitcoin är det enda som är kvar, ett sådant scenario tror jag inte på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jag undrar vilka lagar som ger banken rätt att vägra ens pengar. Någon som har insikt i detta?

Det finns lagar om pengatvätt och liknande som säger att bankerna MÅSTE vägra transaktioner som de tycker verkar misstänksamma.
En del banker tycker tydligen att allt som har med kryptovalutor att göra är tillräckligt misstänksamt för att de inte skall våga ha med det att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det stämmer helt enkelt inte, antingen så gör du dig till för att du inte gillar Bitcoin eller så är du oinformerad. Jag har tagit betalt för tjänster flera gånger utan mellanhänder. Tesla gick ut senast för några veckor sedan med att dom i framtiden planerar ta betalt i Bitcoin och i vissa fall kommer behålla dom.

Det finns många som använder bitpay och liknande, men då betalar du ju inte med bitcoin. Sen finns det säkert privatpersoner som tar emot krypto.

Men visa gärna på ställen där du kan köpa fika, bensin, en öl eller liknande så att priset bestäms i BTC.

Edit: Och Tesla kommer nog aldrig att ta betalt i BTC. Som deras memo sa - "liquidate upon receipt".

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det finns många som använder bitpay och liknande, men då betalar du ju inte med bitcoin. Sen finns det säkert privatpersoner som tar emot krypto.

Men visa gärna på ställen där du kan köpa fika, bensin, en öl eller liknande så att priset bestäms i BTC.

Edit: Och Tesla kommer nog aldrig att ta betalt i BTC. Som deras memo sa - "liquidate upon receipt".

Jag förstår verkligen inte varför många tycker att det är ett problem att den som betalar och den som mottar betalningen vill ha pengarna i olika valutor? Om någon vill betala i BTC och någon vill ta emot i SEK är det ju hur bra som helst att tjänster som bitpay finns? Det blir ju inte mindre "på riktigt" för att det sker en valutaväxling. Om jag köper något från USA eller Kina är det ju helt naturligt och jättebra att jag kan betala i SEK och de kan ta emot i sin egen valuta.

SEK blir ju inte mindre verkligt bara för att jag inte kommer hitta många ställen i USA där jag kan köpa fika, bensin eller liknande som tar emot SEK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Sen så kunde du gärna berätta när en valuta senast kollapsade i en modern demokrati.

Investera inte i varken Bitcoin eller Ether om du har tänkt göra det på lång sikt. För det första så finns det ingen orsak att tro att keypto skulle ha värde om 20 år, och även om krypto hade det så lär det inte va btc eller eth. De har båda grava systemfel som gör att de kommer att dö eller bli ersatta direkt de faktiskt börjar användas.

Vem var det som sa att Internet är en fluga som snart kommer att dö ut... Ovanstående påstående är väldigt likt och historien är full av liknanden uttalanden som har visat sig vara helt felaktiga i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Absolut, bitpay är populärt, det är billigare för en handlare jämfört med att använda Visa/Mastercard. Du som kund betalar då med krypto till bitpay, sedan väljer handlaren hur dom vill få betalningen, antingen väljer dom att få dom i krypto eller i fiat, eller 10% krypto 90% fiat etc etc.

Skrivet av Sando:

Har aldrig hävdat att pris sätts i BTC för slutkund.

Skrivet av Sando:

"Moreover, we expect to begin accepting bitcoin as a form of payment for our products in the near future, subject to applicable laws and initially on a limited basis, which we may or may not liquidate upon receipt."

https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/1318605/00015...

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Puttefnasket:

Vem var det som sa att Internet är en fluga som snart kommer att dö ut... Ovanstående påstående är väldigt likt och historien är full av liknanden uttalanden som har visat sig vara helt felaktiga i framtiden

Historien är minst like full av liknande uttalanden som i framtiden visat sig vara helt korrekta, så man kanske inte skall dra några större slutsatser från ogenomtänkta floskler

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det finns lagar om pengatvätt och liknande som säger att bankerna MÅSTE vägra transaktioner som de tycker verkar misstänksamma.
En del banker tycker tydligen att allt som har med kryptovalutor att göra är tillräckligt misstänksamt för att de inte skall våga ha med det att göra.

Ja, men kan vi få in lite nyans i diskussionen? Vad innebär det att banken "tycker" något verkar misstänksamt? Finns det vägledning och begränsningar på hur ett sådant "tycke" kan framställas? Tycker någon här i tråden att det är fullt rimligt att banken säger "krypto därför brott", och det är inte alls missbruk/misstolkning av lagen vad gäller pengatvätt?

Allt jag säger här är att något är väldigt fel om banken har rätt att neka dig dina egna pengar, och det är deprimerande hur villiga folk här verkar vara att antingen hejja på banken eller bara rulla över. Som sagt, neka internet näst? Telia tycker du kanske besöker lite fuffens sidor..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Ja, men kan vi få in lite nyans i diskussionen? Vad innebär det att banken "tycker" något verkar misstänksamt? Finns det vägledning och begränsningar på hur ett sådant "tycke" kan framställas? Tycker någon här i tråden att det är fullt rimligt att banken säger "krypto därför brott", och det är inte alls missbruk/misstolkning av lagen vad gäller pengatvätt?

Allt jag säger här är att något är väldigt fel om banken har rätt att neka dig dina egna pengar, och det är deprimerande hur villiga folk här verkar vara att antingen hejja på banken eller bara rulla över. Som sagt, neka internet näst? Telia tycker du kanske besöker lite fuffens sidor..

Jag håller med dig, och med tiden så kommer det nog tas up i EU domstol eller liknande likt Israel har gjort(https://news.bitcoin.com/israeli-supreme-court-stops-bank-fro...). Förhoppningsvis får vi då något prejudicerande som säger att en bank inte får neka transaktioner enbart baserat på att det hör med krypto att göra. Fram tills dess så röstar jag med plånboken.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibbon_:

Kruxet med just detta scenario är tolkningar som kan översättas till tycken. Så länge dom tolkar som dom vill och kan motivera det samt dokumenterar det så kommer dom nog känna att dom gjort rätt tills någon annan påpekar för dom ifrån en rättsinstans att dom tolkat fel. Dessutom så lär dom inte bryta mot någon lag när dom gör fel eftersom i Sverige måste man ha haft uppsåt, att t.ex. göra fel i detta scenario, innan dom åker på någon bot.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Absolut, bitpay är populärt, det är billigare för en handlare jämfört med att använda Visa/Mastercard. Du som kund betalar då med krypto till bitpay, sedan väljer handlaren hur dom vill få betalningen, antingen väljer dom att få dom i krypto eller i fiat, eller 10% krypto 90% fiat etc etc.

Har aldrig hävdat att pris sätts i BTC för slutkund.

"Moreover, we expect to begin accepting bitcoin as a form of payment for our products in the near future, subject to applicable laws and initially on a limited basis, which we may or may not liquidate upon receipt."

https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/1318605/00015...

Om priset inte sätts i BTC, och mottagaren inte har BTC i sin balans, så har du bara gjort en Forex och inget köp. Då har BTC inte använts alls som en valuta, utan som ett dyrt och ineffektivt betalningsmedel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Om priset inte sätts i BTC, och mottagaren inte har BTC i sin balans, så har du bara gjort en Forex och inget köp. Då har BTC inte använts alls som en valuta, utan som ett dyrt och ineffektivt betalningsmedel.

Absolut, i de fallen är det en forex involverad. Håller också med om att sådana transaktioner för att köpa dagligvaror på Bitcoins baslager är väldigt ineffektiva och dyra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

I det här fallet är det inte bankerna som du skall gnälla på, utan politikerna som stiftat lagar som säger att bankerna inte bara har rätt utan SKYLDIGHET att neka vissa transaktioner.

Potentiella följder för en bank som nekar en transaktion som vid en närmare undersökning skulle visa sig vara helt oskyldig: De riskerar att förlora en kund.
Potentiella följder för en bank som godkänner en transaktion som vid närmare undersökning skulle visa sig vara en del i penningtvätt: De riskerar att åka på en jävla massa miljoner i böter.
Gissa vilket scenario banken är mest intresserad av att undvika?

Permalänk
Inaktiv

Jag röstar på att skaffa ett till bankkonto, SEB exempelvis. Då kan du flytta pengarna dit, och sedan köpa hur mycket krypto du vill med SEPA-överföring.

Revolut är ett bra alternativ avgiftsmässigt, men du kommer troligen inte kunna flytta så mycket pengar åt gången utan att ditt konto blir fryst. Särskilt inte om du inte har Revolut sedan tidigare och skapar ett nytt konto. Väljer du vägen via Revolut så är mitt tips att fråga chatten INNAN du flyttar pengar, säg att du vill föra över summa X och hur du laddar upp underlag för detta. På så sätt får du en chans att ge underlagen innan ditt konto blir fryst, så minskar du risken att vara utan pengarna en längre tid pga. utredning av ditt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Historien är minst like full av liknande uttalanden som i framtiden visat sig vara helt korrekta, så man kanske inte skall dra några större slutsatser från ogenomtänkta floskler

Nämn minst två uttalanden som har visat sig vara korrekta?

Permalänk
Medlem

Måste det va ”riktiga” bitcoin/ethereum? Annars finns det ju certifikat på exempelvis Avanza som följer både bitcoin och ethereum.

Vet iofs inte hur de funkar på väldigt lång sikt, men det går ju att grotta mer i. En fördel blir ju iaf att du kan äga dom genom ISK och på så sätt slippa vinstskatten.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Användningsområdet att köpa en kaffe för bitcoin har fungerat rätt dåligt.
Att därimot bevara nån form av värde när fiat blir värdelöst har visat sig fungera extremt bra och vara extremt relevant, i år mer tydligt för massorna än något annat år. 50% av alla dollars i världen tryckta dom senaste 2 åren osv.

Med det sagt, visst kommer du kunna köpa din kaffe för bitcoin om några år, så många smarta människor som jobbar på den biten så den betten är enkel, tänk dig själv dock vad som är viktigt för dig, i Sverige blippar du och så är det klart, det är ett pytteproblem att betala för oss. Vill vi flytta pengar över gränserna, lite större men hanterbart. Ett större mer relevant problem är att villan kostar 20x mot vad pappa betalade eller att ett paket korv kostar en hundring. Värdet kommer fortsätta explodera på grund av lösningen på det andra problemet inte det första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osborn666:

Användningsområdet att köpa en kaffe för bitcoin har fungerat rätt dåligt.
Att därimot bevara nån form av värde när fiat blir värdelöst har visat sig fungera extremt bra och vara extremt relevant, i år mer tydligt för massorna än något annat år. 50% av alla dollars i världen tryckta dom senaste 2 åren osv.

Med det sagt, visst kommer du kunna köpa din kaffe för bitcoin om några år, så många smarta människor som jobbar på den biten så den betten är enkel, tänk dig själv dock vad som är viktigt för dig, i Sverige blippar du och så är det klart, det är ett pytteproblem att betala för oss. Vill vi flytta pengar över gränserna, lite större men hanterbart. Ett större mer relevant problem är att villan kostar 20x mot vad pappa betalade eller att ett paket korv kostar en hundring. Värdet kommer fortsätta explodera på grund av lösningen på det andra problemet inte det första.

Struntprat.

Inflationen har varit för låg senaste årtiondena. Medelinflationen 2000-2020 har varit 1,28%, och det är för lågt. Ett korvpaket borde kosta bra mycket mer än det kostar idag (vad köper du för korv som kostar en hundring?).

Att bostadspriserna stiger är inte ett problem som Bitcoin kan lösa. Tvärtom skulle det skapa en massa andrahandsproblem, eftersom ekonomin skulle stanna upp. Det skulle till och med kunna orsaka att det blir ännu dyrare med bostäder. Största orsaken skulle vara att kredit blir klart dyrare. En deflationär valuta gör att en du i praktiken betalar betydligt mer än det nominella värdet på lånet. Om hela ekonomin skulle rulla i Bitcoin så måste du räkna med att din lön kommer att sjunka med kanske 4-5% per år, och du behöver då räkna med att du kanske bara har halva lönen om 20 år. Investeringar blir också betydligt mera krävande, eftersom de alltid tävlar med den passiva avkastningen som pengar på kontot ger, utan någon som helst risk. Resultatet är att ingen vill ta kredit, och ingen vill investera, vilket leder till en ekonomisk kollaps.

Oberoende vad man tror om krypto så kommer Bitcoin inte att vara en seriöst alternativ i längden, varken som valuta eller betalningsmedel. I nåt skede nås en punkt där "hopes and dreams" inte längre räcker till för att hålla kursen uppe, och då försvinner även argumentet för bitcoin som store of value. Dessutom är det ju ingen idé med en store of value, om det är totalt illikvitt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sando:

Struntprat.

Inflationen har varit för låg senaste årtiondena. Medelinflationen 2000-2020 har varit 1,28%, och det är för lågt. Ett korvpaket borde kosta bra mycket mer än det kostar idag (vad köper du för korv som kostar en hundring?).

Att bostadspriserna stiger är inte ett problem som Bitcoin kan lösa. Tvärtom skulle det skapa en massa andrahandsproblem, eftersom ekonomin skulle stanna upp. Det skulle till och med kunna orsaka att det blir ännu dyrare med bostäder. Största orsaken skulle vara att kredit blir klart dyrare. En deflationär valuta gör att en du i praktiken betalar betydligt mer än det nominella värdet på lånet. Om hela ekonomin skulle rulla i Bitcoin så måste du räkna med att din lön kommer att sjunka med kanske 4-5% per år, och du behöver då räkna med att du kanske bara har halva lönen om 20 år. Investeringar blir också betydligt mera krävande, eftersom de alltid tävlar med den passiva avkastningen som pengar på kontot ger, utan någon som helst risk. Resultatet är att ingen vill ta kredit, och ingen vill investera, vilket leder till en ekonomisk kollaps.

Oberoende vad man tror om krypto så kommer Bitcoin inte att vara en seriöst alternativ i längden, varken som valuta eller betalningsmedel. I nåt skede nås en punkt där "hopes and dreams" inte längre räcker till för att hålla kursen uppe, och då försvinner även argumentet för bitcoin som store of value. Dessutom är det ju ingen idé med en store of value, om det är totalt illikvitt.

En sak har du rätt i och det är att det finns anledningar (goda) som gör att vi bedriver penningpolitk på det sättet vi gör i västvärlden, jag håller med. Håller också med om att det får konsekvenser, försöker hamna på rätt sida av dom själv.

Några saker vi inte håller med varandra om dock:
- Inflationen, det handlar inte om bara bostadsmarknaden utan alla reela tillgångar där inflationen räknas två siffrigt oavsett vilken tillgång du väljer. Aktier, mark/bostäder, pokemon kort. Vilken typ av tillgång det är spelar mindre roll så länge det finns ett begränsat antal stiger dom i värde i en takt som gör att man förstår att inflation som den presenteras är verklighetsfrånskild. Usa's fed gick ut och sa samma sak själv i fredags.

- Dina punkter från hope's and dreams verkar vara mest missförstånd från din sida. Just nu är vi på typ iteration 10 av vad vi kallar pengar (digitala pengar frånkopplade från faktiskt värde), att inte kunna föreställa sig att ett 11:e alternativ växer fram när allt annat utvecklas i raketfart verkar trångsynt, speciellt när det redan hänt! Så hemsk är inte likviditeten heller om tesla klarar av att köpa för 1.3 miljarder över en månad men visst kunde vara bättre det är både en fördel och nackdel att vara tidigt ute.

Har man inte förstått detta ännu kanske man inte ska tjonga in alla ägg i bitcoin korgen men är definitivt mer rädd att inte ha några än tvärtom och det borde du också vara.

edit: Har verkligen inget emot att prata om detta så vi håller en schysst ton. Kombon förtroende för staten/bra betalningsalternativ/sämst skatteregler för krypto i världen har gjort att medel Svensson ligger duktigt efter.

Permalänk
Avstängd

Att investera i Bitcoin är väl minst lika säkert/osäkert som att investera i valfritt aktiebolag.

Vem vet vad som kommer hända under 20 år? Bolaget man investerat i kan mycket väl gå i konkurs under den tiden, helt oavsett vilket bolag det är. Värre saker har ju faktiskt hänt förut... men på något sätt verkar ingen lära sig av historien. Helt obegripligt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osborn666:

En sak har du rätt i och det är att det finns anledningar (goda) som gör att vi bedriver penningpolitk på det sättet vi gör i västvärlden, jag håller med. Håller också med om att det får konsekvenser, försöker hamna på rätt sida av dom själv.

Några saker vi inte håller med varandra om dock:
- Inflationen, det handlar inte om bara bostadsmarknaden utan alla reela tillgångar där inflationen räknas två siffrigt oavsett vilken tillgång du väljer. Aktier, mark/bostäder, pokemon kort. Vilken typ av tillgång det är spelar mindre roll så länge det finns ett begränsat antal stiger dom i värde i en takt som gör att man förstår att inflation som den presenteras är verklighetsfrånskild. Usa's fed gick ut och sa samma sak själv i fredags.

Jag antar att du pratar om Powells uttalanden från i torsdags. Det han sa var att Federal Reserve förväntar sig en tillfälli ökning i inflationen, men att den varit för låg i årtionden, och att en sådan höjning antagligen blir kortlivad ("transitory"). Han sa verkligen inget om att inflation som den presenteras skulle vara verklighetsfrånskild.

Att aktiekurserna är höga är inte en följd av eller ett symptom på inflation, utan en följd av ett deflationärt tryck som åtgärdas genom kvantitativa lättnader. Det är också en följd av att kapitalmarknaderna förväntar sig låg tillväxt inom en nära och medelnära framtiden, och är villiga att acceptera låg avkastning.

Som sagt så är medelinflationen i Sverige senaste 20 åren 1,28%. Tittar vi på Europa (https://tradingeconomics.com/euro-area/core-inflation-rate) så låg core inflation senast på målet på 2,00% för 13 år sedan. Vi har ett otroligt starkt, närmast globalt deflationärt tryck. Även om inflation skulle uppstå så har centralbankerna goda verktyg för att sätta stopp för det, så länge det är demand side inflation, och supply side inflation så är varken ett monetärt eller finansiellt fenomen.

Inflation är inte heller så enkelt som tillgång och efterfrågan på kapital, utan en större fråga är fördelningen av resurser i samhället. Friedmans gamla tes PQ=MV är alltså, även om inte onödig, så åtminstone otillräcklig. Här är en intressant artikel om saken som jag läste för ett par dagar sen: https://phenomenalworld.org/analysis/deflation-inflation

Vidare så är ju en sån syn ett desto större problem för krypto som decentraliserade valutor, eftersom tillgången på dem inte kan kontrolleras. Så med en monetaristisk syn så blir krypto totalt oanvändbara och ohållbara so valutor, eftersom man då borde plocka bort t.ex. 5% av alla Bitcoins i omsättning direkt det blir en ekonomisk nedgång.

Skrivet av osborn666:

- Dina punkter från hope's and dreams verkar vara mest missförstånd från din sida. Just nu är vi på typ iteration 10 av vad vi kallar pengar (digitala pengar frånkopplade från faktiskt värde), att inte kunna föreställa sig att ett 11:e alternativ växer fram när allt annat utvecklas i raketfart verkar trångsynt, speciellt när det redan hänt! Så hemsk är inte likviditeten heller om tesla klarar av att köpa för 1.3 miljarder över en månad men visst kunde vara bättre det är både en fördel och nackdel att vara tidigt ute.

Har man inte förstått detta ännu kanske man inte ska tjonga in alla ägg i bitcoin korgen men är definitivt mer rädd att inte ha några än tvärtom och det borde du också vara.

edit: Har verkligen inget emot att prata om detta så vi håller en schysst ton. Kombon förtroende för staten/bra betalningsalternativ/sämst skatteregler för krypto i världen har gjort att medel Svensson ligger duktigt efter.

Problemet med krypto är de inte tillför något nytt, utan istället går tillbaka hundra år. En halv-intressant teknisk lösning är inte ett steg framåt för en valuta om det ekonomiska tänkandet går tillbaka till en typ av ekonomiskt tänkande som fick ge vika när Friedrich Hayek förlorade debatten om ekonomiska cykler på 1930-talet. Det har genom tiderna funnits massvist med decentraliserade valutor (guld är det mest kända exemplet), och som valutor dör de alltid deflationsdöden.

Problemet är att en fixerad valuta fastnar i en likviditetsfälla när en så kallad paradox of thrift uppstår, alltså att människor väljer att hålla ("hodla" om du så önskar) valutan då de uppfattar att den kommer ha ett högre värde framöver. De väljer då att varken spendera pengarna, eller investera. Det ser vi ju också med Bitcoin - "ingen" använder Bitcoin för betalningar, investeringar eller krediter, utan alla förväntar sig att den ska öka i värde och ser det som en råvara. Följden är att Bitcoin-ekonomin har varit i en massiv lågkonjuktur sedan den uppkom, men speciellt sen 2018. Därför finns det inte heller kvar några av de Bitcoin-automater, förmedlare, växlare och annat som man såg poppa upp lite här och var för ett antal år sen.

Här är en liten kort video som förklarar ett välkänt exempel på en valuta med fixerad tillgång: https://www.youtube.com/watch?v=iywlNWCmOxk

För att jämföra med Bitcoin: En valuta som är deflationär innebär att alla investeringar behöver tävla inte bara med andra investeringar, utan även med valutan i sig. Om valutan har en deflation (värdeökning) på 4% per år borde alltså en investerare få ungefär dubbelt så hög avkastning, med kompensation för risk, för att göra en investering. Eftersom priserna måste sänkas varje år för att inte höjas i reella värden, men på grund av fenomenet "sticky prices" så är det inte möjligt i praktiken. Det innebär att man har en situation där löner sänks samtidigt som priser hålls uppe för att försäkra kapital till företag. Med Bitcoin blir riskerna med kreditgivning även mycket högre, vilket gör att kreditmarknaden fryser upp. Det innebär att efterfrågan totalt försvinner, ekonomin stannar upp och kollapsar och man får en långvarig recession utan varken monetära eller finansiella verktyg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Krypto i sig kanske blir framtiden, men att världens regeringar skulle acceptera tex Bitcoin som det myntet som ska gälla i framtiden, när det är några anonyma hobby utvecklare på internet som har kontrollen över det, är väll ändå lite sago önsketänkande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Krypto i sig kanske blir framtiden, men att världens regeringar skulle acceptera tex Bitcoin som det myntet som ska gälla i framtiden, när det är några anonyma hobby utvecklare på internet som har kontrollen över det, är väll ändå lite sago önsketänkande?

Ja, att USA och andra I-länder skulle byta ut sina nuvarande valutor mot Bitcoin är nog inte så många som tror på. Många tror dock att länder kommer börja köpa på sig bitcoin och använda som valutareserv.

Visa signatur