Permalänk

Min dator fryser fast

Hej!

Min dator fryser fast med jämna mellan rum, ibland vid hög belastning.
Vid högbelastning blir det ett extremt högt ljud som får mig att hoppa ur stolen varje gång haha...

Relativt nya grejer i datorn förutom PSU som har ett par år på nacken.

I5 10600k
Asus prime z370 kan va 470 minns ej...
Gigabyte gtx 1060 6 gb
16 gb ram
Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Vid högbelastning blir det ett extremt högt ljud som får mig att hoppa ur stolen varje gång haha...

Högt ljud hur då?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Fryser på vilket sätt? Att det fryser till snabbt och sen fortsätter eller fryser som i skärmen blir stel och du måste starta om datorn?

Har du kollat dina temperaturer på CPU'n?

Vad är det för PSU du har?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Fryser på vilket sätt? Att det fryser till snabbt och sen fortsätter eller fryser som i skärmen blir stel och du måste starta om datorn?

Har du kollat dina temperaturer på CPU'n?

Vad är det för PSU du har?

Alltså verkligen fryser fast. Måste då starta om datorn via tvång. Allt stannar upp men datorn är ”igång”.

Ja vid maxload ca 43 grader.
Så det verkar inte vara problemet

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Högt ljud hur då?

Svårt att förklara, riktigt högt ljud.

Permalänk
Medlem

Nya delar...installerade du om Windows då vid byte till de nya delarna?
Drivrutiner som spökar, testa äldre eller om kanske finns en nyare BIOS version ute, lägg in den.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Nya delar...installerade du om Windows då vid byte till de nya delarna?
Drivrutiner som spökar, testa äldre eller om kanske finns en nyare BIOS version ute, lägg in den.

Gjort allt du nämnde här också vid bytet till de nya komponenterna!

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturen på grafikkortet. Det är troligtvis fläktarna på detta som får spader av någon anledning, troligtvis på grund av värmen. Testa att köra datorn med öppen datorlåda framför grafikkortet och kolla så alla fläktar snurrar.

Om GPUn ändå blir för varm kan det vara ett problem med kylaren, att den inte ligger på GPUn som den skall (lite långsökt)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Titta i Loggboken som finns. Där i brukar det loggas de kritiska meddelanden, fel och varningar som uppstår när något går på tok. Bläddra igenom de loggar som finns och titta på de tidpunkter som de loggas för att hitta vilka som uppstår i samband när datorn krashar. Där kan du hitta information om vad det är som är fel, ex. om det är någon drivrutin som försöker ladda som inte går, eller någon hårdvara, eller vad det kan vara. Bra ställe att påbörja sin felsökning på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Svårt att förklara, riktigt högt ljud.

Pröva en annan PSU och se om det löser sig.

Är det höga ljudet ett kort beep så är det nog moderkortet bara

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av buse_id10t:

Titta i Loggboken som finns. Där i brukar det loggas de kritiska meddelanden, fel och varningar som uppstår när något går på tok. Bläddra igenom de loggar som finns och titta på de tidpunkter som de loggas för att hitta vilka som uppstår i samband när datorn krashar. Där kan du hitta information om vad det är som är fel, ex. om det är någon drivrutin som försöker ladda som inte går, eller någon hårdvara, eller vad det kan vara. Bra ställe att påbörja sin felsökning på.

Ja det finns ju en uppsjö av fel och sådär i loggboken.
Vad mer specifikt bör jag leta efter utöver klockslag?(verkar inte hitta något som står vid tidpunkten då det hände) sparar den inte det om man stänger av datorn med knappen?
Tack för svar

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Pröva en annan PSU och se om det löser sig.

Är det höga ljudet ett kort beep så är det nog moderkortet bara

Hur vet man att det är PSU som är felet?
Ljudet skär i öronen och är konstant tills jag stänger av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Hur vet man att det är PSU som är felet?
Ljudet skär i öronen och är konstant tills jag stänger av datorn.

Försök lokalisera vart ljudet kommer ifrån!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Ja det finns ju en uppsjö av fel och sådär i loggboken.
Vad mer specifikt bör jag leta efter utöver klockslag?(verkar inte hitta något som står vid tidpunkten då det hände) sparar den inte det om man stänger av datorn med knappen?
Tack för svar

Det finns en hel uppsjö av fel, men titta på fel som ev. loggas direkt innan. Normalt sett så loggas ju allt som är fel, så som när man tvingas stänga av datorn, men ibland så hänger sig ju hela systemet innan det loggas. Så kan det vara i ditt fall om du ser några loggar från när datorn krashar.

Det kan vara lite olika saker du letar efter. WHEA-Logger, ex. indikerar hårdvarufel (ex. processorn, moderkort, ramminne, etc.), sedan kan det finnas loggar som visar att vissa drivrutiner eller program försöker starta men som inte fungerar. Sånt kan också vara problemet i ditt fall, dvs. att det är någon drivrutin som försöker laddas, eller som laddas, som skapar instabiliteten.

Men är det så att du inte hittar något som är i närheten av tidpunkten för dina krasher då kommer du inte hitta något matnyttigt i loggen. Jag menar, får du upp ett fel för 8 timmar sen så kan man nästan utesluta att det orsakar krashen. Det är normalt att det finns fel och varningar i loggen.

Permalänk
Skrivet av buse_id10t:

Det finns en hel uppsjö av fel, men titta på fel som ev. loggas direkt innan. Normalt sett så loggas ju allt som är fel, så som när man tvingas stänga av datorn, men ibland så hänger sig ju hela systemet innan det loggas. Så kan det vara i ditt fall om du ser några loggar från när datorn krashar.

Det kan vara lite olika saker du letar efter. WHEA-Logger, ex. indikerar hårdvarufel (ex. processorn, moderkort, ramminne, etc.), sedan kan det finnas loggar som visar att vissa drivrutiner eller program försöker starta men som inte fungerar. Sånt kan också vara problemet i ditt fall, dvs. att det är någon drivrutin som försöker laddas, eller som laddas, som skapar instabiliteten.

Men är det så att du inte hittar något som är i närheten av tidpunkten för dina krasher då kommer du inte hitta något matnyttigt i loggen. Jag menar, får du upp ett fel för 8 timmar sen så kan man nästan utesluta att det orsakar krashen. Det är normalt att det finns fel och varningar i loggen.

skriver med vad som står innan krash.

Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
och APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
till användaren DESKTOP-B05QFSP\CRIB SID (S-1-5-21-4161657317-334620981-3407846671-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Försök lokalisera vart ljudet kommer ifrån!

Ljudet kommer endast ur hörlurarna.
EXTREMT högt haha..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

skriver med vad som står innan krash.

Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
och APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
till användaren DESKTOP-B05QFSP\CRIB SID (S-1-5-21-4161657317-334620981-3407846671-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

Vad är det för "Källa" och vad är det för "Händelse-ID"?

EDIT: Om det är källa DistributedCOM och händelse-ID 10016 så är det helt normalt och inget man behöver åtgärda enl. Microsoft support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenflaskan:

Ljudet kommer endast ur hörlurarna.
EXTREMT högt haha..

Låter som en drivrutin som totalkraschar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2