Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bugg hindrar Microsoft Edge från att avslutas

Permalänk
Melding Plague

Bugg hindrar Microsoft Edge från att avslutas

Funktionen Startup Boost påskyndar uppstart av version 89 av Edge – men hindrar även processen från att avslutas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"bugg".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Hah, tänkte samma sak.
På något vänster så känner W10 att edge processen måste dras igång hela tiden.

Permalänk
Medlem

Utöver att man såg Edge i aktivitetshanteraren, var detta egentligen ett problem? Om Edge ligger och snoozar med någon MB ram och runt 1% CPU skulle inte jag bry mig, men om den tar 1 GB eller mer och/eller flera % av CPUn är det ju inte bra.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Finns tusen andra bättre sätt för Microsoft att implementera något liknande om det skulle visa sig vara medvetet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Så deras webbläsare startar fortare än konkurrenter medan den försämrar prestandan på hela datorn när användare använder en annan webbläsare (för att två webbläsare körs då).

Två i ett.

"Funktionen" ska bara vara igång när Edge är ens huvudwebbläsare, men det ställer de ju om konstant.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det som är riktigt irriterande är att favorit fältet är så stort att man måste scrolla. I Chrome däremot är ”fältet” mindre så man ser alla favoriter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Utöver att man såg Edge i aktivitetshanteraren, var detta egentligen ett problem? Om Edge ligger och snoozar med någon MB ram och runt 1% CPU skulle inte jag bry mig, men om den tar 1 GB eller mer och/eller flera % av CPUn är det ju inte bra.

Griefen är ju att de inte frågar konsumenten om det och antagligen inte tillåter konkurrerande browsers att göra samma sak. Så folk ska tycka att edge är snabbare än de övriga. Inte reko om de inte ger andra browsers samma möjlighet och oavsett så borde de fråga. Kör man aldrig edge så är detta ju bara mög.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Bästa sättet o starta något snabbt? Ha det konstant igång.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Griefen är ju att de inte frågar konsumenten om det och antagligen inte tillåter konkurrerande browsers att göra samma sak. Så folk ska tycka att edge är snabbare än de övriga. Inte reko om de inte ger andra browsers samma möjlighet och oavsett så borde de fråga. Kör man aldrig edge så är detta ju bara mög.

Chrome gör ju samma sak i många lägen.
https://www.groovypost.com/howto/stop-google-chrome-from-runn...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, men Chrome är inte förinstallerat. Det utgör en väsentlig skillnad då man måste välja att installera Chrome.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

märkte här om dagen att jag plötsligt hade "outlook, powerpoint, excel" och nått annat trams i datorn, aldrig installerat... verkar kommit från windows update och tillhörde edge som jag förövrigt inte heller använder men den ploppar upp och vill bli default webbläsare varje gång den får chansen. så förbannat irriterande.

min förhoppning är att emulering av windows programvaror är 100% om några år så kan jag permanent gå över till linux på workstationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Utöver att man såg Edge i aktivitetshanteraren, var detta egentligen ett problem? Om Edge ligger och snoozar med någon MB ram och runt 1% CPU skulle inte jag bry mig, men om den tar 1 GB eller mer och/eller flera % av CPUn är det ju inte bra.

1% CPU är ändå rätt mycket processorkraft, och när en har dussintalet andra saker som ligger och drar CPU-kraft i bakgrunden helt i onödan så blir det en del. Många bäckar små... liksom.

Och när flera av dessa bäckar inte ens är frivilliga, då är det inte konstigt att folk blir irriterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

märkte här om dagen att jag plötsligt hade "outlook, powerpoint, excel" och nått annat trams i datorn, aldrig installerat... verkar kommit från windows update och tillhörde edge som jag förövrigt inte heller använder men den ploppar upp och vill bli default webbläsare varje gång den får chansen. så förbannat irriterande.

min förhoppning är att emulering av windows programvaror är 100% om några år så kan jag permanent gå över till linux på workstationen.

Troligen inte installerat utan bara länkar till deras 365 sak.
D.v.s. det "installeras" om du klickar på en av länkarna.
Men jag håller med, grymt irriterande med reklam i ett OS man betalat för.

Permalänk
Avstängd

Jag har startup boost avstängt sedan innan. Edge startar snabbt nog ändå, ser ingen anledning att ta ned tiden det lilla det ger. Ser hellre att saker är helt stängda när jag inte använder de än tjänar en eller två sekunder på uppstarten.

Permalänk

Detta får mig att tänka på ett måndagsmöte för nästan 10 år sedan. Mötet var klart och en projektledare ställde då en fråga att han upplevde problem med intranätet och internet Explorer och undrade om andra frågande om hade råkat ut för samma sak? Och precis alla på kontoret började göskratta och vissa frågade vem kör Internet Explorer idag?

Samma sak med detta Egde-problem ja det finns säkert. Men man startar inte skiten och om den ej startar av sig själv så är det inget större problem för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Jo, men Chrome är inte förinstallerat. Det utgör en väsentlig skillnad då man måste välja att installera Chrome.

Om det är på automatiskt när man kör annan webbläsare så håller jag absolut med. Men om det (som det verkar vara tänkt) bara sker för de som kör Edge som standardwebbläsare ser jag inget jätteproblem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Går inte ens att avinstallera denna browser dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om det är på automatiskt när man kör annan webbläsare så håller jag absolut med. Men om det (som det verkar vara tänkt) bara sker för de som kör Edge som standardwebbläsare ser jag inget jätteproblem.

Om man har letat sig in till menyerna och vågat avaktivera Edge trots varningarna som kommer upp. Jag tror de flesta som använder Chrome inte bytt standardwebbläsare, det sker inte automatiskt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Griefen är ju att de inte frågar konsumenten om det och antagligen inte tillåter konkurrerande browsers att göra samma sak. Så folk ska tycka att edge är snabbare än de övriga. Inte reko om de inte ger andra browsers samma möjlighet och oavsett så borde de fråga. Kör man aldrig edge så är detta ju bara mög.

Varför skulle andra program inte få köra i bakgrunden? Fanns ju dessutom en inställning för detta så något tvång var det ju inte frågan om, även om det var på som standard. För den som inte använder Edge alls håller jag dock med om att det kan vara irriterande.

Skrivet av Kilroy:

1% CPU är ändå rätt mycket processorkraft, och när en har dussintalet andra saker som ligger och drar CPU-kraft i bakgrunden helt i onödan så blir det en del. Många bäckar små... liksom.

Och när flera av dessa bäckar inte ens är frivilliga, då är det inte konstigt att folk blir irriterade.

Siffran "runt 1%" var mer ett exempel, men visst, 100 program som tar en hel procent tar ju upp 100% tillsammans och det är ju inte kul. Så för att vara tydlig menade jag "så pass lite % av CPU att det inte påverkar prestanda för andra program nämnvärt". Dvs jämför man med att ha Edge helt av eller på i bakgrunden märker man ingen skillnad (eller om man nu gör det, det var ju en fråga).

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Tyckte dom ändå kunde lägga till så man kunde avinstallera edge på ett lätt sätt nu när dom släppte den och gick från sin gamla webbläsare.
Stör mig när man ska byta standard webbläsare så frågar den igen om man är säker och inte vill testa edge ändå... Nej, bort med det!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Dvs jämför man med att ha Edge helt av eller på i bakgrunden märker man ingen skillnad (eller om man nu gör det, det var ju en fråga).

Beror ju helt på vad du har för någon dator. För att referera till testet med Epics launcher, så kan 1% av en highend CPU motsvara 40%* på en enhet med Intel Atom (*helt ihopfantiserade siffror)

Att Microsoft inte tar hänsyn till detta, har gjort senare versioner av Windows 10 näst intill obrukbara på svagare enheter. Batteritiden i sig blir även lidande.

Det är mycket som användare av stationära inte behöver tänka nämnvärt på, då allt går att lösa med mer minne, större disk, snabbare grafikkort, snabbare cpu (och sedan på repeat in i oändligheten).

Inte konstigt att Microsoft haft problem med att avveckla Windows XP Embedded, då det är extremt resurssnålt jämfört med allt annat Microsoft försökt sig på senare.

Permalänk
Medlem

Min första tanke va "vem skjutton behöver en applikation boost 2021" Är det inte väldigt många idag som kör SSD som systemdisk. Vad tar det att starta en webbrowser max2 sek?
Hade året varit 2001 hade jag kanske förstått det.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Saker som ligger i bakgrunden skapar en massa problem. Det sliter på det mesta och resulterar i en varmare dator plus förlorad datorkraft.
Att ge applikationer man använder ofta en liten boast är dock inte fel, om man jag minns fel så fungerar android så och det ar därför som vissa telefoner skeppades med mycket ram. Men det var nog 5 år sedan jag hörde någon prata om detta.

De bör annars tänka till på klientsidan det finns olika användare och olika behov, själv har jag köpt ett gäng chromebooks nu där de är rätt behov för vissa saker. Och jag skulle faktisk vilja ha betydligt snabbare cpu endast för Chrome, Excel, Outlook, teams och Word, sedan vpn och olika klienter som rdp. Dessa program skulle kunna få förladdas i en dator för mig och många. Just webbläsaren har fått en sådan stor betydelse att den är för många öppen oavsett vad de gör med datorn.

Behovet att trixa. Så var jag med på tider då jag fick avaktivera ljudkort för att kunna köra vissa spel. Visst hade det varit roligt med ljud i spel, men ibland har man ej resurser till allt. Men utvecklingen går att folk har råd och slösa och webbläsare är en sak som folk använder så otroligt mycket. Jag vill minnas mycket gnäll på Internet Explorer och den ej gick att avinstallera, folk klagade på att det tog utrymme och resurser, knappt någon bryr sig idag om denna.

Permalänk
Medlem

Fan va gott att nån annan än jag kan hålla på och ändra saker på min dator utan min vetskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Fan va gott att nån annan än jag kan hålla på och ändra saker på min dator utan min vetskap.

Du behöver ju ha installerat operativsystemet, det du skriver är helt enkelt verkligheten med att använda Windows

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du behöver ju ha installerat operativsystemet, det du skriver är helt enkelt verkligheten med att använda Windows

+1 på den...

Permalänk
Medlem

Och tidigare versioner behövde man Internet Explorer för att göra inställningar när det gällde internet 🙄 ...urk

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samma sak med detta Egde-problem ja det finns säkert. Men man startar inte skiten och om den ej startar av sig själv så är det inget större problem för mig.

Kör hellre Edge än Googles variant.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Kör hellre Edge än Googles variant.

Ja google är inte felfri den heller. Äter kopiösa mängder ram och sedan har man Googles övervakning.
Gjorde snabb kontroll på mi laptop i princip allt nedstänkt, lite webbläsare och annat och ramminnesavändnigen är uppe över 20GB.

Nå Webbläsare vill jag minnas ha varit ett lite flameware kring vilken som är bäst sedan tidigt 90 tal. Netscape->Firefox->Chrome är ett vanligt steg. Vissa har haft Opera däremellan mellan. Jag själ körde med Safari till pc ett tag.
Det stora problemet jag egentligen har med Egde är att det bara är en ny webbläsare igen. Och för att man ska byta så måste den komma med något nytt.
Internet explorer däremot, ja den kommer man inte ifrån på många år. Då det finns lösningar med ActiveX och annat som kräver denna. Och jag tillhör skaran som säger all activeX är ej av ondo, men knappast något som en ny webbläsare ska bloatas med. Ser de bara till att Internet Explorer fungerar i 10år till så..