Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Jag förlorade en av mina bästa vänner till denna skit virus i fredags.
37 år gammal bara.

Beklagar ❤️

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Fast man måste ju faktiskt inte boka online, man får även boka genom att ringa sin vårdcentral om man är 80+. Att göra det online är bara ett av sätten. Det ska öppnas upp för resten också.

Och jag skulle vilja påstå, att även om man bara skulle kunna boka via onlinevägar så är det en minoritet som inte klarar det själva, och sen behöver hjälp. Och sen en ännu mindre minoritet som inte har någon att vända sig till för att få den hjälpen. Jag tror inte det orsakar mängden lediga tider.

Vet flera fall där vårdcentralerna skriver upp på "väntelista" och säger "det tar ca 20 dagar innan vi skickar en tid", medans bokar en online så kan de äldre oftast få tid inom 1 vecka max, om de har möjlighet att välja en annan vårdcentral/vaccinationscentral mot den närmsta, vilket i flera fall bara kan skilja ett par hundra meter emellan åt olika håll.

I det fallet erbjöd inte heller den närmsta vårdcentralen att kolla tid på en annan vårdcentral, utan det var direkt besked "du blir skriven på väntelista, vi skickar kallelse om ca 20 dagar".

Tror nästan det hade varit bättre/snabbare/smidigare att de kommit ut till områdena och vaccinerat där folket bor i mobila enheter, och då skickat ut info ca 1-2v innan att "dag x är vi på adress (parkering) och kommer vaccinera mellan tix y-z eller så länge behovet finns på plats" och haft 2-3 från vården på plats och betat av hela området.
Enklare att låta 3-5 personer åka till ett ställe, och vaccinera där än att låta hundratals/tusentals ta sig till en vårdcentral.

Skrivet av cyklonen:

För de i åldersgrupperna som är väldigt aktiva och sociala kan påskhelgen kanske innebära att man hittar på aktiviteter, förhoppningsvis utomhus då.

Men sen finns det många i de åldrarna som är så inaktiva i vardagen att ett läkarbesök, optikerbesök eller liknande är nåt man börjar planera och ibland oroa sig för en vecka eller mer i förväg. Jag har jobbat många år inom hemtjänsten, och det är väldigt vanligt att nåt som bryter vardagens mönster blir till en väldigt stor affär. Det är inte alls att bara "boka och åka" för dem.

Det kan också handla om att ordna med transporter. Åka kollektivt lockar förmodligen inte så mycket, och saknar man egen bil eller ork/förmåga att gå eller cykla dit, så blir även det en procedur och nåt som kräver planering.

Fast i det fallet går vaccination före eventuella aktiviteter kan jag tycka, viktigare med vaccin än att spela något spel ute med bekanta.

Logistiken till/från vaccination hade kunnat löst enklare med att vården åker ut till områdena och vaccinerar på plats.

Myndigheter har koll på hur många som bor i ett område, åldersgrupper etc. Och hade enkelt kunnat skickat ut kallelse till en viss åldersgrupp, för en viss dag till en viss plats i området.

Enklare som sagt att åka 3-5 personer från vården ut på plats än att låta alla hundratals/tusentals besöka vårdcentralerna.

Kallelse med dag för vaccination, plats etc skickas ut 1-2 v innan så kan de äldre planera.

Hela corona delen har skötts rätt uselt från både politiskt håll, och myndighetshåll, för lite åtgärder och alldeles för sent tillsatta åtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Fast i det fallet går vaccination före eventuella aktiviteter kan jag tycka, viktigare med vaccin än att spela något spel ute med bekanta.

. . .

Kallelse med dag för vaccination, plats etc skickas ut 1-2 v innan så kan de äldre planera.

Men här handlade det väl om massa extra tider som kom till med väldigt kort varsel? Dvs, nåt man inte rimligen skulle kunna känna till, i synnerhet då när det är påsk och man inte räknar med att nån jobbar med att vaccinera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Hela corona delen har skötts rätt uselt från både politiskt håll, och myndighetshåll, för lite åtgärder och alldeles för sent tillsatta åtgärder.

Kom gärna med lite exempel på vad du menar är för lite och för sent.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Men här handlade det väl om massa extra tider som kom till med väldigt kort varsel? Dvs, nåt man inte rimligen skulle kunna känna till, i synnerhet då när det är påsk och man inte räknar med att nån jobbar med att vaccinera.

Har funnits tider om man bokat via nätet, men har de ringt direkt till vårdcentralen så har det blivit "vi sätter upp dig på väntelista", då vårdcentralerna bara skriver upp på den egna, inte kollar på andra vårdcentraler/vaccinationscentraler (ex i sporthallar, andra arenor mm som tagits i bruk för vaccinationer). Rätt dåligt uppstyrt som helhet.

Skrivet av Hurtigbullen:

Kom gärna med lite exempel på vad du menar är för lite och för sent.

Ex:
16 januari, 2020 så skrev de "Folkhälsomyndigheten bedömer risken för att smittan sprids till Sverige som mycket låg."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

31 januari (ca 2 veckor senare):
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...
"En patient på Länssjukhuset Ryhov i Region Jönköpings län har påvisats vara smittad av det nya coronavirus som upptäckts i Kina. Det visar Folkhälsomyndighetens provanalys."

Hade vi direkt infört total isolering vid ankomst för alla inresande i minst 2 veckor, gärna munskydd direkt från avreselandet, och samtidigt infört totalt utresestopp från Sverige, och samtidigt infört totalt inresestopp för icke svenskar till Sverige så hade smittspridningen varit betydligt lägre. Och i samband med att smittspridningen började öka så infört stopp för resor till fjällen etc, och stängt boenden där uppe.

Men nu har de istället gått ut och sagt "Vi ser inget samband mellan resor till fjällen och ökad smittspridning" ungefär så var det någon ansvarig sa, men ändå så ökade smittspridningen på flera håll efter sportlovet, märkligt om de inte skulle öka enligt de ansvariga? Sedan starten förra året har vi haft ca 814k fall i Sverige, med hårdare åtgärder och snabbare insatta så hade det varit betydligt färre fall med största sannolikhet, i kombination med högre efterlevnad av "råd"(en).

Och att restriktionerna är mer logiska, varför ska det tillåtas att det är 4 st vid ett bord på ex McDonalds, men inte på Ikea´s restaurang? Bara för att Ikea´s är en del av ett köpcentrum.

Många tycker att "äh, vi skiter i vad de säger, vi får ändå inget straff" (Enligt lag/ekonomiskt, men de räknar inte med ex närstående om de blir sjuka, eller andra som smittas).

Hade alla tagit mer ansvar, och inte träffat folk i onödan, haft fester, eller grillkvällar, äta mat etc så hade troligen smittan bromsats upp rejält.

Bara kolla på nyheterna, på alla rapporter om köer på vägarna till/från fjällen, och ut ur ex Stockholm i början på loven, när folk ska iväg på "semester", eller så åker de utomlands, det visar på 0 respekt och empati/hjälpa andra från att smittas, utan det är deras egna roliga som går före, än att skydda samhället i stort, och bromsa smittspridningen och få ett slut på det hela.

När till och med ledande myndighetschefer, och politiker åker utomlands/till fjällen på rent nöjesresande så är det nästan självklart att "vanliga" personer inte kommer följa "råden"/restriktionerna som myndigheterna/politikerna beslutar, när inte ens landet ledande politiker/chefer följer det själva.
Ex Dan Eliasson åkte utomlands, och blev sedan omplacerad till "kyrkogården" hos regeringen, Magdalena Andersson åkte till fjällen, och fler därtill ledande politiker/chefer gjort liknande, och Stefan Löfven gick och shoppade i köpcentrum, vilket han i efterhand sade att han kunde planerat bättre själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Har funnits tider om man bokat via nätet, men har de ringt direkt till vårdcentralen så har det blivit "vi sätter upp dig på väntelista", då vårdcentralerna bara skriver upp på den egna, inte kollar på andra vårdcentraler/vaccinationscentraler (ex i sporthallar, andra arenor mm som tagits i bruk för vaccinationer). Rätt dåligt uppstyrt som helhet.
Ex:
16 januari, 2020 så skrev de "Folkhälsomyndigheten bedömer risken för att smittan sprids till Sverige som mycket låg."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

31 januari (ca 2 veckor senare):
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...
"En patient på Länssjukhuset Ryhov i Region Jönköpings län har påvisats vara smittad av det nya coronavirus som upptäckts i Kina. Det visar Folkhälsomyndighetens provanalys."

Hade vi direkt infört total isolering vid ankomst för alla inresande i minst 2 veckor, gärna munskydd direkt från avreselandet, och samtidigt infört totalt utresestopp från Sverige, och samtidigt infört totalt inresestopp för icke svenskar till Sverige så hade smittspridningen varit betydligt lägre. Och i samband med att smittspridningen började öka så infört stopp för resor till fjällen etc, och stängt boenden där uppe.

Men nu har de istället gått ut och sagt "Vi ser inget samband mellan resor till fjällen och ökad smittspridning" ungefär så var det någon ansvarig sa, men ändå så ökade smittspridningen på flera håll efter sportlovet, märkligt om de inte skulle öka enligt de ansvariga? Sedan starten förra året har vi haft ca 814k fall i Sverige, med hårdare åtgärder och snabbare insatta så hade det varit betydligt färre fall med största sannolikhet, i kombination med högre efterlevnad av "råd"(en).

Och att restriktionerna är mer logiska, varför ska det tillåtas att det är 4 st vid ett bord på ex McDonalds, men inte på Ikea´s restaurang? Bara för att Ikea´s är en del av ett köpcentrum.

Många tycker att "äh, vi skiter i vad de säger, vi får ändå inget straff" (Enligt lag/ekonomiskt, men de räknar inte med ex närstående om de blir sjuka, eller andra som smittas).

Hade alla tagit mer ansvar, och inte träffat folk i onödan, haft fester, eller grillkvällar, äta mat etc så hade troligen smittan bromsats upp rejält.

Bara kolla på nyheterna, på alla rapporter om köer på vägarna till/från fjällen, och ut ur ex Stockholm i början på loven, när folk ska iväg på "semester", eller så åker de utomlands, det visar på 0 respekt och empati/hjälpa andra från att smittas, utan det är deras egna roliga som går före, än att skydda samhället i stort, och bromsa smittspridningen och få ett slut på det hela.

När till och med ledande myndighetschefer, och politiker åker utomlands/till fjällen på rent nöjesresande så är det nästan självklart att "vanliga" personer inte kommer följa "råden"/restriktionerna som myndigheterna/politikerna beslutar, när inte ens landet ledande politiker/chefer följer det själva.
Ex Dan Eliasson åkte utomlands, och blev sedan omplacerad till "kyrkogården" hos regeringen, Magdalena Andersson åkte till fjällen, och fler därtill ledande politiker/chefer gjort liknande, och Stefan Löfven gick och shoppade i köpcentrum, vilket han i efterhand sade att han kunde planerat bättre själv.

Efter de två veckorna vad skulle vi ha gjort då?
Tegnell har ju gått med att detta är en långkörare och att vi måste hålla ut.

Sen har de säkert gjort misstag och kunde ha gjort saker annorlunda, men det är lätt att vara efterklok.

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag varför så många verkar anse att ett 'coronaliv' är värt så mycket mer att rädda än liv i vanliga fall. Är det bara rädsla och panik som ligger bakom? för att lägga samma mängd pengar och resurser på att rädda liv utanför pandemitid verkar ju inte alls intressant. Att mängder av folk dör av förebyggbara sjukdomar och åkommor varje år verkar inte röra upp samma känslor och rop på åtgärder.

Skall bli intressant att se hur det blir i framtiden men cynikern i mig säger att så fort corona är avblåst i media kommer vi återgå till normalfallet där folk är mer intresserade av skattesänkningar än att satsa på folkhälsan.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd

Tjejens föräldrar fick vaccin i fredags. De räknas inte till grupp ett men är båda över 70 och morsan har diverse hälsoproblem, hjärtat främst. De ringde "sin" vårdcentral och skrev upp sig på någon lista för att de bodde i närheten och kunde vara på plats snabbt, och det var vad som hände. Typ: "Kan ni vara här på fem minuter så får ni vaccin".

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Triffid:

Ibland undrar jag varför så många verkar anse att ett 'coronaliv' är värt så mycket mer att rädda än liv i vanliga fall. Är det bara rädsla och panik som ligger bakom? för att lägga samma mängd pengar och resurser på att rädda liv utanför pandemitid verkar ju inte alls intressant. Att mängder av folk dör av förebyggbara sjukdomar och åkommor varje år verkar inte röra upp samma känslor och rop på åtgärder.

Skall bli intressant att se hur det blir i framtiden men cynikern i mig säger att så fort corona är avblåst i media kommer vi återgå till normalfallet där folk är mer intresserade av skattesänkningar än att satsa på folkhälsan.

Jag kan inte riktigt känna igen mig i det du skriver. Har du några specifika exempel/scenarion du tänker på?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ibland undrar jag varför så många verkar anse att ett 'coronaliv' är värt så mycket mer att rädda än liv i vanliga fall. Är det bara rädsla och panik som ligger bakom? för att lägga samma mängd pengar och resurser på att rädda liv utanför pandemitid verkar ju inte alls intressant. Att mängder av folk dör av förebyggbara sjukdomar och åkommor varje år verkar inte röra upp samma känslor och rop på åtgärder.

Skall bli intressant att se hur det blir i framtiden men cynikern i mig säger att så fort corona är avblåst i media kommer vi återgå till normalfallet där folk är mer intresserade av skattesänkningar än att satsa på folkhälsan.

Du har absolut dina poänger även om just din exempel med skattesänkningar sannerligen går att diskutera, det blir lite politiskt. Det är lite panik och de som driver på paniken och skriker högst är just de människor som faktiskt borde försöka hålla sig hemma (de äldre) medan de yngre generationerna tar stryk på olika sätt. Sverige har dock klarat sig bättre än många andra länder. Tyvärr drabbades dock som vi vet ålderdomshemmen extremt hårt i Sverige men om man nu kan bortse från det (vilket man så klart inte kan) så har väl vår strategi fungerat någorlunda bra. Hur man ska hantera ålderdomshemmen inför framtiden och eventuella framtida epidemier måste skärpas upp, det blev totalt galet.

Vi får inte glömma bort att Sverige har ett av hela världens absolut högsta skattetryck, jag kan hävda att vårat skattetryck är lite överdrivet högt, måste vi verkligen ha högst skattetryck i hela jäkla världen (åtminstone topp tre)? Ett gigantiskt problem i Sverige är att just skatt på lön beskattas oerhört hårt, samtidigt som vi har tex hög moms. Vi har en relativt fattig medelklass i Sverige i jämförelse med många andra länder där vi har en hög belåningsgrad (pga det enorma skattetrycket) samt att ofta båda två i ett hushåll tvingas jobba full tid (med skilsmässor som följd). Det jag försöker säga är att vårat höga skattetryck slår väldigt hårt på gemene man, den vanliga arbetaren och lönetagaren medan företagen ganska ofta finns vägar runt det (beroende på storlek på företag, de mindre företagen har det tuffare). I Sverige är det tydligen ok att bli rik genom att starta företag men det är ofattbart svårt att bli det som anställd (enbart höga chefer möjligen).

Att hävda att folkhälsan automatik blir sämre om vi lättar på vårat hela exceptionellt höga skattetryck på lön anser jag är fel, till viss del skulle jag kunna hävda motsatsen. Men i Sverige med vår jantelag verkar vi må bäst av att veta att alla har det ungefär lika j-vligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag kan inte riktigt känna igen mig i det du skriver. Har du några specifika exempel/scenarion du tänker på?

8000 personer om året av luftföroreningar
https://sverigesradio.se/artikel/7173080

Ohälsosam konsumtion av mat är en av de största riskfaktorerna för ohälsa och för tidig död i Sverige.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/...

300 personer i trafiken varje år
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olyc...

12000 per år av rökning
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-sta...

1300 personer per år i självmord
https://www.folkhalsomyndigheten.se/suicidprevention/statisti...

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan vaccinen tänkas kosta när massvaccinationen är "klar" och man vill vaccinera sig på eget bevåg? 500? 1000? 2000?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Hur mycket kan vaccinen tänkas kosta när massvaccinationen är "klar" och man vill vaccinera sig på eget bevåg? 500? 1000? 2000?

De flesta vaccinen kostar 300-500 så det landar nog där. Sen finns det ju såklart vaccin som kostar upp emot 1500kr men i detta fallet finns det ju väldigt många tillverkare. Konkurrensen som kan uppstå lär driva ned priserna. Kanske. Det är bra länge dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

De flesta vaccinen kostar 300-500 så det landar nog där. Sen finns det ju såklart vaccin som kostar upp emot 1500kr men i detta fallen finns det ju väldigt många tillverkare. Konkurrensen som kan uppstå lär driva ned priserna. Kanske. Det är bra länge dit.

Ja, jag gissar att det nog handlar om ett år fram i tiden eller så.
Det blir nog då jag kommer att vaccinera mig. Jag kommer inte att ta Astras eller Janssens vaccin, och eftersom man inte får reda på vid bokning vilket som erbjuds kommer jag inte att boka mig för nån vaccinering under det breda vaccinationsprogrammet, utan vänta tills de erbjuds mot betalning där jag själv kan välja det jag vill ha.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

I Sverige är det tydligen ok att bli rik genom att starta företag men det är ofattbart svårt att bli det som anställd (enbart höga chefer möjligen).

Är det inte så hierarkin fungerar? De som jobbar sig högst upp blir även rikast? Så är de väll typ överallt?
Enligt din text förväntar du dig att man kan bli exempelvis rik genom att enbart ha ambitionen att kunna vara en duktig paketerare på postnord?

Skillnaden på de som startar företag jämfört med anställda är att de som startar ett företag tar mer risker, som antingen gör att man ökar sin inkomst markant eller går i konkurs.

Om jag själv får uttrycka mig så tycker jag att de som vågar ta risker, är även de som är mest ambitiösa att nå sitt mål. Är även de som får sin lön att öka mest. För de vågar ta risken istället för att nöja sig med 2-4% ökning varje år.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag kan inte riktigt känna igen mig i det du skriver. Har du några specifika exempel/scenarion du tänker på?

Ett exempel är att det finns enormt många sjukdomar som hade kunnat upptäckas tidigare eller behandlas snabbare med kortare vårdköer eller mer pre-emptivt arbete. Jag är dock inte expert på området så exakt vad som ger bäst effekt kan jag inte svara på. Det förefaller dock orimligt att coronarestriktioner skulle vara det mest optimala sättet att spendera pengarna sett till mängden räddade liv. Dock är min observation mer att det plötsligt finns så många personer som är beredda att ta till nästan vad som helst för att rädda ett förhållandevis fåtal antal liv medan i ett 'normalläge' existerar i princip inte den åsikten.

Skrivet av makatech:

Du har absolut dina poänger även om just din exempel med skattesänkningar sannerligen går att diskutera, det blir lite politiskt. Det är lite panik och de som driver på paniken och skriker högst är just de människor som faktiskt borde försöka hålla sig hemma (de äldre) medan de yngre generationerna tar stryk på olika sätt. Sverige har dock klarat sig bättre än många andra länder. Tyvärr drabbades dock som vi vet ålderdomshemmen extremt hårt i Sverige men om man nu kan bortse från det (vilket man så klart inte kan) så har väl vår strategi fungerat någorlunda bra. Hur man ska hantera ålderdomshemmen inför framtiden och eventuella framtida epidemier måste skärpas upp, det blev totalt galet.

Vi får inte glömma bort att Sverige har ett av hela världens absolut högsta skattetryck, jag kan hävda att vårat skattetryck är lite överdrivet högt, måste vi verkligen ha högst skattetryck i hela jäkla världen (åtminstone topp tre)? Ett gigantiskt problem i Sverige är att just skatt på lön beskattas oerhört hårt, samtidigt som vi har tex hög moms. Vi har en relativt fattig medelklass i Sverige i jämförelse med många andra länder där vi har en hög belåningsgrad (pga det enorma skattetrycket) samt att ofta båda två i ett hushåll tvingas jobba full tid (med skilsmässor som följd). Det jag försöker säga är att vårat höga skattetryck slår väldigt hårt på gemene man, den vanliga arbetaren och lönetagaren medan företagen ganska ofta finns vägar runt det (beroende på storlek på företag, de mindre företagen har det tuffare). I Sverige är det tydligen ok att bli rik genom att starta företag men det är ofattbart svårt att bli det som anställd (enbart höga chefer möjligen).

Att hävda att folkhälsan automatik blir sämre om vi lättar på vårat hela exceptionellt höga skattetryck på lön anser jag är fel, till viss del skulle jag kunna hävda motsatsen. Men i Sverige med vår jantelag verkar vi må bäst av att veta att alla har det ungefär lika j-vligt.

Håller med om att beskattningen i Sverige är lite fucked up, inte nödvändigtvis mängden skatt som samlas in men som du säger gillar vi att beskatta arbete medan andra former av inkomster är skrattretande lågt beskattade. Nu ska väl inte tråden handla om skatteutformningen dock så vi kan droppa det, menade bara att fokus nog snabbt kommer skifta till andra saker.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Är det inte så hierarkin fungerar? De som jobbar sig högst upp blir även rikast? Så är de väll typ överallt?
Enligt din text förväntar du dig att man kan bli exempelvis rik genom att enbart ha ambitionen att kunna vara en duktig paketerare på postnord?

Skillnaden på de som startar företag jämfört med anställda är att de som startar ett företag tar mer risker, som antingen gör att man ökar sin inkomst markant eller går i konkurs.

Om jag själv får uttrycka mig så tycker jag att de som vågar ta risker, är även de som är mest ambitiösa att nå sitt mål. Är även de som får sin lön att öka mest. För de vågar ta risken istället för att nöja sig med 2-4% ökning varje år.

Jag skriver otydligt men jag anser åtminstone generellt att Sveriges exceptionellt höga skattetryck på lön är ett problem. Att höja skattetrycket ytterligare är enligt mig en högst tveksam lösning (på gränsen till kontraproduktiv). En del kanske tycker som mig, andra inte, olika åsikter. @Triffid här i tråden verkar åtminstone koppla hur jag menar. Dock så går det självklart inte komma ifrån att vi har olika lönenivåer för olika typer av jobb samt att det blir klurigt att bli miljonär som tex brevbärare (tyckte själv detta var så uppenbart att det ej behövde nämnas men tydligen inte). Man får försöka jobba upp sig i här i livet, det är så det funkar.

Peace

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Triffid:

Ett exempel är att det finns enormt många sjukdomar som hade kunnat upptäckas tidigare eller behandlas snabbare med kortare vårdköer eller mer pre-emptivt arbete. Jag är dock inte expert på området så exakt vad som ger bäst effekt kan jag inte svara på. Det förefaller dock orimligt att coronarestriktioner skulle vara det mest optimala sättet att spendera pengarna sett till mängden räddade liv. Dock är min observation mer att det plötsligt finns så många personer som är beredda att ta till nästan vad som helst för att rädda ett förhållandevis fåtal antal liv medan i ett 'normalläge' existerar i princip inte den åsikten.

Ah, då är jag med. Ja, det är ju lite av en PR-fråga

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Lego Master
Skrivet av makatech:

Jag skriver otydligt men jag anser åtminstone generellt att Sveriges exceptionellt höga skattetryck på lön är ett problem. En del kanske tycker som mig, andra inte, olika åsikter. @Triffid här i tråden verkar åtminstone koppla hur jag menar. Dock så går det självklart inte komma ifrån att vi har olika lönenivåer för olika typer av jobb samt att det blir klurigt att bli miljonär som tex brevbärare (tyckte själv detta var så uppenbart att det ej behövde nämnas men tydligen inte).

Peace

Visst kunde jag önska att jag hade lite mer pengar på kontot varje månad, men å andra sidan får vi rätt mycket fritt i landet. Sjukvård, infrastruktur, skolgång (även högskola/universitet!) osv, osv.
Det är värt mycket tycker jag, där en person med lågbemedlad bakgrund ändå kan skaffa sig en ordentlig utbildning på samma villkor som nån från rikemanskvarteren. Och dessutom bli omplåstrad lika väl på sjukhuset.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Ja, jag gissar att det nog handlar om ett år fram i tiden eller så.
Det blir nog då jag kommer att vaccinera mig. Jag kommer inte att ta Astras eller Janssens vaccin, och eftersom man inte får reda på vid bokning vilket som erbjuds kommer jag inte att boka mig för nån vaccinering under det breda vaccinationsprogrammet, utan vänta tills de erbjuds mot betalning där jag själv kan välja det jag vill ha.

Okej.

Dåligt kalkylerat, fegt och själviskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Okej.

Dåligt kalkylerat, fegt och själviskt.

Nej, den diskussionen behöver vi inte ha igen. Jag har skrivit utförligt om varför det inte är så i mitt fall, här i tråden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Här är en intressant artikel.

Sverige var sist med åtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Här är en intressant artikel.

Sverige var sist med åtgärder.

Gamla nyheter iof som inte kommer med något nytt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hörrni, vi släpper skattefrågan och fortsätter diskussionen om Covid istället

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

De flesta vaccinen kostar 300-500 så det landar nog där. Sen finns det ju såklart vaccin som kostar upp emot 1500kr men i detta fallet finns det ju väldigt många tillverkare. Konkurrensen som kan uppstå lär driva ned priserna. Kanske. Det är bra länge dit.

Så länge som Covid-19 är klassad som en allmänfarlig sjukdom så lär det väl vara gratis?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Ex:
16 januari, 2020 så skrev de "Folkhälsomyndigheten bedömer risken för att smittan sprids till Sverige som mycket låg."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

31 januari (ca 2 veckor senare):
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...
"En patient på Länssjukhuset Ryhov i Region Jönköpings län har påvisats vara smittad av det nya coronavirus som upptäckts i Kina. Det visar Folkhälsomyndighetens provanalys."

Hade vi direkt infört total isolering vid ankomst för alla inresande i minst 2 veckor, gärna munskydd direkt från avreselandet, och samtidigt infört totalt utresestopp från Sverige, och samtidigt infört totalt inresestopp för icke svenskar till Sverige så hade smittspridningen varit betydligt lägre. Och i samband med att smittspridningen började öka så infört stopp för resor till fjällen etc, och stängt boenden där uppe.

Men nu har de istället gått ut och sagt "Vi ser inget samband mellan resor till fjällen och ökad smittspridning" ungefär så var det någon ansvarig sa, men ändå så ökade smittspridningen på flera håll efter sportlovet, märkligt om de inte skulle öka enligt de ansvariga? Sedan starten förra året har vi haft ca 814k fall i Sverige, med hårdare åtgärder och snabbare insatta så hade det varit betydligt färre fall med största sannolikhet, i kombination med högre efterlevnad av "råd"(en).

I mitten på Januari gjorde FoHM en bedömning av risken utifrån tillgänglig information. Förvisso visade sig bedömningen vara felaktigt, men det är alltid lätt att göra rätt bedömning med facit i hand.

Att införa 2 veckors karantän/inreseförbud den 16 januari hade inte gjort någon som helst skillnad eftersom merparten av den smitta som kom in i Sverige kom från Italien (och Österrike) via återvändande sportlovsfirare i slutet av februari och således hade vi alltså då enligt ditt förslag öppnat upp 2-3 veckor innan merparten av smittan kom in.

Sen det där med fjällen, tja, med mindre än att du har mer på fötterna så skulle jag säga att det troligtvis var korrekt att säga "Vi ser inget samband mellan resor till fjällen och ökad smittspridning" eftersom merparten av den ökade smittspridningen efter sportlovet kom utomlands ifrån och inte skedde i de Svenska fjällen.

Jag kan inte se att dina exempel här är särskilt bra exempel på för lite och för sent. Att hårdare generella åtgärder hade resulterat i många färre fall är långt ifrån säkert.

Skrivet av anon330584:

Och att restriktionerna är mer logiska, varför ska det tillåtas att det är 4 st vid ett bord på ex McDonalds, men inte på Ikea´s restaurang? Bara för att Ikea´s är en del av ett köpcentrum.

I Sverige har vi en lagstiftning och tradition som på många sätt värnar om individens frihet och därför har vi nog både saknat bra lagrum och viljan att lagstifta möjligheten till hårdare åtgärder (och även att använda sådan lagstiftning). Därför har väl inte alltid råd och regler blivit "rättvisa" för olika verksamheter. Å andra sidan, visst man kan ifrågasätta varför något är som det är, men samtidigt är det väl inte speciellt svårt att fatta vad som gäller.

Skrivet av anon330584:

Många tycker att "äh, vi skiter i vad de säger, vi får ändå inget straff" (Enligt lag/ekonomiskt, men de räknar inte med ex närstående om de blir sjuka, eller andra som smittas).

Hade alla tagit mer ansvar, och inte träffat folk i onödan, haft fester, eller grillkvällar, äta mat etc så hade troligen smittan bromsats upp rejält.

Bara kolla på nyheterna, på alla rapporter om köer på vägarna till/från fjällen, och ut ur ex Stockholm i början på loven, när folk ska iväg på "semester", eller så åker de utomlands, det visar på 0 respekt och empati/hjälpa andra från att smittas, utan det är deras egna roliga som går före, än att skydda samhället i stort, och bromsa smittspridningen och få ett slut på det hela.

Hade alla tagit ansvar så hade troligtvis smittan bromsats in mer ja, men varför tror du att merparten inte har tagit ansvar? De flesta jag känner har tagit ansvar och av det jag sett så har folk på det stora hela försökt vara ansvarsfulla. Ock vad ska vi göra med dom som inte är det? Bura in dom? Vi inte är en totalitär diktatur där vi kan låsa in folk i deras lägenheter och svetsa igen dörren.

Skrivet av anon330584:

När till och med ledande myndighetschefer, och politiker åker utomlands/till fjällen på rent nöjesresande så är det nästan självklart att "vanliga" personer inte kommer följa "råden"/restriktionerna som myndigheterna/politikerna beslutar, när inte ens landet ledande politiker/chefer följer det själva.
Ex Dan Eliasson åkte utomlands, och blev sedan omplacerad till "kyrkogården" hos regeringen, Magdalena Andersson åkte till fjällen, och fler därtill ledande politiker/chefer gjort liknande, och Stefan Löfven gick och shoppade i köpcentrum, vilket han i efterhand sade att han kunde planerat bättre själv.

Att stolpskottet Eliasson åkte på semester utomlands är föga förvånande och korkat (givetvis min högst personliga uppfattning). Magdalena Anderssons resa till fjällen var kanske onödig då hon kunde föregått med gott exempel. Att gnälla på Stefan Lövens besök i en butik i ett köpcentrum tycker jag mest är just det, gnäll.

I princip alla går och handlar och gör ärenden. Min uppfattning är att de flesta av oss försöker hitta en balans där vi minimerar risken och antalet ärenden vi gör, men faktum är att det inte är förbjudet att gå ut och handla och jag tycker inte att man kan förvänta sig att alla ska bli eremiter under pandemin. Föregick du själv med gott exempel i Julas? Ställde du in julklappshandlandet eller beställde du hemkörning av alla paket?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Israel har tydligt dröjt med att betala för vaccindoser så till den grad att Pfizer lackat ur och stoppat leveranserna:
Pfizer halts corona vaccine shipments to Israel after country fails to pay

Jag kan inte annat än att tycka att det känns som att Israelerna skjuter sig själva i foten...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Israel har tydligt dröjt med att betala för vaccindoser så till den grad att Pfizer lackat ur och stoppat leveranserna:
Pfizer halts corona vaccine shipments to Israel after country fails to pay

Jag kan inte annat än att tycka att det känns som att Israelerna skjuter sig själva i foten...

De är ju i princip färdigvaccinerade vid det här laget (verkar plana ut på drygt 60% av befolkningen), så de kanske inte bryr sig om de får mer leveranser.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Så länge som Covid-19 är klassad som en allmänfarlig sjukdom så lär det väl vara gratis?

Min fundering gällde vad som händer efter den breda vaccinationen. Jag kommer att tacka nej till Astras och Janssens vaccin om det är nåt av de två som erbjuds när jag kommer till min tid (förmodligen i oktober med tanke på att jag är så pass ung, ca 40). De tre mRNA-vaccinen som då är aktuella kommer jag att ta, men risken är väldigt stor att det är fel sort när det är min tur.
Så, jag är inställd på att inte omfattas av det kostnadsfria, breda vaccinationsprogrammet utan får sannolikt vänta till våren 2022 eller så, vilket är helt ok för mig. Det var därför jag undrade vad två vaccindoser kan tänkas kosta när jag "köper" på den öppna marknaden, dvs bokar en vaccination precis som för TBE, gulsot eller nån av de andra som erbjuds.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De är ju i princip färdigvaccinerade vid det här laget (verkar plana ut på drygt 60% av befolkningen), så de kanske inte bryr sig om de får mer leveranser.

Tja, fast även om det skulle vara så, så är det ju kortsiktigt tänkt. Dom tappar ju otroligt mycket trovärdighet vid framtida inköp, det kan ju tom gå så långt att det blir förskottsbetalning som gäller samtidigt som att andra kunder prioriteras eftersom att dom faktiskt betalar.

Sen verkar det, enligt artikeln, som att det är något orelaterat politiskt tjuv och rackarspel som ligger bakom där premiärministern verkar vägra betala som hävstång för att få en ny justitieminister utsedd.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"