Raspberry pi som molnserver

Permalänk

Raspberry pi som molnserver

Tjo,
Skulle vilja starta upp en egen molntjänst, vet att det finns nextclod och owncloud finns säkert fler. Min tanke är att använda en Raspberry pi 4 och ha två hårddiskar som den ena hårddisken är main och den andra fungerar som backup till main hårddisken. En typ av mirror raid kanske. Och dessa två hårddiskar är kopplade till Raspberryns usb portar. Och att komma åt nexcloud eller owncloud från nätet skall man endast kunna logga in via en vpn tjänst som finns på raspberryn.
Någon som hr bra guide för detta ändamål ?

Väldigt tacksam för svar.
/Force

Permalänk
Medlem

Om du tar en sak i taget så finns det massor av guider på nätet.
Vet inte vad du tänkt spara, men tänk på att raid inte är samma som backup.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Om du tar en sak i taget så finns det massor av guider på nätet.
Vet inte vad du tänkt spara, men tänk på att raid inte är samma som backup.

Ja men jag fattar det som att dom är beroende av varandras inställningar ? Därav frågan 😁

Spara det gamla vanliga från telefonen bilder och videos. Nej det vet jag men vilket som är lättas att lösa.

Permalänk
Medlem

Gör tvärtom och köp en färdig NAS och kör Home Assistant på istället, det finns många modeller som kan köra det och VPN i Docker-container.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Kan ev behövas extern strömmatning till usbdiskarna.

Märkte det själv på min pi4 med officiella nätadaptern att hade jag bode min ssd och en mekanisk disk inkopplad samtidigt räckte inte strömmen till för att den mekaniska disken skulle starta utan man hörde den försöka spinna föra med ett klick med läsarmen tätt inpå när disken gick ned och pli ga till att usb device urkopplat.

Kör win 10 arm på min f.ö.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Gör tvärtom och köp en färdig NAS och kör Home Assistant på istället, det finns många modeller som kan köra det och VPN i Docker-container.

Hur menar du att home assistant skulle hjälpa honom med molnlagring? :/

Permalänk
Medlem

Läs en guide för att sätta upp nextcloud och sedan en för att sätta upp openVPN. Thats it.

Om du inte vill hålla på för mycket med att sätta upp raid så kan du rsynca från ena disken till den andra bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Hur menar du att home assistant skulle hjälpa honom med molnlagring? :/

Sorry, läste två olika trådar och svarade på fel ställe. Men varför krångla till det, köp en färdig NAS med två platser och kör VPN i den.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en vanlig ip-sec som vpn.
OpenVPN är otroligt bra, men kräver betydligt mer cpu.
Ip-sec finns ofta redan i datorer och mobiler, är även ofta är accelererat vilket även sparar batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Sorry, läste två olika trådar och svarade på fel ställe. Men varför krångla till det, köp en färdig NAS med två platser och kör VPN i den.

Skulle kunna tänka mig att det är en kostnadsfråga. Vilket jag har stor respekt för. Ibland sitter man redan på grejer som funkar hyfsat och då vill man undvika att lägga 5K på nytt.

Permalänk

Jag kan absolut köpa en nas men kan man verkligen kör open vpn på en nas ?

Permalänk

Vad tror ni om denna nasen är den bra ?
Och om jag fattar har den vpn uppkoppling på den så från nasen och klienterna är man säkrad med en vpn uppkoppling ?
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/nas/synology-ds220...