Samsung kan släppa OLED TV – med paneler från LG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rico01:

Men jösses. Så här: jag skiter fullständigt i marknadsföringen eftersom den enbart är till för företagen att de ska få så många sålda apparater som möjligt. Ingen fel i det men det gör inte att en QLED helt magiskt inte längre är en LCD. Det som jag (och en del andra) reagerade på i texten i artikeln var just det fullkomligt obegripliga att de tänker sluta med LCD men fortsätta med QLED. Jag tackar för ditt försök att lära mig LCD-historien men den var tämligen onödig eftersom jag var med redan när man slogs på Internet om plasma vs LCD. Jag vet allt det där. Det gör fortfarande inte meningen varken bättre eller mer korrekt.

Nej men det är ju marknadsföringstermer vi diskuterar här, om du skiter i dem så spelar det väl ingen roll hur de väljer att marknadsföra sina apparater? Jag förstår bara inte hur man kan bli så upprörd över att ett företag försöker få sina produkter att stå ut i mängden, att de försöker framhålla de fördelar som de har över konkurrenterna och nedtona de nackdelar de har. Var en informerad konsument så spelar det ingen roll vad reklamarna hittar på helt enkelt.

Ur Samsungs synvinkel så är LCD ett specifikt segment av TV-apparater, QLED ett annat, om de säger att de ska lägga ner deras linje av LCD-TV så är det väl inte så konstigt att de syftar på deras segment som de benämner "LCD" snarare än tekniken LCD? Har man hängt med något i TV-utvecklingen och Samsungs modellutbud så är det ju uppenbart att det handlar om att de ska börja använda QD-teknik på alla deras LCD-modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Fundersam på hur du lyckats med detta.
Jag har haft min LG Oled i 5 år oxå och har inte en enda inbränning trots att den går varm hemma för alla ungar vill helst sitta i vardagsrummet och titta både dagar och kvällar.

Det är inget konstigt med att användaren du citerar fått inbränning. I någon form kommer det alltid att ske då det är ett problem med den underliggande tekniken, även om man gjort en del förändringar för att minska risken att det blir märkbart för användaren. I bästa fall får man en jämn förlust av ljusstyrka över hela skärmen över tid, i sämsta fall inbränning. Statiska element i spel riskerar riskerar särskilt att bränna in om man spelar samma spel mycket. Man ser återkommande folk både här och på andra forum samt Reddit få sina paneler utbytta av LG just på grund av inbränning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺

Självklart har man "nytta" av 8K-paneler idag eftersom en 8K-panel kan göra exakt samma saker som en 4K-panel kan göra, plus mer, särskilt med kortare avstånd. Precis som dagens 4K-paneler "gör nytta" fast man endast tittar på 1080p eller ännu enklare. Upplevelsen blir snarare sämre av att man tänker i termer av "....jag behöver inte fler pixlar..." och istället väljer en TV med full HD-panel. Eftersom dagens nu försvinnande lilla utbud av full HD-apparater ofta är sämre TV-apparater på flera sätt runt bildkvalitet och funktioner.

Lämpligare att tänka i termer av produkter snarare än falla i den gamla tankefällan att isolera enstaka tekniska parametrar. Idag köper man en i första hand en 8K-TV för att det handlar om tipptoppmodeller med de bästa bild- och produktegenskaperna överlag. Mest avancerade och ljusstarkaste FALD:en, bästa ljudsystemen, rymmer nyaste tekniken och så vidare. De bästa produkterna. Dessa 8K-modeller skulle inte bli särskilt mycket billigare att tillverka med 4K-panel då det är all teknik runt om själva panelen som står för den stora kostnaden.

Ungefär som det var för 5–7 år sedan när vi hade ett par tipptoppmodeller med 4K-paneler och det var exakt samma diskussion om "nyttan" med 4K vs. full HD.

Den stora frågeställningen idag när det handlar om välja 8K eller 4K kommer med de fåtal enklare 8K-modellerna som offrar dessa extra tipptoppegenskaper, hoppar över FALD:en, skippar 120 Hz-panelen och ljusstyrkan etc. för att komma ned i pris. Där kan 8K-modellen fortfarande vara en mer relevant produkt jämfört med 4K-modellen eftersom de båda kan göra samma saker. Fast 8K-modellen faktiskt kan hantera det 8K-material du använder. Och 8K-panelen har bättre förutsättningar vid kortare tittavstånd.

Permalänk

Var det inte något man läste om att den Sydkoreanska staten ville att Samsung och LG ska konkurrera så lite som möjligt.
Därför LG satsar stenhårt på TV och Samsung mer på Mobiler, och 1 miljon andra saker.
Sen att Samsung fortfarande säljer TV-apparater är ju, well, för att det säljs.

Jag menar, låter det inte lite konstigt att Samsung som tillverkat OLED displayer i över 15 år inte kan göra en TV?

/av med folie-hatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej men det är ju marknadsföringstermer vi diskuterar här, om du skiter i dem så spelar det väl ingen roll hur de väljer att marknadsföra sina apparater? Jag förstår bara inte hur man kan bli så upprörd över att ett företag försöker få sina produkter att stå ut i mängden, att de försöker framhålla de fördelar som de har över konkurrenterna och nedtona de nackdelar de har. Var en informerad konsument så spelar det ingen roll vad reklamarna hittar på helt enkelt.

Ur Samsungs synvinkel så är LCD ett specifikt segment av TV-apparater, QLED ett annat, om de säger att de ska lägga ner deras linje av LCD-TV så är det väl inte så konstigt att de syftar på deras segment som de benämner "LCD" snarare än tekniken LCD? Har man hängt med något i TV-utvecklingen och Samsungs modellutbud så är det ju uppenbart att det handlar om att de ska börja använda QD-teknik på alla deras LCD-modeller.

Du fattar alltså inte att ett fel inte blir rätt bara för att Samsung försöker lura sina köpare med marknadsförings-mumbo jumbo? Jag ger upp.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
DingDongerMcDongface

Som flera nämnt så stämmer det självklart att Samsungs QLED tekniskt sett är en typ av LCD-panel. Jag har försökt förtydliga detta i texten nu, då det som menas är att det är de traditionella panelerna vars tillverkning avslutas i förmån för QLED. Samsung skiljer de två åt, men jag förstår att formuleringen såg underlig ut och hoppas förtydligande hjälper

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rico01:

Du fattar alltså inte att ett fel inte blir rätt bara för att Samsung försöker lura sina köpare med marknadsförings-mumbo jumbo? Jag ger upp.

Nej jag säger inte att det är rätt, bara att marknadsföring i allmänhet går ut på att lura eller övertyga konsumenter om ens produkts förträfflighet och att det är något vi som konsumenter borde vara vana vid och lätt se igenom. Det finns otaliga exempel på marknadsföring som för en oinsatt eller någon som inte läser ordentligt får produkten att framstå som mycket bättre än vad den faktiskt är.

McDonalds, BK med flera gör reklam om att de har 100% kött i sina burgare, Max gör då reklam med att de har 100% svenskt kött i sina burgare. En del kanske tror att de menar att de faktiskt har 100% kött som också råkar vara svenskt, men i verkligheten har Max långt ifrån 100% kött i sina burgare och reklamen säger heller inget om det, de skulle kunna göra en ärtburgare med en procent kött och skulle den procenten ändå bestå till 100% av svenskt kött så skulle reklamen fortfarande vara sann.

OLED och QLED må vara väldigt liknande ord men det är ändå en väldig skillnad på ett O och ett Q. Har du inga kunskaper när du ska köpa TV mer än att OLED är bra och du köper en QLED baserat på det så är det helt ditt eget fel liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaNgEDamN:

Var det inte något man läste om att den Sydkoreanska staten ville att Samsung och LG ska konkurrera så lite som möjligt.
Därför LG satsar stenhårt på TV och Samsung mer på Mobiler, och 1 miljon andra saker.
Sen att Samsung fortfarande säljer TV-apparater är ju, well, för att det säljs.

Jag menar, låter det inte lite konstigt att Samsung som tillverkat OLED displayer i över 15 år inte kan göra en TV?

/av med folie-hatten

Finns inget som hindrar Samsung att tillverka oled, problemet var att de aldrig fick upp yielden så priset hade varit astronomiska för större skärmar.
Plus att det skulle kosta x-miljarder att bygga nya fabriker för större skärmar, Samsung hoppas fortfarande på MicroLed.
Orsaken LG har 100% av marknaden är pga ett patent på vit-oled de köpte av Kodak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Så vänta, ska de sluta med LCD, eller ska de fortsätta med QLED? Går ju inte att göra både och.

Förstår du inte att de ska sluta med LCD och sedan fortsätta med fullt fokus på LCD i stället?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nyhetsartikeln berör det visserligen (i ingressen t.o.m.) men baserat på kommentarer här känns det som om de flesta här har missat vad som är nyheten här...

Samsung har en avdelning som tillverkar bild-paneler, Samsung Display, SD (nej inte Jimmys gäng).
Och så har de en helt annan avdelning som tillverkar tv-apparater, Samsung Visual Display, SVD.
Ska man tillverka en tv så börjar man med att köpa en panel från en panel-tillverkare, SVD handlar av SD mao.

Det är sedan länge känt att SD ska sluta med LCD paneler.
SVD däremot har inga planer på att sluta med LCD tv. De kommer köpa paneler från Kina. De gör de redan idag förövrigt (panalerna till årets topp LCD-tvs, som SVD kallar Neo Qled, tillverkas av TCL redan).

Men vad ska SD göra istället? Jo, planen är (eller iaf var) att producera QD OLED. Till att börja med.
Paneler för försäljning till tv-tillverkare, inkl SVD. Det har varit lite luddigt om huruvida SVD skulle hoppa på QD OLED tåget men fram tills nyligen så var iaf ryktet att SVD skulle handla från SD.

Först nu kommer vi till denna nyhet. Nyheten (ryktet) ligger alltså i att SVD, när äntligen kommer med Oled tv-apparater, så kommer panelerna inte från SD utan från lokalkonkurrenten LG Display. OM detta stämmer så är det en rätt duktig smäll! Typ som att Nvidia hade börjat köpa GPU:er av AMD...nästan.

Skrivet av ramlösa:

Plus att det skulle kosta x-miljarder att bygga nya fabriker för större skärmar, Samsung hoppas fortfarande på MicroLed.

Samsung (SD alltså) har redan plöjt ner miljarder i QD Oled.

Tror ingen räknar med att förlita sig på MicroLED enbart. Frågan är om SD är involerade i MicroLED i huvudtaget eller om det bara är nått som initierats av SVD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Samsung hoppas fortfarande på MicroLed.

Det känns som Samsung hela tiden försöker bullshitta fram massa prototyper och visa såna på mässor år ut och år in, i väntan på något genombrott i tillverkningsteknik, så att de kan börja tillverka MicroLED i nån realistisk prestanda/pris-nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nyhetsartikeln berör det visserligen men baserat på kommentarer här känns det som om de flesta här har missat vad som är nyheten här...

Samsung har en avdelning som tillverkar bild-paneler, Samsung Display, SD (nej inte Jimmys gäng).
Och så har de en helt annan avdelning som tillverkar tv-apparater, Samsung Visual Display, SVD.
Ska man tillverka en tv så börjar man med att köpa en panel från en panel-tillverkare, SVD handlar av SD mao.

Det är sedan länge känt att SD ska sluta med LCD paneler.
SVD däremot har inga planer på att sluta med LCD tv. De kommer köpa paneler från Kina. De gör de redan idag förövrigt (panalerna till årets topp LCD-tvs, som SVD kallar Neo Qled, tillverkas av TCL redan).

Men vad ska SD göra istället? Jo, planen är (eller iaf var) att producera QD OLED. Till att börja med.
Paneler för försäljning till tv-tillverkare, inkl SVD. Det har varit lite luddigt om huruvida SVD skulle hoppa på QD OLED tåget men fram tills nyligen så var iaf ryktet att SVD skulle handla från SD.

Först nu kommer vi till denna nyhet. Nyheten (ryktet) ligger alltså i att SVD, när äntligen kommer med Oled tv-apparater, så kommer panelerna inte från SD utan från lokalkonkurrenten LG Display. OM detta stämmer så är det en rätt duktig smäll! Typ som att Nvidia hade börjat köpa GPU:er av AMD...nästan.

Samsung (SD alltså) har redan plöjt ner miljarder i QD Oled. Tror ingen räknar med att förlita sig på MicroLED enbart.

Ryktet är att Qd-led paneler är dyra pga dålig yield och dålig ljusstyrka.
Att köpa billiga massproducerade Oled-skärmar från LG kanske är spiken i kistan för "Qd-led"
Samtidigt som Samsung sen tidigare håller på att fasa ut sina LCD-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ryktet är att Qd-led paneler är dyra pga dålig yield och dålig ljusstyrka.

Tjaa, skulle snarare säga ett rykte som förklarar vad de huvudsakliga ryktet beror på. Men ja, givetvis har SVDs eventuella beteende en orsak.

Citat:

Att köpa billiga massproducerade Oled-skärmar från LG kanske är spiken i kistan för "Qd-led"

Mkt möjligt. Men kanske inte för "QD-led" om man ska vara noga, däremot för "QD OLED"*.

* (där "QD OLED" står för användandet av QDCC kombinerat med OLED. de försökte först med QDCC och LCD. blev aldrig nått. försök 2 kanske kraschar, vi får se. men kanske kan det bli 3:e gången gilt om de lyckas kombinera QDCC med nån annan form av "light emitting diode", nano rod t.ex.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Det var min första tanke när jag läste rubriken, Samsung som har krigat hur mycket som helst för sin QLED erkänner alltså nu att de har ljugit under alla dessa år?
Hur ska Samsung komma ur den här rävsaxen nu då, ska de öppet erkänna det eller ska man låtsas som ingenting?🤣🤣

Inte bara det, de fick Zlatan att ljuga för oss.

Tv, fotboll, samhällskontraktet, allt är en lögn. Nationen är i kris.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det enda märket. Det är väl bara LG som tillverkar OLED-paneler i dessa storlekar?
Jo men du får tänka lite marknadsföring här, de första LCD-TV-apparaterna kallades just LCD och alternativet då var plasma. Dessa var CFL-bakbelysta. Sen kom "LED-TV" som ju bara var LCD men med LED istället för CFL. Detta sa väldigt lite om bildkvalitet eller så, däremot kunde man ju generellt anta att en "LED-TV" var tunnare än en "LCD". Likväl lanserades det av flera tillverkare som något nytt och bättre. Sedan dess har man slutat använda LED-TV som begrepp dock. QLED är på samma vis också bara LCD men QD-tekniken ger ju vissa fördelar i bildkvalitet, som är svåra att uppnå utan QD-teknik, för en LCD-panel alltså. De bästa LCD-apparaterna idag är alltså alla byggda med QD-teknik, men inte alla marknadsför den på samma sätt.

Sen kan man absolut diskutera termen QLED, självklart handlar det om att det är likt OLED men det är ju så marknadsförare tänker (som XBox 360 för att man inte kunde kalla den XBox 2 när Playstation var uppe på 3). Men det är ju också en faktisk fördel gentemot "LCD". De hade förstås kunnat kalla det för vad som helst, "Super LCD" eller något, men distinktionen behövs ju ändå.

Jag vet hur marknadsföring fungerar. Dock så är detta inte Samsungs sponsrade elektroniknyheter på aftonbladet, utan detta är Sweclockers. Man kunde ju hoppas att här går man inte på såna enkla marknadsföringstrick utan kallar saker för det de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det var min första tanke när jag läste rubriken, Samsung som har krigat hur mycket som helst för sin QLED erkänner alltså nu att de har ljugit under alla dessa år?
Hur ska Samsung komma ur den här rävsaxen nu då, ska de öppet erkänna det eller ska man låtsas som ingenting?🤣🤣

Min erfarenhet säger att det nog kommer vara väldigt tyst 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Jag har en LG OLED sedan kanske 5 år tillbaka. Den har väldigt mycket inbränningar av spel, Netflix, tv4, m.m. Dvs, inte bara från en källa och jag är väl medveten om just inbränningar så den står aldrig bara på med samma bild. Det sket sig ändå ...

Så min inställning till OLED är lite tveksam även om bilden är i övrigt superb.

Då ska man nog undvika att köpa en 2015 modell idag och istället satsa på en 2020/2021 modell som är mer tålig mot inbränningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Spännande! Ge mig nu en OLED med OneConnect Box 🙂

Finns ju alltid LG:s W-serie
https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65wx9la

Huruvida det kommer en W1 eller inte återstår dock att se.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Går Samsung över till OLED nu och i samband med det skaffar stöd för Dolby Vision kan de bli ett alternativ i framtiden.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Finns ju alltid LG:s W-serie
https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65wx9la

Huruvida det kommer en W1 eller inte återstår dock att se.

Jo, sant 🙂

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Finns ju alltid LG:s W-serie
https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65wx9la

Huruvida det kommer en W1 eller inte återstår dock att se.

Jo men det är inte riktigt samma sak. W-serien har en medföljande soundbar där alla anslutningar sitter men vill man inte använda den måste man ju ändå ha den för anslutningarnas skull. Samsungs box är en liten fyrkantig svart låda som man enkelt kan gömma inne i TV-bänken. Kabeln är också väldigt tunn och lätt att gömma, LG har väl en flatkabel som är lite mer synlig, men som borde vara lättare att gömma bakom en tapet eller liknande förstås.

Jag förstår inte att inte fler har hoppat på det här med en anslutningslåda utanför teven. Ska man väggmontera så är det ju en väldig skillnad att ha en liten tunn och halvt genomskinlig kabel jämfört med ett knippe HDMI-kablar och en tjock strömsladd, kanske nätverkskabel också. Det medger ju också montering närmare väggen så att säga. I teorin borde man också kunna uppgradera tevens "hjärna" genom att byta ut bara boxen och på så sätt få bättre prestanda och längre stöd för streamingtjänster och liknande, och bättre anslutningar som flera eller mer kapabla HDMI-anslutningar. Tyvärr verkar de ändra gränssnittet så att en box inte passar föregående års TV-apparater och så. En annan nackdel är att kabeln är rätt dyr, man får förstås med en men om man vill ha boxen längre bort från teven än vad den sladden räcker så kostar en längre sladd tusenlappar.

Det kan ha att göra med något patent som Samsung har förstås, men det var ju faktiskt Sony som var först med denna typ av lösning så de borde ju ha patenten i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Då ska man nog undvika att köpa en 2015 modell idag och istället satsa på en 2020/2021 modell som är mer tålig mot inbränningar.

LG EG960V var en av de första 4k OLEDsen som släpptes. Du kan inte jämföra den med dagens OLED.
Lika lite som du kan bedöma dagens LCD TVs med 2006 års LCD TV.

Jag själv har en OLED av 2017 års modell och har inte tillstymmelse till inbränningar. De senaste två modellerna X ovh 1 serien skall vara ännu bättre på att motstå inbränningar. Jag menar, det är ganska/väldigt många som har LGOLED48CX som datorskärm.
Är det något som är statiskt bild så är det väl Windows.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

LG EG960V var en av de första 4k OLEDsen som släpptes. Du kan inte jämföra den med dagens OLED. Lika lite som du kan bedöma dagens LCD TVs med 2006 års LCD TV.

Det var just det som var min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Jag har en LG OLED sedan kanske 5 år tillbaka. Den har väldigt mycket inbränningar av spel, Netflix, tv4, m.m. Dvs, inte bara från en källa och jag är väl medveten om just inbränningar så den står aldrig bara på med samma bild. Det sket sig ändå ...

Så min inställning till OLED är lite tveksam även om bilden är i övrigt superb.

Ha rhaft min C8 sen den kom och har inte en enda tendens av inbränning, nu är den kalibrerad och har därmed inte full kontrast osv. Hade Plasma i många år utan problem och de använde jag även som dataskärm när jag bodde litet. Tycker Oled är överlägset i film sammanhang, sen betala så mycket för en tv att låta barnen kolla tecknat på känns bortkastat hehe, till det hade jag valt en Sony led istället.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

De kanske kryper till korset nu med sin glorifierade LCD

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm