Helt ny hårddisk hittas ej i Windows på en äldre dator och en helt ny !

Permalänk
Medlem

Helt ny hårddisk hittas ej i Windows på en äldre dator och en helt ny !

Hejsan jag har kollat på nätet under hela kvällen och hittar ej svar på min fråga.

Skulle hjälpa min vän med installera om Win 10 på hennes dator som har några år på nacken.
Hon hade inskaffat en helt ny hårddisk på 2tb men hårddisken hittas ej i bios eller inte heller i diskhantering och inte äns när jag sätter den hårddisk i min dator som jag vet att kablarna och porten fungerar 100 %.

Har gjort bios rest / cmos batteriet har tagit ut och satt tillbaka efter några minuter.

Vad mer kan jag göra eller är det så att den nya hårddisk är helt död ?

Tack på förhand blir lite galen.

Mvh Richard ( Aunron )

Permalänk
Medlem

@Aunron

Skriv vilken typ av hårddisk det är (mekanisk/SSD), anslutning (NVMe/PCIe/SATA) och gärna modellbeteckning etc.

Först då som någon förhoppningsvis kan hjälpa till.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Rekordmedlem

Börjar den att rotera, det brukar kännas eller höras att motorn startar ?
Vilket läge är sataporten i, den bör vara i ahci men framförallt inte i raid.
En del moderkort stänger av sataportar om man använder m.2 platser så kolla att rätt portar används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

@Aunron

Skriv vilken typ av hårddisk det är (mekanisk/SSD), anslutning (NVMe/PCIe/SATA) och gärna modellbeteckning etc.

Först då som någon förhoppningsvis kan hjälpa till.

Det är en WD20EZAZ och moderkortet är asus z87 pro v 1.02 på den äldre datorn finna ej något m 2 på den

Permalänk
Medlem

Som @mrqaffe skriver, kan du höra disken spinna upp/rotera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Som @mrqaffe skriver, kan du höra disken spinna upp/rotera?

Nej inget :(. Kan det hända att psu ifrån den gammla datorn har skadat disken ? AX600 eller 650 PSU tro jag den heter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aunron:

Nej inget :(. Kan det hända att psu ifrån den gammla datorn har skadat disken ? AX600 eller 650 PSU tro jag den heter

Det som kan skada är om du har en nätdel med modulära kablar och använt fel kablar, annars är det osannolikt att datorn kan skada en disk men har man mixat modulära nätdelskablar är det ganska vanligt att det blir skador.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det som kan skada är om du har en nätdel med modulära kablar och använt fel kablar, annars är det osannolikt att datorn kan skada en disk men har man mixat modulära nätdelskablar är det ganska vanligt att det blir skador.

Det låter som det då... skall man köpa nytt nätagg o disk ? Eller som litar ej på det nätagget nu eller är det bara se till alla kablar sitter på rätt ställe ? För tycke dom satt på sin plats när man läste på psu på rätt port ..

Permalänk
Avstängd

Det är ju inte omöjligt att disken var DOA också. Reklamera borde väl vara första steget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aunron:

Det låter som det då... skall man köpa nytt nätagg o disk ? Eller som litar ej på det nätagget nu eller är det bara se till alla kablar sitter på rätt ställe ? För tycke dom satt på sin plats när man läste på psu på rätt port ..

Att byta nätdel är inte det första man brukar göra utan det är lätt att kolla den genom mätning och det brukar ju också gå att resonera sig fram till om det är nån risk att man tagit fel kablar, sånt händer ju oftast när folk bygger om datorer men är ovanligt vid nybyggen.

Disken kan ju också vara trassig från början och då bör den reklameras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att byta nätdel är inte det första man brukar göra utan det är lätt att kolla den genom mätning och det brukar ju också gå att resonera sig fram till om det är nån risk att man tagit fel kablar, sånt händer ju oftast när folk bygger om datorer men är ovanligt vid nybyggen.

Disken kan ju också vara trassig från början och då bör den reklameras.

Tackar skall göra detta när jag slutar jobbet som dom gå med på det..