Överklockare pressar Intel Core i9-11900K till 6,5 GHz – 1,7 volt och flytande kväve

Permalänk
Melding Plague

Överklockare pressar Intel Core i9-11900K till 6,5 GHz – 1,7 volt och flytande kväve

Trots ny arkitektur kan Intels förmodade svanesång på 14 nanometer nå höga klockfrekvenser, med hjälp av hög spänning och extrema temperaturer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag har redan anmält överklockarna till Föreningen emot plågsamma cpuförsök.

Annars vet jag inte hur mycket slutsatser man kan dra av detta, någon klockade upp Intel Core i9-10900K + Liquid Helium = 7.707 GHz https://www.tomshardware.com/news/intel-core-i9-10900k-overcl...
Det är säkerligen inte rekord. Men om gen 10 skulle gå högre frekenser än gen 11 så säger det ej mycket när arkitekturen skiljer sig åt och gen 11 hade väl betydligt bättre ipc.

Permalänk
Medlem

1,7v på intel prolle det är respekt det, dom brukar inte behöva så mycket

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har redan anmält överklockarna till Föreningen emot plågsamma cpuförsök.

Annars vet jag inte hur mycket slutsatser man kan dra av detta, någon klockade upp Intel Core i9-10900K + Liquid Helium = 7.707 GHz https://www.tomshardware.com/news/intel-core-i9-10900k-overcl...
Det är säkerligen inte rekord. Men om gen 10 skulle gå högre frekenser än gen 11 så säger det ej mycket när arkitekturen skiljer sig åt och gen 11 hade väl betydligt bättre ipc.

😂😂😂

Permalänk
Medlem

Den spänningen har ju inte varit aktuell sedan typ 130nm-tiden. Grillar nog så små transistorer rätt fort oavsett vad man har för isoleringsteknik.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Aleshi:

Den spänningen har ju inte varit aktuell sedan typ 130nm-tiden. Grillar nog så små transistorer rätt fort oavsett vad man har för isoleringsteknik.

Gulftown på 32 nanometer var den sista plattformen jag benchade på allvar, 1,9–1,95 volt var det som gällde under flytande kväve. Sandy Bridge gjorde bäst ifrån sig någonstans runt 1,6 volt om inte minnet sviker.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

För mig inte så imponerad en vanlig överklockare sitter inte hinkvis mad flytande kväve
Men som uppvisning på vart toppen ligger roligt att se det
kanske nått för NASA det är ju kallt ute i rymden.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

För mig inte så imponerad en vanlig överklockare sitter inte hinkvis mad flytande kväve
Men som uppvisning på vart toppen ligger roligt att se det
kanske nått för NASA det är ju kallt ute i rymden.

Tyvärr, rymden i sig är inte kall utan bara lågt tryck vilket snarare är dåligt för värmeledningsförmåga. Värmen genereras i en cpu och leds bort, den vore ungefär lika illa som att försöka köra en cpu i en vakuumlåda. 🙂

OnT:
Att den klarar så hög spänning bör väl vara just för att designen är för mindre storlekar men att man tillverkat den med gamla hederliga 14nm med Intels klassiska TickTooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo...ooook utveckling ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

För mig inte så imponerad en vanlig överklockare sitter inte hinkvis mad flytande kväve
Men som uppvisning på vart toppen ligger roligt att se det
kanske nått för NASA det är ju kallt ute i rymden.

Det är faktiskt väldigt knepigt att flytta bort värme i rymden så där är det extra viktigt att hålla nere temperaturen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

För mig inte så imponerad en vanlig överklockare sitter inte hinkvis mad flytande kväve
Men som uppvisning på vart toppen ligger roligt att se det
kanske nått för NASA det är ju kallt ute i rymden.

https://feber.se/vetenskap/perseverance-har-nastan-samma-proc...

Permalänk

På frågan om ens "primära dator är överklockad" så hade jag gärna sett ett tredje alternativ: "Nej, men däremot underclockad"....
...Där landar nämligen jag... Att ha lekt med klockan och volt, men i nedåtriktning istället..
Fick blankt välja "Nej" på frågan som den såg ut nu....

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

På frågan om den primära datorn är överklockad, så nej. Däremot är den undervoltad så den håller sig något svalare. Hade nog rätt lugnt kunna pressa den lite med OC, då den är deliddad och en NH-D15 kylare håller den sval.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova