Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Spelardata i Rust går förlorad efter brand i serverhall

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Man bör ALDRIG utgå från att det finns backup och redundans bara för att man köper en molntjänst eller lagring på ett datacenter.
Skulle nog säga att står det inte uttryckligen att det ingår och gärna då exakt vad det är (replikering till annan site/backup till annan site) så har du ingen backup. Ta MS365 som ett exempel, där får du ingen backup by default och MS rekommenderar att du köper det som tjänst om behovet finns (på vissa av deras tjänster).

Har själv MS365 och försökte kolla om de erbjöd någon extra-tjänst för backup men hittade ingenting. De marknadsför hela tjänsten som backup så det vore ju märkligt om jag ska behöva luska själv om de har redundans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Väldigt vanligt bland stora leverantörer av cloudtjänster, snabbt och enkelt att köra in hårdvara, plug and play med el/nätverk.

Google tex:

Fast det ser ju lite annorlunda ut eller missförstod jag vad ja såg på första bilden? Det är ju ändå containers som är placerade inomhus? Dvs de kan finnas möjlighet till skydd mot brand i hela hallen så det inte sprids till katastrofala nivåer. Sen om de nu faktiskt har det är ju en annan fråga, är medveten att det ändrats en hel del när det gäller server hårdvara, de är gjorda att köras i varmare temperaturer nuförtiden och mindre temperatur klimatkontroll runt de.

Att de inte skulle ha någon sorts skydd mot brand är dock något jag ser som helt absurt med tanke på hur mycket ström som är involverat, med galet mycket hårdvara som kan faila och potentiellt orsaka brand så måste det ju vara något man tänker på kan man tycka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

RIP x antal speltimmar.
Jag undrar hur många det är, exakt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har själv MS365 och försökte kolla om de erbjöd någon extra-tjänst för backup men hittade ingenting. De marknadsför hela tjänsten som backup så det vore ju märkligt om jag ska behöva luska själv om de har redundans.

Pratar vi Office 365 för privatpersoner nu (du får officepaket och onedrive) eller MS365 där du får en helt gäng appar och tjänster som bygger på sharepoint, exchange-online, onedrive, teams osv?

Och vad är det i tjänsten som dom marknadsför som backup om du menar Office 365?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Fast det ser ju lite annorlunda ut eller missförstod jag vad ja såg på första bilden? Det är ju ändå containers som är placerade inomhus? Dvs de kan finnas möjlighet till skydd mot brand i hela hallen så det inte sprids till katastrofala nivåer. Sen om de nu faktiskt har det är ju en annan fråga, är medveten att det ändrats en hel del när det gäller server hårdvara, de är gjorda att köras i varmare temperaturer nuförtiden och mindre temperatur klimatkontroll runt de.

Att de inte skulle ha någon sorts skydd mot brand är dock något jag ser som helt absurt med tanke på hur mycket ström som är involverat, med galet mycket hårdvara som kan faila och potentiellt orsaka brand så måste det ju vara något man tänker på kan man tycka.

Normalt så har varje container indraget ventilationsystem för centralstyrd släckgas, skulle det av någon anledning fallera så har du extremt mycket energi på liten yta. Även metal brinner vid denna watt/m2. Skulle gissa att en containers släcksystem fallerade för ovh, och blev en kaskad av eld då släcksystemen endast är dimensionerade för att släcka sig själva, inte olyckor kommande utifrån.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Pratar vi Office 365 för privatpersoner nu (du får officepaket och onedrive) eller MS365 där du får en helt gäng appar och tjänster som bygger på sharepoint, exchange-online, onedrive, teams osv?

Och vad är det i tjänsten som dom marknadsför som backup om du menar Office 365?

Menade inklusive OneDrive. Blir nämligen lite orolig att alla bilder ska försvinna.
Tänkte om du sett något annat men kunde inte hitta något.

Permalänk
Medlem

Inte bara spelservrar som förlorades utan en och annan lite mer ljusskygg verksamhet, om man ska tro Vice:

https://www.vice.com/en/article/3an9wb/ovh-datacenter-fire-ta...

Angående redundans..,,. den där firman har ju en drös med centers i olika städer och jag antar att alla lite större och seriösare kunder har full redundans i olika datacenter kanske rentav i olika länder. OVH säger själva att de har 27 olika datacenters runt världen.

https://www.ovh.com/world/us/about-us/datacenters.xml

Du kan också köpa diverse olika tjänster, inklusive "bare metal"... köper du metallen så får du väl som kund också räkna med att fixa redundans och backupper själv antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Menade inklusive OneDrive. Blir nämligen lite orolig att alla bilder ska försvinna.
Tänkte om du sett något annat men kunde inte hitta något.

https://support.microsoft.com/sv-se/office/s%c3%a4kerhetskopi...

Du har helt rätt, MS skriver att man gör "backup".
Lite missvisande kan jag tycka då jag TROR det rör sig om synkronisering. Att kopiera data till Molnet eller replikera data är ju två olika saker så frågan är vad MS faktiskt gör med Onedrive.
Något att gräva ner sig i lite tänker jag.

Permalänk

Off-site backup är inte att tänka på? illa.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Off-site backup är inte att tänka på? illa.

Det har nog de flesta tänkt på. Och många men inte alla kunder till nämnda datacenter köpt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Off-site backup är inte att tänka på? illa.

Man får vad man betalar för.
Lite information om spelare i ett spel, inte direkt livsavgörande för människans överlevnad

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Om de hade backup så replikerade de förstås branden också. Allt ska ju kopieras för säkerhets skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Off-site backup är inte att tänka på? illa.

Hemligheten bakom MOLNET:
https://xkcd.com/908/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Menade inklusive OneDrive. Blir nämligen lite orolig att alla bilder ska försvinna.
Tänkte om du sett något annat men kunde inte hitta något.

Det som inte är skrivet finns inte och du bör vara orolig - backup menas troligen att ondedrive gör backup av dina data som du har i datorn, ifall datorns lagring senare går sönder, tar du bort data i datorn för att skapa plats så har du inte backup om datat finns som enda kopian på Onedrive. Ordet 'backup' kan tolkas väldigt olika, och du kan vara säker på att det inte är till din fördel om det dras till sin spets i tolkning av avtalstext efter en händelse.

Har du inte uttalat betalat för backup med redundans på olika orter hos molntjänster i din avtalstext för lagringen så har du ingen sådan, samma sak med generationsbackup av filer, står det inget om det så finns det inte. Allt sådant kostar pengar!, Att Blackblaze kostar 5$/TB/månad medans Amazon glacier kostar 10$/TB/månad beror på att de senare faktiskt garanterar ortskild redundant lagring. dubbel lagringsutrymme för backupper i två orter kostar dubbla pengar - typ.

Förutom risken för tekniska fel hos onedrive så finns också risken att du får ditt konto stängd - och erfarenhetsmässigt om du får den stängd - oftast av väldigt luddiga orsaker - så är det hos MS mycket liten chans att du får den öppnad igen - det finns några trådar hos CS om detta där de hamnar i supportringar med vänlig och förstående röst, men inte kan göra något, som är enbart till för att trötta ut dig och det har aldrig funnits någon tanke att öppna kontot igen. Att du som person blir förbannad på MS efter detta skiter de högaktningsfullt i - eftersom du ändå forceras att använda MS-produkter på ditt jobb...

Man låter aldrig backuppers ansvar ligga i händerna på någon annan, för fungerande backupper kommer inte att finnas när det väl skiter sig och med mer eller mindre krystade förklaringar varför det inte fungerade - utan det är något man själv måste säkra med tex. en för backup inkopplad extern USB-disk lokalt och gör en kopia på allt som är på onedrive då och då - eller att man använder 2 olika molntjänster som inte har någon ekonomisk eller infrastrukturell koppling mellan sig.

Permalänk
Medlem

20 anställda och dragit in 140+ miljoner dollar av spelare. Kanske lägga 0.001% av pengarna på att ha koll på spelarnas data? Kan man inget om datorer så anställer man någon som kan.

Permalänk
Medlem

Jag spelar Rust och för egen del är det ingen större fara. Själva iden här är att servrar resettas varje månad så man börjar från början, det som hände nu var att det blev lite tidigare än planerat. Så för själva Rust-spelarna är det ändå något som man är van.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Man får vad man betalar för.
Lite information om spelare i ett spel, inte direkt livsavgörande för människans överlevnad

Så är det ju självklart, sen kan man ju anta att många av Rust spelarna är hyfsat upprörda, det är väl inte ett Free-to-play?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

ALLT kostar pengar. T.ex. Citycloud kör med snapshots och då finns datat i samma byggnad (samma SAN). Köper man till deras Backup landar datat i Karlskrona. Vi köper tjänst av Citycloud men lägger backup hos Acronis där datat lagras redundant med retention i både Tyskland och Frankrike. Det går snabbt att göra backup, däremot återläsning är en plåga - som tar ca 24 timmar för 700 GB mot Citycloud's instanser (e3-122x serien). Lägger jag tillbaks på en lokal snabb maskin hemma hos mig (3900x och 970 Evo Plus på 500 Mbit snöre) går det ca 6 gånger snabbare.

Funderade på att söka jobb där (citycloud) men insåg att jag sett för mycket South Park och omöjligt skulle klara ens en vecka där (om ens intervjun) utan att gå runt och småskratta varje gång jag hör någon säga namnet...

Permalänk
Medlem

Finns ju värre spel detta hade kunnat inträffa i med tanke på det är hela spelideen att tappa alla dina saker gång på gång på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Så är det ju självklart, sen kan man ju anta att många av Rust spelarna är hyfsat upprörda, det är väl inte ett Free-to-play?

Nej det här är nog ett av de spel där det tillhör vanligheterna att servrar nollas varje månad. Lite tråkig anledning den här extra gängen bara.

Mig gör det inget alls.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Sötast

Rust = skall wipas minst en gång per månad. Vissa servrar kör varannan vecka, andra varje vecka.
Alltså är förlusten nära på noll.

Att betala för backup och redundans för detta hade varit pengar i sjön. Finns ingen anledning till att backa detta.
Speciellt inte med tanke på att det är ett par hundra pers per server heller....

Permalänk
Medlem

Ovh som branden var hos är en ökänd firma när det kommer till internethosting. Stora delar av deras verksamhet bygger på att hyra ut servrar till illegala verksamheter. Exempelvis så är det ovh som hostar typ alla seedboxar som används på privata trackers, även i princip samtliga datorer som används för att streama illegala iptv sändningar använder ovh för att göra detta. Och precis som en person tidigare länkat har dem massa hackergrupper hos sig
Anledningen till att det har blivit så är primärt 3 anledningar

1: Man har extremt billiga servrar det exempelvis så kan man hyra en burk med Opteron 4122,32gb ram samt 2tb hdd och 1gbit lina för typ 50kr i månaden. Vill man ha mer highend saker så har dem 2x Xeon E5-2630v3, 128gb ram, 2*1tb ssd med 10gbit lina för ca 1000:- i månaden. Jag och många med mig fattar inte hur dem ens kan gå med vinst på dessa summor med tanke på inköp av hårdvara samt kostnad för nätverk och el så måste marginalerna vara absurt små.

2: Precis som hos svenska prq så går det att hyra servrar helt anonymt och betala kontant utan att några frågor ställs alls. Det är bara att skicka pengar i ett kuvert ihop med sitt kundnummer till dem via posten eller gå till dem så löser sig allt utan att man behöver uppge sin identitet....

3: Deras abuse support bryr sig inte det minsta om när folk skickar in abuse anmälningar så folk som pysslar med illegala saker får fortsätta i fred utan att något händer. Det har gått så långt nu att hela deras ip range är uppsatta på internationella blocklistor över ip adresser som man bör spärra helt från att kommunicera med sina servrar. Sätter man upp en mailserver på ovh kan man exempelvis inte skicka mail till hotmail och gmail för det är redan helt spärrat... när kunder hos ovh frågar om detta får dem bara nonsens svar om att det är kundens problem inte ovhs problem

Resultatet är i praktiken att inga seriösa verksamheter väljer att hyra in sig där och man blir som en magnet för illegala element

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk

Aha, är väl därför Veracrypt inte funkar antar jag, har för mig att dom hade sin site där?

Permalänk
Skrivet av blade80:

Nej det här är nog ett av de spel där det tillhör vanligheterna att servrar nollas varje månad. Lite tråkig anledning den här extra gängen bara.

Mig gör det inget alls.

Jaha ok, näe då finns ju ingen anledning till backup

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillside:

Nu är jag inte insatt, men är offsite backups av data inte standard ?

nä, allt beror på hur mycket pengar du får tilldelat i budget samt vad cheferna tycker är affärskritiskt.. så nej redundancies är inte standard vare sig på serves, storage eller hela siten.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av SabreWulf:

Aha, är väl därför Veracrypt inte funkar antar jag, har för mig att dom hade sin site där?

A-record för veracrypt.fr säger dns108.ovh.net tech@ovh.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Vad fan är det för bargain bin setup?! Ja kan ju inte säga att jag är förvånad om skiten bara är massa stackade containers... Kan inte säga att jag sett någon liknande datacenter setup förut alltså, priserna reflekterade säkert stället.

Begreppen är väl inte tagna helt ur luften antar jag med DOCKer och Containers?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Inaktiv

Vet att jag läste om ett iniativ att stycka upp serverhallen i små enheter och hänga ut i folks hem som ett ekonomiskare supplement till radiatorer. Nån som vet om det någonsin blev mer än en ide? Var säkert 5-10 år sen jag läste det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Vet att jag läste om ett iniativ att stycka upp serverhallen i små enheter och hänga ut i folks hem som ett ekonomiskare supplement till radiatorer. Nån som vet om det någonsin blev mer än en ide? Var säkert 5-10 år sen jag läste det.

Det är väl delvis löst genom ethereum-mining?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillside:

Nu är jag inte insatt, men är offsite backups av data inte standard ?

Tror det beror lite på tjänsten man har valt. Backup kanske är standard, men offsite-backup skulle jag gissa på inte är det, då det kostar rätt så mycket att ha det och folk kanske inte är lika villiga att betala för det. Nu vet jag inte hur det såg ut just för detta avtalet, står det med om offsite-backup så lär företaget få det otroligt svettigt då man inte verkar ha uppfyllt det, men om det inte står något om det så är det bara för dom kunderna att leva med att man snålade in på en av dom troligtvis viktigaste grejerna.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.