Undersökning: Vad är en bra datorbutik?

Permalänk
Medlem

Jag är nog gammalmodig i sammanhanget, jag föredrar att gå till en fysisk butik när det är möjligt. Inte köpt något från komplett på väldigt länge men köpte en del för sisådär 10-15 år sedan. Valde i princip alltid leverans till hämtbutiken i Sthlm. Nu bor jag så långt från de flesta butikerna att jag känner mig tvingad beställa men brukar försöka samordna köp med andra ärenden i samma riktning och besöker då butiker när det är möjligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

En fysisk butik som tar emot kontanter är A & O. Trygga förskottsbetalningar där man får full information om vad som är i görningen och alltid en fråga om hur man vill bli kompenserad om varan inte kan fås, innan eventuell utbetalning sker.

BankID är bara trams, stänger ut integritetskänsliga och personer som har svårt med teknik. Det är dessutom inte ett dugg säkrare än ett lösenord. Enklare är ju att gå igenom folkbokföringen och istället vägra skicka till samma adress 2ggr, alternativt ha kundkort precis som matbutiker har för att undvika att någon hamstrar bristvaror.

Hemsidan bör vara utmärkt, ingen "mobile first" idioti. Självklart ska lagerstatus m.m vara i realtid och ställs man i kö ska man få veta köplats i realtid.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

En kombination av bra priser, billig frakt, stort sortiment, snabb leverans, smidig kundtjänst/garantihantering och inte minst tydlig lagerstatus. Det räcker med de bitarna för att ligga bra till.

Lagerstatusen är helt klart viktig, man ska på förhand kunna veta om man kommer att få varan i rimlig tid eller inte. I vissa fall kan man ju vänta ett tag, andra gånger behövs den snabbt.
Byggde en dator åt en bekant i höstas, beställde prylar från Webhallen som det stod att de fanns hos leverantör. Tänkte att ok, var ingen panik och kunde vänta 1-2 v utan problem. Visade sig dröja närmare en månad och de kunde inte få fram varan, beställde från annan (Inet) istället och fick direkt även om det var något dyrare.

Även om jag ytterst sällan behövt ha att göra med kundtjänst el liknande, så är det ju något man vill ska vara smidigt och enkelt den dagen det behövs.

Komplett har generellt legat en bra bit ner i listan över butiker man väljer. Har aldrig varit det självklara valet. Priserna har många gånger legat något högre, samtidigt som de inte heller gett något mervärde jämfört med andra.

För nätverk/lagring/server/enterprise/mer ovanliga saker blir det Dustin/Proshop/Amazon.

För komponenter den som har de flesta av sakerna i lager och till bra pris, vanligtvis Webhallen/Inet.

För enstaka saker som tangentbord/möss/övrigt beror det på vad det är och vem som har prylen i lager till bra pris, inte ovanligt att det blir t ex Netonnet/Elgiganten.

Oftast ligger det rätt jämnt mellan de olika, men om priset är lägre el det ger något annat mervärde så kan det ibland räcka för att tippa över till ena el andra.
Inet har ju sin rätt lättnavigerade butik och pingvinstång, Webhallen sitt medlemssystem. Inte för att någon av dessa egentligen är stora fördelar, men ändå något.
Tidigare handlat mycket (totalt sett klart mest) på DustinHome när de hade fraktfritt och viss studentrabatt samt ibland bra erbjudanden, blivit sämre med alla de delarna så det blir inte längre lika ofta därifrån.

Permalänk
Medlem

Enkäten frågar efter hur mycket man handlade under det senaste året ... och det senaste året varit ett lite speciellt år.

Själv har jag därför tagit det lite extra lugnt med hur mycket saker får kosta, men jag har också spenderat mer på bekvämlighet för att kunna jobba hemifrån.
Hur mycket man lägger ner varierar vanligen annars från år till år. De stora inköpen har varit en ny PC med flera år emellan med bara mindre uppgraderingar emellan.

Skrivet av Paydaye:

En bra butik är even den som faktiskt har fysiska butiker man kan besöka.

