Resizable BAR med Geforce RTX 3060 för bättre spelprestanda

Permalänk
Melding Plague

Resizable BAR med Geforce RTX 3060 för bättre spelprestanda

Nvidias variant av AMD:s Smart Access Memory har tagit plats på Geforce RTX 3060, där vi idag ska kika närmare på de eventuella prestandavinster som finns att utvinna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande! Ser fram emot att se skillnaden på 3080! Gratis extra prestanda är svårt att säga nej till.

Permalänk
Medlem

Detta är framtiden, men de lär få fortsätta jobba ett bra tag med att identifiera spel/mjukvaror där det kan leda till problem och dölja tekniken i dessa fall. Därför lär det dröja innan det är påslaget som standard i exempelvis moderkortens inställningar.

Permalänk
Medlem

Det här borgar för komplicerade grafer av grafikkortstester i framtiden
Med AMD- eller med Intelplattform, med/utan SAM/ReBAR, med/utan raytracing, med/utan DLSS/"FFXSS".
Hur många dimensioner kan man redovisa ett prestandatest i? Jo, och med/utan pris och tillgänglighet såklart.
Kanske grafer där vi själva får välja vad som ska vara på resp av?

Edit:
Sweclockers automatiserade onlinetest där vi matar in våra preferenser och spel, och får tillbaka relevanta utdata.

Fantastisk idé!! ;)
Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Det här borgar för komplicerade grafer av grafikkortstester i framtiden
Med AMD- eller med Intelplattform, med/utan SAM/ReBAR, med/utan raytracing, med/utan DLSS/"FFXSS".
Hur många dimensioner kan man redovisa ett prestandatest i? Jo, och med/utan pris och tillgänglighet såklart.
Kanske grafer där vi själva får välja vad som ska vara på resp av?

Simpelt. Gör ett test när sweclockers får in korten utan SAM/ReBAR.
Ett nytt med SAM/ReBAR när dom finns för oss att handla ett år senare

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Dom få tester jag har sett med Z490 och i9 10900K tillsammans med RTX 30 korten visar ingen förbättrad prestanda. Finns ingen mening med att flasha biosen om det inte ger något extra. Verkar vara gimmick just nu.
Men håller ögonen öppna ifall det kommer en mjukvaruppdatering som öppnar upp för bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

jag fick det till mitt Asus TRX40 Strix så det gick aktivera i bios, behöves det till gpu:s bios med nu då för det skall funka ihop med 3080

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Dom få tester jag har sett med Z490 och i9 10900K tillsammans med RTX 30 korten visar ingen förbättrad prestanda. Finns ingen mening med att flasha biosen om det inte ger något extra. Verkar vara gimmick just nu.
Men håller ögonen öppna ifall det kommer en mjukvaruppdatering som öppnar upp för bättre prestanda.

Vilka tester?

Det är bara 3060 som kan använda det
Ingen av de andra korten är det aktiverat för än

Permalänk
Avstängd

jag undrar är spelen daligt optimerade för amd sa dom far större boost eller är bar skit pa nivida kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Det här borgar för komplicerade grafer av grafikkortstester i framtiden
Med AMD- eller med Intelplattform, med/utan SAM/ReBAR, med/utan raytracing, med/utan DLSS/"FFXSS".
Hur många dimensioner kan man redovisa ett prestandatest i? Jo, och med/utan pris och tillgänglighet såklart.
Kanske grafer där vi själva får välja vad som ska vara på resp av?

Edit:
Sweclockers automatiserade onlinetest där vi matar in våra preferenser och spel, och får tillbaka relevanta utdata.

Det här att köpa grafikkort efter generella prestandatester börjar som du säger bli lite löjligt. Jag väljer vad jag tycker är viktigt och kollar på prestandan/supporten inom de kategorierna.

Alla som är någorlunda insatta har ju helt olika preferenser, och att gå på generella köpråd blir ju ofta tokfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

jag undrar är spelen daligt optimerade för amd sa dom far större boost eller är bar skit pa nivida kort?

3060 och 6800 är ju inte i samma klass av kort, som du ser avtar 3060 kortets prestandaökning ju högre upplösning det blir och det pushar mindre FPS. Det är nog möjligt att 3060 kortet hade klarat sig bättre i t.ex 720p, och ett 3070/3080 liknar mer ett 6800 vid 1440p. Tror inte det har med speloptimering att göra.

Skulle jag kunna tänka mig iallafall.

Permalänk
Medlem

Yes, mer prestanda för mitt kort som inte finns.........

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem

Har inte läst upp mig, men måste det vara specifika spelstöd för denna funktion?
Om inte borde ju detta i teorien vara drömmen för mmo fps där processor och minne ofta är en limiterande faktor. Spel som Arma, Rust, Tarkov borde ju kunna dra skaplig nytta av detta tänker jag. Jag avger gärna lite vram till Tarkov för exempel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av joantanstrand:

Yes, mer prestanda för mitt kort som inte finns.........

Även om lagersaldona går ned snabbt så verkar väl 3060 fortfarande ändå dimpa ned ganska så ofta om man är lite på hugget.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Har inte läst upp mig, men måste det vara specifika spelstöd för denna funktion?

Skrivet av Artikeln:

Till skillnad från AMD:s implementation av Resizable BAR, där tekniken aktiveras för samtliga spel, har Nvidia valt en annan väg. Företaget aktiverar nämligen stödet per speltitel i drivrutinen, vilket i skrivande stund innebär åtta olika spel. Anledningen till detta är att Nvidia säger sig ha sett en negativ prestandaskalning i vissa spel med Resizable BAR, och därför vill de hinna testa och se att de spelen som hamnar på listan faktiskt vinner prestanda på att ha tekniken aktiverad.

Skrivet av marcusOCZ:

Om inte borde ju detta i teorien vara drömmen för mmo fps där processor och minne ofta är en limiterande faktor. Spel som Arma, Rust, Tarkov borde ju kunna dra skaplig nytta av detta tänker jag. Jag avger gärna lite vram till Tarkov för exempel.

Det Resizable BAR optimerar är kommunikation mellan RAM och VRAM genom att tillåta större mängd data flyttas per systemanrop. Så det är inte så att du ökar mängden RAM eller VRAM som används. Prestandavinsten ligger i att både CPU & GPU kan eventuellt spendera mindre tid på dataöverföring sinsemellan, givet att den större buffern behövs.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Även om lagersaldona går ned snabbt så verkar väl 3060 fortfarande ändå dimpa ned ganska så ofta om man är lite på hugget.

Är lite på hugget? Nja, tycker väl inte man ska behöva vara det i ett 2021 med så sanslöst stort fokus på konsumtion.

Nä nvidia, gör om gör rätt.

Jag har ett 3080 redan, men tycker faktiskt att nvidia skött denna lansering av 30xx-korten skamligt och kriminellt illa

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem

Största skillnaden borde väl ändå vara hur spelet är kodat & grafikmotor sen drivrutiner, amd tappade väl prestanda i vissa spel om jag minns rätt från det testet, sen har väl detta funnits stöd i intels processorer massa år så amd s lögner .... om x570 5000 serien & bara Amd s nyaste grafikkort var inget annat än humbug. Men ska bli intressant om det kommer spel som utnyttjar tekniken redan från början & se om det blir en större skillnad då. Alltid trevligt med lite extra fps oberoende om det står amd eller nvidia på grafikkortet.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Lite oklart för mig, är detta något som lätt kan patchas in i ett spel eller måste spelmotorn ha stöd för det i grunden eller vad pågår??

Frågan gäller såklart både AMD och Nvidia. Just det ja, Intel släpper kort med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Lite oklart för mig, är detta något som lätt kan patchas in i ett spel eller måste spelmotorn ha stöd för det i grunden eller vad pågår??

Frågan gäller såklart både AMD och Nvidia. Just det ja, Intel släpper kort med.

Det krävs nog eg. inget i spelmotorn utan det borde vara i grafikdrivaren. Däremot bestämmer mönstret av access via drivaren hur prestanda blir.

Nu tror jag inte detta minne borde cachas, men vet inte. Säg om det är så så kan ju ett större område att sprida data på ger sämre cache-lokalitet tex.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SCORPIUS:

Lite oklart för mig, är detta något som lätt kan patchas in i ett spel eller måste spelmotorn ha stöd för det i grunden eller vad pågår??

Frågan gäller såklart både AMD och Nvidia. Just det ja, Intel släpper kort med.

Det är inte spelmotorn som behöver stödet. Snarare är det dess belastning som antingen kan hjälpas eller inte (eller i sällsynta fall stjälpas).

Så spelutvecklarna ska nog inte behöva gör något däremot kan AMD, Nvidia och Intel behöva avaktivera funktionen i drivrutinerna för vissa titlar då de fungerat sämre med resizable BAR aktiverat.

Och sedan går det säkert att optimera på spel/motornivå också, men det är inte en grundförutsättning. Inga av titlarna i dagens test är specifikt optimerade för det här - de bara funkar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Blir nyfiken på om de tänker implementera detta på 2000 serien också

Permalänk
Medlem

A man walked into a Resizable BAR...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Gratis prestandalyft är alltid välkommet men känns som extra möda för liten gain (dvs. ännu en sak de tvingar sätta tid på som kunde användas till annat men pga det blir en viktig marknadsföringsgrej av det hela och när tävlingskumpanen erbjuder det så blir Nvidia mer eller mindre att också göra det). Känns lite såsom i konsoll emulatorer t.ex. finns det ofta olika "hacks" man kan enabla för att vinna prestanda i vissa titlar men som kan skapa problem i andra vilket i sig kan leda till folk ger falsk positiva bugg rapporteringar.

Men jo inte är jag emot det när det ändå kan handla om typ 5% prestandalyft, är nog värt det för oss konsumenter åtminstone.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Kommer det att fungera med amd 3000 serien? Det hänger väl på pcie gen4?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Kommer det att fungera med amd 3000 serien? Det hänger väl på pcie gen4?

AMD lanserade det för 3000-serien förra veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Det hänger väl på pcie gen4?

Nej, funktionen introducerades för PCI-E 2.0 under 2008. Funktionen har bara inte använts i någon större utstreckning i konsumentsektorn. Vad jag vet finns det egentligen inget som hindrar denna funktion från att implementeras på många äldre moderkort, men tillverkare vill helt enkelt inte lägga resurser på en funktion som de flesta med gammal hårdvara sannolikt inte kommer att använda för en modell som inte längre genererar några inkomster.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

hela grejen är väl att det är en standard /möjlighet i pci-e protokollet som dessutom behöver vara aktiverat i cpu vilket intel haft massa år men ingen har använt detta tidigare. sen behövs det så klart vara använt i grafikkort drivrutiner oxå. själv hoppas jag på extra separata raytracing kort oxå som komplement till vanliga grafikkort men kanske inte fungerar så bra, nån gen till så borde det vara inga problem med ray tracing på för fullt heller. det har hänt en hel del sen 1a voodoo korten eller andra 3d kort dök upp i datorerna.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Varför vinsten inte var så stor på Nvidia-sidan kan ju även förklaras i att Nvidia kanske redan har en bättre variant på att skicka större mängd data över porten som inte begränsas lika mycket som AMD.
Eller också att 3060 är så nära sin gräns redan vid rendering, att skicka mer data dit inte ger någon jätteökning av prestanda.

Vi kommer märka detta när det kommer till 3080/3090

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

så amd s lögner .... om x570 5000 serien & bara Amd s nyaste grafikkort var inget annat än humbug.

Nja det var ju inte humbug alls. AMD har väl aldrig påstått att SAM enbart funkar på x570 chipsetet? De sa att det i NULÄGET endast fungerar på 550 och 570 men det skulle komma stöd för 450. Att CPU 5000 serien och GPU 6000 serien endast skulle funka med SAM var säkert planen, men när Intel införde det för alla CPUer var de helt klart tvungna att tänka om.

Det var ingen lögn utan en ny strategi för att behålla övertaget de i nuläget har över Intel.
Vi vet ju inte hur bra SAM fungerar på AMD CPU 3000 serien, finns det ens några tester? Att skrika ut negativitet med att anklaga AMD för lögn istället för att se det positiva i att AMD faktiskt helt plötsligt gjort den äldre CPU serien bra mycket intressantare och erbjuder ett billigare alternativ med senaste tekniken är bara så typiskt svenskt år 2021.

Jag måste berömma AMD för att ha sparkat liv i denna möjlighet som faktiskt Intel och Nvidia med struntat i i flera år. Det var AMDs förtjänst att Nvidia nu faktiskt använder resizable bar på GPU 3000 serien, tacka dem istället.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Använder alltså Nvidia resizeable bar för AMDs 3000 serie? Jag förstod artikeln som att det var från AMDs 5000 serie?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.