Permalänk

Taurus: Vem har koll?

Hej,

Jag har lyckats få till en riktigt bra förutsättning till att köpa denna till ett reducerat pris. Ungefär 1/3 av priset dras av.
Jag vet att allt är dyrt nu och bygga själv är bättre osv, men det är så svårt att få tag på nånting så jag tänkte köpa en färdigbyggd dator för första gången.

Någon här som har nån åsikt om dessa Taurus datorer?

Datorn i fråga: https://www.inet.se/produkt/1512034/taurus-gaming-elite-rx-68...

Permalänk
Medlem

Om du får den för ca 66% av priset så kör på...
Taurus är Inets egna färdigbyggda maskiner. I princip dator i delar, färdigbyggd och under ett namn för garanti osv. Skulle själv inte tveka att köpa en Taurus eller liknande från konkurrenter om jag köpte allt nytt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om du kan få den datorn nu, till 18000-ish så är det en bra deal skulle jag säga!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

För att sammanfatta: Du menar alltså att för cirka 17 300 kr så kan du få en dator motsvarande följande på Komponentkoll:

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 5800X (4 589 kr hos Amazon)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX 6800 XT 16GB Nitro+ (8 990 kr hos Komplett)
Chassi: Fractal Design Define C TG (1 068 kr hos Amazon)
Moderkort: Gigabyte X570 AORUS ELITE (1 935 kr hos Amazon)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) Ryzen (1 689 kr hos NetOnNet)
SSD: Samsung 980 PRO SSD PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB (2 132 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Corsair RM750 (1 150 kr hos Amazon)
Totalt: 21 553 kr

Chassit bytte jag ut mot ett Fractal Design Define C TG som är extremt snarlikt det chassi som Inet använder i sina datorer.

Jag skulle säga att 17 300 kr i lager för dessa komponenter och dessutom i lager är ett givet köp i dagsläget. Taurus har också fördelen att det är 100% standardkomponenter av kvalité (förutom chassit som är något eget) så det är inte mycket sämre än att köpa eget.

Korrigerat - hade fel RAM-kit inne först, vilket gjorde komponentvärdet ~1500 kr för högt. Påverkar dock inte slutsatsen.
Permalänk
Medlem

För det priset hade jag slagit till. De använder standardkomponenter så den kanske största nackdelen med färdigbyggt är borta.

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur du fått ner priset hos dem när dem knappt har datorer att sälja till fullpris?

Eller är det så att du köper den privat?

Permalänk
Medlem

Är också nyfiken på kostnaden, fick själv en liten rabatt på kompletts variant från 24999 till 23650, en trevlig överraskning men inga 33%