Tänker långtidsspara i Bitcoin, tips om hur man för över pengar m.m!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Krypto i sig kanske blir framtiden, men att världens regeringar skulle acceptera tex Bitcoin som det myntet som ska gälla i framtiden, när det är några anonyma hobby utvecklare på internet som har kontrollen över det, är väll ändå lite sago önsketänkande?

Menar du att ett fåtal anonyma utvecklare besitter all kontroll?
Regeringar kan välja att blunda åt bitcoin men fortsätter bitcoin växa och land efter land tar efter blir det bara till ens egen nackdel.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ursäkta min tillfälliga översittarattityd nu: är det inte underligt att fråga om hur man genomför en transaktion av pengar efter 25+ års investeringar med pengar? Eller har pengarna endast placerats ett fåtal gånger utan någon större erfarenhet under bältet? Typ snickrat ett fågelbo för 20 år sen och fortfarande kalla sig för snickare med 20 års erfarenhet idag?

Det enda Du kan göra är att ta dem till domstol med bevis om att pengarna skall investeras och inte användas för brott. Om det inte visar sig vara så att banken bara behöver misstänka (därmed missbruka sin makthavande position) enligt penningtvättslagen för att kunna neka din transaktion? Bör inte detta vara något man snappar upp efter sisådär 20 års erfarenhet? Jag vet inte. Jag bara frågar - om än smått drygt!

Skrivet av Erik_T:

Det finns lagar om pengatvätt och liknande som säger att bankerna MÅSTE vägra transaktioner som de tycker verkar misstänksamma.
En del banker tycker tydligen att allt som har med kryptovalutor att göra är tillräckligt misstänksamt för att de inte skall våga ha med det att göra.

Det skulle inte förvåna mig om majoriteten av bankerna ser penningtvättslagen som räddaren i nöden här för att använda som svepskäl till att neka vissa transaktioner för att de själva inte ser någon vinning i att låta sina kunder omvandla dem till kryptovalutor.

De kan bara köra med, "Stort belopp till kryptovalutor. Kanske för organiserad kriminalitet (potentiellt svepskäl i detta fall). Då har vi stöd i penningtvättslagen och nekar transaktionen. Bra, då stannar pengarna kvar hos oss i rätt slags valuta. Skönt. Nu ta vi fikapaus!".

Och med det sagt så är jag ändå INTE någon som förespråkar kryptovalutor.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ja, att USA och andra I-länder skulle byta ut sina nuvarande valutor mot Bitcoin är nog inte så många som tror på. Många tror dock att länder kommer börja köpa på sig bitcoin och använda som valutareserv.

Varför skulle länder använda bitcoin som valutareserv? Dollar, Euro och guld uppfyller mer än väl de behov som finns.

Skrivet av g147:

Menar du att ett fåtal anonyma utvecklare besitter all kontroll?
Regeringar kan välja att blunda åt bitcoin men fortsätter bitcoin växa och land efter land tar efter blir det bara till ens egen nackdel.

Det finns ju inget land eller ens större organisation som använder Bitcoin, så vi är en lång väg från det. Sen så skulle det ju närmast vara till nackdel för ett land att börja använda Bitcoin, eftersom det skulle frånta landet möjligheten att bedriva ekonomisk politik. De enda länder som skulle ha en nytta av Bitcoin är länder som redan är så kallade failed states, typ Venezuela, och det gäller bara tills att de börjar fungera igen.

Skrivet av AplAy:

Ursäkta min tillfälliga översittarattityd nu: är det inte underligt att fråga om hur man genomför en transaktion av pengar efter 25+ års investeringar med pengar? Eller har pengarna endast placerats ett fåtal gånger utan någon större erfarenhet under bältet? Typ snickrat ett fågelbo för 20 år sen och fortfarande kalla sig för snickare med 20 års erfarenhet idag?

Det enda Du kan göra är att ta dem till domstol med bevis om att pengarna skall investeras och inte användas för brott. Om det inte visar sig vara så att banken bara behöver misstänka (därmed missbruka sin makthavande position) enligt penningtvättslagen för att kunna neka din transaktion? Bör inte detta vara något man snappar upp efter sisådär 20 års erfarenhet? Jag vet inte. Jag bara frågar - om än smått drygt!

Det skulle inte förvåna mig om majoriteten av bankerna ser penningtvättslagen som räddaren i nöden här för att använda som svepskäl till att neka vissa transaktioner för att de själva inte ser någon vinning i att låta sina kunder omvandla dem till kryptovalutor.

De kan bara köra med, "Stort belopp till kryptovalutor. Kanske för organiserad kriminalitet (potentiellt svepskäl i detta fall). Då har vi stöd i penningtvättslagen och nekar transaktionen. Bra, då stannar pengarna kvar hos oss i rätt slags valuta. Skönt. Nu ta vi fikapaus!".

Och med det sagt så är jag ändå INTE någon som förespråkar kryptovalutor.

Jag har jobbat som compliance-ansvarig för ett företag inom finansvärlden. Det är nog väldigt få gånger som någon vill neka en transaktion. Det handlar om att riktlinjerna (grovt sett) säger att en transaktion inte får genomföras om man misstänker att den finns en förhöjd risk för penningtvätt. Om det enbart finns en risk för penningtvätt ska den (enkelt sagt) dokumenteras och eventuellt rapporteras till myndigheterna, men man får gå vidare med den.

Sen så har bankerna inget intresse egentligen av att ha pengar på ett konto. De har inte haft det på många årtionden. Det som bankerna vill är att ge kredit och därmed skapa pengar, och sen tjäna pengar på räntor+kostnader. Sen tjänar de dessutom en del pengar på negativa inlåningsräntor, så det är viktigt för dem att uppfylla kraven för lånen från centralbankerna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Varför skulle länder använda bitcoin som valutareserv? Dollar, Euro och guld uppfyller mer än väl de behov som finns.

Det finns ju inget land eller ens större organisation som använder Bitcoin, så vi är en lång väg från det. Sen så skulle det ju närmast vara till nackdel för ett land att börja använda Bitcoin, eftersom det skulle frånta landet möjligheten att bedriva ekonomisk politik. De enda länder som skulle ha en nytta av Bitcoin är länder som redan är så kallade failed states, typ Venezuela, och det gäller bara tills att de börjar fungera igen.

Det var längesedan dollarn var uppbackad av guld. Dollar trycker man upp från tomma intet. En framtid med bitcoin kan vara ett ekonomiskt system uppbackat av bitcoins. Bitcoin är smartare än guld.

Om fler länder tappar förtroende för dollarn och istället söker sig till bitcoin kan det skapa en kedjeeffekt. De länder som ignorerar bitcoin har då mycket att förlora. Ett sådant scenario är vi inte nära idag, ville bara påpeka att det kan ske. Det skulle försvaga staternas makt, då måste man hitta nya lösningar för att driva ekonomisk politik.

Hur som helst, inom närmsta åren kan bitcoin ha tio gånger fler användare. Det kan stå en dyrt att bara ignorera ny teknik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Varför skulle länder använda bitcoin som valutareserv? Dollar, Euro och guld uppfyller mer än väl de behov som finns.

Ja det kanske uppfyller behoven, vi får se med tiden.

Skrivet av Sando:

Sen så har bankerna inget intresse egentligen av att ha pengar på ett konto. De har inte haft det på många årtionden. Det som bankerna vill är att ge kredit och därmed skapa pengar, och sen tjäna pengar på räntor+kostnader. Sen tjänar de dessutom en del pengar på negativa inlåningsräntor, så det är viktigt för dem att uppfylla kraven för lånen från centralbankerna.

Jag kanske missförstår dig, men menar du att en bank inte kan tillgodose kraven på kapital med hjälp av insättningar från privatpersoner/institutioner och kan skapa pengar/kredit ändå?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av g147:

Det var längesedan dollarn var uppbackad av guld. Dollar trycker man upp från tomma intet. En framtid med bitcoin kan vara ett ekonomiskt system uppbackat av bitcoins. Bitcoin är smartare än guld.

Om fler länder tappar förtroende för dollarn och istället söker sig till bitcoin kan det skapa en kedjeeffekt. De länder som ignorerar bitcoin har då mycket att förlora. Ett sådant scenario är vi inte nära idag, ville bara påpeka att det kan ske. Det skulle försvaga staternas makt, då måste man hitta nya lösningar för att driva ekonomisk politik.

Hur som helst, inom närmsta åren kan bitcoin ha tio gånger fler användare. Det kan stå en dyrt att bara ignorera ny teknik.

Bitcoin är dummare än guld, men speciellt dummare än sek/usd/eur.

Notera att jag inte sa att dollarn är uppbackad av guld. Guldstandarden var en mycket dålig idé som i flera omgångar har lyckats dra ner den globala ekonomin. Men det betyder inte att centralbankerna inte har guldreserver. I bara USA så har de reserver på över 8000 ton guld.

Varför skulle just Bitcoin ha flera användare, när felen är så uppenbara? Om något så finns ju många andra krypton som är mera troliga, t.ex. Libra eller en eventuell MasterCard-krypto (även om de har sagt att det antagligen inte leder nån vart)? Om en sådan uppstår, med mera gedigen ekonomisk och teknisk grund, så faller ju cases för Bitcoin totalt.

Skrivet av Teval:

Ja det kanske uppfyller behoven, vi får se med tiden.

Jag kanske missförstår dig, men menar du att en bank inte kan tillgodose kraven på kapital med hjälp av insättningar från privatpersoner/institutioner och kan skapa pengar/kredit ändå?

Jag menar att en bank huvudsakligen vill ha insättningar för att uppfylla kapitaliseringskrav. Varför skulle banken i dagens läge vara intresserad av att ta emot pengar som ska hanteras och som leder till kostnader, när de kan få pengar av centralbankerna för att ge kredit (och därmed skapa pengar)?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Bitcoin är dummare än guld, men speciellt dummare än sek/usd/eur.

Notera att jag inte sa att dollarn är uppbackad av guld. Guldstandarden var en mycket dålig idé som i flera omgångar har lyckats dra ner den globala ekonomin. Men det betyder inte att centralbankerna inte har guldreserver. I bara USA så har de reserver på över 8000 ton guld.

Varför skulle just Bitcoin ha flera användare, när felen är så uppenbara? Om något så finns ju många andra krypton som är mera troliga, t.ex. Libra eller en eventuell MasterCard-krypto (även om de har sagt att det antagligen inte leder nån vart)? Om en sådan uppstår, med mera gedigen ekonomisk och teknisk grund, så faller ju cases för Bitcoin totalt.

Motivera gärna hur bitcoin är dummare än guld, att ha 8000 ton metaller liggandes och samla damm låter inte alls smart.
Bitcoin kan du skicka vart du vill i världen på någon sekund, försök det med guld, det är många gånger enklare att verifiera än guld, ingen kan ta det ifrån dig om du kan memorera 12 ord i ditt minne. Allt du behöver är en mobiltelefon. Du behöver inte ansöka för att deltaga och ingen kan utesluta dig från nätverket.

Bitcoin behöver inte klara av 100 000 transaktioner i sekunden och kunna integreras med appar direkt i huvudlagret. Desto mer komplexitet du lägger till, desto mer brister kan uppstå, och många gånger mindre decentralisering. Bitcoin är säkraste kryptovalutan av dom alla. Nätverkseffekten kring bitcoin är så mycket större än de andra valutorna. Många kan skapa ett nytt och bättre facebook, få kommer ändå lyckas förflytta dess användare till det nya nätverket.
För att bara nämna några anledningar att just bitcoin kommer att behålla sin etta position. Om inte bitcoin lyckas slå igenom tror jag inte någon annan kryptovaluta kommer att göra det.

Nyligen gick tesla ut med att de kommer att godta bitcoin som betalning efter att ha investerat tio miljarder, så visst finns det organisationer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chacha667:

Hej!

Jag har sysslat med investeringar i aktier/fonder m.m i ca 25 år. Nu är planen att bygga upp en portfölj som ska sträcka sig i (minst) 20+år och som mina barn/barnbarn ska ha nytta av i framtiden. Därför har jag breddat mitt perspektiv till att involvera kryptovalutor i denna portfölj.

Tanken är att köpa BTC och ETH, lägga över på en hard wallet, låsa in denna i ett bankfack eller liknande och inte öppna på 20år.

Problemet som jag har är att det inte går att föra över en stor mängd pengar från svenska banker (pga penningtvättlagen) till sidor som Coinbase tex, även fast jag har erbjudit att visa vart pengarna kommer från samt utdrag ut brottsregistret m.m. Endel banker vägrar så fort man pratar om kryptovaluta,

Jag tänkte att denna tråd kan fungera som en tråd där vi kan tipsa varandra om hur man ska gå tillväga för att i dagsläget kunna köpa för större summor (100k+).

Banker som vägrar låta sina kunder göra vad man vill med deras egna (vita och skattade) pengar:

-Swedbank
-Ica Banken
-Länsförsäkringar

Någon som har SEB som bank som har provat att föra över tex 10k till Coinbase?
Av vad jag kan läsa så ska SEB vara lättast att ha och göra med just nu.

Tips på övriga banker som accepterar överföringar på minst 10k mottages!

Tips som undanbedes:
- Köpa via Revolut eller Avanza/övriga banker, detta eftersom du inte köper några riktiga BTC och äger dom ännu mindre. Dessutom inte ens säkert att dessa appar/banker finns kvar om 20år, och dom kan hackas m.m. Jag vill inte behöva oroa mig för politik eller lagändringar m.m som kan stå i vägen.

Är inte risken stor att en hard wallet inte fungerar eller går att läsa om 20-30 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Bitcoin är dummare än guld, men speciellt dummare än sek/usd/eur.

Varför skulle just Bitcoin ha flera användare, när felen är så uppenbara? Om något så finns ju många andra krypton som är mera troliga, t.ex. Libra eller en eventuell MasterCard-krypto (även om de har sagt att det antagligen inte leder nån vart)? Om en sådan uppstår, med mera gedigen ekonomisk och teknisk grund, så faller ju cases för Bitcoin totalt.

Jag vet vad du menar med att bitcoin är "dummare", men att bygga detta på guld känns inte så troligt:

https://www.youtube.com/watch?v=7bOo3zLFhEk

När du pratar om de uppenbara felen, vilka syftar du på? Libra och en mastercard-krypto för mina tankar till AOL och MSN jämfört med internet back in the day, öppna system har en tendens att attrahera mer utveckling och i slutändan vinna pga brist på innovation i de slutna systemen.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Sen så kunde du gärna berätta när en valuta senast kollapsade i en modern demokrati.

Beror på hur man ser det. Officiella inflationssiffrorna på 1.7% är i sig ganska irriterande men överstigliga. Men ärligt talat är nog inflationen högre än så om man inkluderar saker som har reell betydelse. Jag tror att 4% är en mer verklighetstrogen siffra och vad effekten blir om inflationen är 1.7% eller 4% får vi om inte annat se som pensionärer. Jag tycker att 4% per år är "kollaps". Förvisso en utdragen sådan, men inte en rimlig pyspunka, inte ett system jag tycker är bra. Att vi inte ens vet hur mycket pengar som finns är i sig ett fiasko.

Det enda rätta är ett monetärt system där mängden pengar är klarlagd och tydlig. Att som nu kunna råna pensionärerna på sin pension genom förtäckt inflation som urgröper sparade pengars värde är ohederligt och inte acceptabelt. Annat exempel, om staten dubblerar mängden pengar och allt dubbleras i värde så som din villa - så kräver staten in 30% av värdeökningen i kapitalskatt. Vilket vapen de besitter, riktat mot folket, helt lagligt att fyra av när som helst hur ofta som helst.

Jag ser bitcoin som en lång strid kring vem som har makten över sedelpressen. För länge sedan var det i princip folket. Senare tog staten över. Nu kanske pendeln svänger tillbaka något kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är inte risken stor att en hard wallet inte fungerar eller går att läsa om 20-30 år?

Du har en backup på 12-24 ord du kan återställa plånboken med, detta är inte knutet till enskild mjuk- eller hårdvara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du sällan överför mellanstora eller stora belopp och plötsligt vill flytta den mängden pengar till en institution som tidigare varit inblandad i penningtvät och terrorfinansiering kommer överföringen stoppas automatiskt. Det är inte heller troligt att den manuellt kommer släppas igenom efter granskning. Du kan prova med en annan bank, men det är inte helt troligt att den banken kommer vara dig behjälplig heller.

Jag tycker du ska prata igenom din plan med några nära vänner eller släktingar och förklara planen. Om du senare vill fortsätta på samma spår, kan du göra fler, mindre överföringar över längre tid så ska du se att det kommer gå igenom.

Sen kommentar till sidospåret är ju att det blir svårt att bedriva monetär politik med Bitcoin (eller liknande) och då fiscal policy är begränsad inom t.ex. EU med regler om budgetundeskott etc, har man ju ännu sämre verktyg att jobba med än om man inte har en egen valuta.

Permalänk

Håller inte alls med dig i din analys @Sando men det är fortfarande intressant att höra ditt perspektiv. En viss förvirring framstår lätt när du verkar ha så bra koll på makro och stadsfinanser för att i nästa mening missa poängen.

Du pratar om dom långtgående effekterna för ett land framförallt och vad konsekvenserna blir med en deflationär valuta. Det är en bra poäng, vi är inte riktigt där ännu. Tanken är att positionera sig långt innan det scenariot blir verklighet. Det är individperspektivet inte hur ett land bör positionera sig.

Att vi alla peggar våra valutor mot dollar sen efter andra världskriget istället för något reelt som guld eller bitcoin kanske verkar vara nått som ska vara för evigt mest för att det är svårt att föreställa sig nått annat än just nu men väldigt tydliga tecken på att acceptansen för det håller på att ändras i världen. Lågt förtroende, minskad betydelse, mer beroende av omvärlden. Att ingen vill köpa treasuries är en hint. Redan nu är dollarn mindre viktig som handelsvaluta än tidigare, jag tror den trenden kommer fortsätta även om det är svårt att säga vad det landar i.

Tills den dagen vi behöver oroa oss om sånna här stora frågor tänker jag mest att det finns en asymetrisk uppsida riskmässigt. Att tanken att inte lita på systemet är lättsåld, att det är ett mer välfungerande system redan än mina 7 dagars 500kr transfers av valuta internationellt ifall banken väljer att gå med på överföringen, att alla reela tillgångar går uppåt eftersom din 1.14% inflation siffra inte är sann, att ett decentraliserat öppet protokoll med full transparens låter som många steg framåt inte bakåt.

Skrivet av Paydaye:

Krypto i sig kanske blir framtiden, men att världens regeringar skulle acceptera tex Bitcoin som det myntet som ska gälla i framtiden, när det är några anonyma hobby utvecklare på internet som har kontrollen över det, är väll ändå lite sago önsketänkande?

Det var kanske inte den viktigaste biten men först bara "hobby utvecklare på internet". Triggad som utvecklare själv open source betyder att hela världens inteligentia kan arbeta fritt på projekt dom vill. Du hittar en stor del av vad vi åstakommit som ras de senaste 20 åren där, analogt med andelen privat/publik forskning i allmänhet. I vart ända företag jag någonsin vart på (många) är det förenklat fördelat som 70%+ open source för sån bra kvalite är svårt/dyrt att göra själv, 15% någon dyr tredjepartstjänst nån sålt på dom 5% egen kod ibland bra ibland dålig och 10% slit-och-släng klister. /slut triggad.

Nu den kanske egentliga frågan, varför bitcoin, vem väljer vad? Bitcoin är en decentraliserad valuta som inte behöver stöd av något visst land för att fungera. Just nu är det alternativet med absolut högst stöd av alla (70% av allt kryptovärde just nu), den som har överlevt längst och har högst säkerhet. Vilka som jobbar med det både direkt och indirekt spelar också roll så sidospår lite eth kan man gott ha också. Hursomhelst: Länder, företag och personer kan själva välja vilket system dom litar mest på att förvara sitt värde i och resten kan köra på som dom gjorde innan.

Så frågan är snarare vad blir konsekvenserna av att vara tidig eller sen? Själv valde jag tidig och tror det kommer bli en rusning till det alternativet tidigare snarare än senare men min lön, mitt hus och andra tillgångar är fortfarande värderade i SEK.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Sen så har bankerna inget intresse egentligen av att ha pengar på ett konto. De har inte haft det på många årtionden. Det som bankerna vill är att ge kredit och därmed skapa pengar, och sen tjäna pengar på räntor+kostnader. Sen tjänar de dessutom en del pengar på negativa inlåningsräntor, så det är viktigt för dem att uppfylla kraven för lånen från centralbankerna.

Ja just det, det är det där som får mig att vänta på "den tickande ekonomibomben" eftersom det inte låter hållbart i mina öron eller så finns det ett "kvantekonomiskt system" bakom det hela som gör att samhället fortfarande kan rulla vidare vilket det har gjort ännu - men hur länge till? Några år? Några decennier? Kan ej se syftet med att skaffa barn i detta potentiella parallella universum under rådande omständigheter. // Slut på sidospår.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av g147:

Motivera gärna hur bitcoin är dummare än guld, att ha 8000 ton metaller liggandes och samla damm låter inte alls smart.
Bitcoin kan du skicka vart du vill i världen på någon sekund, försök det med guld, det är många gånger enklare att verifiera än guld, ingen kan ta det ifrån dig om du kan memorera 12 ord i ditt minne. Allt du behöver är en mobiltelefon. Du behöver inte ansöka för att deltaga och ingen kan utesluta dig från nätverket.

Bitcoin behöver inte klara av 100 000 transaktioner i sekunden och kunna integreras med appar direkt i huvudlagret. Desto mer komplexitet du lägger till, desto mer brister kan uppstå, och många gånger mindre decentralisering. Bitcoin är säkraste kryptovalutan av dom alla. Nätverkseffekten kring bitcoin är så mycket större än de andra valutorna. Många kan skapa ett nytt och bättre facebook, få kommer ändå lyckas förflytta dess användare till det nya nätverket.
För att bara nämna några anledningar att just bitcoin kommer att behålla sin etta position. Om inte bitcoin lyckas slå igenom tror jag inte någon annan kryptovaluta kommer att göra det.

Nyligen gick tesla ut med att de kommer att godta bitcoin som betalning efter att ha investerat tio miljarder, så visst finns det organisationer.

Det finns så många orsaker att man kunde skriva en avhandling om det, men här är tre simpla orsaker till varför Bitcoin inte fungerar som reservvaluta:

1. Reservvalutors huvudsakliga funktion är att binda den nationella valutans värde till en globalt accepterad standard. Bitcoin är inte globalt accepterad.
2. Bitcoin är inte heller stabil, utan har kraftiga svängningar. Därför fungerar den inte för att skapa stabilitet i forex.
3. Guld är ett grundämne. Det används inom industri, elektronik, smycken, konst etc. Bitcoin har inget användningsområde förutom som mål för spekulation, vilket är precis vad man inte vill ha som reserv.

Tesla har inte heller kommit ut och sagt att de kommer att godta Bitcoin som betalning. De har sagt att;

"Moreover, we expect to begin accepting bitcoin as a form of payment for our products in the near future, subject to applicable laws and initially on a limited basis, which we may or may not liquidate upon receipt."

Läs det där igen. Expect to begin. In the near future. Subject to applicable laws. Initially on a limited basis. Liquidate upon receipt.

De kommer alltså inte att sälja bilar i Bitcoin, utan om de gör något som samarbetar de med en betaltjänst och tar aldrig BTC i sin balans.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja just det, det är det där som får mig att vänta på "den tickande ekonomibomben" eftersom det inte låter hållbart i mina öron eller så finns det ett "kvantekonomiskt system" bakom det hela som gör att samhället fortfarande kan rulla vidare vilket det har gjort ännu - men hur länge till? Några år? Några decennier? Kan ej se syftet med att skaffa barn i detta potentiella parallella universum under rådande omständigheter. // Slut på sidospår.

Det var då rätt extremt, att inte skaffa barn för att banker ger kredit xD

Men det är ju egentligen fullt normalt. All kreditgivning (egentligen all kommers överlag) skapar ju värde. Pengarna skapas ju egentligen i steget då centralbanken ger kredit åt banken, men banken är kanalen som behövs för distributionen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag vet vad du menar med att bitcoin är "dummare", men att bygga detta på guld känns inte så troligt:

https://www.youtube.com/watch?v=7bOo3zLFhEk

När du pratar om de uppenbara felen, vilka syftar du på? Libra och en mastercard-krypto för mina tankar till AOL och MSN jämfört med internet back in the day, öppna system har en tendens att attrahera mer utveckling och i slutändan vinna pga brist på innovation i de slutna systemen.

Jag menar inte att man ska bygga det på guld. Guldstandarden övergavs (stegvist) för hundra år sen, och det har varit ett av de bästa (och nödvändigaste) besluten som gjorts inom den globala ekonomin.

Det finns många uppenbara fel med Bitcoin, och de beror lite på om man ser Bitcoin som betalningsmedel, som valuta eller som både och.

Valuta
- Deflationär, vilket leder till
- Koncentration av tillgångar, och
- Brist på incitament för investering och konsumtion, speciellt då
- Löner satta i Bitcoin borde minska varje år
- Tillgången tar slut
- Ingen möjlighet till verkställighet av fordringar ur penningmedel, vilket innebär
- Begränsade möjligheter till beskattning, och
- Ingen finanspolitik

Alltså i praktiken skulle ett land med Bitcoin inte ha förutsättningarna för ett välfärdssamhälle, eller för den delen ens de grundläggande funktionerna hos en stat (militär, gränsbevakning, polis etc). Kreditsamhället skulle helt stanna upp.

Betalningsmedel
- Dyrt
- Långsamt
- Ingen möjlighet till korrigeringar i efterhand (reklamationer etc)
- Förhindrande av penningtvätt i praktiken omöjligt

Och så vidare. Det går som sagt att skriva avhandlingar om det här om man vill.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Beror på hur man ser det. Officiella inflationssiffrorna på 1.7% är i sig ganska irriterande men överstigliga. Men ärligt talat är nog inflationen högre än så om man inkluderar saker som har reell betydelse. Jag tror att 4% är en mer verklighetstrogen siffra och vad effekten blir om inflationen är 1.7% eller 4% får vi om inte annat se som pensionärer. Jag tycker att 4% per år är "kollaps". Förvisso en utdragen sådan, men inte en rimlig pyspunka, inte ett system jag tycker är bra. Att vi inte ens vet hur mycket pengar som finns är i sig ett fiasko.

Det enda rätta är ett monetärt system där mängden pengar är klarlagd och tydlig. Att som nu kunna råna pensionärerna på sin pension genom förtäckt inflation som urgröper sparade pengars värde är ohederligt och inte acceptabelt. Annat exempel, om staten dubblerar mängden pengar och allt dubbleras i värde så som din villa - så kräver staten in 30% av värdeökningen i kapitalskatt. Vilket vapen de besitter, riktat mot folket, helt lagligt att fyra av när som helst hur ofta som helst.

Jag ser bitcoin som en lång strid kring vem som har makten över sedelpressen. För länge sedan var det i princip folket. Senare tog staten över. Nu kanske pendeln svänger tillbaka något kanske.

Du flyttar målstolparna, och ger sen ingen grund för det du säger. Om du "tror" att inflationen är 4% så får du då bevisa det. Centralbankerna skulle nog gärna se 4% i dagens läge, för det är en värld som man enkelt kan korrigera, i jämförelse med deflationära, globala tryck.

Inflation är i sig något som är bra, även ur pensionssynvinkel. Om alla pensionärer bara skulle läggas på konto så skulle vi behöva ha en ofantligt mycket större penningmängd i cirkulation. I dagens läge är pensionspengar en mycket viktig finansieringskälla för företag.

Sen så är inflation också något som är mycket positivt för gemene man. Att ta ett bolån på 5 miljoner kronor skulle inte vara möjligt i en deflationär värld, utan då skulle man få spara ihop och bygga ett rum åt gången, vilket ju är fallet i vissa länder utan fungerande kreditmarknad. När man tar ett lån med ränta på 2% och inflationen är 1,5% så är realräntan bara 0,5%. Eftersom kapitalet är satt på förhand så minskar lånet kontinuerligt över tid.

En måttlig inflation gör helt enkelt så att samhällets resurser rör på sig. Med deflation står det stilla.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av osborn666:

Håller inte alls med dig i din analys @Sando men det är fortfarande intressant att höra ditt perspektiv. En viss förvirring framstår lätt när du verkar ha så bra koll på makro och stadsfinanser för att i nästa mening missa poängen.

Du pratar om dom långtgående effekterna för ett land framförallt och vad konsekvenserna blir med en deflationär valuta. Det är en bra poäng, vi är inte riktigt där ännu. Tanken är att positionera sig långt innan det scenariot blir verklighet. Det är individperspektivet inte hur ett land bör positionera sig.

Att vi alla peggar våra valutor mot dollar sen efter andra världskriget istället för något reelt som guld eller bitcoin kanske verkar vara nått som ska vara för evigt mest för att det är svårt att föreställa sig nått annat än just nu men väldigt tydliga tecken på att acceptansen för det håller på att ändras i världen. Lågt förtroende, minskad betydelse, mer beroende av omvärlden. Att ingen vill köpa treasuries är en hint. Redan nu är dollarn mindre viktig som handelsvaluta än tidigare, jag tror den trenden kommer fortsätta även om det är svårt att säga vad det landar i.

Tills den dagen vi behöver oroa oss om sånna här stora frågor tänker jag mest att det finns en asymetrisk uppsida riskmässigt. Att tanken att inte lita på systemet är lättsåld, att det är ett mer välfungerande system redan än mina 7 dagars 500kr transfers av valuta internationellt ifall banken väljer att gå med på överföringen, att alla reela tillgångar går uppåt eftersom din 1.14% inflation siffra inte är sann, att ett decentraliserat öppet protokoll med full transparens låter som många steg framåt inte bakåt.

De flesta valutor (förutom vissa, typ Argentinsk Peso i ett par skeden) är ju inte peggade mot dollarn längre, utan flyter fritt. Det har varit standarden internationellt sen Bretton Woods-systemet avvecklades för 50 år sen. Vissa länder i EU har bundit sin valuta till euron utan att anamme euro (t.ex. Danmark), men det är en annan sak.

Nu beror det på vad du menar med individperspektivet, men om du tänker på Bitcoin som en investering så kan det förstås vara fördelaktigt för en individ. Kortsiktigt kan du göra mycket pengar. Långsiktigt (här nämndes 20+ år) så beror det ju helt på hur Bitcoin används. Om Bitcoin inte blir ett universellt accepterat betalningsmedel med löner, priser och lån som ges i valutan så kommer den efterhand att försvinna, antingen sakta eller till följd av en krasch. Om det händer om 3 månader eller 30 år kan jag inte säga, men i något skede är det oundvikligt.

Sen så kommer du med flera uttalanden som saknar grund;

Dollarn som handelsvaluta
Dollarns betydelse har fluktuerat under årtiondena, vilket är helt normalt, men det är fortfarande den absolut viktigaste valutan internationellt. De fluktuationer som har uppstått har närmast berott på Eurons uppkomst, D-markens försvinnande, Japans uppgång och fall och Kinas växande position. Att en enda valuta konstant skulle vara en universell standard är ju inte heller önskvärd, men dollarn är fortfarande över 60% av valutareserver globalt.

Inflation
Du nämner att inflationen inte egentligen är vad statistiken säger. Det här är en vanlig konspirationsteori bland kryptofantaster och goldbugs. Jag har hört det här i snart 15 år, personligen. När jag jobbade i USA hörde jag till och med en som påstod att husen i Hamptons blivit så dyra, så inflationssiffrorna kan inte stämma...

Men visa gärna på varför det skulle vara så.

Treasuries
Du säger att ingen vill köpa treasuries. Det stämmer helt enkelt inte.

https://www.marketwatch.com/investing/bond/tmubmusd10y?countr...

Som lägst i januari låg USA:s 10-åriga treasury bond på 0,601% som lägst. Det innebär en förväntad realavkastning på ca -1,6%. Investerare (med viss hjälp från Fed på andrahandsmarknaden) är alltså villiga att betala 1,6% per år för att amerikanska staten ska hålla deras pengar. Orsaken är förstås att övriga marknader förväntas gå dåligt under året.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Nu verkar diskussionen väldigt låst till just BTC, men det verkar sjukt inkompetent från många håll i tråden. Som att länder och organisationer inte redan applicerar kryptovalutor.

IconLoop ICX används av koreanska myndigheter bl.a.

Smart kontrakt är hemligheten bakom lösningarna till inflation, krediter, reklamationer osv.

Diskussionen blir ganska fattig när man endast kollar på Bitcoin, som egentligen bara kommer agera store of value.

Anledningen till att man inte vill hålla guld längre är bland annat lagar som förhindrar folk i USA att äga större mängder rent guld, i övrigt ser man kina och Ryssland totalt hoarda ihjäl guld på varenda hylla i sina banker.

Guld är döende för större företag att lagra pengar i lågkonjukturer, det är för osäkert och regulerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Har hört att SEB är en bra bank för detta.

Annars har jag aldrig haft problem med Nordea, har skickat pengar till och från kryptosidor under några år. Vissa säger att Nordea bannat överföringar dock, men det har aldrig hänt mig.

Samma för mig, Nordea har fungerar fint. Både köp via VISA kort samt banköverföring. Gjorde det senaste överföringen/köpet i feb 2021 utan problem. Har använt Länsförsäkringar innan också och då var det inga problem...de kan ju ha ändrat sin krav de senaste åren dock
2017-2019 LF - Inga problem
2019-2021 Nordea - Inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Nu verkar diskussionen väldigt låst till just BTC, men det verkar sjukt inkompetent från många håll i tråden. Som att länder och organisationer inte redan applicerar kryptovalutor.

IconLoop ICX används av koreanska myndigheter bl.a.

Smart kontrakt är hemligheten bakom lösningarna till inflation, krediter, reklamationer osv.

Diskussionen blir ganska fattig när man endast kollar på Bitcoin, som egentligen bara kommer agera store of value.

Anledningen till att man inte vill hålla guld längre är bland annat lagar som förhindrar folk i USA att äga större mängder rent guld, i övrigt ser man kina och Ryssland totalt hoarda ihjäl guld på varenda hylla i sina banker.

Guld är döende för större företag att lagra pengar i lågkonjukturer, det är för osäkert och regulerat.

Om någon tycker att smarta kontrakt är en bra idé så vet man att de har köpt grisen i säcken. Smarta kontrakt är möjligtvis en av de dummaste idéerna jag nånsin har hört. Tanken att man kunde koda ett kontrakt, som inte skulle kräva tolkning eller neutral bedömning, utan möjlighet till korrigering, är bara absurdt.

Tänk dig bara att du säljer en bil. Det faller inom civilrättens område. En kursbok i civilrätt går på runt 500 sidor, och behandlar bara grunderna. Dessutom ska du göra specifika värderingar för saken i fråga, som tar bort frågor om skälighet, partsbruk, positioner etc.

Ett sånt "smart kontrakt" skulle kräva en jurist och en programmerare, och plötsligt kostar det en miljon att sälja din bil på ett fungerande sätt.

Sen så har det inget med inflation att göra heller.

Edit: För övrigt så används (vad jag vet) kryptovalutan ICX inte av några koreanska myndigheter. Enligt de uppgifter jag hittar så har de haft några blockchain-relaterade projekt tillsammans med Iconloop (som är ett privat företag), vilket ju är något helt annat. Det verkar inte heller som att mycket av det har nått längre än projektstadiet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Om någon tycker att smarta kontrakt är en bra idé så vet man att de har köpt grisen i säcken. Smarta kontrakt är möjligtvis en av de dummaste idéerna jag nånsin har hört. Tanken att man kunde koda ett kontrakt, som inte skulle kräva tolkning eller neutral bedömning, utan möjlighet till korrigering, är bara absurdt.

Tänk dig bara att du säljer en bil. Det faller inom civilrättens område. En kursbok i civilrätt går på runt 500 sidor, och behandlar bara grunderna. Dessutom ska du göra specifika värderingar för saken i fråga, som tar bort frågor om skälighet, partsbruk, positioner etc.

Ett sånt "smart kontrakt" skulle kräva en jurist och en programmerare, och plötsligt kostar det en miljon att sälja din bil på ett fungerande sätt.

Sen så har det inget med inflation att göra heller.

Precis därför man skapar tredjepartsapplikationer på blockkedjan. Detta kan myndigheter eller företag göra, och regler kan skapas därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Precis därför man skapar tredjepartsapplikationer på blockkedjan. Detta kan myndigheter eller företag göra, och regler kan skapas därefter.

Och hur skulle det korrigera problemet?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Och hur skulle det korrigera problemet?

Problemet du beskriver går att lösa med smarta kontrakt. Dom kan bestämma regler som måste uppfyllas och godkännas. Med smarta kontrakt hade givetvis massiva ändringar på allt uråldrigt som vi idag använder oss av skett.

Man kan inte se det med dagens ögon helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Problemet du beskriver går att lösa med smarta kontrakt. Dom kan bestämma regler som måste uppfyllas och godkännas. Med smarta kontrakt hade givetvis massiva ändringar på allt uråldrigt som vi idag använder oss av skett.

Man kan inte se det med dagens ögon helt enkelt.

Så du bara "tror och hoppas" att det skulle funka, alltså.

Min egen bakgrund är delvist inom ekonomi, men i huvudsak juridik. Jag är juris magister med specialisering inom Law and Economics, och jag har jobbat både inom finansvärlden, politiken och för tilfället inom IT-branschen.

Speciellt under min tid inom finansbranschen (har fortfarande några finger med) så var jag i rätten varje vecka för att argumentera för mina klienters del. De hade standardiserade, välskrivna avtal, men det finns ändå alltid utrymme för tvister och tolkningar. Vi har på 3000 år av rättshistoria inte lyckats lösa vissa problem bättre än med "skälighet". Att tänka sig att man skulle kunna skriva ens ett urenkelt avtal med smarta kontrakt á Ethereum är bara utopistiskt. Ett heltäckande avtal som är direkt bindande utan möjlighet till tolkning eller jämkning, och som inte kan missbrukas genom kryphål, skulle kräva tusentals timmar av kod och juridiskt arbete. Det är en helt absurd tanke.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Valuta
- Deflationär, vilket leder till
- Koncentration av tillgångar, och
- Brist på incitament för investering och konsumtion, speciellt då
- Löner satta i Bitcoin borde minska varje år
- Tillgången tar slut
- Ingen möjlighet till verkställighet av fordringar ur penningmedel, vilket innebär
- Begränsade möjligheter till beskattning, och
- Ingen finanspolitik

Alltså i praktiken skulle ett land med Bitcoin inte ha förutsättningarna för ett välfärdssamhälle, eller för den delen ens de grundläggande funktionerna hos en stat (militär, gränsbevakning, polis etc). Kreditsamhället skulle helt stanna upp.

Betalningsmedel
- Dyrt
- Långsamt
- Ingen möjlighet till korrigeringar i efterhand (reklamationer etc)
- Förhindrande av penningtvätt i praktiken omöjligt

Och så vidare. Det går som sagt att skriva avhandlingar om det här om man vill.

Du har många bra poänger när det gäller problematik som skulle uppstå med att byta ut sitt lands valuta mot Bitcoin, håller med dig om många.

Ser man Bitcoin som en statisk produkt utan möjlighet till utveckling i källkoden eller på andra lager så hade jag hållit med dig om dina argument om att det är dyrt och långsamt. Precis som att usenet åt upp hela kapaciteten på internet i början så kommer bitcoin skala på samma sätt, i lager, sidokedjor samt med kompression av data. Tittade du på videon så är det ju ett exempel vad man redan idag kan åstadkomma med något i väldigt tidigt betastadie.

Personligden så ser jag inte Bitcoin som en valuta eller betalningsmedel utan snarare ett extremt säkert decentraliserat nätverk som för första gången i mänsklig historia kan hindra kopiering av digitala tillgångar. Det har enligt mig väldigt många användningsområden som med tiden kommer skapa enormt värde, det är därför jag köper bitcoin på 54000$, och har gjort varje månad i år.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Sando:

Det finns så många orsaker att man kunde skriva en avhandling om det, men här är tre simpla orsaker till varför Bitcoin inte fungerar som reservvaluta:

1. Reservvalutors huvudsakliga funktion är att binda den nationella valutans värde till en globalt accepterad standard. Bitcoin är inte globalt accepterad.
2. Bitcoin är inte heller stabil, utan har kraftiga svängningar. Därför fungerar den inte för att skapa stabilitet i forex.
3. Guld är ett grundämne. Det används inom industri, elektronik, smycken, konst etc. Bitcoin har inget användningsområde förutom som mål för spekulation, vilket är precis vad man inte vill ha som reserv.

Tesla har inte heller kommit ut och sagt att de kommer att godta Bitcoin som betalning. De har sagt att;

"Moreover, we expect to begin accepting bitcoin as a form of payment for our products in the near future, subject to applicable laws and initially on a limited basis, which we may or may not liquidate upon receipt."

Läs det där igen. Expect to begin. In the near future. Subject to applicable laws. Initially on a limited basis. Liquidate upon receipt.

De kommer alltså inte att sälja bilar i Bitcoin, utan om de gör något som samarbetar de med en betaltjänst och tar aldrig BTC i sin balans.

Är du släkt med Peter Schiff? Alltid lika kul att höra No-Coiners undermåliga argument.

http://charts.woobull.com/bitcoin-vs-gold/

Hade du investerat 1000 USD i bitcoin när förra stimulus checken kom så hade du legat plus. Hade du köpt guld hade du legat minus.

Som allt annat, när det gick från analogt till digitalt, så blev det mycket större. Dumt att betta emot allmänna utvecklingen.

Permalänk
Skrivet av Teval:

Du har många bra poänger när det gäller problematik som skulle uppstå med att byta ut sitt lands valuta mot Bitcoin, håller med dig om många.

Ser man Bitcoin som en statisk produkt utan möjlighet till utveckling i källkoden eller på andra lager så hade jag hållit med dig om dina argument om att det är dyrt och långsamt. Precis som att usenet åt upp hela kapaciteten på internet i början så kommer bitcoin skala på samma sätt, i lager, sidokedjor samt med kompression av data. Tittade du på videon så är det ju ett exempel vad man redan idag kan åstadkomma med något i väldigt tidigt betastadie.

Personligden så ser jag inte Bitcoin som en valuta eller betalningsmedel utan snarare ett extremt säkert decentraliserat nätverk som för första gången i mänsklig historia kan hindra kopiering av digitala tillgångar. Det har enligt mig väldigt många användningsområden som med tiden kommer skapa enormt värde, det är därför jag köper bitcoin på 54000$, och har gjort varje månad i år.

Precis, ser även bitcoin som utmärkt store of value. Köper lite varje månad senaste åren med pengar jag inte behöver för tillfället. Behöver jag en större summa pengar till en investering i SEK i framtiden så lånar jag mot mina bitcoins. Eller i värsta fall säljer, och skattar.

Strike är väldigt intressant. Lightningnetwork som layer-2 på bitcoin för att genomföra nästan instant transfers av Forex. Väldigt intressant vad som blir tjänster kommande år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Du har många bra poänger när det gäller problematik som skulle uppstå med att byta ut sitt lands valuta mot Bitcoin, håller med dig om många.

Ser man Bitcoin som en statisk produkt utan möjlighet till utveckling i källkoden eller på andra lager så hade jag hållit med dig om dina argument om att det är dyrt och långsamt. Precis som att usenet åt upp hela kapaciteten på internet i början så kommer bitcoin skala på samma sätt, i lager, sidokedjor samt med kompression av data. Tittade du på videon så är det ju ett exempel vad man redan idag kan åstadkomma med något i väldigt tidigt betastadie.

Personligden så ser jag inte Bitcoin som en valuta eller betalningsmedel utan snarare ett extremt säkert decentraliserat nätverk som för första gången i mänsklig historia kan hindra kopiering av digitala tillgångar. Det har enligt mig väldigt många användningsområden som med tiden kommer skapa enormt värde, det är därför jag köper bitcoin på 54000$, och har gjort varje månad i år.

Jag säger inte att tekniken bakom (olika variationer på blockchains) inte kunde ge grund för goda produkter eller tjänster. Det jag säger är att det inte är Bitcoin, och inte heller någon variant av Bitcoin som är decentraliserad (om man tänker sig den som en valuta).

Men oberoende så hoppas jag att du inser att när/om en annan krypto med bättre egenskaper (via ICO eller fork) uppstår så kommer Bitcoin att förlora sin position. Eftersom Bitcoin i sin etablerade form är ohållbar så blir det här oundvikligt. Problemet som sen också finns är att det har visat sig vara svårt att få till grundläggande förändring i Bitcoin, främst eftersom det skulle innebära att Bitcoin behöver sluta stiga i värde, och de flesta som sitter på Bitcoin eller minear Bitcoin är enbart intresserade av spekulation och värdeökning.

Jag hoppas att det går bra för dig, men jag skulle verkligen inte köpa Bitcoin för 54 000 dollar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum