Oneplus 9 med Hasselblad-kamera lanseras den 23 mars

Permalänk
Melding Plague

Oneplus 9 med Hasselblad-kamera lanseras den 23 mars

Den nya telefonserien med kamerainslag från anrika Hasselblad släpps under en direktsändning klockan 16:00 idag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad hände med att OnePlus var en "flaggskeppsdödare" till lågt pris? Min 3T var extrem för priset (runt 3000kr), men ser aldrig hur denna hamnar under 10.000kr?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Om de där specifikationerna stämmer på 9an kommer den vara väldigt intressant.

Detta blir det verkligen att hålla koll på.

Permalänk
Medlem

Jag tänker på hasselbackspotatis när jag läser om kameran.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Just hasselbladsmärkningen litar jag inte på, vill se test innan den blir betrodd. Troligtvis är det bara ett varumärke som klistrats på en befintlig Sony-sensor som alla andra har. Kanske har de fått till mjukvaran, men vi får se riktiga tester först!

Permalänk
Medlem

Känns som en Cyberpunk 2077-lansering, all the bells and whistles, men smaklös chokladkräm.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad hände med att OnePlus var en "flaggskeppsdödare" till lågt pris? Min 3T var extrem för priset (runt 3000kr), men ser aldrig hur denna hamnar under 10.000kr?

Det var ju så de skulle slå sig in på marknaden, nu när det blivit verklighet är väl fokus mer på att designa produkter för entusiaster till ett rimligt pris. Du får också tänka på att när 3T var aktuell kostade telefoner generellt väldigt mycket mindre, det är inte realistiskt att det skulle släppas en telefon med toppspecifikationer för sådana pengar i dagsläget.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad hände med att OnePlus var en "flaggskeppsdödare" till lågt pris? Min 3T var extrem för priset (runt 3000kr), men ser aldrig hur denna hamnar under 10.000kr?

Det är endast ett sätt att slå sig in på marknaden. Ha nästan noll marginaler för att ta marknadsandelar och sedan höja priset varje ny årsmodell. Sedan lanserar man mellanklassmodell till rimligare priser för dem som inte vill köpa telefoner för 10.000kr.

Har själv en OnePlus 6 som jag än så länge är nöjd med. Kostade cirka 6000kr när den var ny men jag betalade typ 4600kr när jag förlängde min bindningstid hos Halebop. Nästa gång det blir mobilbyte så kommer jag hålla mig däromkring i prisklassen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Trodde först att "Hasselblad-kamera" betydde någon ny form av popup-kamera eller nåt..

Permalänk
Medlem

Finns det ett faktiskt behov idag av att ha 12 GB primärminne eller är det mest marknadsföring?

Permalänk
Medlem

OnePlus känns inte så intressant längre. Förut var de en prisvärd uppstickare som konkurrerade mot dyra flaggskepp, men nu känns de som en i mängden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kraschade min gamla One+ 7 pro och fick en ny på försäkringen nu när bindningstiden går ut, tror jag kommer behålla den istället Förstår inte varför man ska envisas med trådlös laddning och ha ett "flaggskepp", priset sticker ju iväg något galet.

Permalänk
Medlem

Vad förväntar sig folk att Oneplus ska ta för sin värstingtelefon? De tävlar ju mot telefoner från Samsung och Apple som kostar 13/14k och uppåt. Så länge priserna ligger på 9-11k så är det ju prisvärt så länge du får liknande prestanda och kvalitet på luren.

På den tiden Oneplus tog 5000 kr för telefonerna så kostade ju konkurrenternas cirka 7000 kr.

Oneplus erbjuder ju riktigt fina mellanklasstelefoner som tex Nord för den som inte vill lägga en halv förmögenhet på sin telefon.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Undrar varför OnePlus så ofta får reklam för nya mobiler på SweClockers (m.fl.), men inte t.ex. LG och Sony. OnePlus hade en gång i tiden mobiler som stack ut och förtjänade extra uppmärksamhet, men det gäller knappast längre.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Finns det ett faktiskt behov idag av att ha 12 GB primärminne eller är det mest marknadsföring?

Beror på vilka appar man använder? Jag har 8GB men snittar på 3GB användning så för mig är det overkill.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i den andra köpta nyheten från Oneplus:

Hasselblad ägs numera av DJI, en partikamrat till Oneplus och som de samarbetat med förr. Hasselblad gör mellanformatskameror, de har inte varit inblandade i en mobilkamera. Jag tror inte våra vänner på Hasselblad i Göteborg är jättenöjda med att tvingas in i mobilbranding medelst kinesisk partipiska.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Vi får väl se.
Kameran är ju något som inte direkt varit en höjdare på någon oneplus modell jämfört med andra flagskeppen.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Fire_Ice:

Undrar varför OnePlus så ofta får reklam för nya mobiler på SweClockers (m.fl.), men inte t.ex. LG och Sony. OnePlus hade en gång i tiden mobiler som stack ut och förtjänade extra uppmärksamhet, men det gäller knappast längre.

Mycket handlar om timing och historiskt intresse bland våra läsare. I det här fallet är det dessutom Hasselblad-kopplingen som gör det extra aktuellt för den svenska marknaden.

Skrivet av superapan:

Som jag skrev i den andra köpta nyheten från Oneplus:

Hasselblad ägs numera av DJI, en partikamrat till Oneplus och som de samarbetat med förr. Hasselblad gör mellanformatskameror, de har inte varit inblandade i en mobilkamera. Jag tror inte våra vänner på Hasselblad i Göteborg är jättenöjda med att tvingas in i mobilbranding medelst kinesisk partipiska.

Då kunde våra västkustfiskare låtit bli att bli kamrater, det var väl ingen som tvingade dem att göra något annat än att tillverka analoga kameror som om det fortfarande vore 1973? Som man bäddar får man ligga, etc, etc.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Hassebladsksameror användes tidigare inom bla rymdindustrin och deras kameror sitter på många satteliter idag, men dom fuckade up det i slutet på 80talet men är fortfarande världsledande inom andra fotområden! Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Mycket handlar om timing och historiskt intresse bland våra läsare. I det här fallet är det dessutom Hasselblad-kopplingen som gör det extra aktuellt för den svenska marknaden.

Då kunde våra västkustfiskare låtit bli att bli kamrater, det var väl ingen som tvingade dem att göra något annat än att tillverka analoga kameror som om det fortfarande vore 1973? Som man bäddar får man ligga, etc, etc.

Du är inte riktigt insatt. Det görs självklart digitala mellanformatskameror, här är Hasselblad världsledande!

Att Hasselblads tidigare ägare, ett japanskt riskkapitalbolag, väljer att sälja till kinesiska partydrönarbyggare hade de inget att göra åt heller.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Kraschade min gamla One+ 7 pro och fick en ny på försäkringen nu när bindningstiden går ut, tror jag kommer behålla den istället Förstår inte varför man ska envisas med trådlös laddning och ha ett "flaggskepp", priset sticker ju iväg något galet.

Sitter med samma telefon och kan inte komma på ett enda skäl att vilja uppgradera. Känns som att jag skulle behöva välja bort något jag uppskattar oavsett vilket märke jag skulle välja. Vill exempelvis verkligen inte behöva skaffa en telefon med kikhål på skärmen för frontkamera när jag redan har en med den bästa lösningen i form av pop-up. Enda som egentligen saknas är ett 3.5 uttag.

Skrivet av Fire_Ice:

Undrar varför OnePlus så ofta får reklam för nya mobiler på SweClockers (m.fl.), men inte t.ex. LG och Sony. OnePlus hade en gång i tiden mobiler som stack ut och förtjänade extra uppmärksamhet, men det gäller knappast längre.

För att nyheterna om LG och Sony är deprimerande. LG säljs inte ens i Sverige sedan länge tillbaka och håller dessutom på att överväga att dra sig ur mobilsegmentet helt. Sony gör kameramobiler och släpper inte alls lika många modeller som OP. Ser inget konstigt med Swecs rapportering alls.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Undrar varför OnePlus så ofta får reklam för nya mobiler på SweClockers (m.fl.), men inte t.ex. LG och Sony.

Sony får reklam för sina nya mobiler, men skillnaden är att vi glömt bort vilka de var när de väl lanseras

Vi får se hur många som minns nya Xperia Compact när den kommer Redan nu känns det som en relativt medioker skapelse jfm 2 år gamla flaggskeppslurar.

Hade Sony släppt något intressant i rätt tid, så hade de även fått rubriker därefter.

Detsamma gäller LG.

Whitelabel-tillverkare som säljer i form av Lenovo är mer intressanta.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Finns det ett faktiskt behov idag av att ha 12 GB primärminne eller är det mest marknadsföring?

Samsung har ju DeX, om man multitaskar så kan man komma upp i en del RAM, dock ingen aning om 1+ har något DeX-liknande funktioner.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Hur är med uppdateringsfrekvensen, tror ni de eventuellt kommer stöda variabel refresh rate som i de senaste Samsung telefonerna? Tycker det är en av de bättre nya funktionerna på senare tid, onödigt att skärmen konstant ska behöva refreshas i 120Hz när du läser typ. Samsung kan ju gå ner till 10Hz för att spara ström.

Sen skulle jag väldigt gärna se en lite nerbantat variant av OnePlus men som på vissa områden kör ändå flagskepps funktioner i andra avseenden

- 6 ~ 6.2" OLED variabel refresh rate 120Hz skärm (behöver ej vara nödvändigtvis QHD ens)
- 6GB & 128GB eller 8GB och 256GB alternativ t.ex. (själv väljer jag det första som är lagom för mig)
- Fingerprintskanner under skärmen som är lika snabb och pålitliga som de senaste ultraljuds varianterna
- Bra kamera, typ i nivå med den bästa modellens, kanske några "onödiga" funktioner bortskalade
- 45W trådlös snabbladdning
- Stort batteri som möjligt, är beredd att offra t.o.m. 3.5" mm stereo jacket ifall det medför aningen större batteri

Säg om de större syskonen skulle kosta säg 9-10K så denna vore 7K typ.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Samsung har ju DeX, om man multitaskar så kan man komma upp i en del RAM, dock ingen aning om 1+ har något DeX-liknande funktioner.

Ligger just nu på 8.2/12 GB använt RAM på min s20. Reddit och Vivaldi som käkar mest med nästan 1 GB var, ca 10 tabbar öppna i Vivaldi.

Men väldigt skönt att alla appar får plats i RAM så jag hade inte velat ha mindre.

Edit: med Androids nuvarande skick vill säga, går uppenbarligen göra Telefoner som kräver mycket mindre RAM vilket Apple visar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Undrar varför OnePlus så ofta får reklam för nya mobiler på SweClockers (m.fl.), men inte t.ex. LG och Sony. OnePlus hade en gång i tiden mobiler som stack ut och förtjänade extra uppmärksamhet, men det gäller knappast längre.

Var väl inte länge sedan nu det var en nyhet ang en ny Sonymobil som verkar vara av ett mer kompakt snitt tex.

Så visst kommer det nyheter om alla möjliga tillverkare. Du har kanske missat dem eller glömt dem bara

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Om de lyckas göra något speciellt med kameran kan det nog bli ett köp. Samsung har bra kameror men så mycket bloatware och dåliga funktioner som jag gärna hoppar över i nästa lur. Bixbyknapp på min S9+ som inte går att avvaktivera helt, samt en svarsfrekvens på kuntjänst som gör att jag glömt bort att jag skickat in en fråga.

Skulle köpa en 21'a men att inte ha en minneskortplats gör att den föll bort bland urvalet. Hoppas oneplus har det och att kameran funkar, då kan det nog bli ett köp.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Var väl inte länge sedan nu det var en nyhet ang en ny Sonymobil som verkar vara av ett mer kompakt snitt tex.

Så visst kommer det nyheter om alla möjliga tillverkare. Du har kanske missat dem eller glömt dem bara

Den var ju dock ännu konstigare eftersom den inte var kompakt alls (jämförbar med föregångarens icke-kompakta syskon...)

Permalänk
Medlem

Hasselblad fick ett riktigt brain-drain när de blev kinesiska (känner en av dem, han har en hel del skräckhistorier från den tiden), inte mycket kvar av värde där tyvärr. Numera bara ett varumärke som av denna tråd att döma - inte många kommer ihåg.