Det här är Stockholms-lyx visserligen: Det jag gillar bäst med butiker som gör det, är att om man vill ha något snabbt så kan man kolla på nätet var det det finns i lager, boka/köpa det på nätet och gå och hämta ut det senare samma dag när jag har tid.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Kollar alltid efter IT-saker på Inet först då jag gillar deras hemsida, hittar enkelt det man söker och bra filter i alla kategorier. Tycker det är väldigt skönt de har en butik de få gånger man har haft något returärende, fick väldigt bra bemötande även då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Stort plus om BankID blir krav för köp av bristvaror såsom grafikkort och processorer så inte en tomte köper upp hela lagret för att kränga på blocket. Jag är medveten om att butiker satt "ett exemplar per person" som gräns men denna är simpel att kringgå. Det krävs legitimering in my opinion.

Eller fotolegitimation i fysisk butik. Om en butik kräver BankID för att köpa så går den bort för mig.

Annars hoppar jag helst över butiker där man inte kan handla utan att registrera sig för nyhetsbrev och dyl. Jag bojkottar också butiker som använder ökänt oseriösa partners, som Klarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Webhallen är numera mitt förstaval efter att Komplett tog bort sin utlämning i Stockholm.

Annars är det priset som avgör, där Kompletts prisgaranti lämnar en del att önska.

Vänder mig snarare till Power om jag vill fynda hemelektronik och spel.

Permalänk
Avstängd

Jag lägger till något som jag inte sett riktigt:
- Fler specifikationer för alla produkter. Värsta som finns kring är när man måste veta särskilda mått, om nödvändiga tillbehör ingår eller inte, för att välja en produkt framför en annan hos en viss webbutik. T.ex. senast tänkte jag investera i en portabel SSD-hårddisk men saknade info om en kabel ingick eller ej då jag inte har någon själv jag vill använda. Visst, jag kan ju köpa till eller bara fråga, men varför inte ha gjort grovjobbet innan åt mig?

- Omarbetat sortiment där produkter har osynliga taggar på sig som du sedan kan söka på i sökfältet.
T.ex.#1: "fläkt 300mm" som inte bara visar fläktar i sådana storlekar utan också chassin då som kan ha plats för sådana fläktar och/eller sådana stora kylradiatorer.

T.ex.#2: "grafikkort 300mm" som inte bara visar grafikkort som är så långa utan också chassin som kan ta grafikkort som är så långa eller kortare.

T.ex. #2.1 "grafikkort hdmi2.1" som visar grafikkort som har hdmi 2.1-standarden i minst en av sina HDMI-portar.

T.ex.#3: "moderkort 400mm" som då visar moderkort som är så långa och/eller breda, samt chassin som kan ta moderkort som är så stora eller mindre.

T.ex.#4: "2 hårddiskar" som då visar chassin som kan ha plats för minst 2st 3,5" och/eller 2,5" platser, som visar portabla/externa/NAS hårddiskar som består av två separata hårddiskar i en, eller två av nått annat relaterat till detta.

Alltså taggar som kan låta en söka efter särskilda specifikationer för produkter istället för att behöva manuellt gå in och kolla i varje produkt om de har det där rätt exakta man är ute efter vare sig det är särskilda mått, tillbehör, kontakter, standarder, storlekar, och så vidare.

Allt som kan underlätta så man slipper ta reda på själv externt eller fråga i kundsupport (vilket i sig tar tid) är alltid önskvärt då sparad tid inte riktigt går att sätta en prislapp på! Som exemplen visar så krävs lite kreativitet vad simpla söktermer kan antyda om.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hur jag handlar

Jag handlar komponenter för typ 25,000 SEK om året.

Vad som är viktigt för mig:
20% företaget ska vara känt sedan tidigare och hemsidan ska fungera både på desktop och mobilen.
60% konkurrenskraftigt pris (det är svinlätt att jämföra med hjälp av prisjakt eller pricerunner)
20% det ska finnas oberoende recensioner/kommentarer (gärna med stjärnor 1-5) till varje produkt som INTE modifieras/tas bort av ägaren för att passa en viss agenda (uppenbart troll och marknadsföring från andra aktörer får självklart tas bort).

Jag vill tillägga att kartellbildningen som blev när alla återförsäljare sålde/säljer processorer och grafikkort till samma pris fick mig att hata svenska återförsäljare, och det kommer ta tid att få tillbaka mig som kund.

Tack för att du läste.

Edit: Jag vill tillägga att leveranssätt också är viktigt. t.ex. så finns airmee och budbee på apotea som levererar direkt till dörren över 200kr. När en återförsäljare erbjuder det (allt annat lika) så är det ett självklart val.

Permalänk
Medlem

Inet är mitt svar på den frågan. Webhallen anser jag ok med.

Har köpt för 175k senaste 18 mån och det har fungerat bra med de. Uppdaterade 4 datorer samt server.

+1 på inlägget innan med.

Sedan vill jag tillägga att butiker där man måste ringa in för status eller avbokning går bort. Man ska kunna se och göra sådant själv.

Permalänk
Medlem

För mig är kundbemötandet alltid viktigast, speciellt om ett problem uppstår och är för mig betydligt viktigare än priset, att man höjer priset och följer marknaden är inget konstigt.

Permalänk
Medlem

Gillar Webhallen och Inet det är bra butiker. Sen blir det mest Webhallen som jag handlar hos eftersom jag kan beställa och hämta själv i butiken + att det är lättare att reklamera när man själv kan gå till butiken.

Permalänk
Medlem

Jag har inte handlat på komplett med någon reda på säkert 12+ år.
Anledningen till att jag slutade var för att dom då hade (jämförelsevis) hutlösa fraktavgifter.
Sedan har det bara blivit att jag aldrig har återvänt bortsett från något småtjafs.
Jag handlar primärt på webhallen så indirekt...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

En bra datorbutik slänger inte pengar på godis till kunderna utan håller en låg prisnivå och i en ideal värld belägen runt hörnet!!

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Tog mig igenom 4 sidor sen orkade jag inte fylla i resten.

Enkelt sagt, en bra handlare har ett schysst pris, fuskar inte med reor och det allra viktigaste: ta hand om kunden vid ett garantiärende!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Vettiga priser, snabba leveranser, bra support men viktigaste av allt en bra UI för användaren för att sortera produkter där inet är ett fantastiskt exempel på detta och amazon är ett skräckexempel. (tänker framförallt på datorkomponenter)

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

...amazon är ett skräckexempel.

Tycker faktiskt att Amazon är riktigt bra om vi räknar bort katastrofen i Sverige. Handlar fortfarande från Amazon i Tyskland.

Är mer förvånad över hur dåligt CDON.com har blivit. De är snart sämre än Amazon i Sverige!

Permalänk
Medlem

En bra butik har lite udda saker som man inte behöver beställa från kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är mer förvånad över hur dåligt CDON.com har blivit. De är snart sämre än Amazon i Sverige!

Deras sökfunktion är nog den sämsta som existerar. Får alltid fram en massa underliga resultat och inte det jag söker efter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Mesta har säkert nämts redan, vill tillägga:
Specifikation på demo/fyndvaror är ett plus. Dvs inte kompletts "Detta är eventuellt en demovara, den kanske har varit trasig och kanske lagats, eller kanske bara återlämnats. Det kanske saknas alla tillbehör eller kanske inte".

Typ saknas en wifi antenn till ett moderkort, skriv det.
Coilwhinar ett nätagg, skriv det.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StegeSWE:

En bra datorbutik slänger inte pengar på godis till kunderna utan håller en låg prisnivå och i en ideal värld belägen runt hörnet!!

@StegeSWE

Så sant, blir bara mycket dyrare för kunden i längden som måste gå till tandläkaren, köpa större kläder mm.

Permalänk
Medlem

vill ha tillbaks Skribofont - skitig källare och mysko människor som hängde i halvmörker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

En bra datorbutik levererar med en pingvinstång i varje leverans.

Räknas ju inte för man får typ alltid lakrits. Usch!

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Kära Komplett, kan ni låta Ålänningar och Finnar handla från er hemsida (på svenska) så slipper vi ta båten över :,(

Permalänk
Geeks
SweClockers

Undersökningen är nu avslutad. Stort tack till alla som deltagit!

Med det sagt är det givetvis fritt fram att fortsätta diskussionen i tråden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

En tio timmar lång web-undersökning? Okej, ni ville endast nå en liten målgrupp...