Permalänk

Vet inte vad jag ska uppgradera

Amd ryzen 5 1400
geforce gtx 1050
8 gb ram

Jag spelar för det mesta fivem som är en plugin till GTA V med mods vilket är ganska krävande och min dator gör inte så bra ifrån sig får ca 17fps average. Så jag tänkte uppgradera min pc har en stationär dator men vet inte vad som är rätt uppgradering att gå för tänkte en ryzen 5 3600 eller 5 5600x. Men kanske det är en annan komponent jag skall uppgradera.

Permalänk
Medlem

alltid gpu!

Permalänk
Medlem

Du kan alltid "simulera" en snabbare gpu genom att köra i så låg upplösning som möjligt (och sänka tex anti-aliasing, postprocesing kvalitet och skugg-kvalitet) för att se om det ger dig mer FPS.

Om du inte får mer fps genom att sänka upplösningen från tex 1080p till 640x480 så är det processorn du behöver uppgradera och inte gpun (eller ja, det skulle ju kanske kunna vara för lite minne också, men det kan du ju få en fingervisning om i taskmanagern bara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Du kan alltid "simulera" en snabbare gpu genom att köra i så låg upplösning som möjligt (och sänka tex anti-aliasing, postprocesing kvalitet och skugg-kvalitet) för att se om det ger dig mer FPS.

Om du inte får mer fps genom att sänka upplösningen från tex 1080p till 640x480 så är det processorn du behöver uppgradera och inte gpun.

Cool metod! Du får dock inte med frågor rörande ramminne och vRam på det viset så vitt jag kan förstå.
Men generellt sett kan jag se att det fungerar!

ett annat sätt:
Om du kör den applikation du idag tycker går långsamt, med aktivitetshanteraren uppe i bakgrunden med dina originalinställningar.
Så kan du trycka Alt-Tab för att tabba ut till aktivitetshanteraren, om du bara ser program behöver du trycka på "avancerat" i botten, därefter prestanda i den nya raden som dyker upp i toppen.
titta vilken komponent (Cpu, Gpu, Ram) det är som ligger på 100% (eller högst) så vet du vilken komponent som får kämpa för att hänga med de andra.
finns fina grafer där du även kan se användning över tid.

Tänk på att om du uppdaterar GPU kan en ev. ny GPU dra mer ström, och då behöver du även ha koll så att nätaggregaten inte är för svagt.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Ska du ha ett 5000x CPU måste du även ha ett fungerande mobo, och har för mig att ryzen 1 gen mobo inte klarar av en CPU ur 5000 serien.

Det du behöver här är en helt ny dator egentligen, moderkort/ram/cpu/psu, sen en GPU om du hittar en för ett pris du vill ge.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Det du behöver här är en helt ny dator egentligen, moderkort/ram/cpu/psu, sen en GPU om du hittar en för ett pris du vill ge.

Behöver och behöver, det går att uppgradera sig ur problemet, men håller nog med om att sälja datorn på blocket och köpa en bättre begagnad här på marknaden för 5-6000 är väl det minst omständliga. Då slipper man eventuella framtida problem med moderkortsstöd och man slipper fastställa flaskhalsen där både grafikminne och restaurering säkert flaskar upp till en viss nivå där CPUn tar vid.

Kika på en dator med B450 eller B550 samt ett grafikkort runt RX 580, GTX 1070 kanske? Borde kunna komma undan relativt billigt om man inte har bråttom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Behöver och behöver, det går att uppgradera sig ur problemet, men håller nog med om att sälja datorn på blocket och köpa en bättre begagnad här på marknaden för 5-6000 är väl det minst omständliga. Då slipper man eventuella framtida problem med moderkortsstöd och man slipper fastställa flaskhalsen där både grafikminne och restaurering säkert flaskar upp till en viss nivå där CPUn tar vid.

Kika på en dator med B450 eller B550 samt ett grafikkort runt RX 580, GTX 1070 kanske? Borde kunna komma undan relativt billigt om man inte har bråttom.

CPU är det största flaskhalsen i denna dator, men ska du ha en ny måste OP köpa ett nytt system endå då hans mobo inte är kompatibelt :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mario69420:

Amd ryzen 5 1400
geforce gtx 1050
8 gb ram

Jag spelar för det mesta fivem som är en plugin till GTA V med mods vilket är ganska krävande och min dator gör inte så bra ifrån sig får ca 17fps average. Så jag tänkte uppgradera min pc har en stationär dator men vet inte vad som är rätt uppgradering att gå för tänkte en ryzen 5 3600 eller 5 5600x. Men kanske det är en annan komponent jag skall uppgradera.

Angåede CPU: Du skriver inte vilket moderkort du har, men du bör kunna stoppa i en 3600 i det mesta givet att det finns en BIOS-uppdatering som ger stöd för det tillgängligt för ditt moderkort. (Jag kör personligen en 3800X i ett B350-moderkort hemma.) Detta om det är ett "standardmoderkort". Är det ett random moderkort från en OEM-dator kan det vara svårare.

5000-serien är svårare, det kräver officiellt ett B450/X470 eller senare (vilket du sannolikt inte har om du har en 1400...) men även där kan det gå om du hittar ett moddat BIOS till ditt moderkort. Inget att rekommendera om man inte gillar strul dock, och har tolerans för att man kanske råkar flasha sönder sitt moderkort

Angående GPU: Du vill definitivt upp från ett GTX 1050, det är inte alls ett särskilt kraftfullt grafikkort. Att gå till typ ett 1660 Super (eller ett beg 1070, 980 Ti eller Vega 56) kommer ge ett rejält lyft, men att få tag på grafikkort just nu är inte det lättaste. Även det som är begagnat är svindyrt. Se till att du har en PSU som klarar av det bara.

Permalänk
Hjälpsam

GPU får man inte tag på, men för GTA V behövs en roligare processor.

Skulle för att hålla budget och inte byta allt;
R5 3600 borde gå på dittmoderkort med en BIOS uppdatering, samt tryck i snabbt minne om du inte redan har, tex 16GB 3600MHz, gör susen för processorns prestanda.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Tack för hjälpen tror nog jag skall köpa en ny dator helt men är det alltid billigare att bygga egen än att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mario69420:

Tack för hjälpen tror nog jag skall köpa en ny dator helt men är det alltid billigare att bygga egen än att köpa?

För det mesta. Just nu är det speciella tider och du kan hitta färdiga byggen med grafikkort som är billigare än om du hade plockat datorn i delar. Här får du väldigt mycket dator för pengarna, som springer åttor om din nuvarande dator.
Jag hade påstått att det är ett bättre pris än om du hade byggt den själv idag.
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Det är normalt billigare att bygga en dvs köpa lösa delar sen montera själv. Kan du montera och är van, kör. Annars skulle jag rekommendera inet/webhallen med deras montering och installation, då levereras hela datorn klar så de bara är plugg and play.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.