Permalänk
Medlem

Ersätta enskild trasig RAM sticka

Hjälpt en polare vars dator gått sönder (barnen välte den och sen bara startade den inte). Lite felsökning senare är det en ram sticka som inte fungerar, även testat den i min rig (samma moderkorts model, hans med 3700X, min 3600X inte för jag vet om det spelar roll).

Han körde 32gb, Corsair Vengence LPX, DDR4, 3200 CL 16, delat på två två 16 GB stickor, och har nu bara en sticka, dvs 16gb, men datorn funkar iaf.

Till frågan/funderingen, om han upplever en större försämring, vad är bästa ersättningen? (vet att det är sämre, men upplevelse trumfar det mesta, så är det inte uppenbart märkbart klarar man sig ok i min åsikt på en sticka).

Verkar inte kunna hitta en enskild ersättningssticka av samma märke, hastighet och CL vilket hade varit den uppenbara lösningen så

Köpa ett annat märke/hastighet m.m. med samma storlek?
Köpa ett nytt par (2x16)
Komplettera med 2x16 eller 2x8 minnen?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Man tappar en del prestanda med bara en sticka men det är inte extremt mycket. I vissa lägen märks det, i andra inte alls.

Det är nog svårt hitta en matchande sticka, det måste skaffas ett par hur som helst och då är det lika bra att skaffa helt nya. Att sätta dit två till och låta den gamla sitta kvar är ingen bra idé. Det fungerar säkert men det kan skapa problem och även där tappas dual-channel. Ingen bra idé att blanda olika stickor även om det kan fungera, man får köra med inställningar som passar den sämsta stickan och man tappar då lite prestanda av bara det.

Så ett nytt par skulle jag råda till, dock byta ut helt och hållet och inte komplettera.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Om jag vore dig då skulle jag ge den trasiga stickan en chans till.
Lägga in enbart den i DIMM slotten och köra på standard lägsta hastigheten sen boota Memtest86+ från en USB-sticka.
Kanske har tur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Man tappar en del prestanda med bara en sticka men det är inte extremt mycket. I vissa lägen märks det, i andra inte alls.

Det är nog svårt hitta en matchande sticka, det måste skaffas ett par hur som helst och då är det lika bra att skaffa helt nya. Att sätta dit två till och låta den gamla sitta kvar är ingen bra idé. Det fungerar säkert men det kan skapa problem och även där tappas dual-channel. Ingen bra idé att blanda olika stickor även om det kan fungera, man får köra med inställningar som passar den sämsta stickan och man tappar då lite prestanda av bara det.

Så ett nytt par skulle jag råda till, dock byta ut helt och hållet och inte komplettera.

Var ungefär det jag trodde, får se hur han upplever livet med en sticka och om det är så illa att det är värt priset av nya

Skrivet av Deth20:

Om jag vore dig då skulle jag ge den trasiga stickan en chans till.
Lägga in enbart den i DIMM slotten och köra på standard lägsta hastigheten sen boota Memtest86+ från en USB-sticka.
Kanske har tur?

Tror tyvärr att det är väldigt dött, hans dator kom inte till bios med bara den stickan, nollat bios och testat alla platser

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En fundering bara, Är det inte livstidsgaranti på RAM? Jag hade en sticka av ett kit på 2st som felade förut och lämna tillbaka (bara den som inte fungera) och fick tillbaka pengar för hela kitet. Detta var på netonnet, vet inte om man behövde kvitto eller om det i mitt fall fanns sparat i deras system. Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpii:

En fundering bara, Är det inte livstidsgaranti på RAM? Jag hade en sticka av ett kit på 2st som felade förut och lämna tillbaka (bara den som inte fungera) och fick tillbaka pengar för hela kitet. Detta var på netonnet, vet inte om man behövde kvitto eller om det i mitt fall fanns sparat i deras system. Mvh

I alla fall 5 års garanti om inte livstid. Har slängt mina Corsair-förpackningar, men det var väldigt lång garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpii:

Skrivet av Networker:

I alla fall 5 års garanti om inte livstid. Har slängt mina Corsair-förpackningar, men det var väldigt lång garanti.

Är det verkligen ett garantiärende om det är yttre åverkan som gjort att stickan gått sönder när hans barn välta datorn?
Frågar om han vill gå den vägen, det är ju en lösning...

För att vara grundlig har jag även nu testat stickan ensam i alla slots på min dator, den fungerade en gång, testade att flytta den till de andra slotsen, fungerade inte, tillbaka till den som fungerade så fungerade den inte igen, så är helt övertygad om att den har något fel, att jag skulle misslyckas sätt i ram korrekt 5 av 6 gånger, men 2/2 dirsk med mitt eget känns in troligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser man på nåt sätt att det är yttre åverkan på själva stickan? exempelvis att ett ben är trasigt/löst på listen?
Det är säkert jättesvårt att se hur BGA kretsarna på stickan ser ut pga kyl-flänsen men jag tror knappast att RAM-minnen har lim, likt mobiltelefoners PCB har.
Hade liknande fall med mina dåvarande RAM-minnen, fast exklusive fall-olycka/barn eller att datorn föll vertikalt från höjd.
Det bara hände att datorn frös sig i Ubuntu, medans i Win10 fick jag alloc fail. Otroligt att detta hände efter 13månaders användning....go figure. Lämnade in båda stickorna hos webhallen med bevis på skärmdumpar ect från memtest86+ samt "windows memory diagnostic" efter några dagar fick jag confirm att stickan var trasig. Fick pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Är det verkligen ett garantiärende om det är yttre åverkan som gjort att stickan gått sönder när hans barn välta datorn?
Frågar om han vill gå den vägen, det är ju en lösning...

För att vara grundlig har jag även nu testat stickan ensam i alla slots på min dator, den fungerade en gång, testade att flytta den till de andra slotsen, fungerade inte, tillbaka till den som fungerade så fungerade den inte igen, så är helt övertygad om att den har något fel, att jag skulle misslyckas sätt i ram korrekt 5 av 6 gånger, men 2/2 dirsk med mitt eget känns in troligt.

Olika företag och olika anställda sköter det säkerligen på olika sätt. Jag fick iaf pengarna tillbaka på engång utan några bevis förutom kvitto.
Det är väl värt att testa iaf! 😎

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Corsair verkar tillämpa "Corsair Limited Warranty" som om jag förstått det rätt har man garanti så länge som produkten fortfarande tillverkas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpii:

Corsair verkar tillämpa "Corsair Limited Warranty" som om jag förstått det rätt har man garanti så länge som produkten fortfarande tillverkas.

Kanske helt sant som du säger. Men TS snackade om 3200-minnen, och dessa verkar fortfarande tillverkas. Vad jag vet.

Rätt kul om "livstids garanti ändå vore livstids garanti"!
-Har några DDR2-minnen från 2007 som börjat krångla.. Man kanske skulle testa Corsairs livstidsgaranti nu 2021?

Nåja, det är väl kanske inte hela världen, men som jag sa nyss torde DDR4-3200 vara såpass nya så de täcks av garantin.

Edit: Finns antagligen en massa friskrivningar så att garantin blir värdelös i praktiken. Kanske kan jämföras med biltillverkarnas så kallade "rostskyddsgarantier".. (Värdelösa i praktiken).

Någon som fått nya minnen på "livstidsgarantin"? -Oavsett Corsair eller annat märke. Kunde vara skoj att veta!
(Fick döda minnen vid nybeställning från Corsair, dessa byttes ut omedelbart, men det är inte riktigt samma sak som "livstidsgaranti", mer en omedelbar reklammation).

Vi får kolla hur det går med TS!
RAM-stickor är inte känsliga för att "datorn går i golvet", RAM har inga snurrande HDD-diskar på 7200RPM eller hur det nu var på "stenåldern"..

mera info
Permalänk
Medlem

Väntar på svar från polaren om han vill köra det på garantin, han som är kunden så det får han sköta själv.

ingen koll på hur känsliga stickorna är nu för tiden, exakt vad som faktiskt gjorde att stickan inte fungerar är mindre intressant i min värld när den utlösande faktorn är yttre åverkan som inte kan påverkas löpande (det som kunds förebyggt detta är ju inte hur datorn används, utan var den står och att hålla barnen på säkert avstånd).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vissa RAM-tillverkare har livstidsgaranti, säg bara att de slutade fungera så får du ett par nya.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Chansen är att du kan köpa en ny sticka separat och använda den tillsammans med din gamla sticka utan problem, även om du köper två nya stickor och låter den gamla sitta kvar så bör det fungera, med dual channel aktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Chansen är att du kan köpa en ny sticka separat och använda den tillsammans med din gamla sticka utan problem, även om du köper två nya stickor och låter den gamla sitta kvar så bör det fungera, med dual channel aktivt.

Japp, håller med dig!
"Matchade RAM man måste köpa tillsammans för att datorn ska funka" är nog mest ett marknadsknep, skulle jag tro.
Jag har blandat RAM under årens lopp, ännu inga problem.

TS bör kolla garantin ochi försöka få ut nya RAM genom garantin.
Testa om garantin alltså funkar i verkligheten, och inte är bara ett värdelöst marknadsknep för att "lura oss"...

-Håller tummarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Japp, håller med dig!
"Matchade RAM man måste köpa tillsammans för att datorn ska funka" är nog mest ett marknadsknep, skulle jag tro.

TS bör kolla garantin ochi försöka få ut nya RAM genom garantin.
Testa om garantin alltså funkar i verkligheten, och inte är bara ett värdelöst marknadsknep för att "lura oss"...

-Håller tummarna!

Så länge du har koll på specifikationerna och ställer in i BIOS utifrån den sämre stickan så ja, då ska det fungera. Men som sagt, du får knappast max prestanda ur minnet på det sättet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Networker:

Jag håller med. Jag har ofta blandat också, och har aldrig fått något problem pga det (och jag har kört MemTest86+ i 42 evigheter på de maskinerna, då jag är lite paranoid för minnesfel).

Tänk att "matchande RAM" i praktiken betyder "matchande specifikationer, så båda stickorna kan köras med samma inställningar, utan att behöva köra någon av dem utanför specifikation", så tror jag du kan vara lugn.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem

Är det inga synliga skador på stickan är det bara att ta det på garantin som är livstidslång.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe