Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag tolkar nuvarande rörelser hos Ethereum som en massiv avförsäljning. Stor volym men ingen vidare uppgång. Hade jag haft något innehav hade jag sålt det nu.

Vilken graf tittar du på då? Kikar jag på Coinbase ETH/USD så är volymerna rätt små senaste dagarna jämfört med tidigare stora rörelser i priset.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Vilken graf tittar du på då? Kikar jag på Coinbase ETH/USD så är volymerna rätt små senaste dagarna jämfört med tidigare stora rörelser i priset.

Ethereum.

Vad missar jag? Mining rewards är större än vanligt. Det tyder väl på volym?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ethereum.

Jo det förstår jag att du tittar på Ethereum, men vilken data? Är det Eth Market cap på tradingview du syftar på eller något eth trading pair? Eftersom jag inte ser samma sak som du gör så är jag genuint nyfiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Vad missar jag? Mining rewards är större än vanligt. Det tyder väl på volym?

Njae, den mesta volymen av köp och sälj sker internt på exchanges och registreras aldrig på blockkedjan, så det behöver inte korrelera. Att transaktionsavgifterna ökar rejält kan lika gärna tyda på ökad användning av blockkedjan genom defi(uniswap etc)/NTF etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok. Överföring till och från wallets t ex.
Spännande.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag tror och hoppas välutakursen kommer gå tillbaka till sin toppnotering efter helgen eller inom några dagar. Det gör stor skillnad på ens utdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Om backplaten ens hade kontakt med grafikkortet hade det kanske vart en bra idé..

Om det är ramflänsarna på bakplåten du pratar om så gav det ju de facto viss effekt i åtminstone mitt fall. Sedan är det klart att med bättre kontakt hade effekten säkert blivit större.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har latensen gått upp eller är det valutakursen eller något annat som är orsaken till att utdelningen minskat? Jättestor skillnad.

När jag i princip investerat 16-17 på ett TUF (genom att inte sälja vidare den) så blir jag lite nervös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Har latensen gått upp eller är det valutakursen eller något annat som är orsaken till att utdelningen minskat? Jättestor skillnad.

När jag i princip investerat 16-17 på ett TUF (genom att inte sälja vidare den) så blir jag lite nervös.

Brukar inte utdelningen vara sämre över helgerna?
Det är iallafall något jag lagt märke till.

Vad det beror på vet jag inte.
Fler som minear, vilket leder till ökad svårighetsgrad, vilket leder till sämre utdelning?

Blir det inte lite skevt att tänka att du investerat 16-17 på ett TUF btw?
Jag hade själv tänkt på ROI på det faktiska priset för kortet först och främst. Allt efter det skulle jag se som bonus.
Vem vet vad som händer framöver men om vi inte ser en betydande krash och betydligt sämre utdelning är det väl mest en fråga om du får ihop det du vill ha innan mining inte längre är lönsamt för ethereum.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Njaaaa. Ser stabilt ut tycker jag. Lite ner senaste dagen men inte lägre än för en vecka sen.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Massa stales/rejected senaste timmarna på nicehash.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för strategi med er mineade Ethereum? Jag vet inte om det är bästa att hodla hela tiden eller om det är bättre att sälja och köpa om vartannat. Konverterade just det mesta till BUSD då ETH ligger på topp och har en tendens att dyka titt som tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad har ni för strategi med er mineade Ethereum? Jag vet inte om det är bästa att hodla hela tiden eller om det är bättre att sälja och köpa om vartannat. Konverterade just det mesta till BUSD då ETH ligger på topp och har en tendens att dyka titt som tätt.

Får payouts ca var 10e dag, brukar sälja hälften och hålla hälften. Sålde lite mer när det kom upp i 2000 och ännu lite mer när det nådde 2100 och kommer fortsätta så

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag säljer häften och håller resten i hopp om att priset stiger mer efter Eth2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Säljer allt varje dag. Finns andra värdepapper att investera i som ger fantastisk avkastning över tid. Jag behöver inte boats and hoes imorgon - det jag behöver är att inte oroa mig över mina pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Binance verkar vara mycket dyrare på avgifter än coinbase. Skulle föra över ca 0,034 eth från binance till coinbase då är fee 0,008 eth men när jag testar göra motsatt så ska coinbase bara ca 0,0025 eth i fee.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Brukar inte utdelningen vara sämre över helgerna?
Det är iallafall något jag lagt märke till.

Vad det beror på vet jag inte.
Fler som minear, vilket leder till ökad svårighetsgrad, vilket leder till sämre utdelning?

Blir det inte lite skevt att tänka att du investerat 16-17 på ett TUF btw?
Jag hade själv tänkt på ROI på det faktiska priset för kortet först och främst. Allt efter det skulle jag se som bonus.
Vem vet vad som händer framöver men om vi inte ser en betydande krash och betydligt sämre utdelning är det väl mest en fråga om du får ihop det du vill ha innan mining inte längre är lönsamt för ethereum.

Det verkar så.

Jag förstår det är ett lite annorlunda sätt att räkna på men faktum är att jag kunnat få 16000-17000 för den så alternativet var att sälja för det eller köpa en riser för 400 kr och försöka få minst samma summa tillbaks som jag hade fått vid en försäljning plus elkostnaden. Det är klart det inte är samma sak som om jag köpt den själv för 16-17 tusen men ändå. Jag vill ju miningen ska vara mer lönsam än om jag hade sålt den.

Skrivet av Asyvan:

Njaaaa. Ser stabilt ut tycker jag. Lite ner senaste dagen men inte lägre än för en vecka sen.

https://www.bildtagg.se/file/njieh2iwqnbg82vrfvnxjipg

Jag jämför med senaste dagen men det går upp snart igen.

Skrivet av bagaget:

Massa stales/rejected senaste timmarna på nicehash.

Aha okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Får payouts ca var 10e dag, brukar sälja hälften och hålla hälften. Sålde lite mer när det kom upp i 2000 och ännu lite mer när det nådde 2100 och kommer fortsätta så

Skrivet av 9inety9ine:

Jag säljer häften och håller resten i hopp om att priset stiger mer efter Eth2.

Konverterar ni till någon stablecoin eller säljer ni direkt för euro? Verkar bli dyrt om man ska sälja hela tiden mot euro.

Tråkiga med att sälja av hälften är ju annars att man får mindre vid uppgångarna. Lite därför jag funderar på att köpa/sälja vid upp-/nedgångar. På den korta tiden jag hållit på verkar det som att det faktiskt kan funka, med tanke på hur ofta kursen tar stora svängar.

Får se hur mitt lilla experiment nu funkar. Bara för att jag sålt/växlat kommer kursen säkert dra iväg mot månen...

Skrivet av Elfsberg:

Säljer allt varje dag. Finns andra värdepapper att investera i som ger fantastisk avkastning över tid. Jag behöver inte boats and hoes imorgon - det jag behöver är att inte oroa mig över mina pengar.

Sälja allt varje dag måste ju kosta massor i avgifter?

För egen del bedriver jag ett litet experiment för att se om jag kan få småpengarna från kryptobrytning plus lite mindre insättningar att bli till lite mer seriösa pengar. Det är lekpengar och en trevlig bonus ifall det går bra. Har inte ens hållit på två månader än så det är inte direkt mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Konverterar ni till någon stablecoin eller säljer ni direkt för euro? Verkar bli dyrt om man ska sälja hela tiden mot euro.

Att sälja till EUR kostar lika mycket som allt annat, så länge det bara är en växling. Kostnaden är procentuell, så 0,075% (Binance) av 100kr varje dag i 100 dagar kostar lika mycket som 0,075% av 10000kr en gång.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Äh, jag vet inte. 140 öre per dag typ och det kan man räkna bort i volatiliteten ändå. Jag är mer rädd för att ha lagt två månaders mining på toppen och sen INTE ha sålt när det väl brakar neråt.
Det ska ställas i kontrast mot att jag har 420 MH/s.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg att firo /zcoin nu har mer profit än eth. Gick över på den nu,. Den är troligen mer ostabil än eth, gick upp 26% igår o 42% idag. Men när det står överst på listan i whattomine så finns ju chansen den skjuter i höjden.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Hur och var växlar ni Eth till Euro? på mitt Binance har jag bara bundit till Tether när jag vill "ut" för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att sälja till EUR kostar lika mycket som allt annat, så länge det bara är en växling. Kostnaden är procentuell, så 0,075% (Binance) av 100kr varje dag i 100 dagar kostar lika mycket som 0,075% av 10000kr en gång.

Använder du Binance pool då? Annars blir det ju avgifter på att flytta pengarna. Hur gör du på Binance för att växla till euro på bästa sätt? Blir själv inte riktigt klok på det...

Skrivet av Elfsberg:

Äh, jag vet inte. 140 öre per dag typ och det kan man räkna bort i volatiliteten ändå. Jag är mer rädd för att ha lagt två månaders mining på toppen och sen INTE ha sålt när det väl brakar neråt.
Det ska ställas i kontrast mot att jag har 420 MH/s.

Du går miste om rätt mycket vinst genom att vara orolig för volatiliteten. När kursen dyker brukar man tjäna mer ETH. För en månad sen när kursen dök ner till ~1422 USD kunde man se dubbla intäkter i ETH. Även mindre dippar har kunnat ge betydande ökning av intäkterna, om än inte lika stora.

Säg att du gjort 0,06 ETH på en dag (kanske en aning högt räknat men borde vara hyfsat nära). Sen säljer du när kursen står på 1500 USD - det ger dig 90 USD. Om du istället sålt nu när kursen stod på 2100 USD hade du fått 126 USD. Även om vi skulle avrunda skillnaden nedåt för att väga in att du kanske inte timear det perfekt, blir det ändå en rätt stor skillnad för bara en dag.

Visst minskar det risken ordentligt men det går ju också att minska risken och få en liten del av kakan. Exempelvis genom att behålla en del eller sälja först när valutan du brutit har fått en viss värdeökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Använder du Binance pool då? Annars blir det ju avgifter på att flytta pengarna. Hur gör du på Binance för att växla till euro på bästa sätt? Blir själv inte riktigt klok på det...

Jag brukar göra det på mobilappen så förklarar hur man gör det där men det är troligen väldigt likt på datorn.

Klicka på trade längst ner, byt till eth/eur uppe till vänster, när du sedan sålt och har eur så kan du klicka på wallet och sedan withdraw -> cash -> eur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du går miste om rätt mycket vinst genom att vara orolig för volatiliteten. När kursen dyker brukar man tjäna mer ETH. För en månad sen när kursen dök ner till ~1422 USD kunde man se dubbla intäkter i ETH. Även mindre dippar har kunnat ge betydande ökning av intäkterna, om än inte lika stora.

Säg att du gjort 0,06 ETH på en dag (kanske en aning högt räknat men borde vara hyfsat nära). Sen säljer du när kursen står på 1500 USD - det ger dig 90 USD. Om du istället sålt nu när kursen stod på 2100 USD hade du fått 126 USD. Även om vi skulle avrunda skillnaden nedåt för att väga in att du kanske inte timear det perfekt, blir det ändå en rätt stor skillnad för bara en dag.

Visst minskar det risken ordentligt men det går ju också att minska risken och få en liten del av kakan. Exempelvis genom att behålla en del eller sälja först när valutan du brutit har fått en viss värdeökning.

Jo, jag förstår innebörden av att det kan stiga i värde. 😂
Ditt resonemang bygger på att detta värdepapper ökar i värde (oändligt). Jag sätter inte mina pengar på att det gör det.

Få erfarna traders väljer att gå lång i ett papper som utvecklats på sättet som dessa (BTC, Eth) gjort. Ganska garanterat kommer det att finnas bättre entrys framöver, och om inte så finns det andra papper att investera i.

Huvudsakligen är det nybörjare som köper in sig för långa positioner på dessa nivåer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Jag brukar göra det på mobilappen så förklarar hur man gör det där men det är troligen väldigt likt på datorn.

Klicka på trade längst ner, byt till eth/eur uppe till vänster, när du sedan sålt och har eur så kan du klicka på wallet och sedan withdraw -> cash -> eur.

Ah, okej - det är alltså trading som gäller. Jag har letat efter att växla direkt men det verkar inte gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jo, jag förstår innebörden av att det kan stiga i värde. 😂
Ditt resonemang bygger på att detta värdepapper ökar i värde (oändligt). Jag sätter inte mina pengar på att det gör det.

Få erfarna traders väljer att gå lång i ett papper som utvecklats på sättet som dessa (BTC, Eth) gjort. Ganska garanterat kommer det att finnas bättre entrys framöver, och om inte så finns det andra papper att investera i.

Huvudsakligen är det nybörjare som köper in sig för långa positioner på dessa nivåer.

Mitt resonemang bygger inte på att det ökar oändligt i värde, utan på att det är volatilt och svänger mycket. Genom att sälja hela tiden missar du också tillfällena när brytningen kan vara som mest lönsam.

Permalänk
Medlem

Någon mer som har/haft problem med binance registrering?
Blivit nekad fyra gånger nu idag efter facial grejen.
Jag är inte lik mig själv tydligen...
Någon som vet hur man gör?

Visa signatur

Monster-PC (AMD 9800X3D) (RTX5090 Astral vit) (DDR5-6000cl30 64Gb) (Samsung 9100 gen5 2TB) (Kingston KC3000 Gen4 4TB)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Mitt resonemang bygger inte på att det ökar oändligt i värde, utan på att det är volatilt och svänger mycket. Genom att sälja hela tiden missar du också tillfällena när brytningen kan vara som mest lönsam.

Från den här positionen är större chans att de senaste timmarnas arbete tappat i värde.

Detta p g a:

pappret är kraftigt överköpt.

To each his own. Men passa er för att bli bag holders åt erfarna traders.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Från den här positionen är större chans att de senaste timmarnas arbete tappat i värde.

Detta p g a:

pappret är kraftigt överköpt.

To each his own. Men passa er för att bli bag holders åt erfarna traders.

När du säger att det är överköpt, vilka tekniska indikatorer syftar du på då? RSI?

Jag håller med dig om att om man planerar att tradea så ska man se till så att man är bra påläst innan man försöker sig på det. Jag är en happy bagholder själv, har inget mot att vara det och ingen ambition att börja tradea BTC/ETH.

Visa signatur